"הוא נלחם בהזדקנות יותר טוב מכל שחקן אחר אי פעם", העיד לפני כחודש אוסטין ריבס על חברו לקבוצה, לברון ג'יימס, שבעונתו ה-21 בקריירה עדיין מציג יכולת אדירה בליגת הכדורסל הטובה בעולם, וממשיך לשבור את השיאים שלה. הכוכב של הלייקרס, השחקן הכי מבוגר ב-NBA, חוגג היום (שבת) יום הולדת 39, ולרגל כך אספנו 20 עובדות עליו שכל אוהד כדורסל פשוט חייב להכיר.
1. עם לא פחות מ-39,353 נקודות, לברון הוא מלך הסלים של ה-NBA בכל הזמנים. ב-7 בפברואר השנה הוא שבר את השיא של קארים עבדול-ג'באר, שהחזיק 34 שנה ועמד על 38,387 נקודות, ואפילו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שלח ברכה מצולמת לרגל האירוע. בקטגוריית האסיסטים נמצא לברון במקום הרביעי בתולדות הליגה.
6 צפייה בגלריה
לברון
לברון
מלך הסלים של ה-NBA. לברון
(צילום: Gary A. Vasquez-USA TODAY Sports)
6 צפייה בגלריה
לברון
לברון
אליפות עם שלוש קבוצות שונות. לברון בימיו במיאמי
(צילום: AP Photo/Wilfredo Lee)
2. לברון זכה בארבע אליפויות NBA (2012 ו-2013 עם מיאמי, 2016 עם קליבלנד ו-2020 עם הלייקרס), קטף את תואר ה-MVP של הגמר בכל אחת מהן, והגיע לגמר בסך הכל 10 פעמים. הוא גם זכה ארבע פעמים בתואר ה-MVP של הליגה (2009, 2010, 2012, 2013) ופעמיים בזהב אולימפי (2008 ו-2012). הוורסטיליות והיכולת שלו להוביל קבוצות שונות להישגים מדגישות עד כמה מדהימה היכולת שלו לפרק זמן כה ארוך.
3. לברון נבחר 19 פעמים לאולסטאר, 13 פעמים לחמישיית העונה הראשונה (הכי הרבה בתולדות ה-NBA), 3 פעמים לשנייה, ו-3 פעמים לשלישית. הוא גם נבחר 5 פעמים לחמישיית ההגנה הראשונה ופעם אחת לחמישיית ההגנה השנייה. ברזומה שלו ניתן למצוא גם את תארי רוקי השנה (2004), מלך הסלים (2008) ומלך האסיסטים (2020).
4. במדי התיכון שלו, סנט וינסנט-סנט מארי שנמצא באקרון, אוהיו, הצטיין לברון גם בפוטבול וגם בכדורסל. פציעה בפרק כף היד בכיתה י"א גרמה לו להבין שמוטב להתרכז בכדור הכתום בלבד, אבל מספר פרשני פוטבול, מאמנים ושחקנים לשעבר ובהווה העלו השערות שלברון יכול היה לשחק ב-NFL.
6 צפייה בגלריה
"הנבחר": השער שעשה היסטוריה
"הנבחר": השער שעשה היסטוריה
"הנבחר": השער שעשה היסטוריה
5. כישרון הכדורסל של לברון היה ניכר מגיל צעיר. כבר בימיו בתיכון שמו עלה לכותרות בגלל כישוריו הפנומנליים, אפילו בישראל, גם בזכות כתבת שער שעשו עליו ב"ספורטס אילוסטרייטד", עיתון הספורט הנפוץ ביותר בארה"ב. בניגוד לרובם המוחלט של הספורטאים באמריקה, לברון לא למד בקולג'. במקום זאת, הוא עשה את הקפיצה ישירות מהתיכון ל-NBA, והפך לבחירה הראשונה בדראפט של 2003 על ידי קליבלנד קאבלירס.
6. מלבד כישורי כדורסל מהוללים, לברון גם עשה לעצמו שם של יזם מצליח. הוא השקיע בליברפול - והרוויח מזה לא מעט - ויש לו אינטרסים עסקיים בתעשיות שונות, כולל אופנה, בידור ואוכל.
7. משחקי NBA הם לא המקום היחיד בו ניתן לצפות בלברון. הוא כוכב הסרט "ספייס ג'אם: אגדה חדשה", והופיע גם בסרט "אסון מהלך" ובסדרות "משפחת סימפסון" ו-"SNL".
8. לברון מעורב באופן פעיל בפילנתרופיה. הוא הקים את קרן משפחת לברון ג'יימס, אשר יזמה מספר פרויקטים, כולל בית הספר הציבורי לילדים בסיכון "I PROMISE" בעיר הולדתו אקרון. "הצמרמורות לפני היום הראשון של הלימודים הן אמיתיות עכשיו", כתב לברון לפני פתיחת הבית ספר ב-2018.
9. בכיתה ד' נעדר לברון מ-82 ימי לימודים, משום שהוא ואימו - שילדה אותו בגיל 16 - נאלצו לעבור מבית לבית, תוך שהם ישנים על ספות של בני משפחה וחברים. אביו הביולוגי, אנתוני מקלנד, החזיק בתיק פלילי ארוך למדי, והסתלק ברגע שלברון נולד. אבל חייו של הילד השתנו בין כיתה ד' ל-ה' בזכות התערבות של מאמן פוטבול בשם פרנק ווקר, שהזמין אוותו להתגורר עם משפחתו. לאחר מכן הוא לא נעדר יותר מימי לימודים.
6 צפייה בגלריה
לברון
לברון
אהוב האוהדים
(צילום: AP Photo/Tony Dejak)
10. למרות היותו מאוהיו, לברון הוא אוהד גדול של דאלאס קאובויס מה-NFL ושל ניו יורק יאנקיז מה-MLB. מחויבות לעיר אחת אף פעם לא הייתה הצד החזק שלו.
11. מחוץ למגרש, לברון הוא איש משפחה מסור. הוא נשוי לאהובתו מהתיכון, סבנה ברינסון, ויש להם שלושה ילדים משותפים. הבכור הוא ברוני ג'יימס בן ה-19, שנמצא כעת בעונת הבכורה שלו בקולג'ים. לאחרונה הוא ערך הופעת בכורה במדי מכללת USC, פחות מחמישה חודשים לאחר שלקה בדום לב במהלך אימון של הקבוצה בקדם עונה. "אני אפילו לא מסוגל לתאר כמה היום הזה היה מרגש עבורי", שיתף לברון לאחר שצפה בבנו שב לפרקט.
12. לא סתם לברון ממשיך לשבור שיאים בעונתו ה-21 בליגה. הוא ידוע בכושרו הגופני יוצא הדופן. בגובה של 2.06 מטר ובמשקל של 113 ק"ג, לברון הוא מפלצת מבחינה אתלטית, ומציג שילוב ייחודי של כוח, מהירות וזריזות. כמעט אין יום בו קינג ג'יימס לא מעלה סטורי מאימון כלשהו, וזה די קל כי הוא מעסיק מספר מאמני כושר פרטיים. הוא מעסיק גם שפים במשרה מלאה, ואוכל אך ורק לפי תפריט סופר-קפדני.
13. ללברון יש הסכם חסות מפוצץ עם נייק, הכולל קו נעליים ייחודי משלו. הוא חתם על חוזה לכל החיים עם החברה ב-2015, המוערך בשווי של יותר ממיליארד דולר.
14. במרץ, לברון רשם שני משחקים עם 50 נקודות, השיא שלו במדי הלייקרס, ובכך הפך לשחקן המבוגר ביותר שרשם יותר ממשחק אחד עם 50 נקודות בעונה, כמו גם לשחקן הלייקרס הראשון מאז קובי בראיינט ב-2008 שקולע 50 נקודות בשני משחקי בית רצופים. בסך כל יש לו בקריירה 15 משחקים עם 50 נקודות או יותר. את שיא הקריירה שלו הוא קבע ב-4 במרץ 2014, במשחק בין מיאמי היט לשארלוט בובקטס, במהלכו צלף 61 נקודות.
6 צפייה בגלריה
לברון וקובי
לברון וקובי
ממשיך דרכו בלייקרס. לברון וקובי
(צילום: AP Photo/Mark J. Terrill)
15. לברון הוא היחיד שסיים סדרת גמר עם הכי הרבה נקודות, אסיסטים, ריבאונדים וחטיפות מבין שחקני שתי הקבוצות. זה קרה בגמר מול גולדן סטייט ב-2016, ובאותה סדרה הפכה קליבלנד לקבוצה הראשונה שמצליחה לחזור מפיגור 3:1 בגמר ה-NBA, ועוד עשתה זאת מול האלופה שסיימה את העונה הרגילה במאזן 9:73.
16. ללברון יש תשוקה לרכיבה על אופניים, ולעתים קרובות השתמש בהן כאמצעי תחבורה במהלך שנות ילדותו. אפילו כמקצוען, ידוע שהוא רוכב מדי פעם על אופניו למשחקים כסוג של חימום.
17. לברון חשף בעבר שהוא שותה כוס יין אדום "כמעט כל יום" בגלל שהוא שמע שזה "טוב ללב", שזאת אמונה רווחת בקרב רבים, אבל מומחים חלוקים בנושא הזה. "אני משחק את הכדורסל הכי טוב שלי, ואני שותה כמעט כל יום. אז כנראה שזה עובד", הסביר ב-2018.
18. לברון הוא גם מפלצת קלאץ'. מבחינת נתונים בפלייאוף, יש לו הכי הרבה נקודות, ניצחונות, דקות, סלי שדה, חטיפות ומשחקים בתולדות ה-NBA. בשמונה הפעמים שהגיע למשחק מספר 7 בקריירה הוא עומד על ממוצע של 34.9 נקודות, 9.9 ריבאונדים ו-5.6 אסיסטים.
6 צפייה בגלריה
לברון
לברון
באותה סירה עם ג'ורדן. לברון במדי ארה"ב
(צילום: Harry How/Getty Images)
19. לברון הפך לשחקן בעל המשכורת הגבוהה ביותר בקבוצתו רק בגיל 31. איך זה קרה? בתחילת הקריירה החזיק בחוזה רוקי, ולאחר מכן שיתף פעולה עם שאקיל אוניל ואז עם דווין וויד. זה כידוע לא הפריע לו להרוויח המון כסף.
20. לברון ומייקל ג'ורדן הם השחקנים היחידים שזכו בתואר ה-MVP של העונה הסדירה, ה-MVP של סדרת הגמר ומדליית זהב אולימפית באותה שנה. לברון עשה זאת ב-2012, 20 שנה אחרי ג'ורדן.