4 צפייה בגלריה
באיירן מינכן
באיירן מינכן
משחק באליאנץ ארנה, גרסת פוסט הקורונה
(צילום: AP)
וירוס הקורונה הכניס לא מעט מושגים חדשים ללקסיקון, מריחוק חברתי ועד שיטוח עקומות. גם לכדורגל יש לקסיקון, שפה רבת שנים, רק שבמקרה הזה הנגיף יכול דווקא להעלים את אחד המושגים הידועים ביותר שיש במשחק - יתרון הביתיות.
יותר נכון להעלים זמנית, לתקופה בה משחקים ללא אוהדים, ובחלק מהמדינות זו עלולה להיות תקופה ארוכה מאוד. לא מעט ליגות חזרו לפעילות בשבוע האחרון. בחלקן, לפחות כרגע, לא נראה שהיעדר הקהל גורם לשינוי דרמטי ביחסי הכוחות בין בית לחוץ - הנה, אף אחד משבעת משחקי המחזור בישראל לא הסתיים בניצחון חוץ - אבל יש מקום אחד בו לא רק שיש שינוי אלא מהפכה של ממש. ולא במקרה המקום הזה הוא הליגה החזקה ביותר המשוחקת, הבונדסליגה.
קבוצות בגרמניה מנסות להכניס אווירה ביתית לאצטדיונים שלהן בכל מיני דרכים, כולל שירי אוהדים ברמקולים ודמויות קרטון ביציעים, אבל נכון לעכשיו, אחרי ארבעה מחזורי פוסט־קורונה, אפשר לראות שיתרון הביתיות נעלם לגמרי. קבוצות הבית בגרמניה השיגו במחזורים האלה 34 נקודות מתוך 111 אפשריות, כלומר 31 אחוזי הצלחה בלבד. הן ניצחו בשמונה משחקים מתוך 36, זה הכל, כלומר ב־22 אחוז מהמשחקים. בחלק של העונה שקדם לפגרה הכפויה עמד המספר הזה על 43 אחוז, כפול.
רוצים עוד? בבקשה. בארבעת המחזורים מאז החזרה משיגות הקבוצות הביתיות בגרמניה 0.94 נקודות בממוצע למשחק - הכי נמוך העונה מכל הליגות באירופה. "אני לא חושב שהירידה בכמות הניצחונות הביתיים היא צירוף מקרים, ממש לא", אמר פיטר בוס, מאמן לברקוזן שניצחה בכל שלושת משחקי החוץ שלה בינתיים והפסידה במשחק הביתי היחידי שלה. "קל יותר לקבוצות החוץ כשאין אוהדים באצטדיון. במצב הנוכחי התוצאה מושפעת הרבה יותר רק מאיכות השחקנים שנמצאים על המגרש, ללא משתנים נוספים".

4 צפייה בגלריה
הקרטונים בדמויות אוהדי מנשנגלדבאך ביציע
הקרטונים בדמויות אוהדי מנשנגלדבאך ביציע
קרטונים בדמויות אוהדי מנשנגלדבאך
(צילום: Getty Images)
אין דחיפה מהיציע
יש מחקרים שהראו בעבר שיתרון הביתיות לא מורכב רק מתמיכת האוהדים אלא גם מתחושה של מקום מוכר, פחות נסיעות ועוד. יותר מכך, אפשר לראות שהיסטורית במשחקי דרבי בכל העולם, בהם שתי הקבוצות מארחות באותו אצטדיון, אין ממש יתרון ביתיות וזאת למרות שיש הרבה יותר אוהדים לאחת מהן. עם זאת, כן ישנה הסכמה שהאוהדים הם הגורם המשפיע ביותר, ברוב המקומות.
לכן אפשר אולי למצוא הבדל בין גרמניה לבין ליגות אחרות. בהרבה ליגות, ביניהן זו שבישראל, יש קהל גדול רק למספר מצומצם של קבוצות כך שגם במשחקי החוץ יש להן רוב ביציעים. לעומת זאת, במקום כמו גרמניה, הליגה עם ממוצע הקהל הגבוה באירופה, הקבוצה הביתית תמיד זוכה לדחיפה מאסיבית מהקהל ולכן היום, בהיעדרו, רואים שינוי בתוצאות.
אם בגרמניה קיים פער כל כך גדול בין התוצאות עם אוהדים ביציעים לבין אלה שמול יציעים ריקים, הרי שאפשר לנסות להסיק שנראה תוצאה דומה גם בליגות גדולות אחרות. הליגות באנגליה, ספרד ואיטליה הולכות להתחדש בקרוב, ללא קהל בשלב זה, ועתידן עשוי להיות דומה לזה של גרמניה. אפשר לראות זאת גם לפי תוצאות עבר, ללא קשר לקורונה.
היסטורית, קבוצות הבית בחמש הליגות הבכירות באירופה מנצחות בכ-46 אחוז מהמשחקים שלהן. בבדיקה של המשחקים ללא קהל, בעיקר בגלל עונשים (שניתנים באיטליה והצרפת), אפשר לראות שהמספר יורד ל־36 אחוז. לא ירידה בסדר גודל שקיים עכשיו בגרמניה, אבל בהחלט משמעותית. הגיוני שגם בבונדסליגה נראה התיישרות לכיוון המספר הזה.
4 צפייה בגלריה
פטר בוס
פטר בוס
"הירידה בכמות ניצחונות החוץ אינה צירוף מקרים". בוס
(צילום: רויטרס)
שופט, תוציא צהוב
איזו השפעה יש לקהל, שתורמת לקבוצה הביתית? אפשר לחלק זאת לשני חלקים. ההשפעה הראשונה היא על הקבוצה עצמה, דחיפתה קדימה, וידוע שההבדל העיקרי בין משחק בית לחוץ הוא עלייה בשערי הזכות כשמשחקים בבית. עם זאת, יש גם את ההשפעה השנייה, שלא בטוח שהיא פחותה, וזו ההשפעה על השופט. שני דברים ידועים וברורים בהקשר הזה: השופטים מוציאים פחות כרטיסים, צהובים ואדומים, לשחקני קבוצת הבית, ונותנים תוספת זמן ארוכה יותר כשהקבוצה המארחת זקוקה לה. האירועים האלה מתרחשים בעקבות הלחץ שמפעיל הקהל על השופט. והנה, לפחות בכל מה שקשור לכרטיסים אפשר לראות מה קורה בגרמניה. מאז שחזרו לשחק כדורגל בבונדסליגה נשלפים דווקא לעבר שחקני קבוצות הבית יותר כרטיסים. ממש מהפך, שמראה גם הוא את היעלמות אפקט הקהל.
ומי נפגע מכך? קודם כל הקבוצות הקטנות והחלשות יותר, שבימים רגילים יכולות לצמצם פערים ולהפתיע בזכות תמיכה ביתית. "בנו, הקבוצות הקטנות, משחקים ללא אוהדים פוגעים יותר מאשר בקבוצות העילית", אמר לאחרונה מאמן פרייבורג, כריסטיאן סטרייך. "האוהדים הם אלה שמאפשרים לנו לגשר על פערים".
4 צפייה בגלריה
שוער פרייבורג קווין טראפ מול יציעים ריקים
שוער פרייבורג קווין טראפ מול יציעים ריקים
שוער פרייבורג קווין טראפ מול יציעים ריקים
(צילום: EPA)
עכשיו לא מעט קבוצות קטנות יחסית, במדינות כמו איטליה ואנגליה, מפחדות מקושי עוד יותר גדול בהשגת נקודות. באחד המקומונים של נוריץ', לדוגמה, שקבוצתה נמצאת במקום האחרון בפרמיירליג, פורסמה כתבה בנושא שכותרתה "תרחיש האימה". ארבעה מתוך חמשת הניצחונות שהשיגה נוריץ' העונה בליגה הגיעו בקארו רואוד, אצטדיונה הביתי. האם היא תיפגע? נדע בקרוב, בתקווה. אמנם אין אוהדים במגרשים, והדבר משפיע על המשחק, אבל לפחות מתכננים לשחק כדורגל, וזה בפני עצמו כבר משהו גדול.