5. פרנסואה אומאם מי?

קמרון – ארגנטינה 0:1 | שלב הבתים, 1990 ארגנטינה הגיעה לאיטליה 90' כאלופת העולם, עם דייגו מראדונה, שזמן קצר קודם לכן הוביל את נאפולי לאליפות שנייה תוך ארבע שנים. משחק הפתיחה היה אמור להיות עניין פורמלי, מול נבחרת אפריקאית אלמונית לחלוטין.
אלמונית, ומסתבר שגם אלימה. קמרון ידעה שאין לה שום סיכוי מול ארגנטינה בכדורגל נטו, ולכן שחקניה ביצעו עבירות בלי סוף. היא ספגה שני כרטיסים אדומים ושלושה צהובים – ועוד יצאה בזול. אבל בדקה ה-67, משום מקום, היא עלתה ליתרון גם בשערים: הכדור הוגבה לרחבה ופרנסואה אומאם ביאיק – שש דקות אחרי שאחיו אנדרה קאנה ביאיק הורחק – נגח פנימה. ותודה לתגובה המאוחרת של השוער נרי פומפידו.
5 צפייה בגלריה
קמרון ארגנטינה מונדיאל 1990
קמרון ארגנטינה מונדיאל 1990
הדהימו את אלופת העולם. קמרון נגד ארגנטינה, משחק הפתיחה של מונדיאל 1990
(צילום: AP)
(צפו: משום מקום, קמרון מפתיעה את אלופת העולם ארגנטינה ומראדונה)
בהמשך הטורניר קמרון הוכיחה שהיא יודעת לשחק כדורגל. רוז'ה מילה בן ה-38 הוקפץ מהספסל והפך לסנסציה, וסיפור הסינדרלה הסתיים רק עם הפסד לאנגליה ברבע הגמר – הישג של קבוצה אפריקנית עד אז.
והנה עוד שם בפינתנו "נבחרות אפריקאיות שמנצחות את אלופת העולם 0:1 במשחק הפתיחה של המונדיאל וממשיכות עד רבע הגמר": סנגל ב-2002, שהדהימה את צרפת של זידאן והנרי.

4. הנס של ברן

מערב גרמניה – הונגריה 2:3 | גמר 1954 הגמר הכי חד צדדי על הנייר בתולדות המונדיאלים הסתיים באחת הסנסציות הגדולות של הספורט העולמי – לא רק בכדורגל, בהכל. או בשלוש מילים: הנס של ברן.
הונגריה, "נבחרת הפלא", הייתה אז הנבחרת הטובה בתבל. היא הגיעה לשווייץ אחרי ארבע שנים ללא הפסד. בהרכב שלה שיחק פרנץ פושקאש, הסופרסטאר של הכדורגל העולמי. היא שיחקה נגד הגרמנים בשלב הבתים וזה נגמר ב-3:8. כן, אמרנו 3:8.
גרמניה, במונדיאל הראשון שלה אחרי המלחמה, העפילה איכשהו לגמר, אבל אף אחד לא באמת ספר אותה. ואכן, כבר אחרי שש דקות הונגריה הוליכה 0:2 משערים של פושקאש וזולטן ציבור. אלה היו שערים מספר 26 ו-27 שלהם בטורניר – שיא מונדיאל משוגע שלא יישבר לעולם. בגרמניה חששו לתוצאה דומה לזו מהמפגש בבית המוקדם, אבל הפעם הסיפור היה שונה.
5 צפייה בגלריה
מערב גרמניה הונגריה מונדיאל 1954
מערב גרמניה הונגריה מונדיאל 1954
אף אחד לא נתן לה סיכוי. מערב גרמניה חוגגת את שער הניצחון מול הונגריה, גמר מונדיאל 1954
(צילום: AP)
(צפו: שער הניצחון של הלמוט ראן)
תנאי מזג האוויר שיחקו לידי – יותר נכון לרגלי – הגרמנים. הגשם בברן הפך את המגרש לעיסה טובענית, מה שהקשה מאוד על ההונגרים הטכניים לפתח את משחק המסירות המפורסם שלהם. בנוסף, פושקאש לא ממש היה כשיר אחרי שנפצע במשחק הראשון מול גרמניה. חילופים לא היו מותרים אז, כך שהוא דידה על המגרש לאורך רוב 90 הדקות.
לגרמניה, לעומת זאת, היה נשק סודי בדשא הבוצי: נעלי הפקקים שפיתח אדי דאסלר, מייסד חברת אדידס. מקס מורלוק והלמוט ראן כבשו, 2:2 בדקה ה-18. הגרמנים החלו להאמין בעצמם, ובדקה ה-84 כבש ראן את שער הניצחון. פושקאש עוד הצליח להשוות בדקה ה-90, אבל הקוון הוולשי נופף לנבדל והשופט האנגלי וויליאם לינג פסל שער שנראה חוקי.
עד היום נחשב הניצחון הזה לרגע שבו האומה הגרמנית החלה להתאושש מוראלית מהתבוסה במלחמת העולם השנייה.

3. זה נגמר במטח עגבניות רקובות

צפון קוריאה – איטליה 0:1 | שלב הבתים, 1966 במונדיאל 2002 הפסידה איטליה לדרום קוריאה באחת ההפתעות הגדולות אי פעם (גם בגלל השופט שעזר לנבחרת המארחת), אבל 36 שנה לפני כן היא חטפה סטירה יותר מצלצלת מהשכנה מהצפון.
צפון קוריאה הגיעה לאנגליה כחידה. לאף אחד לא היה בדל של מידע לגבי השחקנים מהמדינה הכי מסוגרת בעולם. במחזור הראשון איטליה ניצחה את צ'ילה 0:2 והצפון קוריאנים חטפו 3:0 מברית המועצות. במחזור השני גברה ברית המועצות על איטליה 0:1 וצפון קוריאה סיימה ב-1:1 עם צ'ילה. למשחק השלישי במידלסברו התייצבה הסקוואדרה אזורה בידיעה שתיקו יספיק לה כדי לעלות לרבע הגמר. השאלה בתקשורת האיטלקית הייתה אחת ויחידה: האם הניצחון יהיה בהפרש שלושה שערים או שמא ארבעה?
5 צפייה בגלריה
צפון קוריאה איטליה מונדיאל 1966
צפון קוריאה איטליה מונדיאל 1966
פאק דו איק שולח את איטליה הביתה, מונדיאל 1966
(צילום: גטי אימג'ס)
(צפו: צפון קוריאה מדהימה את הסקוואדרה אזורה)
בהרכב האיטלקי הופיעו כמה מהשחקנים הטובים בעולם, ביניהם ג'אצ'ינטו פאקטי, סנדרו מאצולה וג'אני ריברה, אבל צפון קוריאה שיחקה מצוין ועלתה ליתרון מוצדק משער של פאק דו איק, שהכניע את השוער הנפלא אנריקו אלברטוסי (42).
איטליה הודחה, וכשהשחקנים חזרו הביתה קיבלו אותם האוהדים במטח עגבניות רקובות. צפון קוריאה העפילה לרבע הגמר, שם איבדה יתרון 0:3 על פורטוגל והפסידה 5:3 מרביעייה של יוזביו. השחקנים חזרו לאלמוניות, הסנסציה תישאר לנצח.

2. היוזמה הסעודית

סעודיה – ארגנטינה 1:2 | שלב הבתים, 2022 1,000 ל-1, זה היחס שנתנו סוכנויות ההימורים לסעודיה לזכייה במונדיאל – מקום אחרון מבין 32 המשתתפות יחד עם קוסטה ריקה. במשחק הפתיחה של גביע העולם הקודם היא חטפו חמישייה מרוסיה המארחת, ולא רבים חשבו שהגורל שלה יהיה שונה במשחק הראשון בקטאר. ארגנטינה של לאו מסי, אלופת קופה אמריקה, לא הפסידה 3.5 שנים ו-36 משחקים ברציפות – מרחק 90 דקות מהשוואת השיא העולמי של איטליה. זה לא היה אמור להיות כוחות.
הכל התחיל לפי התוכניות, עם פנדל של מסי בדקה בעשירית ועוד כמה שערים מבוטלים בגלל נבדל. אבל בשום שלב הסעודים לא נראו כמו נבחרת שעומדת להתפרק, להפך. הם ניסו לשחק כדורגל, וגם הצליחו. וואו, כמה שהם הצליחו. שערים של סלאח אל-שהרי (48) וסאלם אל-דאווסארי (53) הדהימו את העולם. ארגנטינה בצרות.
5 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת סעודיה מוחמד קאנו עם חסן טמבקטי
שחקן נבחרת סעודיה מוחמד קאנו עם חסן טמבקטי
5 דקו בגן עדן. הסעודים מוחמד קאנו וחסן טמבקטי חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן, המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022

1. 1:0 או 1:10?

ארה"ב – אנגליה 0:1 | שלב הבתים, 1950
אנגליה המתנשאת אפילו לא טרחה להשתתף בשלושת המונדיאלים הראשונים שנערכו לפני מלחמת העולם השנייה. הטורניר הזה פשוט לא עניין אותה. ב-1950 המצב כבר היה שונה, והנבחרת האנגלית, שהייתה אז אחת הטובות בעולם, הגיעה לברזיל כאחת הפייבוריטיות לזכייה, עם כוכבי-על כמו סטנלי מת'יוז, טום פיני, בילי רייט וסטן מורטנסן.
אחרי 0:2 חלק על צ'ילה, הגיע משחק שהיה אמור להיות טיול בפארק מול ארה"ב, נבחרת שהורכבה משחקנים חובבים. האמריקאים חטפו 9:0 במשחק הכנה מול איטליה ונראתה כמו חבורה של חבר'ה מהשכונה.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב אנגליה מונדיאל 1950
ארה"ב אנגליה מונדיאל 1950
האמריקאי ג'ו גייג'נס, מהגר עני מהאיטי, הדהים את מולדת הכדורגל במונדיאל 1950
(צילום: AP)
(צפו: אנגליה הגדולה מפסידה לנבחרת של חובבים)
אבל במשחק הזה קרה משהו מוזר. אנגליה תקפה בלי סוף ולא הצליחה להבקיע, וארה"ב, באחת ההתקפות היחידות שלה, כבשה. וולטר באר הגביה וג'ו גייג'נס, מהגר עני מהאיטי, נגח פנימה.
אנגליה הגדולה לא הצליחה להשוות מול הנבחרת האלמונית ביותר בטורניר. המשחק בבלו הוריזונטה הסתיים כשבאנגליה השעה הייתה קרוב לחצות. לא היה כמובן שידור בטלוויזיה או ברדיו, וכאשר הדיווח על התוצאה הגיע באמצעות הטלטקסט, בכמה מהעיתונים היו בטוחים שמדובר בטעות. וכך, למחרת בבוקר הופיעה הכותרת: "אנגליה ניצחה את ארה"ב 1:10".