נבחרת איסלנד הייתה אחד הסיפורים המדהימים של יורו 2016 ומונדיאל 2018. למרות גודלה (ב־2016 חיו במדינת האי 330 אלף תושבים בלבד) והעובדה שעד אז היא מעולם לא שלחה נבחרת לטורניר גדול, הציגה איסלנד חבורת ויקינגים מגובשת שהצליחה לחולל סנסציות מול כמה מהנבחרות הגדולות בעולם, כולל ניצחון על אנגליה בשמינית גמר אליפות אירופה ו־1:1 מול ארגנטינה בשלב הבתים במוסקבה. על הדרך, "מחיאת הכף הוויקינגית" שבתה את ליבו של העולם, ואוהדים בכל רחבי תבל חיקו אותה.
אבל שש שנים בלבד לאחר גביע העולם ברוסיה, למשחק מחרתיים (חמישי, 21:45) מול ישראל בחצי גמר פלייאוף העלייה ליורו תתייצב נבחרת איסלנד שונה לחלוטין - מקצועית, ולא פחות מכך, גם תדמיתית.
5 צפייה בגלריה
נבחרת איסלנד
נבחרת איסלנד
התרסקות מהירה. שחקני נבחרת איסלנד
(צילום: REUTERS/Pedro Nunes תגיות)
5 צפייה בגלריה
"מחיאת הכף הוויקינגית" שבתה את לבו של העולם
"מחיאת הכף הוויקינגית" שבתה את לבו של העולם
"מחיאת הכף הוויקינגית" שבתה את לבו של העולם
(צילום: EPA)
ההתרסקות האיסלנדית החלה ביולי 2021, אז דווח באנגליה על מעצר של שחקן פרמייר־ליג בן 31 בחשד לתקיפות מיניות של ילד/ה. במקביל, השעתה אברטון את שחקנה האיסלנדי - ואולי הכוכב הגדול בתולדות הנבחרת - גילפי סיגורדסון "בגלל חקירה משטרתית". מי שהיה הגורם העיקרי לנסיקתה של איסלנד חזר למגרשים רק בספטמבר האחרון, כשהוא בן 34, אחרי שלא הוגש נגדו בסופו של דבר כתב אישום. מאז הספיק לרשום שתי הופעות במדים הלאומיים ואף לכבוש צמד מול ליכטנשטיין במוקדמות היורו, אבל הוא לובש היום את מדיה של ואלור המקומית וכמובן שלא מדובר באותו שחקן - כך שהוא נותר מחוץ לסגל הנבחרת להתמודדות עם ישראל.
זו הייתה רק האבן הראשונה במפולת של איסלנד, ובתוך שבועות נחשף מקרה נוסף. אישה בשם תורהילדור ארנאסדוטיר טענה כי החלוץ קולביין סיגתורסון, ששיחק בעבר באיאקס, תקף אותה מינית. הוא אישר שחתם על הסכם פשרה עם המתלוננת, אך הכחיש את הטענות.לאחר מכן גם התגלה כי ההתאחדות ניסתה להסתיר את הפרשה, ולחברי ההנהלה שלה לא נותר אלא להתפטר. "אנחנו, כקהילה, צריכים להיות טובים יותר ולתמוך בקורבנות של אלימות מינית", נמסר מהמתפטרים. בתגובה, חלק משחקני הנבחרת יצאו להגנת חבריהם בטענה ש"ההתאחדות זונחת אותם" – ובכך הצליחו להרגיז איסלנדים רבים, ובמיוחד איסלנדיות.

טוב שיש ליכטנשטיין

מי שקיבלה את האחריות לשיקום ותיקון היא הלדורה ואנדה סיגורגירסדוטיר, בעבר שחקנית נבחרת איסלנד בכדורגל ובכדורסל ומהראשונות בעולם לאמן קבוצת גברים, שהפכה לאישה הראשונה בתפקיד יו"ר התאחדות הכדורגל האיסלנדית. היא הבטיחה כי ההתאחדות בהנהגתה תתקן את המצב, אבל גם לאחר מינויה המשיכו לצוץ סיפורים. אישה איסלנדית נוספת חשפה כי ב־2010 הותקפה מינית על ידי שניים מחברי דור הזהב של הנבחרת - הקפטן דאז ארון גונארסון ואגרט יונסון, אך המשטרה לא מצאה ראיות שיספיקו כדי להעמידם לדין. גונארסון (34) שמשחק בקטאר הוא עדיין חלק מהנבחרת, במדיה רשם 103 הופעות, אבל לא ישחק מול ישראל בגלל פציעה.
5 צפייה בגלריה
אלברט גודמונדסון
אלברט גודמונדסון
חוזר לנבחרתו בטיימינג רע עבור ישראל. גודמונדסון
(צילום: EPA/STR)
מי שכן יאתגר את שחקניו של אלון חזן הוא אלברט גודמונדסון (26), חלוץ גנואה והשחקן הטוב ביותר של איסלנד, שלא זומן לסגל הנבחרת מאז יוני, אז הוגשה נגדו תלונה בגין אונס. לאחרונה הוחלט שלא להגיש נגדו כתב אישום וכעת גודמונדסון, שכבש העונה עשרה שערים בסרייה A, יחזור לייצג את "הבחורים שלנו", הכינוי של הנבחרת שקיבל משמעות מצמררת.
למרות הפרשות, סיגורגירסדוטיר, שעזבה בחודש שעבר את תפקידה, הכריזה במכתב הפרידה כי "הפרויקט הצליח", ואמרה כי הוא "כלל בין היתר את שיפור הביטחון האישי של כולם, יצירת נוהלי עבודה וניסוח כללי התנהגות חדשים". אבל גם אם נעשו מאמצים גדולים לשפר את התרבות בהתאחדות ובנבחרת, כל הדברים שקדמו להם לא יכלו שלא לפגוע בביצועיה של איסלנד על הדשא. בפברואר 2018 היא הגיעה לשיאה בדירוג פיפ"א, המקום ה־18, אבל כעת היא כבר במקום ה־73, שזה אגב שני מקומות מעל ישראל.
מתוך 24 המשחקים הרשמיים שקיימה איסלנד מאז תחילת 2021 היא ניצחה רק בחמישה, ארבעה מהם נגד ליכטנשטיין החלשה, פעמיים במוקדמות מונדיאל 2022 ופעמיים במוקדמות היורו, שם גם גברה על בוסניה 0:1 קטן. בתווך, שני המפגשים עם ישראל ביוני 2022 במסגרת ליגת האומות הסתיימו ב־2:2 – הן בחיפה והן ברייקיאוויק. אבל איסלנד נמצאת בצניחה מתמדת, והנבחרת הנוכחית חלשה אפילו יותר.

פניית הפרסה של המאמן

על הקווים עומד אוגה הריידה, הנורבגי בן ה־70 שאמר בחודש שעבר כי הוא היה מעדיף לא לשחק מול ישראל בגלל המלחמה בעזה, אך בשבוע שעבר הוא כבר היה נשמע מפויס יותר. "אנחנו עומדים לשחק נגד כדורגלנים, לא מול חיילים, כך שנהיה חייבים להפגין ספורטיביות", הבהיר הריידה. "אני שואף לשלום בכל העולם. המצב בעזה לא נוח לאף אחד, ואני לא תומך באף צד בסכסוך הזה. אם הייתי נדרש לשחק בישראל, לא היה לי אכפת לעשות זאת". למרות שינוי הכיוון של הריידה, הוא הואשם על ידי סיגורדור סנוראסון, כדורגלן חצי מקצועני שמגיש פודקאסט ספורט מאוד פופולרי באיסלנד, בכך שהוא "החליט להדליק את הישראלים". סנוראסון גם קבע כי "הסיכויים הם 70:30 לרעת איסלנד בגלל הדיבורים של הריידה".
5 צפייה בגלריה
אוגה הריידה
אוגה הריידה
"המצב בעזה לא נוח לאף אחד". הריידה
(צילום: Jurij Kodrun/Getty Images)
המאמן מונה לתפקיד אחרי תבוסה 3:0 לבוסניה במשחק הראשון של קמפיין מוקדמות היורו. הוא התקשה למצוא מאז שיטה והרכב קבועים, ואיסלנד סיימה עם עשר נקודות בלבד ובמקום הרביעי בבית 10 החלש. סלובקיה ולוקסמבורג, ממש לא מאריות היבשת, הקדימו אותה עם המקום השני והשלישי בהתאמה. האוהדים שנותרו - איסלנדים רבים נטשו את הנבחרת בגלל הפרשות - גם לא יכולים למצוא נחמה בהפרש השערים החיובי במוקדמות, שעמד על +1, מאחר ש־11 מ־17 שעריה של איסלנד הגיעו במפגשים עם ליכטנשטיין, שמולה גם לא ספגה. יש לציין לזכותה שהיא החזיקה מעמד 89 דקות מול פורטוגל בבית, אך אז הגיע כריסטיאנו רונאלדו שהעניק 0:1 לאורחת.
ההגנה חלשה, אין שוער בכיר, ובאופן טבעי הציפיות באיסלנד לקראת הפלייאוף נמוכות מאוד, בטח לאור העובדה שהמנצחת במשחק מול ישראל צפויה לפגוש את אוקראינה החזקה בגמר שייערך ביום שלישי הבא. אך בהיבט המקצועי יש גם מקום לאופטימיות לגבי העתיד, לפחות בחלק הקדמי של הנבחרת: שחקן הכנף האקון ארנר הראלדסון (20) תפס לאחרונה מקום בהרכב של ליל, הקשר ההתקפי כריסטיאן הלינסון (20) השתלב העונה טוב באיאקס, ואורי אוסקרסון (19) מקופנהגן הוא חלוץ מבטיח שכבש שלושער מרגש במוקדמות ליגת האלופות מול יריבה איסלנדית אותה מאמן אביו.
5 צפייה בגלריה
האקון ארנר הארלדסון
האקון ארנר הארלדסון
לאיסלנד גם יש מקור לאופטימיות. הארלדסון
(צילום: AP Photo/Matthieu Mirville)
אבל עם כל הכבוד לדור הצעיר, השנים האחרונות היו כאמור נפילה נוראית מפסגת העולם לבור אפל במיוחד עבור הכדורגל האיסלנדי, ואם ישראל רוצה להגיע מתישהו לטורניר גדול, אסור לה לתת ליריבה להתחיל לטפס חזרה דווקא מולה. זה יהיה קרב קשה, אבל למרות שהמשחק ייערך בהונגריה ולא בארץ – הכחולים־לבנים עדיין פייבוריטים.
פורסם לראשונה: 01:30, 19.03.24