4 צפייה בגלריה
ארוק עם גרונדמן
ארוק עם גרונדמן
ארוק עם גרונדמן
(צילום: gettyimages)
אבל כבד בכדורגל האוסטרלי: מאמן הנבחרת בעבר, פרנק ארוק, הלך לעולמו בגיל 88. "אנחנו באבל עצום", נכתב בדף הרשמי של הנבחרת האוסטרלית. "שולחים תנחומים למשפחתו וחבריו. ההשפעה העמוקה שלו על הכדורגל שלנו לעולם לא תישכח".
אם גדלתם בשנות ה-80, ייתכן שהשם פרנק ארוק מצלצל לכם מוכר מאוד. ארוק היה מאמנה של נבחרת אוסטרליה בכדורגל בין השנים 1983-1990, ופגש עמה מספר פעמים את נבחרת ישראל.
הודעת הנבחרת הרשמית
פרנק פרינה ששיחק תחת ארוק
במהלך קריירת האימון שלו, ארוק קיבל את התואר המפוקפק "אויב הציבור" בישראל. בראיון שהעניק ל"ידיעות אחרונות" לפני 20 שנה, אמר: "היה לי נוח להיות האיש הכי שנוא בישראל. תמיד נהניתי כשקיללו אותי, אם לא שונאים אותך, סימן שאתה לא טוב. מי שאומרים עליו שהוא בחור טוב – סימן שהוא אידיוט טיפש".
4 צפייה בגלריה
הכתבה עם ארוק ב"ידיעות אחרונות"
הכתבה עם ארוק ב"ידיעות אחרונות"
הכתבה עם ארוק ב"ידיעות אחרונות"
("ידיעות אחרונות")
4 צפייה בגלריה
מתוך העיתון ביום שאחרי המשחק
מתוך העיתון ביום שאחרי המשחק
מתוך העיתון ביום שאחרי המשחק
(צילום: ארכיון ידיעות אחרונות)
שלוש פעמים ניצבה אוסטרליה של ארוק בדרכה של ישראל לטורנירים גדולים – פעמיים בדרך למונדיאל ‭ (89 ,85)‬ופעם בדרך לאולימפיאדה (1987). ‬רק בניסיון האחרון הצליחה ישראל לעבור. ב-1989, כשאלי אוחנה, בשער ההוא בסידני, העניק תיקו לישראל וכרטיס לפלייאוף מול קולומביה.
באותו ראיון, סיפר איך אחד הרגעים הזכורים שלו מאותם מפגשים סוערים: "יש לי זיכרונות רעים מהתיקו האחרון בסידני. זה היה כמו הפסד. אם אני זוכר את הגול של אלי אוחנה? ועוד איך זוכר". למרות הכל, הדגיש כי ישראל מעולם לא הצליחה לנצח את הנבחרת שאימן: "מעולם לא הפסדתי משחק לישראל. ניצחתי אתכם פעמיים, 1:2 בר"ג בקמפיין הראשון ו-1:2 במלבורן בקמפיין האולימפי. אפילו כשעברתם אותנו, עשיתם את זה עם שתי תוצאות תיקו והפסד שלנו לניו-זילנד".
(אי אפשר לשכוח. הסלאלום של אוחנה)

במוקדמות המונדיאל במקסיקו 1986, כשהגיע לארץ לפני הטורניר העניק ראיון לתקשורת בו העמיד פני שוטה וטען כי "שלמה קירט הוא הכדורגלן המסוכן ביותר של ישראל". כשהגיעו שחקני ה"סוקרוז" לישראל הם הציגו כדורגל נוקשה וחסר ברק, אבל כזה שהספיק להם כדי לנצח 1:2. טעות של גדי מכנס הובילה לשער היתרון של דייויד מיצ'ל, ג'ון קוסמינה נגח את השני ושער של זאהי ארמלי לא הספיק כדי למנוע הפסד. ארוק השתלח אחרי אותו משחק בשחקני ישראל, ובאחד העיתונים בארץ פורסם כי כינה אותם "כלבים משוגעים".
ישראל בהדרכת שניאור וגרונדמן הצליחו לנקום בארוק בטורניר לקראת המונדיאל באיטליה 90'. שתי הנבחרות סיימו פעמיים בתיקו 1:1. גם במפגש הראשון ברמת גן בו כבש אלי אוחנה לישראל מהנקודה הלבנה וצ'רלי יאנקוס השווה בבעיטה חופשית, הזכורה בעיקר בשל השידור של יורם ארבל ("ככה לא בונים חומה"). במשחק באוסטרליה, בו כבש, כאמור אוחנה את שער היתרון, הספיק התיקו 1:1 לישראל כדי לעלות בזכות התוצאות במפגשים עם ניו זילנד.
4 צפייה בגלריה
פרנק ארוק
פרנק ארוק
פרנק ארוק מביט בשעון במפגש ב-89
(צילום מסך)
(השידור הבלתי נשכח של יורם ארבל)

ארוק, שנולד ביוגוסלביה, אימן שלל קבוצות. אחרי 4 שנים בהן אימן את הנוער של נוביסאד, הוא קיבל ב-1960 את הקבוצה הבוגרת והפך למאמן הכי צעיר אי-פעם של קבוצת בוגרים בליגה היוגוסלבית הראשונה. 16 עונות אימן במועדון הצנוע של נוביסאד, ובעונת השיא סיימה הקבוצה במקום השישי בליגה הראשונה. במהלך הקדנציה הארוכה בנוביסאד הגיע בפעם הראשונה המיוחד לאוסטרליה, ונשאר שם שנה ‭ ,(1970)‬ בה אימן את מועדון סיינט ג'ורג‭.'‬
שנתיים אח"כ חזר לעוד שנה בסיינט ג'ורג' ‭ ,(1972)‬ חזר לנוביסאד וב-1976 עבר לוויבודינה. ב-1980 הגיע שוב לאוסטרליה, הפעם כדי להישאר וכעבור שלוש שנים קיבל את הנבחרת הבוגרת. לאחר מכן עבר בעוד מספר קבוצות בליגה האוסטרלית, לפני שפרש סופית מאימון בשנת 2000.