שני מחזורים עברו בערך בשלום, פחות או יותר, עם נדבקים פה ושם שלא הצדיקו את הפסקת הפעילות. אחרי הכל, כל עוד יש בסגל שמונה שחקנים כשירים, היורוליג רוצה שהקבוצה תופיע. אבל השבוע הראשון בו יתקיים מחזור כפול נפל על הבוסים כמו פטיש על הראש. העונה הקודמת בוטלה בגלל הקורונה, והחדשה בקושי התחילה וכבר משחקים נדחים.
גרוע מכך, החוקים האכזריים של היורוליג, שלא מוכנים לראות פגיעה בלו"ז הצפוף, הפכו את המשחקים האלה להפסדים טכניים שיוטלו על קבוצות מוכות קורונה. זניט סנט־פטרסבורג עומדת במרכז: המאמן צ'אבי פסקוואל, שמונה שחקנים ועוד שלושה אנשי צוות נדבקו בקורונה, כך שביורוליג הודיעו שמשחקי הקבוצה הרוסית מול באסקוניה (שובץ לאתמול) ו־ולנסיה (מחר) לא יתקיימו. על פי התקנון החדש של הליגה, אם קבוצה לא יכולה לרשום מינימום שמונה שחקנים למשחק היא סופגת הפסד 20:0. זניט ביקשה לדחות את שני המשחקים, אך ועדת המשמעת הכריעה היום כי תספוג שני הפסדים טכניים.
3 צפייה בגלריה
מאמן זניט פסקוואל. ביורוליג לא מוכנים לקבל פגיעה בלו"ז
מאמן זניט פסקוואל. ביורוליג לא מוכנים לקבל פגיעה בלו"ז
מאמן זניט פסקוואל. ביורוליג לא מוכנים לקבל פגיעה בלו"ז
(צילום: EPA)
בשעות הערב, מעט לפני כדור הפתיחה במשחק בין וילרבאן לפנאתינייקוס, הגיעה מהלומה נוספת לליגה עם ביטול המשחק – למרות שלא ברור מה עיכב את ההחלטה. בימים האחרונים וילרבאן התמודדה עם התפרצות רצינית במועדון, ושעות לפני המשחק הצרפתים הודיעו על שני שחקנים נוספים שנדבקו, מה שהעלה את מספר המקרים בקבוצה לתשעה ומנע ממנה להעמיד סגל למשחק. ביורוליג טרם הודיעו על ביטול המשחק של וילרבאן מול הכוכב האדום מחר, אבל סביר להניח שלא ישוחק.

נדבקתם? אכלתם אותה

קיום המשחקים במועד מאוחר יותר נראה בספק כרגע, משתי סיבות. הראשונה: במפעל המשני של היורוליג, היורוקאפ, בורסאספור כבר זכתה בניצחון טכני על אולימפיה לובליאנה, לאחר שהסלובנים נשארו בבידוד בארצם לפי דרישת רשויות הבריאות המקומיות בעקבות בדיקה חיובית של אחד השחקנים. זה תקדים שפועל לרעת וילרבאן וזניט. שנית, כאמור, בלו"ז אירופי בלתי אפשרי, ועוד אחרי הגדלת הליגה ל־18 קבוצות, קשה למצוא איפה לדחוס את המשחקים האלה.
3 צפייה בגלריה
ג'ורדי ברתומאו
ג'ורדי ברתומאו
ג'ורדי ברתומאו
(צילום: אוהד צויגנברג)
אחרי הכל, ביורוליג הניחו את האחריות בידי המועדונים. בחודש שעבר, כאשר סוכמו סופית החוקים החדשים התואמים למציאות בצל המגפה, פורטו במפורש הדרישות מהקבוצות, כמו הקפדה על היגיינה, מינוי אחראי קורונה במועדון שדואג להקפדה על הכללים וכו'. "הנהלים המיוחדים נועדו לשמור על המשכיות המשחקים ככל האפשר כדי לעמוד בהתחייבויות כלפי האוהדים ונותני החסות ולהגן על כל המשתתפים", נמסר מהיורוליג. כלומר – זה עליכם. תעמדו בכללים, תשמרו על השחקנים שלכם, תעמדו בהנחיות, והכל יהיה בסדר. יש אצלכם התפרצות? אכלתם אותה. כנראה לא הייתם זהירים מספיק. לא נעצור הכל בשבילכם, ואם אתם לא דואגים לבריאות תחטפו את ה־20:0.
כרגע מדובר במקרה הקיצון, אבל לאור העובדה שאנחנו רק בתחילת העונה, ומקרי קורונה כבר התגלו בקבוצות נוספות, לא מן הנמנע שהסיפור יחזור על עצמו. וישנן קבוצות עם יותר כוח פוליטי בארגון מאשר וילרבאן וזניט, שלא יהיו מוכנות לשמוע על הפסד טכני ויהפכו שולחנות.

כדורסל בצל החששות

הנה, אתמול המצב כבר החמיר בקבוצה המדוברת ביותר שבנתה סגל מדהים כדי לזכות באליפות אירופה. הפורוורד ניקולה מירוטיץ' מברצלונה, אולי הכוכב הגדול ביורוליג, נדבק בקורונה – וזאת אחרי שלאחרונה גם המאמן שרונאס יאסיקביצ'יוס חזר חיובי. כאן כבר אפשר לדבר על פגיעה מקצועית שבמועדונים לקחו בחשבון מראש שייאלצו להתמודד איתה, אובדן של שחקנים מובילים לתקופות מסוימות, אבל העובדה שהמקרים בברצלונה ממשיכים להתגלות מדאיגה מאוד בנוגע לבדיקות עתידיות שייערכו במועדון.
3 צפייה בגלריה
מיורטיץ' מול תומאס
מיורטיץ' מול תומאס
מיורטיץ' מול תומאס
(צילום: EPA)
ויש עוד ועוד: עמנואל טרי מהכוכב האדום, ז'ופרי לוברן מז'לגיריס, חמישה שחקנים מחימקי מוסקבה, ושלושת שחקני צסק"א מוסקבה שנעדרו מהמשחק מול מכבי ת"א בשבוע שעבר. יורגוס ברצוקאס, מאמנה של אולימפיאקוס שתארח מחרתיים את מכבי ת"א, אמר בפה מלא: "מצב הקורונה משפיע בהחלט על תוצאות המשחקים. אני חושב שעוד לא קלטנו את המצב במלוא חומרתו. גם קבוצה עם שמונה שחקנים לא יכולה להילחם על הניצחון. איך אפשר לגרום לשחקנים שלך להתרכז במשחק כשאצל היריבה גילו חמישה מקרי הדבקה?".
והגרוע ביותר הוא שהמצב לא צפוי להשתנות כל עוד הקורונה משתוללת בעולם. מספיקה קבוצה אחת עם כללים מעט יותר רופפים, מסע אחד לא זהיר למשחק חוץ, והכל עלול ללכת לעזאזל. כרגע כל מה שאפשר לעשות הוא פשוט לשחק ולקוות לטוב. ולהקפיד על מסכה, ריחוק חברתי ושטיפת ידיים, כמובן.
פורסם לראשונה: 11:57, 14.10.20