שלושה ימים לפני גמר ליגת האלופות, המשחק הגדול שיפגיש בשבת בערב בדרגאו בפורטו את מנצ'סטר טיטי וצ'לסי, ייערך הערב (22:00) בגדאנסק שבפולין גמר הליגה האירופית, בין מנצ'סטר יונייטד לוויאריאל.
מעבר לתואר עצמו יש לתוצאת הגמר משמעות נוספת: הכרטיס לליגת האלופות. יונייטד הבטיחה את מקומה כשסיימה במקום השני בפרמייר-ליג. ויאריאל, לעומת זאת, סיימה במקום ה-7 בספרד, ואם תניף הערב את הגביע – היא תהיה הנציגה החמישית של ארצה בצ'מפיונס בעונה הבאה.
12 צפייה בגלריה
אדינסון קבאני חוגג
אדינסון קבאני חוגג
אדינסון קבאני חוגג
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
אונאי אמרי מתדרך את שחקניו באימון
אונאי אמרי מתדרך את שחקניו באימון
אונאי אמרי מתדרך את שחקני ויאריאל באימון
(צילום: EPA)

ההבדל המהותי בין המועדונים

לא יכול להיות הבדל גדול יותר בין שני מועדונים מאשר בין השדים האדומים לצוללת הצהובה. מצד אחד המועדון המצליח ביותר, העשיר ביותר והאהוד ביותר באנגליה – ומהעבר השני הסינדרלה הספרדית, מועדון שמייצג עיירה בת 50 אלף תושבים, שבקושי אפשר למצוא אותה על המפה.
רק כדי להבין את הפערים: אם כל תושבי ויאריאל ייכנסו לאיצטדיון אולד טראפורד – עדיין י יותר מ-23 אלף מושבים ריקים. רק קבוצה אחת בעבר הגיעה לגמר אירופי וייצגה אוכלוסיה קטנה יותר - מונאקו. אבל את מונאקו, זו של המיליארדרים, קשה להגדיר כ"עיר".
12 צפייה בגלריה
מנצ'סטר יונייטד מתאמנת באצטדיון בגדאנסק
מנצ'סטר יונייטד מתאמנת באצטדיון בגדאנסק
מנצ'סטר יונייטד מתאמנת באצטדיון בגדאנסק
(צילום: EPA)
יונייטד היא הקבוצה האנגלית המעוטרת ביותר, עם שיא של 20 תארי אליפות ו-66 תארים בסך הכל. וכמה תארים יש לויאריאל ב-98 שנות קיומה? אם לא מחשיבים את האינטרטוטו (ועם כל הכבוד למכבי נתניה, לא מחשיבים), התשובה היא – אפס תארים. נאדה.
לוויאריאל זה יהיה גמר אירופי ראשון, אחרי שנכשלה לא פחות מארבע פעמים בחצי הגמר. כולם זוכרים את החמצת הפנדל של חואן רומן ריקלמה בחצי גמר ליגת האלופות ב-2006 מול ארסנל. אבל ויאריאל הפסידה שלוש פעמים בחצי גמר גביע אופ"א והליגה האירופית: ב-2004, 2011 ולאחרונה ב-2016 - מול קבוצה אנגלית אחרת, ליברפול.
אם יונייטד היא קבוצת פאר באנגליה כבר למעלה מ-110 שנה (היא זכתה באליפות הראשונה שלה ב-1908, לפני מלחמת העולם הראשונה), הרי שעד לפני 23 שנה ויאריאל לא שיחקה מעולם בליגה הראשונה בספרד.
לוויאריאל זה יהיה כאמור גמר ראשון בהיסטוריה. ליונייטד, חוץ מעשרות הגמרים המקומיים בהם השתתפה, זה יהיה גמר אירופי מספר 8. למעט בשני המפגשים מול ברצלונה של גווארדיולה ומסי ב-2009 ו-2011, היא ניצחה בכל חמשת הגמרים האחרים.
12 צפייה בגלריה
דני ראבה באימון ויאריאל
דני ראבה באימון ויאריאל
דני ראבה באימון ויאריאל
(צילום: EPA)

המאמנים: יתרון ברור לאמרי על סולשיאר

אולה גונאר סולשיאר יודע מה זה לזכות בתואר אירופי. הוא הרי האיש שהבקיע את השער המפורסם ביותר בהיסטוריה של מנצ'סטר יונייטד, עמוק בתוך תוספת הזמן בגמר ליגת האלופות של 1999 נגד באיירן מינכן, אבל כמאמן ההישגים שלו צנועים יותר. למעשה, בכל קריירת האימון שלו, הוא זכה ב-3 תארים בלבד וכולם בנורבגיה מולדתו. הוא הוליך את מולדה לשתי אליפויות, ב-2011 ו-2012 ולזכייה בגביע ב-2013.
סולשיאר מאמן את מנצ'סטר יונייטד כבר שנתיים וחצי, מאז דצמבר 2019, כשהחליף את ז'וזה מוריניו שפוטר. תחילה הוא מונה כמאמן זמני, אבל אחרי שהצליח להדיח את פריז סן ז'רמן בליגת האלופות, קיבל את המינוי הקבוע. ועדיין, לאחר שנתיים וחצי ו-150 משחקים (מהם ניצח ב-84 והפסיד ב-33), לסולשיאר אין עדיין תואר. הערב זו ההזדמנות הגדולה שלו לעשות זאת בפעם הראשונה.
12 צפייה בגלריה
זכה בתארים רק בנורבגיה. סולשיאר
זכה בתארים רק בנורבגיה. סולשיאר
זכה בתארים רק בנורבגיה. סולשיאר
(צילום: AFP)
אם יונייטד תזכה, סולשיאר גם יהיה המאמן הנורבגי הראשון אי פעם שזוכה בתואר אירופי. אגב, בעונה שעברה יונייטד של סולשיאר הגיעה לחצי הגמר בשלושה מפעלים – ליגה אירופית, הגביע האנגלי וגביע הליגה – והודחה בכולם.
מהעבר השני מתייצב מלך המפעל אונאי אמרי, המאמן המצליח ביותר בהיסטוריה של הליגה האירופית. הערב הוא יכול לעשות היסטוריה ולזכות בגביע השני בחשיבותו באירופה בפעם הרביעית בתוך 7 שנים.
אמרי זכה בתואר לא פחות מ-3 פעמים, כשאימן את סביליה. ב-2014 סביליה שלו גברה בגמר בטורינו על בנפיקה בדו קרב פנדלים. שנה לאחר מכן היא ניצחה בגמר בפולין (אז זה היה בוורשה, הערב בגדנסק) 2:3 את דנייפרופטרובסק האוקראינית. וב-2016 סביליה ניצחה בבאזל 1:3 את ליברפול.
הערב זה יהיה גמר הליגה האירופית החמישי של אמרי. כי היה לו גם הפסד אחד, כאשר אימן את ארסנל, שנכנעה לפני שנתיים בבאקו 4:1 לצ'לסי.
12 צפייה בגלריה
אונאי אמרי
אונאי אמרי
אונאי אמרי
(צילום: AFP)
התקופה של אמרי בארסנל הייתה קצרה (שנה וחצי) ולא מוצלחת במיוחד. מה שזוכרים ממנה בעיקר זה את האנגלית העילגת שלו ואת הדרך המיוחדת בה היה אומר good evening"". אז אחרי שעשה סיבוב באירופה, תחילה בפ.ס.ז' ולאחר מכן בארסנל, הוא חזר לספרד, לכדורגל שהוא מכיר הכי טוב ושבו תמיד הצליח.
אמרי רק בן 49 אבל הוא מאמן בכיר כבר 15 שנה. סולשיאר צעיר ממנו בשנה, ואם נשים בצד את שלוש השנים בהן עבד באקדמיה של מנצ'סטר יונייטד, הוא מאמן בוגרים כ-10 שנים, כאשר 6 מהן היו בליגה הנורבגית הצנועה. כך שבגזרת המאמנים היתרון, מבחינת ניסיון ותארים, הוא באופן ברור של הספרדי.

מפגשי עבר: שתי הקבוצות עדיין לא כבשו במשחקים ביניהן

אין כנראה תקדים לכך שגמר אירופי, ואולי אפילו משחק נוקאאוט "רגיל", יפגיש שתי קבוצות שבכל המשחקים שנערכו ביניהן בעבר לא הובקעו שערים.
יונייטד ו-ויאריאל נפגשו לראשונה בעונת 2005/6, העונה בה הקבוצה הספרדית הגיעה לחצי הגמר. בשלב הבתים הן שיחקו פעמיים ושני המשחקים הסתיימו ב-0:0. קורה. אגב, במשחק הראשון, זה שנערך בספרד, וויין רוני הורחק ויונייטד סיימה את הבית המוקדם במקום הרביעי והאחרון.
12 צפייה בגלריה
הורחק מול ויאריאל לפני 15 שנה. וויין רוני במדי מנצ'סטר יונייטד
הורחק מול ויאריאל לפני 15 שנה. וויין רוני במדי מנצ'סטר יונייטד
הורחק מול ויאריאל לפני 15 שנה. וויין רוני במדי מנצ'סטר יונייטד
(צילום: גטי אימג'ס)
שלוש שנים לאחר מכן שוב הוגרלו השתיים לאותו בית מוקדם בליגת האלופות, ושוב שני המשחקים הסתיימו ב-0:0. הפעם יונייטד, אלופת אירופה המכהנת, לפחות סיימה במקום הראשון, הגיעה עד לגמר – שם הפסידה לקבוצה ספרדית אחרת, ברצלונה.
וכך, אחרי 360 דקות נטולות שערים, ייפגשו הערב מנצ'סטר יונייטד וויאריאל בפעם החמישית, למשחק שהציניקנים יאמרו שהוא מיותר. שאולי עדיף לוותר של 120 הדקות המאופסות הצפויות ולגשת ישר לדוקרב הפנדלים...

הכושר המטורף של אדינסון קבאני

בגיל 34, ובמדי הקבוצה האירופית הרביעית בקריירה שלו, "אל מטאדור" יכול לזכות סוף סוף בתואר אירופי ראשון בקריירה. אדינסון קבאני הוא אחד הסקוררים הגדולים של הכדורגל האירופי ב-14 השנים האחרונות. מאז שהגיע מאורוגוואי מולדתו וחתם בפאלרמו בינואר 2007, הוא הבקיע לא פחות מ-357 שערים.
פאלרמו הייתה רק התחנה הראשונה. ב-2010 הוא עבר לנאפולי, במדיה הבקיע 104 שערים, לפני המעבר ריז סן ז'רמן ב-2013.
12 צפייה בגלריה
קבאני עם דה חאה ומאטה
קבאני עם דה חאה ומאטה
קבאני עם דה חאה ומאטה
(צילום: EPA)
במהלך שבע העונות שלו בעיר האורות הבקיע קבאני לא פחות מ-200 שערים והפך לגדול הכובשים של פ.ס.ז' בכל הזמנים. אבל לקראת סיום העונה שעברה היה ברור שהוא לא יישאר.
בסופו של דבר, ולהפתעתם של רבים, קבאני סיכם באוקטובר האחרון לעונה אחת במנצ'סטר יונייטד. החודשים הראשונים שלו לא היו פשוטים. הוא לא הירבה לשחק, וכאשר עלה על הדשא התקשה להבקיע. למעשה עד תחילת אפריל הוא כבש 7 שערים בלבד. אבל בשבועות האחרונים האורוגוואי נכנס לאטרף, הבקיע 9 שערים ב-10 משחקיו האחרונים ומגיע בכושר שיא לגמר בגדאנסק.
מעבר לכך, התרומה שלו ליונייטד בליגה האירופית היא מדהימה. ב-247 דקות הוא הבקיע 5 שערים והוסיף עוד שני בישולים: ממוצע של שער או בישול בכל 35 דקות.
12 צפייה בגלריה
אדינסון קבאני
אדינסון קבאני
אדינסון קבאני מפציץ בזמן האחרון
(צילום: AP)
לפני שבועיים האריך קבאני את החוזה ביונייטד לעונה נוספת – וחגג את האירוע בסטייל. במשחק מול פולהאם, הראשון באולד טראפורד עם קהל מאז תחילת מגיפת הקורונה, הוא הבקיע גולאסו מדהים בבעיטה מ-40 מטר.
ואם זה לא מספיק, קבאני הפך לשחקן השלישי בלבד בהיסטוריה של הקבוצה שמבקיע 10 שערים או יותר בעונה בגיל 33 או יותר. לפניו עשו זאת רק טדי שרינגהאם בעונת 2000/01 וזלאטן איברהימוביץ' לפני 4 שנים.
אגב, בגמר ייפגש קבאני עם אונאי אמרי, מי שאימן אותו שנתיים בפ.ס.ז', בין 2016 ל-2018. קבאני היה דיפלומט ומנומס כשדיבר השבוע על המאמן הספרדי ושפע מחמאות כלפיו, אבל כולם זוכרים שאמרי היה זה שנכנע לתכתיבים של ניימאר, שרק הגיע לקבוצה ב-2017. הכוכב הברזילאי דרש אז לבעוט את כל הפנדלים והכדורים החופשיים על חשבונו של האורוגוואי, מה שהתפתח לוויכוח מכוער על המגרש, מבלי שאמרי התערב.
אגב, התואר האחרון בו זכתה מנצ'סטר יונייטד היה הליגה האירופית. זה קרה בדיוק לפני 4 שנים, כשבגמר של 2017 היא ניצחה את איאקס הרבה בזכותו של חלוץ מפורסם אחר בן 35, שהגיע באותה עונה מפ.ס.ז' – זלטן. הערב נדע האם ההיסטוריה תחזור על עצמה עם אדינסון קבאני.

ההתקדמות המאוחרת של ג'רארד מורנו

הוא עדיין לא שם מוכר מחוץ לספרד, הוא עדיין לא נחשב לכוכב בכדורגל האירופי, אבל בעיני רבים ג'רארד מורנו הוא כרגע הכדורגלן הספרדי הטוב ביותר.
עם 29 שערים ו-10 בישולים העונה בכל המסגרות, מורנו מקווה לסיים את העונה הטובה בקריירה שלו עם תואר קבוצתי. כי תואר אישי כבר יש לו – מלך שערי הליגה הספרדית מבין השחקנים המקומיים, עם 23 כיבושים (ועוד 7 אסיסטים). למעשה לאו מסי הוא היחיד בליגה שכבש יותר ממנו העונה בליגה. גם בליגה האירופית המספרים שלו מרשימים: 6 שערים ו-4 בישולים ב-11 המשחקים בהם שותף.
12 צפייה בגלריה
ג'רארד מורנו
ג'רארד מורנו
בעיני רבים ג'רארד מורנו הוא הספרדי הטוב ביותר
(צילום: AP)
ג'רארד הוא מה שנהוג לכנות "לייט-בלומר". רק בגיל 29 הגיע למעמדו הנוכחי. הוא גדל בויאריאל אבל בצעירותו לא נראה כמי שיגיע רחוק. הוא הושאל למאיורקה מהליגה השנייה ועד לפני 3 שנים שיחק באספניול הצנועה.
רק בשנתיים האחרונות דברים החלו להסתדר. מורנו כבש 19 שערים בעונה שעברה, הכי הרבה מבין השחקנים הספרדים בליגה, וזומן לנבחרת. עם 5 שערים ב-10 משחקיו בנבחרת ג'רארד מורנו אמור להוביל את ההתקפה של לואיס אנריקה ביורו הקרוב.

ההישג המדהים של ויאריאל בדרך לגמר

ויאריאל לא הפסידה באף אחד מ-14 משחקיה בדרך לגמר, הישג פשוט מדהים. יותר מזה, היא ניצחה ב-12 מ-14 המשחקים, כאשר את שני המשחקים הנוספים היא סיימה בתיקו, 0:0 בגומלין חצי הגמר מול ארסנל בלונדון (אחרי ניצחון 1:2 בבית) – ומול מכבי ת"א בשלב הבתים.
הספרדים הביסו את הקבוצה של יורגוס דוניס 0:4 אצלם בבית, במשחק שכמעט ובוטל בשל מבול כבד שהציף את המגרש. אבל בגומלין בבלומפילד ב-26 בנובמבר אלכסנדר פשיץ' השווה ל-1:1 מבישול של דור פרץ. כמה שבועות לאחר מכן דוניס פוטר.
12 צפייה בגלריה
באאנה חוגג
באאנה חוגג
ויאריאל חוגגת מול מכבי תל אביב
(צילום: עוז מועלם)
מנצ'סטר יונייטד הגיעה לליגה האירופית אחרי שהודחה מליגת האלופות, הקבוצה האנגלית היחידה שלא עברה את שלב הבתים בצ'מפיונס. ב-8 משחקיה בליגה האירופית היא ניצחה ב-5 והפסידה רק פעם אחת: 3:2 בגומלין חצי הגמר מול רומא, אותה הביסה 2:6 במשחק הראשון.

העליונות של הספרדיות על פני האנגליות בגמרים

אם מנצ'סטר יונייטד תזכה הערב בגביע, זו תהיה עוד עונה פנטסטית עבור הפרמייר-ליג, שבכל מקרה נציגה שלה תזכה בשבת בליגת האלופות.
אבל ההיסטוריה של השנים האחרונות לא מבשרת טובות עבור השדים האדומים: בתשעה משחקי הגמר האירופיים האחרונים בהם נפגשו קבוצות מספרד ומאנגליה – תמיד הקבוצות הספרדיות ניצחו.
12 צפייה בגלריה
ברונו פרננדש
ברונו פרננדש
ינסה להשכיח את הסטטיסטיקה של האנגליות בגמרים. ברונו פרננדש
(צילום: EPA)
למעשה עברו 20 שנה מאז הפעם האחרונה שקבוצה אנגלית ניצחה את יריבתה הספרדית בגמר אירופי. זה היה בגמר גביע אופ"א ב-2001 כאשר ליברפול ניצחה את אלאבס 4:5.
מאז היו אלו ברצלונה (3 פעמים), ריאל מדריד, אתלטיקו מדריד וסביליה (פעמיים כל אחת), שגברו בגמרים השונים על יונייטד (3 פעמים), ליברפול (פעמיים), ארסנל, צ'לסי, פולהאם ומידלסברו.