טיסות תכופות ממדינה למדינה, חדרי הלבשה צפופים, לחיצות יד. כל אחד ואחד מענפי הספורט בעולם סבל בדרך זו או אחרת מהקורונה (טוב, אולי חוץ מגיימינג, הרי לא צריך לצאת מהבית או לפגוש אנשים...), אבל נראה שהמכה ההרסנית ביותר נחתה על הטניס.
טורניר ווימבלדון בוטל, דבר שרק מלחמת עולם הצליחה לעשות בעבר, רולאן גארוס נדחה, אליפות ארה"ב בסימן שאלה, וכל הסבב מוקפא כבר חודשים ארוכים. פשוט אי אפשר לדמיין את התנועה החופשית של הספורטאים כמו פעם, שלא לדבר על אצטדיונים מלאים באוהדים שבאים לראות אותם.
4 צפייה בגלריה
ג'וקוביץ'
ג'וקוביץ'
ג'וקוביץ. טורניר בלהות
(צילום: AFP)
הדבר הוביל כבר לבעיה כלכלית עבור טניסאים מדרג הביניים ומטה שחיים על ההכנסות מהטורנירים, ולקריאה להתגייס עבורם כדי שלא יקרסו מבחינה כספית וייאלצו לעזוב את הספורט. באקלים הזה, הדבר האחרון שהטניס היה צריך זו הצרה הנוכחית: התפרצות קורונה דווקא באחד האירועים שנועדו להתחיל את החזרה לשגרה.
מהמגרש לבית חולים
המדורג ראשון בעולם, נובאק ג'וקוביץ' הסרבי, שכבר אירגן מספר טורנירים במולדתו כדי לאפשר לשחקנים המקומיים לעלות למגרש, לחזור לכושר ולהרוויח קצת, החליט להרים אירוע משמעותי יותר – תחרות ראווה שהתקיימה בשבועות האחרונים במספר ערים בסרביה ובקרואטיה, ואליה הגיעו שחקנים בכירים ממדינות סמוכות. בשבת, גריגור דימיטרוב הבולגרי (19 בעולם) פרש מהתחרות אחרי הפסד בעיר הקרואטית זאדאר לבורנה צ'וריץ' המקומי (33) מאחר שחש ברע (התוצאה לא הובילה אוטומטית להדחה באירוע הראווה) – ושלשום הוא כבר פירסם באינסטגרם תמונה שלו בבית החולים עם מסכה, יחד עם ההודעה שאיש בעולם הטניס לא רצה לראות: "אני רוצה להודיע למעריציי ולחבריי שחליתי בקורונה. אני מצטער מאוד על הנזק שייתכן כי גרמתי. הישארו בריאים ובטוחים".
אבל במקרה של היריב שלו כבר היה מאוחר מדי. אתמול צ'וריץ' הצטרף אליו והודיע כי נדבק בעצמו: "אני רוצה לוודא שכל מי שבא איתי במגע בימים האחרונים ייבדק", כתב הקרואטי. "אני מרגיש טוב ולא מציג תסמינים של המחלה". ראש צוות הטיפול בקורונה בזאדאר הודה אתמול שלא מדובר רק בדימיטרוב ובצ'וריץ', וכי שני אנשים נוספים נדבקו בקורונה: מאמנו של דימיטרוב ומאמן הכושר של ג'וקוביץ'. בעיר החלו במרתון בדיקות כדי לגלות את ממדי ההתפרצות, ולא מן הנמנע שעוד שמות יעלו בימים הקרובים, מאחר שדימיטרוב גם שיחק כדורסל במלון – ענף עם הרבה יותר מגע וקרבה – עם חלק מהטניסאים האחרים. ג'וקוביץ' היה אחד מהם.
לאט־לאט נחשפים עוד ועוד פרטים המלמדים על השלומיאליות הארגונית בה נהגו ג'וקוביץ' ואחיו ג'ורג'ה, האחראים לתחרות. העיתונאי האנגלי אלי ווקר הפציץ: "ג'וקוביץ' היה חסר אחריות ביחסו למגפה בכל הנוגע לארגון הטורניר".
4 צפייה בגלריה
גריגור דימיטרוב
גריגור דימיטרוב
דימיטרוב. הראשון מבין השחקנים שנדבק
(צילום: גטי אימג'ס)
למה הכוונה? בטורנירים דומים שנערכו בעולם לאחרונה נשמרו כללים קפדניים – בלי קהל, בלי מגע, חדרי הלבשה סטריליים. זה לא קרה בתחרות הזו. ג'וקוביץ' והשחקנים ניצלו את ההקלות המשמעותיות בהגבלות בסרביה ובקרואטיה, מדינות שאינן מחייבות עוד ריחוק חברתי, והטניסאים היו במגע צמוד וקרוב לאורך המשחקים וסביבם. מבחינת אוהדים, במשחקים שנערכו בבלגרד המגרש היה מלא באלפי צופים שישבו זה לצד זה כאילו כלום.
זה פוטנציאל לאסון, כפי שקרה במשחקי הכדורגל בליגת האלופות בין אטאלנטה לוולנסיה ובין ליברפול לאתלטיקו מדריד, שהובילו לשרשרת הידבקויות קטסטרופלית. בבלגרד כבר הודיעו כי חמישה כדורגלנים מהכוכב האדום נדבקו בקורונה, ורק לפני פחות משבועיים הם הופיעו בדרבי הגביע מול פרטיזן (שניצחה משער של ביברס נאתכו) לעיני 20 אלף צופים שלא עטו מסכות. מפחיד לחשוב מה עלול לקרות כעת בסרביה.
ג'וקוביץ' חטף אש עוד לפני הפרשה הנוכחית, כאשר לפני חודשיים הודיע כי במידה שיימצא חיסון לקורונה, הוא יתנגד לחובת התחסנות כתנאי להשתתפות בטורנירים. הרשלנות שלו כעת רק מוסיפה שמן למדורה.
4 צפייה בגלריה
בורנה צ'וריץ'
בורנה צ'וריץ'
צ'וריץ'. גם הוא בנדבקים
(צילום: AP)

כדור, מחבט וחליפת מגן

איש לא יודע מה יקרה כעת בכל הקשור לאליפות ארה"ב, שנדחתה בגלל הקורונה ואמורה להיפתח ב־31 באוגוסט. הסבב העולמי צפוי לחזור לפעילות שבועיים לפני כן, רק שההתפרצות הזו מדגישה את הבעיה האקוטית ביותר: איך אפשר לכנס בעיר אחת, שממילא סובלת מאוד מהמגפה, טניסאים מכל העולם אם במדינות שונות קיימות הנחיות שונות וישנה סכנה ברורה ומיידית להדבקה המונית?
מושל ניו־יורק אנדרו קואומו הבטיח בשבוע שעבר שהגראנד־סלאם יתקיים כסדרו, והוסיף: "ננקוט בצעדים מיוחדים, כמו בדיקות, צוותי ניקיון מתוגברים, חדרי הלבשה מורחבים ואירוח והסעות ייעודיים לשחקנים". מובן שלצד זאת לא יורשה להיכנס קהל למשחקים, אבל האם זה מספיק, והאם התוכניות בכלל ישימות? בארה"ב מדברים על טיסות צ'ארטר מיוחדות שייצאו ממקומות שונים בעולם ויביאו את השחקנים מכל יבשת, תוך שמירה על בידוד והצהרות בריאות. פרויקט לא פשוט, שגם דורש תיאום עם מדינות אחרות ושיתוף פעולה של השחקנים. ניק קיריוס כבר צייץ בתסכול: "מובן שאנשים המתגוררים בארה"ב דוחפים לקיום האליפות. אני כבר מכין את חליפת המגן שלי לטיסה מאוסטרליה, ולבידוד של שבועיים כשאחזור".
קיריוס גם תקף אתמול את ג'וקוביץ': "זו הייתה החלטה מטומטמת להחזיר במהירות כזו את טורנירי הראווה. זה מה שקורה כשמתעלמים מכל ההנחיות. זו לא בדיחה!". ונולה? נראה שהראשון בעולם עסוק כרגע בבדיקות והמתנה. מבחינת ארה"ב, הדאגה העיקרית שלו הייתה בכלל שלא יוכל להכניס למגרש את כל צוות האימון שלו בגלל ההגבלות, אבל עכשיו, כשחבר בצוות הזה חלה, אולי הוא יתחיל לראות דברים אחרת. מה שקרה בסרביה ובקרואטיה צריך לשמש כמשל על חוסר זהירות עבור כל אדם בעולם הספורט שחושב שהעולם נשאר כפי שהיה לפני המגפה.
4 צפייה בגלריה
אי אפשר היה להכניס סיכה לאצטדיון
אי אפשר היה להכניס סיכה לאצטדיון
אליפות ארה"ב. קהל בטוח לא יהיה, אבל מה עם הטורניר עצמו?
(צילום: gettyimages)