זה שמור בדרך כלל לכוכבים גדולים, שחקני NBA ו-WNBA מפורסמים, אבל גם כאלה שמסומנים להיות הדבר הגדול הבא. לכן אף אחד - לפחות בבלומינגטון שבאינדיאנה - לא הופתע שעורכי המגזין הנחשב "האתלטיק" החליטו לפני מספר חודשים להקדיש את הכתבה המרכזית באתר המקוון שלהם לשחקנית כדורסל בת 20 מישראל, ירדן גרזון שמה.
גרזון (1.86 מ') היא אחת מהכוכבות הגדולות של אינדיאנה הויסרס, זו שהעפילה השבוע בפעם השלישית בארבע השנים האחרונות לשלב הסוויט 16 בטורניר ה-NCAA לנשים ומי שתפגוש כבר הלילה (24:00, שעון ישראל) את דרום קרוליינה, המכללה היחידה בארה"ב שמחזיקה העונה במאזן נקי מהפסדים (0:34) ויש שיגידו הקבוצה הטובה בכדורסל הקולג'ים באמריקה.
7 צפייה בגלריה
גרזון
גרזון
החלום הגדול: WNBA. גרזון
(צילום: AP Photo/Michael Conroy)
7 צפייה בגלריה
גרזון
גרזון
"רגע השיא של השנה". גרזון
(צילום: ANDY LYONS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
אבל "האתלטיק" בחר בגרזון (לצד אחותה ליאור, המשחקת באוקלהומה סטייט) ולא במישהי אחרת. נכון, גם בגלל העובדה שהיא שבה לשנה שנייה במכללה מיד לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, אבל לא רק. בכל זאת, בלבנט מחכים כבר 17 שנה לכדורסלנית בכחול-לבן שתעלה על הפרקט ב-WNBA והגארדית הישראלית היא פרוספקט עתידי מסקרן למדי - אחת שאמורה לעמוד בציפיות שתולים בה. לא רק בציון, גם באינדיאנה.

"חומר גלם ייחודי"

"ההתרגשות בימים האחרונים היא גדולה, זה ממש רגע השיא של השנה", מודה גרזון. "הטורניר הוא חוויה מטורפת, הכל ברמה הכי גבוהה שיש. כל משחק עם אולמות מלאים ומיליוני צופים. האמת, בהתחלה זה היה קצת מוזר, בטח שבאתי מהארץ שהחשיפה לכדורסל נשים לא גדולה, אבל אני מחבקת את זה. האוהדים שלנו מדהימים. כל משחק האולם מלא והם לא שותקים לשנייה. זאת חוויה מיוחדת של פעם בחיים ואני אסירת תודה להיות במקום הזה".
7 צפייה בגלריה
טרי מורן
טרי מורן
מפרגנת. מורן
(צילום: AP Photo/Doug McSchooler)
"אני כבר לא מופתעת משום דבר שהיא עושה על הפרקט", הודתה לפני מספר חודשים מאמנת אינדיאנה, טרי מורן, אחרי שגרזון שברה שיא קריירה והמטירה 30 נקודות על הראש של אבאנסוויל. "היא יותר אגרסיבית מהשנה שעברה, יותר פקחית, עושה כל דבר טוב יותר. וזה לא מובן מאליו".
המספרים של גרזון השתדרגו בשנתה השנייה במכללה: 11.5 נקודות, 4.4 ריבאונדים ו-3.1 אסיסטים ב-30 דקות לערב. הקלעית השלישית בטיבה בקבוצתה אחרי מקנזי הולמס, שצפויה להיבחר בקיץ במקום גבוה בדראפט ה-WNBA, ושרה סקאליה, מלכת השלשות של כל טורניר ה-NCAA עד כה. ועדיין, מורן מציבה לגרזון אתגר מהקיץ האחרון: להיות גם השומרת המובילה בקבוצה.
"היא יכולה לעשות כמה דברים במקביל, ולכן אנחנו מבינים שיש לנו פה חומר גלם ייחודי", החמיאה לה מורן לאחרונה. בשני המשחקים עד כה בטורניר המכללות - גרזון הייתה סולידית בפן ההתקפי (13 נקודות ב-56:89 על פיירפילד ו-7 ב-68:75 על אוקלהומה), אבל הוצבה לא פעם מתחת לסל בשמירה על שחקניות הפנים.
7 צפייה בגלריה
שחקנית נבחרת ישראל ירדן גרזון
שחקנית נבחרת ישראל ירדן גרזון
גרזון במדי נבחרת ישראל, ביורובאסקט האחרון בארץ
(צילום: FIBA PHOTOS)
מדובר גם בשחקנית קלאץ' מרשימה, שלא פוחדת לקחת את הזריקה החשובה כשצריך. בניצחון על אוקלהומה, למשל, היא קלעה את הסל החשוב במשחק, חצי דקה לבאזר, כשקבוצתה ביתרון שתיים בלבד. "הפיידוויי הזה שהיא הביאה מישראל - זה הנשק הכי גדול שלה", הסבירה מורן. "אנחנו נותנים לה את הכדור ויודעים שדברים טובים יקרו".

למען החטופים

גרזון לרגע לא שוכחת את ישראל ואת אירועי השבת השחורה. לאחר ה-7 באוקטובר עלתה לכל משחקיה עם תחבושת על ידה ועליה הכיתוב: "תחזירו אותם הביתה" למען החטופים. "עם כל מה שהעם שלנו עובר, אני מנסה כל מה שאני יכולה כדי לעלות את המודעות לכך", הסבירה.
7 צפייה בגלריה
ירדן גרזון
ירדן גרזון
עם הצמיד ובו הכיתוב לשחרור החטופים
(צילום: ANDY LYONS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
זה יישמע לאנשים אולי מוזר, אבל בארה"ב כדורסל המכללות לנשים מעניין בחודשים האחרונים את המדינה לא רק יותר מהגברים, אלא גם יותר מה-NBA. המשחקים שם שוברי שיאי רייטינג, בעיקר בשל קייטלין קלארק - מי שכבר הוכתרה לאחרונה כ"קובי בראיינט עם קוקו" וזו ששברה את כל האישים האפשריים והפכה לקלעית הגדולה של ה-NCAA בכל הזמנים, לגברים או נשים.
לפני חודש היו אלה גרזון ואינדיאנה שרשמו ניצחון יוקרתי על סנסציית המכללות וקבוצתה - 69:86, במשחק חד צדדי. גרזון כיכבה עם 15 נקודות וכדי להוכיח שוב עד כמה היא לא רואה בעיניים - בארה"ב התעסקו, איך לא, בעימות המילולי, רחמנא ליצלן, בינה לבין קלארק. סרטון שהפך לוויראלי והראה את הישראלית לא עושה חשבון למאמי הלאומית של אמריקה.
7 צפייה בגלריה
 ליאור גרזון, ירדן גרזון, כדורסל מכללות
 ליאור גרזון, ירדן גרזון, כדורסל מכללות
אחת הלכה בעקבות השנייה. האחיות גרזון
(צילום פרטי)
גרזון לא הופיעה משום מקום, בטח לא לחובבי כדורסל הנשים בארץ. היא נחשבת לטאלנטית הגדולה של הענף כבר מספר שנים, מאז החלה את דרכה במכבי רעננה, דרך שנה נהדרת במכבי ר"ג ועד השנתיים האחרונות בארה"ב. כבר בגיל 18 הייתה שחקנית חמישייה בנבחרת והופיעה עם ישראל גם ביורובאסקט הביתי האחרון, שהסתיים במפח נפגש עם שלושה הפסדים והדחה בבית המוקדם.
יש לציין כי ירדן הצטרפה בשנה שעברה לאחותה הגדולה ליאור בליגת הקולג'ים בארה''ב וכי לא חשבה כילדה בכלל על הכדור הכתום. "לא רציתי לשמוע על זה, אבל היינו בשבתות משחקים ככה סתם כדורגל וכדורסל ונשאבתי", מסבירה ירדן. "רצו שנעשה ספורט, לא חשוב איזה ספורט, העיקר שנוציא אנרגיה. אני בכלל רציתי לשחק כדורעף. רק שאז אחותי התאומה הלכה לשיעור ניסיון בחוג כדורסל, ושכנעה אותי להגיע איתה, לארח לה חברה. היא עזבה, אני נשארתי".
7 צפייה בגלריה
גרזון
גרזון
"החלום הגדול הוא לממש את הפוטנציאל שלי". גרזון
(צילום: AP Photo/Darron Cummings)
"אני מאוד אוהב את ירדן, זה ידוע, ונראה לי שאינדיאנה לא בדיוק הבינו איזה יהלום נפל להם ליד", סיפר מאמן נבחרת הנשים, שרון דרוקר. "היא בוגרת, ממוקדת, נחושה, חיית משחק שתיקח אחריות כשצריך, תורמת בהמון פרמטרים על המגרש ובעלת אופי מיוחד. יש לה את כל האיכויות להיות הנציגה הבאה שלנו ב-WNBA ואני מחזיק אצבעות למשחק שלהן בסוויט 16".
גרזון מסכמת: "החלום הגדול הוא לממש את הפוטנציאל שלי. WNBA ויורוליג הן לגמרי מטרות אפשריות עבורי. אני עובדת קשה ואני מאמינה שדרך העבודה הקשה אגיע לאן שאכוון לעצמי".
פורסם לראשונה: 07:35, 29.03.24