ברוכים הבאים למחנה של נבחרת אנגליה, וחבל שאנחנו נאלצים לעזוב אותו אחרי 4 שעות, כי אתם יודעים, יש עוד נבחרות. למה לעזוב, אתם שואלים? זה לא קשור רק לכדורגל.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
הזדמן לי לבקר בכמה וכמה מתחמי תקשורת של נבחרות וקבוצות גדולות בעולם, וזה של האנגלים מרשים במיוחד. המחנה האנגלי עצום מימדים, חדר התקשורת נראה כמו פנטזיה של כל קבוצה. ערימות של כריכים מפונפנים, פירות יפהפיים, שנבחרו בקפידה, מקררים עמוסים במשקאות קולה על סוגיהם ומכונת אספרסו גדולה וחדשנית עם כמה סוגי קפה ולידה עוגיות חמאה שמנמנות, תמרים וחטיפים. יש גם איש צוות שכל תפקידו למלא את מה שחסר.
4 צפייה בגלריה
קיין והחברים
קיין והחברים
נהנים ממתחם אימונים מרשים במיוחד. הארי קיין והחברים
(צילום: עוז מועלם)
במתחם גם שולחנות ביליארד, עמדות משחקי פיפ"א עם שני מסכים גדולים, שולחנות של משחקי כדורגל, ההם מפעם, כן, ואפילו תחנה של בעיטות כדורים בשיטת קליעה למטרה, למי שחש עצמו כשילוב של הארי קיין ורובין הוד. במקום מפוזרות גם ספות רכות ונעימות למי שמעוניינים לנוח מתישהו ולאורך כל היום מאוישת עמדת שירות ומידע שניתנות על ידי דיילים ודיילות במדים ספציפיים. 10/10 לאנגלים בסוגייה הזו.
איראן כביכול אמורה להיות יריבה בהזמנה למשחק הפתיחה של אנגליה במונדיאל, אבל האנגלים חוששים בגלל רצף תוצאות לא מחמיא באחרונה, פציעות של חמישה שחקנים לפחות ובעיקר החום הכבד, שמרתיע את אנגליה יותר מהכל, כן, אפילו יותר מענייני הבירות שלא יהיו. אם כבר יש תלונות בנבחרת שלושת האריות, זה על מזג האוויר. דווקא בעניין הבירות הם לא ממש מודאגים. כן מאוכזבים מהחלטת קטאר שלא למכור אלכוהול במגרשים.
4 צפייה בגלריה
סאות'גייט
סאות'גייט
לא מעט פציעות. גארת סאות'גייט
(צילום: עוז מועלם)
"לפני הכל, הו, זה יהיה חם", אומר דייויד אורנשטיין, עיתונאי בריטי מהאתר "האתלטיק", יהודי כמובן. "יש לנו לא מעט פציעות וגם כמה משחקים ללא ניצחון. נכון, הייתה צלילה מאז היורו בוומבלי, איראן נבחרת לא צפויה והם ירגישו כאן בבית כי יש להם הרבה מאוד אוהדים בקטאר. וכל נבחרת שמשחקת נגד אנגליה מגיעה עם מוטיבציה מיוחדת לנצח. בנוסף, יש להם מנג'ר טוב שאנחנו מכירים ממנצ'סטר יונייטד, קרלוס קיירוש. זה לא משחק קל אבל יש אופטימיות בנבחרת כי אם אנגליה רוצה את הגביע, והיא צריכה לרצות, היא חייבת לנצח את איראן".
משחק מיוחד בגלל המצב הפוליטי באיראן? בגלל היריבות הארוכה של איראן עם בריטניה? "זה טוב לפוליטיקאים ולעיתונאים כמונו אבל לדעתי כל זה לא יגיע לשחקנים שלנו, שיתרכזו במשחק. אולי לשחקנים האיראנים תהיה מוטיבציה שונה בגלל מה שקורה במדינה שלהם. זה הרי מצב קשה. אבל המדיה היא שמחפשת את הקרב הפוליטי, בדיוק כמו שיהיה בארה"ב נגד איראן, ויהיו פוליטיקאים באיצטדיון וזה אכן סיפור גדול פוליטית - אבל זה לא ישפיע על מה שיהיה במגרש".
אז איך כן? "מה שתיארת ייצור אווירה מיוחדת אבל לא מצד האוהדים האנגלים אלא מצד האוהדים האיראנים שיועדים היטב מה קורה במולדת שלהם. היו הצעות בתקשורת הבריטית להביע סולידריות עם האיראנים, עם באנרים, שלטים, אבל פיפ"א אמרה שהיא לא רוצה לראות מחאה פוליטית. אז יהיו הרבה דיונים כאלה לקראת המשחק על המצב באיראן, וחלק, כמו אוקראינה, חושבים שבכלל צריכים להשעות את איראן מהמשחקים בגלל מה שקורה שם. אבל הם כאן והמשחק יעבור לדעתי ללא אירועים מיוחדים".
כמה אוהדים אנגלים יהיו בקטאר למרות האיסור על בירה? בתקשורת הבריטית מעריכים שיותר מ-3,000. "שייצרו אווירה נהדרת. יגיעו יותר אם אנגליה תעלה לשלבים מכריעים. יש אוהדים אנגלים בדובאי למשל. אולי גם כאן בקטאר".
4 צפייה בגלריה
אוהדי אנגליה
אוהדי אנגליה
בתקשורת הבריטית מעריכים שיותר מ-3,000 מהם ילוו את נבחרתם לקטאר. אוהדי אנגליה
(צילום: AFP)
שכח מזה, כולם בעד מסי וארגנטינה. "אה אוקיי. הקטע המצחיק תמיד במונדיאלים כאלה הוא שיש אוהדים שמצטרפים לאנגלים אבל לא ממש מכירים את השירים וזה נשמע קצת מוזר. האוהדים האנגלים תמיד באים במספרים גדולים, מאוד מחויבים לנבחרת ואתה תשמע אותם חזק מאוד, אל דאגה. גם האוהדים שלנו תמיד יתנו את שלהם, לא משנה מה".
הרבה ישראלים אוהדי אנגליה ואתם שוברים להם את הלב כל הזמן. אולי עכשיו, כשיש מלך בממלכה, המצב ישתנה? "אתם מחכים מ-1970, אנחנו מחכים לגביע מ-1966. זה דור טוב של שחקנים והציפיות שלנו בהתאם. היינו קרובים ביורו האחרון, היינו בחצי הגמר במונדיאל הקודם. גארת' סאות'גייט מציג נבחרת אנגליה שאנחנו יכולים להתגאות בה והנבחרת הזו יכולה ללכת רחוק. זו לא אנגליה שהפסידה לאיסלנד פעם והציפיות שלנו הן ריאליות. אנחנו יודעים שזה מונדיאל מוזר באמצע הפרמייר ליג. אנחנו יודעים שיש לנו כמה שחקנים לא כשירים, כמו כריס ג'יימס, קייל ווקר ג'יימס מדיסון הכוכב שהפסיד שני אימונים חשובים. אז יש לנו דאגה ומתח אבל אם תהיה התחלה טובה, האוהדים יהיו בגב של הנבחרת, תקשורת תהי מאחוריה ננסה לדחוף אותם ואולי סוף סוף גם הישראלים יהיו מאושרים מאיתנו".
אני כעיתונאי נמצא כאן ברגשות מעורבים בגלל מה שקרה בקטאר לפני המשחקים. דעתך? "האשמות על שחיתות היו חזקות. במשך 12 שנה אנחנו מדברים על זה, איך קטאר בכלל זכתה לארח כמדינה פצפונת במפרץ, ובלי חוסר כבוד לאזור, כי אני מאמין שהגביע העולמי צריך לנדוד בעולם. אבל לא הייתה להם שום תשתית כדי לארח כשנבחרו וזה היה מאוד מוזר עבור פיפ"א. הם לא עמדו כמעט בשום סעיף מחייב, בטח לעומת ארצות הברית. זה היה רגע קשה לעולם, הבחירה בקטאר, וכמובן הוביל לחקירות והאשמות. בתחילה זה נקבע לקיץ ואחר-כך הוזז לחורף, וזה גם העלה שאלות".
4 צפייה בגלריה
ג'ק גירליש
ג'ק גירליש
"זה דור טוב של שחקנים והציפיות שלנו בהתאם". ג'ק גריליש עם שאר שחקני נבחרת אנגליה
(צילום: עוז מועלם)
ויש את עניין היחס הנפשע כלפי קהילת הלהט"ב, שעורר סערה כבר אז. "ברור. להיות הומו זה פשע בקטאר, זו בעיה ענקית וזה עורר מחלוקת אדירה כמובן אצלנו. הרבה עיתונאים מרגישים לא נוח להגיע למדינה שבה בחוק אסור להיות הומו".
הגרדיאן שלכם נקב במספר ההרוגים בהקמות לקראת המונדיאל, 6,500 איש. "בנו כאן בחודשי הקיץ הלוהטים כי היו חייבים, כי לא היה להם כלום הרי, וזה עלה בחיי אדם. כמה? אנחנו לא יודעים במדויק למרות מה שנכתב בגרדיאן. הקטארים נוקבים במספר הרבה יותר נמוך. אמנסטי וגופי זכויות אדם טוענים שהקטארים הם שלא מדייקים. ועם כל זאת, חייבים לזכור שזה לא הפעם הראשונה שבה אירוע ספורט כזה מתרחש במדינה מעוררת מחלוקת".