הרשות לבטיחות במגרשי הספורט בבריטניה (SGSA) החליטה לצאת בניסוי במגרשי כדורגל נבחרים בממלכה החל מינואר 2022. מתאריך זה יינתן רישיון מחודש לשובם של יציעי העמידה במשחקי הליגות. בהתחשב באסונות העבר שהתרחשו ביציעי העמידה (אם כי לא תמיד באשמתם), מדובר בניסוי נועז ביותר, ניסוי שאם לא יצליח יכול אפילו לעלות בחיי אדם.
זו תהיה הפעם הראשונה שבה הרשות לבטיחות במגרשי הספורט, תחת הוראת הממשלה הבריטית, תאפשר הענקת רישיונות ליציעי עמידה מאז שנחקק החוק ב-1994, לפיו בשתי הליגות הראשונות בבריטניה יהיו רק יציעי ישיבה. החוק נחקק כחלק ממסקנות ועדת טיילור לבדיקת אסון הילסבורו, שבו נהרגו 97 מאוהדי ליברפול.
4 צפייה בגלריה
אוהדי צ'לסי ביציע העמידה
אוהדי צ'לסי ביציע העמידה
אוהדי צ'לסי ביציע העמידה
(צילום: getty images)
"סיימנו את המחקר המקדים בנושא, וכעת, כשהאצטדיונים שוב מתמלאים בצופים בכל רחבי המדינה, זה הזמן הנכון לצעוד קדימה עם התוכניות שלנו", אמר נייג'ל האדלסטון, שר הספורט. "אנחנו מקווים לשמוע בקרוב ממועדונים שמוכנים להשתתף בפיילוט שלנו". נכון לעכשיו רק לשש קבוצות – צ'לסי, טוטנהאם, שתי המנצ'סטריות, וולבס וליברפול (שבאצטדיונים שלהן יש יציעי ישיבה עם מעקות שיכולים לשמש ליציעי עמידה) – יש את התשתיות הבטיחותיות המתאימות כדי להשתתף בניסוי. לפני כן האנגלים עקבו אחרי ניסויים דומים בסקוטלנד ובגרמניה.
לאחר הערכה של הפיילוטים, ואם אצטדיון מסוים יעמוד בקריטריונים הנדרשים לארח אוהדים ביציעי עמידה, יורחב הרישיון לכל מגרשי הכדורגל במדינה. הכוונה היא לשים סוף לפארסה ביציעים, שבה אלפי צופים נעמדים ממילא ומסתירים לאחרים.
4 צפייה בגלריה
טקס זיכרון של אוהדי ליברפול באנפילד לחללי אסון הילסברו
טקס זיכרון של אוהדי ליברפול באנפילד לחללי אסון הילסברו
טקס זיכרון של אוהדי ליברפול באנפילד לחללי אסון הילסברו
(צילום: רויטרס)

מתאימים את המגרש לתקופה

יציעי העמידה היו פתרון להכנסת אנשים רבים למקום קטן – ובזול – אבל הם תמיד סבלו משתי בעיות עיקריות: הם לא היו בטיחותיים, והתפתחו בהם תקריות חוליגניות ואלימות. כשהאלימות הפכה לתגרות ענק בין מחנות האוהדים החליטה ההתאחדות לבנות גדרות בין היציעים ובין היציעים למגרש – החלטה שהובילה לבסוף לאסון הילסבורו.
כעת, כדי להתקבל לפיילוט, המועדונים יהיו חייבים לעמוד בתנאים הבאים: מקומות ישיבה עם מעקות שניתן לקפלם ולהפוך ליציעי ישיבה, מקום אחד (כיסא) לכל אדם, הבטחה שיציעי העמידה לא יסתירו ליציעים אחרים, ותקנון התנהגות לאוהדים שחייב להיות מוצב במקום בולט. הפיילוט לא יעלה את מספר האוהדים שקבוצה יכולה להכניס לאצטדיון, ולא יהיו כרטיסים מוזלים לעמידה. המעקות בין השורות נועדו למנוע מצב שבו אוהדים מהשורות העליונות יתרסקו על אוהדים מתחתם.
4 צפייה בגלריה
אולד טראפורד. מהאצטדיונים הבודדים בהם ניתן להקים יציעי עמידה
אולד טראפורד. מהאצטדיונים הבודדים בהם ניתן להקים יציעי עמידה
אולד טראפורד. מהאצטדיונים הבודדים בהם ניתן להקים יציעי עמידה
(צילום: גטי אימג'ס)
החזרה ליציעי העמידה היא בשורה במספר מישורים: מדובר במורשת כדורגל, באפשרויות בחירה רבות יותר לאוהדים, ובעיקר מדובר במקור העיקרי לאווירה ולפסקול במגרשים. מדובר ביישום הבטחה שנתנה הממשלה הנוכחית במצע הבחירות ב־2019, ובהצעה הזוכה לתמיכה מצד כל המפלגות – ומצד גורמים מפתיעים. מרגרט אספינול, שאיבדה את בנה ג'יימס באסון הילסבורו והייתה יושבת ראש קבוצת התמיכה למשפחות הנפגעים, אמרה: "ביטחון האוהדים נמצא גבוה בסדר היום של כל מי שעוסק בכדורגל, לא מתייחסים אליהם יותר כמו אל בקר, כך שדעתי בנושא השתנתה מאוד. דברים השתנו ואנחנו חייבים להמשיך לנוע עם הזמן, וכעת הדור הצעיר וגם חלק מהמבוגרים אוהבים להיות ביציעי עמידה".

נוגעים בעצב חשוף

ולמרות דברים אלה, הבעיה הראשית של ניסוי זה תהיה בעיקר רגשית. למרות עובדות ברורות ומוצקות לאחריותם של כוחות הביטחון לאסון הילסבורו, בתודעת הציבור הבריטי ואוהדי הכדורגל בכלל הטרגדיה מתקשרת ישירות עם יציעי העמידה.
4 צפייה בגלריה
גם אוהדי מנצ'סטר סיטי יוכלו לעודד את גווארדיולה מיציעי עמידה
גם אוהדי מנצ'סטר סיטי יוכלו לעודד את גווארדיולה מיציעי עמידה
אוהדי מנצ'סטר סיטי יוכלו לעודד את גווארדיולה מיציעי עמידה
(צילום: רויטרס)
אמנם דוח טיילור, שחקר את אסון הילסבורו, קבע שיציעי העמידה וצריכת אלכוהול לא גרמו לאסון, אבל עדיין המליץ על בניית יציעים בהם לכל אוהד יהיה כיסא. מה שהקבוצות עשו זה לנצל את ההזדמנות, לבנות יציעי ישיבה בלבד כדי שיוכלו לגבות יותר כסף מהקהל. האוהדים, אותם מצא הדוח לא אשמים, הוענשו במשך 27 שנים, הכדורגל הוגש בגרסה אחרת וחלבית יותר עבור האוהדים הרעשניים ובעלי התשוקה הגדולה ביותר.
"האמת היא שאוהדים תמיד יעמדו במשחקי כדורגל, זה חלק מהמשחק", אמר טוני אוואנס מה"אינדיפנדנט". "ההחלטה הזו הייתה חייבת להתקבל, והיא מתקבלת באיחור של עשורים. הייתה פה עצלות וחוסר רצון לקחת אחריות ולהשקיע בטכנולוגיות כדי לאפשר לאנשים לעמוד בבטיחות במהלך המשחק. היה יותר פשוט לכולם להגיד לאוהדים: שבו. זו בדיחה עצובה".
פורסם לראשונה: 07:18, 24.09.21