"בוורידים שלי זורם דם צהוב. את החיים שלי נתתי למועדון הזה כשחקן, אז כשפתאום קיבלתי הצעה מנורדיה ידעתי שאני חותם. זה אחד מהחוזים הכי נמוכים שסגרתי ולא היה חשוב הכסף. באתי למען הסמל והמנורה והאנשים", כך מעיד אהוד כחילה, מאמן הווה וסמל בית"רי בעבר, שלפני שבוע קיבל תמורה מלאה על הבחירה שעשה, כשהחזיר את בית"ר נורדיה לליגה א' בתום משחק מבחן נגד מכבי שעריים (8:9 בבעיטות הכרעה).
"אני זוכר שקיבלתי את הטלפון מהבעלים, מומי דהן. בדיוק ליוותי את הבת שלי גאיה לצילומים בבצלאל בירושלים. כשהוא התקשר קיבלתי צביטה בלב כי תמיד היה לי חלום להגיע לבית״ר. הפגישה נסגרה מהר וכשיצאנו משם הבת שלי אמרה לי 'זאת הפעם הראשונה שאני רואה אותך מאושר מכדורגל. וזה נכון, בשבילי לחזור לירושלים, לשים את החולצה עם הסמל והמנורה זה דבר שמעביר צמרמורת בגוף".
2 צפייה בגלריה
אהוד כחילה
אהוד כחילה
"רוצה לנצח בכל מחיר". כחילה
(צילום: הרצל יוסף)
כחילה (54), אב לארבעה, ביניהם בלם נס ציונה טל כחילה. כאמור, בלם העבר מזוהה בעיקר עם בית"ר ירושלים אבל שיחק בין השאר גם בהפועל ת"א, הפועל פ"ת והפועל באר-שבע. בעשור האחרון הוא מתחזק קריירת אימון בעיקר במחוז דרום, כשאימן במכבי באר-שבע, מכבי עירוני נתיבות, מ.ס דימונה ובעונה האחרונה, כאמור, את בית"ר נורדיה מליגה ב׳ אותה החזיר אחרי שנה אחת לליגה א' דרום.
עבור המעטים שטרם שמעו, בית״ר נורדיה קמה בעקבות הסערה שהתעוררה בבית"ר ירושלים לאחר החתמת שני השחקנים הצ׳צ׳נים-מוסלמים, זאור סדאייב וג׳בריאל קדאייב, שהתקבלו ביידוי אבנים באימון הפתיחה של עונת 13/14. עוד באותו היום ובתגובה לאירוע, נפתח דף פייסבוק שקרא לאוהדי בית״ר שמתנגדים לגזענות ולאלימות לקום להתאגד במטרה להקים קבוצה חדשה. אותם צבעים, אותו סמל, רק אג'נדה שונה. וכל השאר היסטוריה.
אהוד, אתה רואה מצב שהקהל של נורדיה יחזור בעתיד לטדי, או שהקבוצות יתאחדו? ״אין שום סיבה שלא. כשהייתי בבית"ר כמעט ולא הייתה גזענות. בעבר 'לה פמיליה' היה ארגון שעוזר לקהילה. אי אפשר להכתים קהל שלם רק בגלל עשרה אחוזים מתוכו. בית״ר הפכה להיות קבוצה מסחרית, זאת לא התקופה של משה דדש ואברהם לוי שבאו מאהבת בית"ר. היום בית"ר היא לכל המרבה במחיר. משה חוגג למשל, הוא בכלל אוהד הפועל באר-שבע. האוהדים באים מאהבה למועדון וכשהם רואים שמישהו עושה מסחרה זה כואב לה ושם ההתנגשות".
2 צפייה בגלריה
הבן, טל. פרידה צורמת מבית"ר
הבן, טל. פרידה צורמת מבית"ר
הבן, טל. פרידה צורמת מבית"ר
(צילום: עוז מועלם)
הבן שלך, טל, סיים את הפרק שלו בבית"ר באקרוד צורם. "דווקא היה לו חיבור מדהים עם הקהל, אפילו בזמן שאלי טביב היה הבעלים הוא קיבל הצעה מקבוצה בליגת העל והוא נשאר. אחר כך הגיע משה חוגג הגיע למועדון, היה וויכוח קטן איתו והוא החליט שהוא לא רוצה את טל בבית"ר".
העונה הוא אומנם היה רשום בסקציה נס ציונה אבל לא התלבש. "לטל היה סעיף בחוזה שאם הוא עולה ליגה הוא מקבל תוספת והחוזה מתחדש אוטומטית אבל הוא קיבל הודעה שהם לא רוצים אותו ואם הוא לא עוזב הוא יתלבש כל העונה. בחלון העברות טל רצה ללכת, אבל נס ציונה משכה אותנו עד הסיום. בסוף אני קיבלתי בשבילו את ההחלטה, שהוא נשאר בנס ציונה כדי לא להישאר בלי קבוצה. את המחיר הכבד שילמה נס ציונה שירדה ליגה, הם שילמו לטל את החוזה ולא השתמשו בו". עד כמה אתה מעורב בקריירה של טל? "אני מעורב, מלווה אותו מקצועית, מנתחים כל משחק ואני נותן לו הערות כדי לשפר אותו אבל אני לא סוכן שלו. אני אדם עם רגש, אני לא רוצה שהוא ישפיע על ההחלטות המקצועיות שלו".
למה אתה לא מאמן בליגות גבוהות יותר? "כשהתחלתי את קריירת האימון קיבלתי הצעות מפתות אבל אז הגעתי לבאר-שבע והיו לי בנות קטנות. אני אבא טוטאלי ורציתי להיות מעורב ולגדל אותן והעדפתי לאמן קרוב לבית. אני לא משלה את עצמי, אבל את הקורס מאמנים עשיתי עם אלון חזן, יוסי אבוקסיס וכל המאמנים שבליגת העל. אני לא חושב שאני פחות טוב מהם. בסוף מה שאתה לומד בקורס מאמנים זה שטויות, כי כל מאמן מביא את הצביון שלו".

"כדורגל של כסף"

האבא הרוחני של כחילה הוא מוטלה שפיגלר, אחד מגדולי הכדורגלנים הישראלים בכל הזמנים. "הוא כמו האבא הרוחני שלי. הוא כל הזמן היה אומר לי 'כשאתה הולך להסתפר והספר בא לגלח אותך, תגיד לו את זה אני עושה לבד, כי אם אני אחתך אני אדע את מי להאשים'. הכוונה היא תעשה את הטעויות שלך בעצמך, אל תיתן לאף בעל בית לגרום לכישלון שלך".
"את הקורס מאמנים עשיתי עם אלון חזן, יוסי אבוקסיס וכל המאמנים שבליגת העל. אני לא חושב שאני פחות טוב מהם. בסוף מה שאתה לומד בקורס מאמנים זה שטויות"
מה אתה חושב על מעמד המאמן בכדורגל הישראלי כיום? "אני מאשים את המאמנים, אם היה להם עמוד שדרה הכדורגל היה נראה אחרת. בסופו של דבר מאמן מקבל מהפחד ללכת הביתה. לי בשום קבוצה אף אחד לא התערב. יש מאמנים שהבעלים קובע להם הרכב והם פוגעים בכולנו כי חושבים שכולנו כאלה. אני בטוח שאלונה ברקת ויעקב שחר לא מתערבים, אלא רק מתווים דרך. אני אומר לבעלים מראש אתה רוצה בובה תביא בובה, אתה רוצה אותי - תן לי לאמן".
הכדורגל הישראלי התקדם משנות ה-90 או הלך אחורה? "היום זה כדורגל של כסף. מי שהתחיל את זה אלו הבעלי בתים כי בעבר אנחנו לא שיחקנו בשביל כסף. קבוצת הנוער של בית"ר שיצרה הרבה שחקנים ירדה ליגה השבוע וזה אומר הרבה על המועדון. היום בעלי בתים מעדיפים לקנות שחקן מוגמר במקום לגדל דור, וזה עצוב לכדורגל".
מה החלום הבא, לאמן את בית"ר ירושלים או לאמן בליגת העל עם נורדיה? "תמיד יש חלום להתקדם, אני אשמח לאמן בליגת העל, אבל אני גם מאושר איפה שאני נמצא. אני לא מאמין רק בתקציב גדול אלא גם בשילוב של שחקנים צעירים, בבנייה מלמטה. אני רואה את נורדיה עושה את הדרך שהפועל ירושלים עשתה".