ביום ראשון, בדקה ה-85 של משחק הליגה האחרון של מנצ'סטר סיטי העונה, דויד סילבה ירד מהדשא באצטדיון איתיחאד בפעם האחרונה במסגרת הפרמייר-ליג. לצערו היו שם רק מתי מעט מאנשי המועדון שמחאו לו כפיים, השחקנים ואנשי הצוות.
"זה היה הסטנדינג אוביישן הצנוע ביותר בהיסטוריה", אמר מאמן סיטי פפ גווארדיולה אחרי ה-0:5 מול נוריץ'. "אבל דויד עוד יחזור לכאן כדי לקבל את מה שמגיע לו מהאוהדים".
6 צפייה בגלריה
דויד סילבה
דויד סילבה
רוצה להיפרד עם גביע האלופות. דויד סילבה
(צילום: AFP)
10 שנים אחרי שהגיע לסיטי כשחקן צעיר ולא לגמרי מוכר באנגליה, סילבה עוזב את הסיטיזס ואת הפרמייר-ליג כאחד הגדולים בכל הזמנים. מיטב הפרשנים באנגליה גמרו עליו את ההלל בימים האחרונים, וכל זאת כשבעצם הוא עדיין לא סיים את דרכו בקבוצה.
הליגה אמנם הסתיימה, אבל כבר ביום שישי הבא תארח סיטי את ריאל מדריד בגומלין שמינית גמר ליגת האלופות, עם יתרון 1:2 מהמשחק הראשון ועם סיכוי מצוין להעפיל לרבע הגמר.
סילבה זכה בעשור האחרון בכל התארים האפשריים במדי סיטי, למעט אחד: ליגת האלופות. ואיזה סיום מדהים זה עשוי להיות אם הסיטיזנס יזכו בצ'מפיונס ליג ב-23 באוגוסט בליסבון.
אם דויד סילבה יוסיף לעצמו גם את הגביע עם האוזניים הגדולות, זה יהיה באמת הישג יוצא דופן. כי למי ששכח, חוץ מהתארים עם סיטי (והגביע הספרדי עם ולנסיה), הוא זכה עם נבחרת ספרד פעם אחת בגביע העולם ופעמיים באליפות אירופה. מעטים השחקנים שמחזיקים באוסף שכזה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: getty images)

"הוא היה מסובב אותי מצד לצד"

סילבה הגיע למנצ'סטר סיטי ב-2010, מיד אחרי הזכייה של ספרד במונדיאל בדרום אפריקה. הוא כבר היה אז שחקן בכיר בספרד, אבל בגלל ששיחק בוולנסיה ולא בברצלונה או בריאל מדריד, הקהל האנגלי הכיר אותו פחות.
סיטי רכשה אז את הקשר בן ה-24 בסכום מצחיק, 29 מיליון אירו. מעטים יכלו אז לתאר לעצמם איזו השפעה אדירה תהיה לשחקן נמוך הקומה, יליד האיים הקנריים, על הכדורגל האנגלי בעשור שיבוא.
בעונתו הראשונה בסיטי הקבוצה סיימה במקום השלישי וזכתה בגביע, התואר שבעצם סימן את תחילת התקופה הגדולה של הקבוצה. יאיא טורה הבקיע את השער היחיד בניצחון 0:1 על סטוק סיטי, אבל איש המשחק ומי שיצר את השער היה סילבה. זו הייתה הקבוצה שרוברטו מאנצ'יני בנה ובה כיכבו לצידו של דויד סילבה גם קרלוס טבס ומריו באלוטלי.
עונה לאחר מכן הסתיימה עם האליפות ההיסטורית, הראשונה של סיטי מאז 1968, עם השער ההוא של אגוארווווווו!!!!!
6 צפייה בגלריה
הכל החל איתו. מאנצ'יני
הכל החל איתו. מאנצ'יני
הכל החל איתו. מאנצ'יני
(צילום: רויטרס)
גארי נוויל, כוכב מנצ'סטר יונייטד לשעבר וכיום פרשן סקיי ספורטס אמר: "כשסילבה וסרחיו אגוארו הגיעו מספרד, חשבתי שהם ישרדו באנגליה שנתיים או שלוש. היה ברור שהם מאוד כשרוניים, אבל לא חשבתי שהם יהיו כל כך מחויבים לסיטי, כפי שקרה. מבחינתי דויד סילבה הוא השחקן הראשון ברמה עולמית שהיה לסיטי מאז שאני זוכר את עצמי".
דויד סילבה המשיך לבסס את מעמדו כאחד הקשרים הטובים בהיסטוריה של הפרמייר-ליג עם האליפות השנייה שלו, בניצוחו של המאמן הצ'יליאני מנואל פלגריני ב-2014. באותה עונה הוא הוכתר כמלך הבישולים בליגה האנגלית.
רוי קין, עוד כוכב עבר של יונייטד ופרשן בהווה, אמר: "אני תמיד חושב על השחקנים הכי גדולים ששיחקו בפרמייר-ליג – אלן שירר, תיירי הנרי, סטיבן ג'רארד, ראיין גיגס. דויד סילבה הוא ברמה הזאת, פשוט פנטסטי. כמה חבל שהוא סיים את דרכו מול יציעים ריקים. מאז שפרשתי אני חושב על השחקנים שהייתי שמח לשחק נגדם. ובכן, לא מול סילבה. הוא היה מסובב אותי מצד לצד. הוא גאון קטן".
ג'יימי קראגר, כוכב ליברפול בעבר וגם הוא פרשן בכיר כיום אמר: "כשאתה מביט בו משחק, הוא כמעט אף פעם לא מאבד את הכדור. ובלתי אפשרי לתקל אותו. זה כמו לנסות לתקל אבק. הוא שחקן כל כך מיוחד. לא רק אחד מהגדולים של מנצ'סטר סיטי אלא אחד הגדולים שראינו בפרמייר-ליג".
6 צפייה בגלריה
"זה כמו לתקל אבק". קראגר
"זה כמו לתקל אבק". קראגר
"זה כמו לתקל אבק". קראגר
(צילום: Gettyimages)
אגב, העיתון המקומי "מנצ'סטר איבינינג ניוז" פירסם השבוע את דירוג 50 השחקנים הגדולים ביותר של מנצ'סטר סיטי בכל הזמנים. כתבי ופרשני העיתון, שעוקבים אחר סיטי עשרות בשנים, הציבו את דויד סילבה במקום השני בהיסטוריה של הקבוצה.
רק קולין בל, הקשר האגדי משנות ה-60 וה-70, מקדים אותו. זה אותו קולין בל שאחד מיציעי האצטדיון של סיטי נקרא על שמו. אבל בקרב שחקני הדור החדש, או אלו ששיחקו בסיטי ב-40 השנים האחרונות, לאף אחד אין כלל ספק מיהו הגדול מכולם.
לא מעט מאוהדי מנצ'סטר סיטי מצביעים על סרחיו אגוארו, וינסנט קומפאני, יאיא טורה ואפילו קווין דה בריינה כמי שאולי היו גדולים מסילבה. אז כן, בעונה כזו או אחרת זה נכון. אבל בשיקלול של 10 השנים האחרונות, 10 השנים שהפכו את סיטי לאחת הקבוצות הטובות באירופה, סילבה מקדים את כולם.
ב-2016 הגיע לסיטי פפ גווארדיולה ואיתו זכה סילבה בעוד שתי אליפויות. הסגנון של פפ התאים מאוד לסילבה, שבמובן מסויים חזר לשורשים שלו, לסגנון שבו שיחק בספרד, אם בוולנסיה ואם בנבחרת.
6 צפייה בגלריה
דויד סילבה ופפ גווארדיולה
דויד סילבה ופפ גווארדיולה
מתאימים בול אחד לשני. דויד סילבה ופפ גווארדיולה
(צילום: EPA)
אולי את המילים המחמיאות ביותר לגבי דויד סילבה השמיע הפרשן הוותיק מכולם, מנג'ר ליברפול בעבר גרהאם סונס: "הוא משחק באזור שהכי קשה לתפקד בו, בשליש האחרון של המגרש, אזור מאוד צפוף ועם הרבה אגרסיביות שמכוונת אליו. אבל הוא תמיד לוקח את הכדור בחצי תפנית. הוא אף פעם לא מאבד אותו, גם במקומות הצפופים ביותר. הוא היה פשוט חלום. אין לי ספק שהוא יכול להשתלב בברצלונה הגדולה עם צ'אבי ואינייסטה. הוא היה שחקן שתענוג לצפות בו. אם אתה אוהב כדורגל, אתה חייב לאהוב אותו. הוא היה פשוט מדהים".

התחנה הבאה: איטליה?

האמת שסילבה שיתף פעולה עם צ'אבי ואינייסטה שנים רבות בנבחרת הספרדית, בה רשם 35 שערים ב-125 הופעות. הוא מדורג במקום השישי מבחינת ההופעות ובמקום הרביעי בקרב המבקיעים. רק דויד וייה, ראול ופרננדו טורס כבשו יותר ממנו במדי לה רוחה.
6 צפייה בגלריה
גם שער בגמר היורו ב-2012 היה לו
גם שער בגמר היורו ב-2012 היה לו
גם שער בגמר היורו ב-2012 היה לו
(צילום: EPA)
היכן הוא ישחק בעונה הבאה? זה עדיין לא ברור, אבל מה שבטוח, זה לא יהיה בפרמייר-ליג. השמועות האחרונות מדברות על לאציו, שעל פי מה שפורסם מציעה לו חוזה לשלוש שנים ושכר של שישה מיליון דולר לשנה. לא רע לשחקן בן 34.
אחרי המשחק מול נוריץ', האחרון שלו בפרמייר-ליג, שבו גם ענד לראשונה את סרט הקפטן, סילבה אמר: "כשאתה צעיר אתה לא חולם על כל זה. אתה חולם על להיות כדורגלן מקצוען, לשחק בליגה הראשונה – אבל לא על כל התארים שתשיג. וכשאני מביט לאחור על כל מה שהשגתי, האמת שלא יכולתי לדמיין זאת גם בחלומות הפרועים ביותר".
והוא סיים: "אני כל כך גאה על השנים שלי במנצ'סטר סיטי. לא רק לזכות בכל כך הרבה תארים, אלא גם הדרך בה עשינו זאת. אני באמת בר מזל. היו לי המון רגעים יפים, ואני אתגעגע להכל – גם למזג האוויר".