מאז פרוץ משבר הקורונה פחתו בצורה ניכרת מקרי האלימות בקרב אוהדי הכדורגל. היעדר הנוכחות ביציעים הפחיתה מעבודת המשטרה בכל הנוגע לאבטחת אירועים ספורטיביים. מלבד זאת, משחקים נדחו בשנה האחרונה בעיקר בגלל סגרים או התפרצות הנגיף בקרב הקבוצות השונות ולא בגלל מעללי האולטראס למיניהם.
למרות זאת, הכותרות והתמונות המכוערות שהגיעו מצרפת בשבת האחרונה העלו שוב לסדר היום את הצרות הרגילות והישנות. כ-300 אוהדי מארסיי, הידועים כאלימים במיוחד, פרצו למתחם האימונים של הקבוצה, השליכו אבוקות וחזיזים, הבעירו עצים באש, ביצעו מעשי ביזה וגרמו נזקים לרכבים ולמבנים. בעקבות זאת ביקשה הקבוצה מראן לדחות את המשחק ביניהן שתוכנן ליום ראשון האחרון, ונענתה בחיוב.
9 צפייה בגלריה
"ב-4 שנים הצלחתם רק להיות מגוחכים". שלט נגד ההנהלה
"ב-4 שנים הצלחתם רק להיות מגוחכים". שלט נגד ההנהלה
שלט נגד ההנהלה: "ב-4 שנים הצלחתם רק להיות מגוחכים"
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
מארסיי
מארסיי
שלט שנעקר. האוהדים הותירו הרס
(צילום: AFP)
האוהדים מחו על מצב הקבוצה המדורגת תשיעית, 16 נקודות פחות מהמוליכה ליל (מארסיי קיימה גם שני משחקים פחות), ודרשו מההנהלה להתפטר.
במהלך ההתפרעויות הניפו האוהדים שלטים נגד הנשיא ז'אק הנרי אירו וחברי ההנהלה. על השלטים שהונפו במקום וגם בצידי הדרכים בדרום צרפת נכתב "הנרי אירו, מארסיי מקיאה אותך", "אתם מגעילים", "הבאתם עלינו בושה", "תחזירו לנו את הקבוצה, אנחנו שונאים אתכם" ו"בארבע שנים הצלחתם רק להיות מגוחכים". המשטרה עצרה 25 אנשים אחרי שנאלצה להשתמש בגז מדמיע לצורך פיזור ההתקהלות.
(צפו בהתפרעות האוהדים)
ואם זה לא מספיק, המאמן אנדרה וילאש בואש, שקודם לכן הודיע שיעזוב בסיום העונה, הודיע היום (שלישי) על התפטרותו בשל חוסר הסכמה עם ההנהלה בנוגע לצירופו של קשר סלטיק אוליבייה נצ'אם.
הפורטוגלי מסר את הדברים במסיבת העיתונאים לפני משחק החוץ הערב (22:00) מול לאנס וטען כי כלל לא היה מעוניין בשחקן, אלא שמע על צירופו בהשאלה מהתקשורת: "לא הסכמתי עם המדיניות, דרשתי מההנהלה תשובות ולא ענו לי. להחלטה שלי אין קשר למה שקרה בשבת. לא דרשתי מהם כסף בכלל, אני רק רוצה ללכת".
9 צפייה בגלריה
שלט נגד הנשיא ז'ק-הנרי איירו "מארסיי מקיאה אותך"
שלט נגד הנשיא ז'ק-הנרי איירו "מארסיי מקיאה אותך"
שלט נגד הנשיא ז'ק-הנרי אירו "מארסיי מקיאה אותך"
(צילום: AP)

"לפאייה יש מזל שלא יצא, היו תוקפים אותו"

על פי הדיווחים המגן אלבארו גונסאלס נפגע מאחת האבוקות שהושלכו בעת שניסה למנוע ממנהיגי האולטראס להיכנס למתחם, בזמן שחבריו ואנשי הצוות המקצועי שהו בפנים. "הגעתי למועדון בגלל ההיסטוריה שלו והתשוקה שלו", סיפר הספרדי. "העיר הזו נפלאה, כולנו אוהבים את הקבוצה ואסור שמה שקרה יקרה שוב".
"היו המון צרחות, לא ממש יכולנו לדבר איתם", סיפר אחד האוהדים שהתראיין לתחנת הרדיו RMC. "השחקנים היו מבוהלים, הם הבינו שאנחנו לא סתם עושים צחוק. אלו שיצאו הראו אומץ, אבל איפה היה הנשיא? הוא נטש את הספינה טובעת. לדמיטרי פאייה יש מזל שהוא לא יצא החוצה, כי היו תוקפים אותו. נמאס לנו מכוכבים שמלקקים להנהלה".
9 צפייה בגלריה
אלבארו גונסאלס (מימין) במשחק נגד מונאקו. פורסם שנפגע בהתפרעות
אלבארו גונסאלס (מימין) במשחק נגד מונאקו. פורסם שנפגע בהתפרעות
אלבארו גונסאלס (מימין) במשחק נגד מונאקו. פורסם שנפגע בהתפרעות
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
דמיטרי פאייה והמאמן אנדרה וליאש בואש
דמיטרי פאייה והמאמן אנדרה וליאש בואש
דמיטרי פאייה והמאמן המתפטר אנדרה וילאש בואש
(צילום: AFP)
"האלימות הבלתי מוצדקת העמידה בסכנה את החיים של אנשי הצוות והשחקנים", נמסר בהודעת המועדון לאחר דחיית המשחק מול ראן.
הנשיא ההמום הגיב: "מאות עובדים שלנו בהלם. לא ציפינו שעדר הפראים הזה יגיע ויהרוס את הכל. מה שקרה מאוד מפחיד ואני חושב שנמנע התרחיש הגרוע ביותר. זה דבר בלתי מקובל ואנחנו לא יכולים לתת להם לעשות את מה שהם רוצים, שזה ליצור תוהו ובוהו. כל מה שקרה צולם בווידאו והמשטרה תשתמש בזה בחקירה".
9 צפייה בגלריה
מארסיי
מארסיי
האווירה במתקן האימונים הייתה מפחידה
(צילום: AFP)
הנרי אירו שנוא על האוהדים מכיוון שלטענתם הוא הרחיק את הנציגים שלהם מהמועדון ודאג שבהנהלה לא יכהנו בעלי תפקידים עם זיקה אליו. הם הזכירו את הדברים שאמר לפני כחודש בדבר "סכנה" במקרה שיהיו יותר מדי אוהדים בתוך המועדון וכינה אותם "כנופיות בלתי מאורגנות". בנוסף, לדבריהם הוא רואה בהם כוח פיננסי בלבד ומתייחס לכל דבר רק מנקודת מבט כלכלית.
"אין לנו הרבה כסף כמו פ.ס.ז' ולא באים אלינו כוכבים כמו ניימאר או די מריה", טוענים בעיר, "אבל יש לנו נשמה ולב. את זה צריך להבין". גם פרשנים כמו כוכב העבר של מארסיי ז'אן פייר פאפן העבירו ביקורת על הנשיא.
9 צפייה בגלריה
ז'אק הנרי אירו
ז'אק הנרי אירו
שנוא על האוהדים. הנשיא ז'אק הנרי אירו
(צילום: AFP)
חלק מיושבי היציעים בסטאד ולודרום (בזמנים של טרום הקורונה) סולדים מהנרי אירו גם מכיוון שהוא במקור מפריז וחשוד בעיניהם כאוהד פריז סן ז'רמן השנואה. מאז מונה לתפקידו ב-2016 על ידי הבעלים האמריקני פרנק מקורט נוצרו לא מעט חיכוכים בינו לבין הקהל.
כך למשל הוא עורר זעם כשדרש לסלק מהיציע את אחת מקבוצות האוהדים הקיצוניות ודרש שהצופים שגרמו נזקים ליציע לשלם עבור התיקונים מכיסם הפרטי. הגישה המסחרית שלו מעולם לא התקבלה בעין יפה במועדון וחוסר ההצלחה על המגרש רק הגביר את הטינה כלפיו.
9 צפייה בגלריה
אוהדי מארסיי
אוהדי מארסיי
מרגישים שלא סופרים אותם. אוהדי מארסיי
(צילום: AFP)
מארסיי היא הקבוצה הצרפתית היחידה שזכתה בליגת האלופות, בעונה הראשונה בה שוחק המפעל במתכונתו הנוכחית (1992/93), אבל מאז לא התקרבה להישגיה מהתקופה בה שימש ברנאר טאפי כנשיא. העונה הודחה בשלב הבתים של המפעל אחרי שהפסידה בחמישה מתוך ששת משחקיה.
"הגירושים בלתי נמנעים, האוהדים לא מוצאים שום זהות בתוך מארסיי הנוכחית", נכתב בעיתון 'לה מונד'. "הם מרגישים מנודים ויש להם סיבה טובה. חברי ההנהלה מנותקים, סובלים מבורות ולא מחוברים להיסטוריה וללב של האוהדים".
9 צפייה בגלריה
שוטרים ליד הסטאד ולודרום
שוטרים ליד הסטאד ולודרום
שוטרים ליד הסטאד ולודרום
(צילום: AP)
השוער הוותיק סטיב מנדנדה אמר: "13 שנה אני במועדון ומכיר בו את הכל. יודע כמה אהבה יש מסביבו וכמה תסכול זה יכול לגרום, אבל מה שקרה הפעם הפתיע אותי, זה לא מקובל. אנחנו כדורגלנים ולא יכול להיות שתקופה של חוסר הצלחות תוביל לאלימות כזו. זה הזמן לפיוס".
כעת נמצאת המשטרה בכוננות גבוהה לקראת המשחק הביתי הבא של מארסיי, שיהיה ביום ראשון הקרוב מול היריבה המושבעת פריז סן ז'רמן. האלופה הפסידה השבוע 3:2 ללוריין מהתחתית (שני פנדלים של ניימאר לא עזרו לה), ואחרי המפלה הראשונה שספג המאמן החדש שלה, מאוריסיו פוצ'טינו, יתקיים המשחק באווירה מתוחה במיוחד. גם אם מארסיי תנצח, קשה להאמין שהרוחות יירגעו. ומה יתרחש במקרה של הפסד? אז חוששים במארסיי ששוב העניינים ייצאו מכלל שליטה.