בשנות ה-50 נבחרת דנמרק בכדורסל לקחה חלק קבוע במשחקי היורובאסקט, אבל מאז היא די נעלמה ממפת הכדורסל ביבשת. אתמול (שישי) רשמו הדנים בהובלתו של המאמן הישראלי ארז ביטמן את ניצחונם הגדול ביותר ב-70 השנים האחרונות - 76:80 על ליטא, אחת המעצמות הגדולות באירופה, במסגרת משחקי המוקדמות של יורובאסקט 2022.
בסיום המחצית הראשונה הכל עוד התנהל לפי הציפיות, כשהליטאים הוליכו 38:46, אבל ברבע השלישי הדנים עצרו את המקומיים על 13 נקודות בלבד, ברבע האחרון על 17 וניצחו.
4 צפייה בגלריה
שחקני דנמרק חוגגים
שחקני דנמרק חוגגים
שחקני דנמרק חוגגים
(צילום: FIBA)
כוכב הניצחון היה הגארד דניאל לונדברג בן ה-25, שלהט עם 28 נקודות (9 מ-9 מהקו), 7 ריבאונדים ו-4 אסיסטים. אקס הפועל באר שבע, פיליפ הרץ היהודי, סיים עם 5 נקודות.
אז נכון, הליטאים שיחקו בלי כוכבי ה-NBA שלהם יונאס ולנצ'יונאס ודומנטאס סאבוניס, אבל בסגל שלהם כן היו שחקנים עם עבר בליגה הטובה בעולם כמו למשל מינדאוגס קוזמינסקס, יונאס מצ'יוליס, שמשחק העונה באא"ק אתונה ובעבר במילאנו, פנאתינייקוס וריאל מדריד, ומנטאס קאלנייטיס מקובאן (אקס ז'לגיריס ומילאנו).
"זאת תוצאה מדהימה, הניצחון הגדול בהיסטוריה של דנמרק", מספר ביטמן מהמלון בווילנה שם נערכת ה'בועה'. "נכון שהליטאים פה בחצי הרכב, אבל גם החצי הזה הלוואי עלינו. אנשים לא יודעים, אבל גם אצלנו יש הרבה מאוד חיסורים, כששלושה שחקנים קריטיים שלי ברוטציה לא נמצאים".
4 צפייה בגלריה
קוזמינסקס מאוכזב
קוזמינסקס מאוכזב
קוזמינסקס מאוכזב
(צילום: FIBA)
על התפתחות המשחק, הוסיף ביטמן: "הליטאים היו בלחץ גדול מאוד, הם ביצעו הרבה עבירות בלתי ספורטיביות וראו שקשה להם. לעומת זאת, אצלנו הכל הלך. אפשר היה לראות שהשחקנים הוותיקים של ליטא שבעים וכבדים, ואנחנו ניצלנו את זה".
המאמן הישראלי מספק נקודה מעניינת נוספת: "אני חושב שאחד הדברים המדהימים בנבחרת שלנו זה הנאיביות של השחקנים. הם לא חיים את העסק כמו שאחרים חיים אותו, ולא מכירים את השחקנים שמשחקים מולם, אז אין להם רגשי נחיתות".
שבון שילדס, ששיחק ביום חמישי נגד מכבי תל אביב במדי מילאנו הוא גם שחקן דני שיכול לייצג את הנבחרת, אבל זה לא קורה בעקבות ההתנגשות עם היורוליג. "זה מצחיק, עוד התקשרתי אליו בחמישי ושאלתי אותו אם הוא רוצה שנזמין לו טיסה מיוחדת מת"א לליטא", מספר ביטמן.
4 צפייה בגלריה
ביטמן (מימין) ושחקני נבחרת דנמרק
ביטמן (מימין) ושחקני נבחרת דנמרק
ביטמן (מימין) ושחקני נבחרת דנמרק
(צילום: FIBA)
המסע של דנמרק במוקדמות יורובאסקט 2022 החל בכלל לפני שלוש שנים בטורניר לנבחרות הקטנות ביבשת, אותו הם צלחו ובזכותו העפילו לשלב הנוכחי. הם שובצו לבית יחד עם הליטאים, צ'כיה של ננו גינזבורג ובלגיה. "זה אחד הבתים הכי קשים שיכולים להיות", מספר ביטמן. "על ההיסטוריה של ליטא לא צריך להוסיף, צ'כיה היא הקבוצה אולי הכי חזקה בדרג השני, והבלגים מהדרג השלישי ניצחו אתמול את הצ'כים ב-30 הפרש".
אבל עובדתית הפערים קטנו באירופה בשנים האחרונות, ובטח במוקדמות היורובאסקט. קחו למשל כדוגמה את טורקיה הגדולה שעומדת על מאזן של 3:0 מפתיחת הקמפיין. "היום בגלל הקורונה, החיסורים הרבים של השחקנים ושיטת ה'בועה', קל יותר לנצח, ורואים את זה בכל היבשת", אומר ביטמן.
הישראלי ומשפחתו גרים כבר שלוש שנים בקופנהגן. בנותיו לומדות בבתי ספר מקומיים ואשתו מלמדת עברית. במקביל לעבודה שלו בנבחרת פתח ביטמן אקדמיה לכדורסל, אותה העביר לאחרונה למאמן אחר, כדי לפתוח אחת נוספת עם חנן קולמן, ששיחק בארץ שנים רבות והיה כוכב הנבחרת בעבר.
4 צפייה בגלריה
שבון שילדס
שבון שילדס
שילדס. בהיכל ביום חמישי
(צילום: ראובן שוורץ)
על האפשרות לשוב לאמן בארץ, אמר ביטמן: "זה תמיד מעניין, ויש גם שיקולים משפחתיים. התחלנו את החוויה הזאת לפני שלוש שנים כדי לצאת ל-10 חודשים מהארץ ולהתאוורר, והנה תקענו פה יתד".
מחר (16:30) מצפה לביטמן דרבי ישראלי מול גינזבורג ונבחרת צ'כיה במחזור הרביעי של המוקדמות. אחרי שלושה משחקים, למעט בלגיה המושלמת (0:3), דנמרק, ליטא וצ'כיה נמצאות עם אותו מאזן (2:1), כאשר רק שלוש הראשונות יעפילו לאליפות אירופה.