לפגישה שקבענו בבית הקפה במבשרת ציון הגיעו שלושה מהסמלים הגדולים של בית"ר ירושלים – אברהם לוי, דני נוימן ואיציק קורנפיין – בחולצות כחולות מבלי לתאם ביניהם. לוי נזכר בחיוך איך בעונת 1986/7 אמר לו האסטרולוג אליצור קדושי שאם בית"ר תלבש כחול עונה שלמה היא תזכה באליפות. הכוכבים הסתדרו – ולוי חגג עם המועדון צלחת היסטורית. 35 שנים עברו והמונחים בית"ר ואליפות מעולם לא היו רחוקים יותר. תלושים מהמציאות.

"הבור עמוק מדי"

ההתכנסות נועדה לשים על השולחן את מצבה העגום של בית"ר, שעוברת את אחד הקייצים המסויטים בתולדותיה, ולדבר על האפשרות שברק אברמוב יצליח להשלים את עסקת הרכישה. הרבה אופטימיות לא נשמעה בפרלמנט הירושלמי, והיו גם לא מעט מחלוקות בין החברים, אבל על דבר אחד הייתה הסכמה גורפת: "בית"ר הגיעה לקצה, אסור לתת למועדון הזה ליפול".
6 צפייה בגלריה
אברהם לוי, איציק קורנפיין ודני נוימן
אברהם לוי, איציק קורנפיין ודני נוימן
על דבר אחד הייתה הסכמה גורפת: "אסור לתת למועדון הזה ליפול". לוי, קורנפיין ונוימן
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מהיום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מהיום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מהיום
"אני לא מבין איך אברמוב יעמיד תקציב אם כל הכסף הולך לכיסוי חובות והלוואות", תוהה לוי (80). "הרי עם כל הכבוד, אם הוא שם כל כך הרבה כסף מראש, לא יישאר כלום לשחקנים ולרכש. החשש שלי הוא שאחרי שנה־שנתיים הוא יבין שאין כדאיות כלכלית, שזה בור עמוק מדי, ויברח. בבני־יהודה הוא לא מיצמץ. ברגע שדברים התחילו להסתבך הוא ברח. בבית"ר הכל גדול ולחוץ פי כמה".
קורנפיין (50) נשמע יותר אופטימי: "אברמוב יודע שהוא צריך להביא כסף מהבית, אני בטוח שהוא יודע מה הוא עושה. גם אם הוא נכנס לבית"ר מתוך אמוציות, יש לו שני יתרונות חשובים: הוא כבר היה בעלים של קבוצת כדורגל ומדובר באיש עסקים מצליח".
נוימן (67) מסתכל קדימה ומקדים את המאוחר: "צריך לברך את אברמוב שמנע מבית"ר לרדת לליגה הלאומית ואולי גם לליגה א'. חורבן הבית היה בפתח ואפשר לנשום לרווחה. אני מאוד מקווה שזה לא זמני ואברמוב מבין שהוא צריך להכניס את היד עמוק לכיס, כי עם כל הכבוד למיליונים בעסקה הזו, בסוף צריך לראות מה נכנס לטובת העניין המקצועי. אני מאד אוהב את זה שאבוקסיס מילא את השורות בצעירים רעבים, וכמובן שצריך להוסיף עליהם זרים וישראלים מוכחים".
6 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
נוימן: "צריך לברך את אברמוב שמנע מבית"ר לרדת לליגה הלאומית". אברמוב
(צילום: אורן אהרוני)
קורנפיין מסכים: "אין ספק שחייבים להתחזק בזרים ובישראלים איכותיים. הסגל הנוכחי לא יכול להחזיק את בית"ר עם הראש מעל המים".
לוי: "אני לא מבין את כל העניין הזה של השאלות שחקנים. אתה מביא חבר'ה ממכבי ת"א וממכבי חיפה, נותן להם במה, משביח אותם ומחזיר אותם לקבוצות האם שלהם משודרגים, אז מה עשית בזה?"

"להתחיל עם מינוס 12"

שלושתם למודי קרבות בבית וגן. לוי עבר כל סרט אפשרי, קורנפיין היה קפטן ואז יו"ר שנאלץ להילחם כדי להשאיר את המועדון בחיים, ונוימן היה קצת מהכל – כוכב כדורגל שמקורב להנהלה ואפילו פעם שלח הביתה יו"ר, עמוס אהרוני שמו. "כשהבאתי את גומא אגייאר לבית"ר הוא תרם ארבעה מיליון דולר", מספר נוימן. "הייתי צריך לקבל עמלה של 2.5 מיליון שקל. אמרתי לקורנפיין 'אני לא לוקח כסף מבית"ר". קורנפיין מאשר: "אמת ויציב".
6 צפייה בגלריה
איציק קורנפיין
איציק קורנפיין
"הסגל הנוכחי לא יכול להחזיק את בית"ר עם הראש מעל המים" קורנפיין
(צילום: עוז מועלם)
לוי מביא גישה קצת מפתיעה ולא פופולרית: "היו חייבים ללכת לפירוק. להתחיל עם מינוס 12 נקודות בליגת העל ולהתחיל הכל מחדש. אי־אפשר שמועדון ואוהדים יחכו שנים עד שיסיימו לשלם חובות. את האוהד ביציע לא מעניין שהמועדון עומד למות. בשבוע הראשון ירימו את אברמוב על הכתפיים, אבל אם לא יהיו תוצאות אנשים יעלו על הגדרות. היו תקופות שרצנו לאליפות ואוהדים היו מקללים ובאים לאימון בגלל משחק לא טוב אחד".
קורנפיין מתערב: "פירוק זה מעשה לא מוסרי בעליל. אתה חייב כסף לאנשים שעבדו בשבילו ומשאיר אותם בלי כלום. לא עושים דברים כאלה".
נוימן: "אברמוב, אם ירכוש את המועדון, צריך לקבל ימי חסד. אי־אפשר לעמוד עם סטופר. אני לא אומר שהוא חסין מביקורת, אבל קיץ שלם כל מי שבית"ר יקרה לו לא ישן בלילה, אז אברמוב היחיד שהגיע ואמר, 'אני מציל את העסק'".
6 צפייה בגלריה
אברהם לוי
אברהם לוי
"היו חייבים ללכת לפירוק". לוי
(צילום: עוז מועלם)
קורנפיין: "חייבים לתת לאברמוב קרדיט. אני הייתי מציע לו ללמוד מטעויות של אחרים. לזכור שבית"ר זה לא בני־יהודה והכי חשוב להעמיד לעצמו גבולות גזרה. הרי למה בעלי בית לא הצליחו פה? כי חוץ מטביב כולם נסחפו. אם היינו אומרים לחוגג שהסיבוב בבית"ר יעלה לו 100 מיליון שקל, הוא היה אומר שהשתגענו".
לוי: "העצה הכי טובה שלי לאברמוב היא לא לעשות חשבון לקהל. נכון שזה הנכס הכי חשוב, אבל אסור שהרחוב ינהל לו את העסק. שיבואו לעודד, לשיר, ימלאו את האצטדיון וזהו. אם הוא יבזבז את כל האנרגיות כדי לרצות את האוהדים אז חבל לנו על הזמן".
נוימן מציף תופעה רחבה יותר: "לצערי הרב בית"ר הולכת ומאבדת את ירושלים. אברמוב צריך לחלק בכל משחק 5,000 כרטיסים לילדים בבתי הספר. כל ילד כזה יביא את אבא שלו או את אחיו וכבר הכפלת את כמות האוהדים וגידלת דור צעיר. הייתי מציע לו גם למנות דירקטוריון של שלושה־ארבעה אנשים שיעשו איתו סיעור מוחות פעם בכמה זמן".
6 צפייה בגלריה
דני נוימן
דני נוימן
"לצערי הרב בית"ר הולכת ומאבדת את ירושלים". נוימן
(צילום: עוז מועלם)
קורנפיין נזכר: "הלכתי לפני 15 שנה להשתלמות במכבי חיפה כדי ללמוד אצל איתמר צ'יז'יק איך מנהלים מועדון כדורגל. בתקופה ההיא בית"ר זכתה באליפות ושנה אחרי בדאבל. אמרתי לאנשים אצלנו: 'חיפה מקדימה אותנו בעשר שנים'. הם ענו לי: 'אין לך מושג, לך תעמוד בשער'. צ'יז'יק בנה עתודות של קהל שהיום ממלא את סמי עופר. אברמוב חייב לגדל דור של אוהדים".

"הסיפור זה יציבות"

אף אחד מהשלושה לא יודע לאן ילך הרומן הזה עם אברמוב. הם, כמו האוהדים, רוצים לראות את בית"ר קמה מהקרשים, אבל חוששים שמה שהיה הוא שיהיה. "הסיפור הזה שעומדים לבעל בית עם אקדח ברקה נגמר", רוטן נוימן. "אי־אפשר לעמוד בבלומפילד ולחנוק את הבעלים מאהבה ובעוד חודשיים־שלושה לצאת נגדו".
קורנפיין מסכם: "כל הסיפור זה יציבות. צריך לתת לאברמוב צ'אנס, אבל הוא חייב להתנהל בשפיות. לדאוג שהקרקע תהיה יציבה".
נוימן: "הסיפור הזה שעומדים לבעל הבית עם אקדח ברקה נגמר. אי־אפשר לעמוד ולחנוק את הבעלים מאהבה ובעוד חודשיים־שלושה לצאת נגדו"
לוי: "העצה שלי לאברמוב, אם ירכוש את המועדון, היא לא לעשות חשבון לקהל. נכון שזה הנכס הכי חשוב, אבל אסור שהרחוב ינהל לו
את העסק"
קורנפיין: "פירוק זה מעשה לא מוסרי בעליל. אתה חייב כסף לאנשים שעבדו בשבילו ומשאיר אותם בלי כלום. לא עושים דברים כאלה"