קל זה לא יהיה. נבחרת ישראל עומדת לפגוש כמה יריבות מסוכנות - כוחות חדשים לצד ותיקים - והתמקמות ברביעייה הראשונה תדרוש מאבק רציני. הנה מה שצריך לדעת על שאר הנבחרות בבית.

סרביה

זה נכון שבעבר סרביה נחשבה למעצמה ולאחת האימפריות של הכדורסל העולמי, אבל בשנים האחרונות היא חוותה לא מעט נפילות, הפסידה לסלובניה בגמר היורובאסקט הקודם ב־2017 ועדיין לא בטוחה בגביע העולם עם מאזן 3:3. ועדיין, אין בכלל ספק שמדובר באחת הנבחרות הבולטות באליפות אירופה הזו, ובטח בנבחרת החזקה ביותר בבית. היא מגיעה לאליפות אחרי שני ניצחונות בחלון האחרון על נבחרות חזקות בדמות יוון וטורקיה, מה שמעיד על כושרה.
6 צפייה בגלריה
ניקולה יוקיץ'
ניקולה יוקיץ'
השם הבולט בסגל ואולי בטורניר כולו. יוקיץ'
(צילום: באדיבות FIBA)
הבוס הוא סבטיסלב פשיץ' בן ה־72, מאמן מנוסה מאין כמוהו שעד 2020 עוד אימן את ברצלונה, אבל הסיפור האמיתי הוא השם הבולט בסגל ואולי בטורניר כולו: הסנטר של דנבר ניקולה יוקיץ' (27, 2.13 מ'), שהוכתר בשנתיים האחרונות כ־MVP של ה־NBA ולפני מספר חודשים הפך לשחקן הראשון בהיסטוריית הליגה הטובה בעולם שקולע 2,000 נקודות, קוטף 1,000 ריבאונדים ומוסר 500 אסיסטים בעונה אחת.
אבל לא מדובר רק בו: ואסיליה מיציץ' (28, 1.96) נחשב לאחד מהשחקנים הטובים והמוערכים ביורוליג. מ־2018 הוא חתום באנאדולו אפס, איתה לקח פעמיים את גביע היורוליג, שבזכייה האחרונה אף הצטיין עם בגמר 23 נקודות. גם בלי נמניה בייליצה הפצוע, שזכה הקיץ באליפות ה־NBA עם גולדן ועבר לפנרבחצ'ה, סרביה מתהדרת בשמות נוספים ולא פחות נוצצים כמו ניקולה קאליניץ' ומרקו גודוריץ'. אחד הסיפורים החמים מהנבחרת הזו בתקופה האחרונה הוא הניפוי של מילוש תאודוסיץ': בסרביה עלו דיווחים שונים על כך שהסיבה היא עבירת משמעת, אבל המאמן שלל את הדברים ואמר שהמהלך נבע משיקולים מקצועיים.
6 צפייה בגלריה
סבטיסלב פשיץ' על הקווים
סבטיסלב פשיץ' על הקווים
אחד המאמנים המנוסים ביבשת. פשיץ'
(צילום: EPA)
הופעות קודמות ביורובאסקט: 33 (כולל יוגוסלביה).
הישג השיא: 8 זכיות (האחרונה ב־2001).

פינלנד

לפני שבוע הפסדנו לה במוקדמות גביע העולם 79:73, תוצאה שעזרה לפינים להבטיח את מקומם בטורניר הגדול. זה אמנם היה משחק שקול ודי צמוד, אבל אפשר היה לראות את ההבדל ביכולת ואת החיבור בין השחקנים, מאחר שמדובר בנבחרת שכבר רצה מספר שנים ביחד. מי שעומד בראש הנבחרת הזאת הוא המאמן הצעיר לאסי טובי (35), שמסומן כאחד השמות המבטיחים באירופה. הוא מאמן כבר שנתיים את שטרסבורג הצרפתית, ואחרי 12 שנים כעוזר מאמן הנבחרת, הוקפץ לתפקיד הראשי – כך שהוא מכיר את הנבחרת לעומק.
השם הגדול בנבחרת הוא ללא ספק לאורי מרקאנן (25, 2.13 מ'), שנבחר בדראפט 2017 במקום השביעי על ידי שיקגו בולס, וכיום משחק בקליבלנד קאבלירס. בעונתו הראשונה הוא כבר סיפק ממוצעים של 15.2 נקודות ו־7.5 ריבאונדים. באליפות אירופה 2017 הוא היה השחקן הבולט של נבחרת פינלנד עם ממוצעים של 19.5 נקודות ו־5.7 ריבאונדים, ובשבוע שעבר המטיר על ההגנה של גיא גודס 28 נקודות. שם גדול נוסף הוא פטרי קופונן (34, 1.94), שחקן בעל ותק וניסיון באירופה שעבר בשנים האחרונות בחימקי מוסקבה, ברצלונה ובאיירן מינכן.
6 צפייה בגלריה
לאורי מרקאנן
לאורי מרקאנן
השם הגדול בנבחרת פינלנד. מרקאנן
(צילום: FIBA PHOTOS)
הופעות קודמות ביורובאקסט: 16.
הישג שיא: מקום שישי (1967).

צ'כיה

מצד אחד היא בעלת יתרון משמעותי בתור המארחת של הבית המוקדם, אבל מצד שני מגיעה בכושר רע ובמצב רוח ירוד אחרי החלון הרביעי במוקדמות גביע העולם, בו הפסידה פעמיים והתרחקה מעלייה. ננו גינזבורג עדיין עומד בראשה, תפקיד בו הוא מחזיק מאז 2013, ומחזיק ביתרון על ישראל בזכות ההיכרות העמוקה עם השחקנים בכחול־לבן.
השאלה הגדולה שריחפה נגעה לכשירותו של הרכז תומאש סטורנסקי (30, 2.01 מ'), כוכב הנבחרת ששיתף העונה פעולה עם דני אבדיה בוושינגטון וחתם בברצלונה. לפני שבוע דווח שהוא סובל מפגיעה ברצועות הברך וייעדר מהיורובאסקט, אך בימים האחרונים התברר שאולי יהיה כשיר לחלק מהמשחקים. מי שמוכן כבר לעלות לפרקט הוא יאן וסלי (32, 2.13), שעבר גם הוא לברצלונה הקיץ ונחשב לאחד מהשחקנים הבולטים ביורוליג.
6 צפייה בגלריה
ננו גינזבורג
ננו גינזבורג
דרישת שלום. גינזבורג
(צילום: רויטרס)
הופעות קודמות ביורובאסקט: עד היום 5.
הישג שיא: מקום שביעי (2015).

הולנד

אחת מהנבחרות החלשות ביורובאסקט, שעומדת על מאזן 6:0 במוקדמות גביע העולם וספגה השבוע תבוסה מספרד. מי שעומד על הקווים מוכר לכל חובבי הכדורסל בארץ – מאוריציו בוסקאליה האיטלקי שהתחיל את העונה החולפת בהפועל חולון, אך אחרי 4 חודשים בלבד פוטר וראה את גודס מוביל את הקבוצה לאליפות. מי שנחשב לכוכב של הנבחרת הוא וורת'י דה יונג בן ה־34 (1.94 מ') שכבר הכריז שהעונה החולפת הייתה האחרונה שלו בקריירה אך ימשיך לשחק ב־3x3. הוא שיחק מ־2017 בליידן ההולנדית, כשבעונה האחרונה זכה איתה באליפות ונבחר למצטיין של סדרת הגמר. עד כה במוקדמות אליפות העולם הוא העמיד ממוצעים של 14.3 נקודות עם 5.7 ריבאונדים ו־3.2 אסיסטים.
6 צפייה בגלריה
מאוריציו בוסקאליה הולנד
מאוריציו בוסקאליה הולנד
מחולון להולנד. בוסקאליה
(צילום: באדיבות FIBA)
הופעות קודמות ביורובאסקט: עד היום 15.
הישג השיא: מקום רביעי (1983).

פולין

ישראל פגשה אותה בשלב הבתים הראשון של מוקדמות גביע העולם, שם הפולנים סיימו במקום האחרון והודחו. במפגש הראשון ישראל ניצחה 61:69 בבית, בעוד בפולין היא ספגה 90:85 אחרי הארכה, מה שפגע מאוד בסיכויי ההעפלה.
המאמן בן ה־46 איגור מיליצ'יץ' הדריך בשנים האחרונות את וולוצלאבק וסטאל אוסטרוב הפולניות, והיה מועמד למינוי כעוזר המאמן של עודד קטש במכבי ת"א. הוא נחשב לכוכב עולה באירופה. הכוכב הוא המתאזרח איי־ג'יי סלוטר (35, 1.91 מ'), שקיבל אזרחות פולנית ב־2015 כדי שיוכל לשחק בנבחרת והשתתף איתה מאז בשתי אליפויות אירופה. במוקדמות גביע העולם הוא העמיד ממוצעים של 24 נקודות ו־4 אסיסטים. שם מעניין נוסף הוא מטאוש פוניטקה (29, 1.98), ששיחק בשנים האחרונות בלוקומוטיב קובאן, סנט־פטרסבורג ורג'ו אמיליה. במוקדמות היה בין השחקנים הבולטים בנבחרת עם ממוצעים של 18.5 נקודות, 7 ריבאונדים ו־5.5 אסיסטים.
6 צפייה בגלריה
נבחרת פולין
נבחרת פולין
לא מהחזקות בטורניר. נבחרת פולין
(צילום: באדיבות FIBA)
הופעות קודמות ביורובאסקט: 28.
הישג השיא: מקום שני (1963).
פורסם לראשונה: 10:07, 01.09.22