משאבת הכסף שנקראת פיפ"א מסדרת ל-EA בכל שנה רווחים של מאות מיליוני דולרים, כשלמעשה רוב הסכום בכלל לא מגיע מרכישת המשחק עצמו.
מצב המשחק הפופולרי ביותר נקרא אולטימייט טים והוא זה שלמעשה מנצל כל אספקט במשחק. מעבר לעובדה שכמה מהכוכבים הגדולים בעולם משחקים בו (סרחיו אגוארו מזרים שידורים חיים שלו למשל), הוא פשוט החוויה השלמה של כל חובב כדורגל. החל מאיסוף קלפי השחקנים האהובים עליך והטובים ביותר, דרך בניית הקבוצה המושלמת על ידי קישורים מתאימים בהרכב ועד להתמודדות עם אנשים מרחבי העולם על הזכות להפוך לאלוף האולטימייט, כבוד לו בודדים זוכים.
8 צפייה בגלריה
 זלאטן והגרסה הווירטואלית שלו
 זלאטן והגרסה הווירטואלית שלו
זלאטן והגרסה הווירטואלית שלו
(צילום: רויטרס, צילום מסך)
8 צפייה בגלריה
מסי חוגג
מסי חוגג
הסיכוי שהוא יגיע אליכם במקרה אפסי. מסי
(צילום: AFP)
העניין המרכזי במצב המשחק הזה הוא פתיחת חפיסות הקלפים, בהן מסתתרים שחקנים באופן רנדומלי, כך שלצורך העניין הסיכויים לקבל את לאו מסי באחת החפיסות הוא אפסי, אבל עדיין קיים. את אותן חפיסות ניתן להרוויח בשתי דרכים. או על ידי השלמת הישגים בתוך המשחק, כמו למשל לנצח מספר פעמים ברצף, או לרכוש אותן בכסף אמיתי.
לא תופתעו לשמוע שיש המון (המון) רכישות של חפיסות בכסף אמיתי, כי מי לא רוצה להגדיל את הסיכויים להשיג את מסי, ולמעשה הסכום שנכנס ל-EA דרך הרכישה של הכותר עצמו (עולה כ-250 שקל ומעט יותר מ-20 מיליון עותקים ממנו נמכרים בשנה) הוא רק חלק קטן מההכנסות. ראשי חברת הענק דיווחו על הכנסות של כמעט 1.5 מיליארד דולר (!) רק ממצב האולטימייט במשחקים שלהם (כולל גם את ה-NFL וה-NHL) מגרסאות 2020.
אך על פי דיווחים פיפ"א היא הרווחית ביותר מבין שלושת הכותרים, הרבה מעל NHL ו-NFL, עם הכנסות שנאמדות ב-900 מיליון דולר ויותר.
(צפו: הטריילר הרשמי של פיפ"א21)
8 צפייה בגלריה
כך נראה האולטימייט בפיפ"א
כך נראה האולטימייט בפיפ"א
כך נראה האולטימייט בפיפ"א

זלאטן רוצה את הפרצוף בחזרה

לאור הסכומים המטורפים הללו, לא פלא שיש אנשים שרוצים נתח מהעוגה, ויכול להיות שלחלקם יש אפילו סיבות טובות לדרוש אותו. בשבוע האחרון זלאטן איברהימוביץ', לא אחד ששומר דברים בבטן, תקף בחשבון הטוויטר את ארגון השחקנים הבינלאומי (FIFPro) שנתן אישור ל-EA להשתמש בתמונתו ולבצע סריקה של פניו במשחק האחרון בסדרה, פיפ"א21.
"מי נתן לפיפ"א ול-EA אישור להשתמש בשם שלי ובתמונה שלי?", תהה איברה בטוויטר. "עד כמה שאני יודע, אני לא חבר בארגון השחקנים הבינלאומי, ואם אני כן חבר שם, זה קרה ללא ידיעתי ועל ידי תרגיל מוזר. בכל אופן, בוודאות לא אישרתי לפיפ"א או לארגון להרוויח כסף על חשבוני".
חלוץ מילאן המשיך וטען ש"זה הזמן להתחיל לחקור את העניין" וסוכנו מינו ראיולה הביע תמיכה ואף אמר ל"טלגרף" כי לפחות 300 כדורגלנים אחרים צפויים להצטרף למחאה של השוודי.
הציוץ הזועם של זלאטן
8 צפייה בגלריה
זלאטן
זלאטן
"לא אישרתי לאף אחד להרוויח על חשבוני"
(צילום: gettyimages)
אז למה זלאטן כל כך עצבני? למעשה ארגון השחקנים הבינלאומי, שהוא ארגון ללא מטרות רווח, השיג רישיונות לתמונות ראש של שחקנים מכמעט 60 מדינות שונות ונתן ל-EA אפשרות להשתמש באותן זכויות.
כמובן שלארגון השחקנים לא הייתה ברירה והוא נאלץ להוציא תגובה רשמית כדי לנסות ולהסביר את הנושא: "לאור התגובות האחרונות ברשת, אנו רוצים להבהיר איך הגיעו אלינו הרישיונות לתמונות של השחקנים, והתפקיד שלנו בהגנה על הזכויות של הכדורגלנים המקצוענים בכל העולם".
"הקשר שלנו עם חברות המשחקים נמצא בתיאום מלא ובאישור של מועדונים, ליגות, גופים מנהלים והשחקנים עצמם. אנו מחליטים איך להשתמש בהכנסות שמגיעות כתוצאה מההסכם, אם זה לצורך שירותים כמו עזרה משפטית, או לצורך טיפולים רפואיים לשחקנים החברים בארגון".
התשובה של בייל
בינתיים גם גארת' בייל הספיק להצטרף למאבק וענה לציוץ של איברהימוביץ': "מעניין מה שאתה כותב, מה זה בכלל FIFPro? #זה_הזמן_לחקור". הבעיה עם בייל שהוא הבעלים של חברת אי-ספורטס (ענף הספורט למשחקים וירטואליים) בשם "קומפני אילבן" ובין היתר השחקנים בה משתתפים בטורנירים של פיפ"א באופן קבוע, וב-EA מאוד היו רוצים לשמור על יחסים תקינים עם הוולשי בשל כך.
לכן המפתחים של המשחק הגיבו: "הקבוצה של גארת' בייל משתמשת במשחק פיפ"א כפלטרפורמה המרכזית עבור השחקנים שלה ואנו בטוחים שגארת' והקבוצה שלו רואים רווחיים משמעותיים בשותפות בין הצדדים, כפי שניתן לראות בכותר האחרון שיצא".
8 צפייה בגלריה
גארת' בייל
גארת' בייל
לא לקחו אותו ברצינות. גארת' בייל
(צילום: AP)
לעומת זאת, למתקפה של זלאטן המפתחים של EA ענו בצורה קצת שונה וניסו לנתק עצמם מהסכסוך הזה. "הטענות לבעיות ברישיונות אינן קשורות ל-EA או EA ספורטס. זה בין ארגון השחקנים הבינלאומי לבין השחקנים והסוכנים שלהם. בארגון אמרו לנו שזה בטיפולם".

הסוכן שמפחיד את כולם

ראיולה במקביל המשיך בקו התקיף שלו ולא סתם הוא נחשב לאחד משני הסוכנים החזקים בעולם, יש לו כוח להשיג כמעט כל מה שהוא רוצה – החל מהחוזים לשחקנים שלו ועד לקופונים שמנים מהעסקאות שהוא סוגר. על פי דיווחים, עסקת מכירתו של ארלינג הולאנד מרד בול זלצבורג לפני כשנה עלתה כ-20 מיליון אירו, אך כשצוללים לנתונים מבינים שהסיפור הרבה יותר מסובך.
הולאנד חתם לארבע שנים וחצי, ובחישוב בונוסים ושכר, דורטמונד צפויה להוציא עליו כ-56 מיליון אירו, אך זה ממש לא כל הסכום, שכן ראיולה גזר חתיכת קופון, כשעל פי הגאזטה דלו ספורט, הסוכן האיטלקי שילשל לכיסו לא פחות מ-15 מיליון אירו.
8 צפייה בגלריה
מפחיד את כולם. ראיולה
מפחיד את כולם. ראיולה
מפחיד את כולם. ראיולה
(צילום: Getty Images)
אז אפשר להבין למה אדם כמוהו מפחיד גם תאגיד ענק כמו EA. "זו אחת הבושות הכי גדולות שמערבות את פיפ"א, שרוצה להחליש את השחקנים ולהפוך אותם לעבדים", אמר סוכן העל לטלגרף הבריטי. "אני לא ארשה זאת. זלאטן הוא לא בובה על חוט, זלאטן הוא לא מישהו שאתה יכול לגרום לו לעשות משהו שהוא לא רוצה לעשות".
"המצב מאוד פשוט", הוא המשיך. "ארגון השחקנים מרוויח מהזכויות שאי-איי ספורטס קנו מהם, אבל הם קנו זכויות שבכלל לא שייכות לארגון. אותן זכויות על שמו ותמונתו של איברהימוביץ' לא שייכות לפיפ"א, ארגון השחקנים או למילאן. הן שייכות לשחקן עצמו".
8 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד
הפרנזטור הנוכחי. הולאנד
(צילום: EPA)
אם נחזור לרגע להולאנד, אז החלוץ הנורווגי, כאמור שחקן של ראיולה, הפך השנה לאחד מארבעת השחקנים שמפרסמים את פיפ"א21, יחד עם קיליאן אמבאפה, טרנט אלכסנדר ארנולד וז'ואו פליקס, כך שגם ב-EA לא הבינו למה הסוכן האיטלקי החליט להפוך את השולחן בזמן שהם מקיימים שיתוף פעולה מוצלח במיוחד.
"זה קרב בין סוכני שחקנים וארגון השחקנים העולמי", אמרו ב-EA לפנייה של פורבס אליהם. "מינו ראיולה הוא סוכן מכובד ששיתף איתנו פעולה שנים רבות. אנו גם נהנים מיחסים נהדרים עם זלאטן איברהימוביץ' שהופיע בכל משחק פיפ"א מאז 2002".

נאו בסי, כוכב ברצלונה

אז מה עכשיו? אם המאבק של אותם 300 שחקנים (אם להאמין לראיולה) יצליח ויתברר שהזכויות אכן שלהם, פיפ"א תהיה בבעיה, שכן ניהול משא ומתן עם כל שחקן בנפרד על הזכויות לשימוש בשמו ותמונתו לא נראים כמו אסטרגיה ריאלית. התוצאה הצפויה במצב כזה היא הוספה של שחקנים גנריים במקום אלו האמיתיים וכמובן גם שמות גנריים.
פרו אבולושן סוקר, המתחרה הגדולה של פיפ"א, הייתה במצב דומה בתחילת שנות האלפיים, שכן הזכויות לשמות היו אצל פיפ"א, לכן בפרו ניסו ליצור אווטארים דומים ככל שניתן לשחקנים שהם מחליפים ושינו את השמות שיזכירו את השחקנים המדוברים. כך רוברטו קרלוס הפך לרוברטו לרקוס ופאבל נדבד הפך לפאבל נבדיד. או בקיצור, תגידו שלום לנאו בסי ומיסליאנו פוראלדו.
8 צפייה בגלריה
תכירו, נאו בסי ומיסליאנו פוראלדו
תכירו, נאו בסי ומיסליאנו פוראלדו
תכירו, נאו בסי ומיסליאנו פוראלדו
(צילום: AP)