בואו נעשה חשבון פשוט: 1.2 מיליון תיירי כדורגל אמורים לנחות בקטאר לכבוד המונדיאל. בקטאר יש 40 מלונות בלבד, כשבבירה דוחא ישנם רק 31 אלף חדרים. לאורך כל תקופת ההכנה שמענו על מצוקת המיטות אצל המארחת, החששות בנוגע לזמינות מקומות לינה עבור המבקרים והפתרונות היצירתיים שהנסיכות מנסה לייצר. עכשיו, כשגביע העולם כבר בפתח, החזון המוזר של הקטארים הפך למציאות.
המונדיאל בפתח
אתמול עגנה בנמל דוחא הישן ספינת הנופש הראשונה מבין שלוש שישמשו כמלונות צפים – וורלד אירופה. מדובר בספינה חדשה לחלוטין, שאחרי הטורניר תשייט בין מדינות המפרץ אבל כעת סוגרת פינה עבור הקטארים. היא נבנתה במיוחד עבור המונדיאל בעלות של 1.1 מיליארד דולר, דינוזאור של 22 קומות כמחווה לכך שמדובר בגרסה ה-22 של גביע העולם. אם כבר הגענו לענייני חשבון, אז בסך הכל היא תוכל לארח 6,700 אוהדים, ויחד עם חברותיה זה יגיע ל-40 אלף אוהדים צפים לאורך הטורניר. עדיין לא מדובר בפתרון לכמויות מאסיביות יותר, אבל לא רע בכלל.
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
הסביבה נראית נעימה מאוד. כפר האוהדים בקטאר
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
מגרש כדורגל מחוץ לבית
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
מישהו חיפש פופים?
(צילום: AFP)
כמובן שהעסק הזה לא זול. בכל זאת מדובר בספינת פאר מהניילונים, שלאחר המונדיאל תהווה אטרקציה בפני עצמה בתור ספינת הדגל (תרתי משמע) והחברה הגדולה ביותר בצי של חברת MSC – 30 ברים ובתי קפה, 14 מסעדות, שש בריכות שחייה. המארגנים גובים בסביבות 450 דולר ללילה, תלוי ברמת החדר (בספינות האחרות מדובר ב־200 דולר) - כאשר כל אוהד מחויב למינימום שני לילות, ומקבל גם ארוחת בוקר שכלולה במחיר. מי שרוצה לאכול חופשי ייאלץ להוסיף 87 דולר ליום. בשלבי הנוקאאוט המחירים יירדו יחד עם הביקוש, ויש עוד בונוס – על הספינה אפשר לשתות אלכוהול בלי הגבלות, לעומת היבשה בה הבירות יוגבלו למתחמי האוהדים.

לא שבוע גדנ"ע

קטאר יודעת שרוב האנשים שהולכים אחרי הנבחרת שלהם ברחבי העולם לא בדיוק נמצאים בעשירון של טייקוני הנפט המקומיים, ולכן שלשום נפתחה גם האופציה העממית יותר: כפר האוהדים. זה לא שבוע גדנ"ע בבקעת הירדן של תיכון מבת־ים ב־1976, כמובן – לא זורקים פה את הקהל בשטח עם אוהל וחצי. מדובר במתחם ענק המשתרע על 3.1 קמ"ר סמוך לנמל התעופה, וכולל 6,000 מכולות שהוסבו לצריפים חדשים, שיכולים להכיל בתפוסה מלאה 12 אלף אוהדים. החדרים קטנים, שתי מיטות יחיד בשטח צפוף יחסית, אבל הם כוללים מיזוג, שירותים ומקלחת, והסביבה נראית נעימה מאוד – המארגנים פיזרו במקום פופים עליהם יוכלו האורחים להתפנק ולצפות תחת כיפת השמיים במשחקים על מסך ענק, והמתחם מטופח למדי וכולל חדר אוכל גדול וצרכנייה.
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
המתחם כולל חדר אוכל
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
מחיר ללילה עומד על 311 דולר לצריף
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
דגלי הנבחרות דווקא נראים יפה מאוד
(צילום: EPA)
לא שזה הרבה יותר נעים בכיס – המחיר ללילה עומד על 311 דולר לצריף - אבל שני חברים שחולקים אותו יכולים לצאת מרוצים. לא סתם 60 אחוז מהם כבר הוזמנו מראש, ונראה שגם השאר ייחטפו במהירות למרות שמדובר בנסיעה של 40 דקות לאזור האצטדיונים (במקום קיימות תחנות מטרו ואוטובוס). ישנם גם מתחמים צנועים ומרוחקים יותר בעלות של כ-100 דולר ללילה, למשל כפר קרוואנים או מתחם אוהלים פשוט עם מקלחות משותפות – או לחובבי הגלמפינג, אוהלי יוקרה באל-ח'ור, אחת הערים שיארחו משחקים, שיעלו 400 דולר ללילה.
האופציה הנוספת למי שלא מצא חדר במלון - ואלו כאמור היו בהיצע קטן ובמחירים מנופחים לרגל המעמד - היא להתעלק על המקומיים. איך הגדירו זאת הקטארים? "להפגין את רוח קבלת הפנים האיסלמית". בפועל זה אומר שהשלטונות ביקשו ממי שלא צריך להיות בקטאר במהלך החודש להעמיד את הבית או הדירה שלו להשכרה עבור אוהדים זרים. כאן טווח המחירים מגוון מאוד, מתחיל מ־80 דולר ללילה אבל יכול לזנק אם במקרה הצלחתם לסגור עסקה על וילה שתוכל להכיל בשקט כמות יפה של חבר'ה. גם למשכירים זה משתלם, כי הם זוכים למענק מיוחד מהממשלה בזכות ההתגייסות למאמץ.

מונית מעופפת למשחקים

ועדיין, אחרי כל זה, האוהלים, הצריפים, הספינות, ניצול כל הנדל"ן הזמין שהוסב למגורים - עדיין מגיעים למציאות של 130 אלף חדרים בלבד בקטאר, לא אידיאלי לכמויות כאלה של מבקרים. וכאן נכנס לפעולה שאר המפרץ: מדינות האזור מציעות שפע של חדרים עבור האוהדים, שצריכים לשקול את הכדאיות ומרחקי הנסיעה. איראן שהציעה את שירותיה פחות אטרקטיבית מסיבות מובנות, וגם בגלל שמדובר בשעתיים של טיסה לקטאר, אבל בחריין הסמוכה היא אופציה לא רעה, ובעיקר איחוד האמירויות.
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
לא נראה מזמין
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
מגורים
מגורים
בקטאר ערוכים?
(צילום: רויטרס)
שעה של טיסה מפרידה בין דוחא לדובאי, מה שיצר את האופציה המפתה של "מוניות אוויריות". חברות המציעות את השירות באיחוד האמירויות מכרו כבר אלפי כרטיסים, בעיקר לזרים המתגוררים במדינה ורוצים לצפות מקרוב בנבחרות שלהם בלי להתחייב ללינה. אותם אוהדים טסים בבוקר למשחק בקטאר, טסים חזרה הביתה בערב, וממלאים את היציעים בלי להעמיס על היצע החדרים הזעום בקטאר. על פי ההערכות, 500 טיסות כאלה יתבצעו מדי יום למדינות השכנות.
ואת כל זה אפשר לסכם בדרך נוספת: גם בהקשר של הלינה, פיפ"א לא ממש חשבה קדימה כשהעניקה לקטאר את האירוח. אבל בסופו של דבר, אוהדים יעשו הכל בשביל הסיכוי לראות את הנבחרת שלהם מנצחת במונדיאל.
פורסם לראשונה: 11:22, 11.11.22