אחד הנושאים המדוברים בשנים האחרונות בכדורגל העולמי ובכלל בענפי ספורט קבוצתיים הוא הפחד של שחקנים לצאת מהארון ולהודות בנטייתם המינית. רבים אמנם יצאו מהארון, אך רק לאחר שפרשו, כשכל הקריירה הסתירו את האמת, חלקם גם מחבריהם לקבוצה.
לואיס ואן חאל, מי שאימן בשלל קבוצות, כמו גם במספר נבחרות, ביניהן הולנד, התראיין במדינתו לעיתון גייקראנט המזוהה עם הקהילה ודיבר בהרחבה על הסוגייה המורכבת.
2 צפייה בגלריה
"צריך להיות אמיץ כדי לצאת מהארון". ואן חאל
"צריך להיות אמיץ כדי לצאת מהארון". ואן חאל
"צריך להיות אמיץ כדי לצאת מהארון". ואן חאל
(צילום: גטי אימגס)
"כן, יש כדורגלנים גאים, אבל לא הרבה", טען ההולנדי בן ה-68. "עולם הכדורגל הוא לא מראה לחברה".
לפני שש שנים ואן חאל נצפה צועד במצעד הגאווה באמסטרדם, אך אין ספק שדבריו לא הולכים לסייע במיוחד לאותם כדורגלנים שחוששים להיחשף. "צריך להיות אמיץ בצורה בלתי רגילה והרבה כוח רצון כדי לצאת מהארון כשחקן פעיל", הוא טען. "עדיף עבור השחקנים לשמור על מה שהם מרגישים קרוב אליהם, כי ברגע שמישהו באמת ייצא מהארון, הלחץ עליו יהיה עצום. זה יגרום לרעש גדול, והוא יצטרך לעבור לא מעט משוכות בדרך. האם אותו שחקן באמת יהיה מסוגל להתמודד עם זה?"
2 צפייה בגלריה
אוהדים בצרפת נגד הומופוביה
אוהדים בצרפת נגד הומופוביה
הכדורגלנים עדיין חוששים. אוהדים בצרפת נגד הומופוביה
(צילום: AP)
עוד אמר המאמן הוותיק: "לאורך כל הקריירה שלי, בכל השנים הללו, לא היה אפילו שחקן אחד שאמר לי שהוא גיי. באמת, אפילו לא אחד. זה אומר מספיק. כדורגל גאה תמיד מפחד מהתוצאות שיקרו אם ייצא מהארון. אנחנו מעמידים פנים שלכולם יש זכויות דומות, אבל להומואים אין את אותן זכויות. ואני מצטער על כך. חלק גדול מהמדינה שלי עדיין מאוד שמרנית".
"היו שחקנים שאימנתי וחשבתי שהם עשויים להיות גאים. אני רוצה להגן על אותם שחקנים. חלק גדול מהם נשוי ועם ילדים. אני לא יכול לעשות דבר כזה ולחשוף אותם. פעם הייתי שואל את השחקנים שלי אם יש להם חברה, רק שנים לאחר מכן התחלתי לשאול אם הם בזוגיות".