דושאן איבקוביץ', אחד המאמנים הגדולים בתולדות הכדורסל האירופי, הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 77 בביתו בבלגרד. כל זאת חמש שנים בלבד לאחר שתלה את המשרוקית ופרש באופן רשמי מאימון.
הוא זכה בעשרות תארים במהלך הקריירה העשירה שלו, בעיקר כמאמן נבחרת יוגוסלביה הגדולה. ההישגים כללו, בין השאר: מקום ראשון באליפות העולם שנערכה בבאנוס איירס בשנת 1990, זכייה בשלוש אליפויות אירופה (זאגרב 1989, רומא 1991 ואתונה 1995) ומדליית כסף במשחקים האולימפיים בסיאול 1988.
3 צפייה בגלריה
אגדה אמיתית. איבקוביץ'
אגדה אמיתית. איבקוביץ'
אגדה אמיתית. איבקוביץ'
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
זכה עם אולימפיאקוס בשני תארים אירופים בהפרש של 15 שנה
זכה עם אולימפיאקוס בשני תארים אירופים בהפרש של 15 שנה
זכה עם אולימפיאקוס בשני תארים אירופים בהפרש של 15 שנה
(צילום: AP)
בהיותו המנהל המקצועי של הנבחרת היה שותף לזכייתה במקום הראשון באליפות אירופה 97 שנערכה בברצלונה, באליפות העולם 98 באתונה ובמקום שלישי באליפות אירופה בפריז 1999.
כמאמן קבוצה מחזיק איבקוביץ' ברקורד מפואר בארץ מולדתו וביוון. הוא אחד הבודדים שזכה ורשם לעצמו את שלושת התארים החשובים ביותר כמאמן מועדון באירופה. הוא זכה בגביע קוראץ' (עם פרטיזן בלגרד ב-1979), גביע אירופה לאלופות (עם אולימפיאקוס ב-1997) ובגביע ספורטה (עם אא"ק אתונה ב-2000). לאחר מכן, גם הוסיף את גביע יול"ב והיורוליג כמובן.
3 צפייה בגלריה
דושאן איבקוביץ'
דושאן איבקוביץ'
שלל תארים עם נבחרת יוגוסלביה הגדולה. איבקוביץ'
(צילום: gettyimages)
איבקוביץ' עבד בשלל קבוצות: אריס סלוניקי, פאוק סלוניקי, פאניוניוס, א.א.ק אתונה ואולימפיאקוס, אותה גם הוליך לזכייה ביורוליג ב-2012, רדניצקי, שיבניק, וויבודינה נוביסאד, צסק"א מוסקבה, דינמו מוסקבה (זכה איתה בגביע יול"ב ב-2006) ואנאדולו אפס, קבוצתו האחרונה אשר ממנה פוטר באפריל 2016.
"אנחנו עצובים לשמוע שאחד מחברינו הקרובים וענק אמיתי של הענף עזב אותנו מהר מדי", ספד לו מנכ"ל היורוליג, ג'ורדי ברתומאו. "'דודה' ייזכר כמנהיג אמיתי לאלפי שחקניו לאורך הקריירה והמאמנים אותם גידל. הכדורסל איבד את אחד מחלוציו, אך מורשתו של המאמן איבקוביץ' חיה".
גם מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס ספד לו: "דושאן איבקוביץ' היה דמות כדורסל אגדית באירופה ובעולם כולו. הוא היה מורה של דורות רבים של שחקנים וגם מאמנים. באמצעות פועלו הוא הביא השראה לאינספור ספורטאים, לקולגות שלו ולאוהדים של הענף. הוא תרם רבות לאבולוציה של הכדורסל כמאמן. ההצלחות הרבות שלו בטיפוח שחקנים רבים במרוצת השנים משמשות כמורשת בעולם הכדורסל, ויישארו מקור תמידי של השראה ולמידה".

בכל אירופה ספדו לו