ליל אמש (שני) הותיר כתם נוסף על הכדורגל הישראלי. עימותים בין שוטרים לאוהדים, רימוני הלם, השלכת כיסאות, אלימות ועצורים - לא ככה צריך להיראות משחק כדורגל, אבל אלו היו המראות אתמול באצטדיון בנתניה במהלך המשחק בין מכבי נתניה למכבי חיפה, שהחלו בתוך היציע וגלשו במהרה למהומה ענקית מחוץ לאצטדיון. בחוץ העימותים היו משמעותיים יותר ונעשה שימוש ברימוני הלם על ידי כוחות המשטרה כדי להרחיק את האוהדים. אוהדי הירוקים טוענים שגם נעשה שימוש בגז מדמיע בתוך היציע.
על פי הטענות מכבי חיפה, המשטרה חיפשה אבוקות אצל האוהדים הירוקים, וביציע התפתחו עימותים פיזיים משמעותיים. לטענת אוהדי חיפה, כוחות משטרה ניפצו את תופי העידוד שלהם ואף השתמשו בגז מדמיע. בתגובה, אוהדים רבים עזבו את האצטדיון, אך מחוצה לו התפתחו עימותים משמעותיים יותר והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי להרחיק את האוהדים. לדברי אוהדים, האירוע הרגיש כמו "זירת קרב". 13 נפגעים באורח קל טופלו על-ידי מד"א, ושלושה מהם פונו לבית חולים.
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה אתמול בנתניה
(צילום: עוז מועלם)
אחר הצהריים, נמסרה הודעה משותפת של מכבי חיפה ומנהלת הליגות: "החל מאתמול במהלך המשחק ובמהלך כל היום, פעלה המנהלת מול מכבי חיפה ומשטרת ישראל על מנת לברר ולהגיע לחקר האמת ועל מנת שיוסקו מסקנות שימנעו הישנות אירועים מסוג זה בעתיד. כחלק מכך נערכו שיחות עם קציני המטה הארצי במשטרת ישראל ובראשם ראש אגף המבצעים ניצב סיגל בר צבי וזאת על מנת לתחקר את אירועי אמש ולהסיק מסקנות".
יו"ר המנהלת ארז כלפון: "האירועים שהיו במשחק אמש הם קשים ואנחנו לא מוכנים לקבל אותם, לא במגרשי הכדורגל ולא מחוץ למגרש. בשיחתי עם ניצב בר צבי הבהרתי לה כי אנו מגנים כל פגיעה בשוטרים ובאנשי אבטחה הבאים לבצע את תפקידם. מהצד השני, מדובר במשחק כדורגל – אירוע בידור ותרבות בו באים לצפות עשרות אלפי אוהדים הממלאים את המגרשים – רובם המוחלט אוהדים טובים ומסורים אשר באים לבילוי. אירוע מסוג זה אשר יוצא משליטה, מוביל לתוצאות נוראיות ומהווה פגיעה בכולם – קבוצות הכדורגל, אוהדי הכדורגל ומשטרת ישראל.
מנכ"ל מכבי חיפה, איציק עובדיה: "בהמשך לשיחותינו עם המנהלת אנו מברכים על ההחלטה של ראש אגף מבצעים במשטרה ניצב סיגל בר צבי להקים צוות חקירה לאירוע הקשה מאמש".
מצד דוברות המשטרה (מרחב שרון) נמסר: "בהמשך לפרסומים שגויים, אגב הודעות, מכתבים וראיונות המתבססים ככל הנראה על מידע כוזב ואינטרסים זרים, מצ"ב תיעוד ברור ונכון המעמיד דברים על דיוקם למניעת הטעיית הציבור. התיעוד מראה באופן מדויק את רעולי הפנים באצטדיון ומחוצה לו, כאשר תוקפים שוטרים, שוברים כסאות באצטדיון ומשליכים לעברם, לצד פורעי חוק נוספים המשליכים בקבוקים ורימוני עשן אל כוחות המשטרה, שגרמו לפציעתם של 11 שוטרים. נוסיף לחקור בנחישות עד למיצוי מלוא חומרת הדין עם כלל פורעי החוק".
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה
כוחות משטרה
כוחות משטרה אמש במשחק
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה
כוחות משטרה
כוחות משטרה אמש במשחק
(צילום: עוז מועלם)
אביחי, אוהד מכבי חיפה, סיפר: "זה הרגיש כמו מלחמה. בושה שמשטרת ישראל שאמורה לשמור על האזרחים נלחמת בהם כמו אויבים, ראיתי ילדים עם דמעות ופחד הרסו את הכדורגל ולא ברור על מה". בן-ציון, אוהד נוסף, סיפר: "דברים יצאו מפרופורציה, הוציאו את החשק לכדורגל. אלימות כזו, גז מדמיע וכוחות משטרה שמתאגרפים באוהדים זה כבר מוגזם. צריך לעשות ועדת חקירה על מה שקורה במגרשי הכדורגל".
אוהדת נוספת, שהייתה ביציע והעדיפה להשאר בעילום שם, הוסיפה: "16 שנה אני הולכת למגרשי כדורגל ובחיים לא ראיתי דבר כזה. יצאתי במחצית מהאצטדיון עם התקף פאניקה, חרדה ובכי, כשלידי נשים וילדים בוכים בהיסטריה. השוטרים בחוץ ירו רימוני הלם ללא הפסקה וגם שניים בתוך היציע. הרגיש שאנחנו באמצע שדה קרב. שלא לדבר על שוטר שבא ודחף אוהדים באגרסיביות בגלל שעמדנו בחוץ ועישנו סיגריה. בושה למשטרת ישראל".
עמותת אוהדי היציע הצפוני קוראת לאוהדים לשלוח סרטונים, תמונות וכל תיעוד אפשרי, ומתכוונת להגיש תלונה במח"ש ואף לממן עו"ד לטובת האוהדים העצורים.
במכבי חיפה זועמים על התנהלות המשטרה. מהמועדון נמסר: "במהלך המחצית הראשונה נכנסו כוחות משטרה ללא סיבה ובאמתלה כי ביציע יש אבוקה, דבר שאינו נכון. גם כשלא נמצא דבר, נרשמה אלימות קשה הכוללת מכות, גז מדמיע ושאר אמצעים לא נחוצים בהפעלת כוח. בעקבות האלימות נטשו חלק מאוהדי הקבוצה את היציעים. הנהלת מכבי חיפה תפנה לגורמים המוסמכים לטפל בנושא. מצער מאוד שמשטרת ישראל מתנהגת בצורה המבריחה אוהדים ממגרשי הכדורגל".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "במהלך המשחק אמש בנתניה בין הקבוצה המקומית לקבוצת מכבי חיפה החלו התפרעויות מצד אוהדי הקבוצה האורחת לאחר שקבוצת אוהדים סירבו לרדת ממעקה היציע ובכך סיכנו את עצמם ואת יושבי היציע התחתון. בהמשך החלו התפרעויות מחוץ למגרש במהלכם נפצעו 11 שוטרים כתוצאה מאלימות קשה שהופעלה כלפיהם ומעשרות כיסאות שהושלכו לעברם".
"בנוסף 3 סוסי משטרה נפצעו מחתכים וסובלים מחשש לשבר ברגליהם. בתום המשחק נעצרו 4 אוהדי מכבי חיפה בחשד לתקיפת שוטרים. בתום חקירתם שניים מהעצורים שוחררו ל 5 ימי מעצר בית ו 60 ימי הרחקה ממשחקי הכדורגל של מכבי חיפה בהתאם לחוק הספורט. 2 עצורים נוספים יובאו היום לבית המשפט בפ"ת בבקשה להאריך את מעצרם".
פורסם לראשונה: 07:38, 27.12.22