שמונה נקודות, עשרה מחזורים לסיום וקלאסיקו שמחכה באופק – ברצלונה לא הייתה נרתעת פעם מאתגר כזה, פער מריאל מדריד שהייתה יכולה לסגור בקלות. אבל זה די ניכר שהיא לא מאמינה בעצמה. צ'אבי הרים ידיים באמצע העונה עם הודעת העזיבה המתוכננת לקיץ, והמועדון משדר תחושה של העברת זמן עד לשריקת הסיום, כאילו הוא בפיגור 5:0 ומתמסר בחצי המגרש שלו, רק להימנע מעוד מכות כי כאלו כבר היו מספיק.
יש לה עוד דבר אחד בלבד להשיג – כבוד. באופן מדהים, בארסה לא שיחקה ברבע גמר ליגת האלופות מאז שנת 2020, הסימן הבולט מכולם להידרדרות המקצועית שנבעה מהקריסה הכלכלית. אותו רבע גמר בבועת הקורונה הסתיים בשמינייה מהדהדת שהקבוצה ספגה מבאיירן מינכן. כעת יש למועדון הזדמנות מושלמת לצעד בונה ביטחון וחזרה לשמינייה הגדולה באירופה. רק צריך לנצח את נאפולי הערב (שלישי, 22:00) בבית, אחרי 1:1 באיטליה. אבל כמו שפעם פיגור שמונה נקודות מהמקום הראשון לא היה מטריד אותה, פעם העלייה לרבע אפילו לא הייתה סימן שאלה, אלא סעיף בפרוטוקול. כעת, אפילו נאפולי החבוטה מהווה סכנה ברורה ומיידית.
5 צפייה בגלריה
פאו קובארסי
פאו קובארסי
קובארסי. שחקן צעיר שמשחק בגלל שאין ברירה ומדהים את כולם
(צילום: David Ramos/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
צ'אבי. הרים ידיים
(צילום: AP Photo/Joan Monfort)
"זה המשחק הגדול ביותר שלנו העונה", אמר צ'אבי אתמול, ושידר עוד קצת לחץ. "אני מקווה שזה יהיה ערב קסום. לי יש כבר תאריך תפוגה, אני לא חשוב. מה שחשוב אלו המועדון והשחקנים".
מי יהיו השחקנים האלה? מי יודע. נראה שמדי שבוע ברצלונה מאבדת לתקופה ממושכת עוד כוכב. זה כואב לה במיוחד במרכז השדה עם הפציעות של גאבי ופדרי, שככל הנראה יחמיצו גם את היורו. היא תלויה בנסים ובמה שמאכילים את הילדים במחלקת הנוער. שני ההיבטים הללו התחברו ביום שישי, כאשר לאמין ימאל בן ה-16 הבקיע שער ניצחון שערורייתי ביופיו ב־0:1 על מאיורקה. אבל איכשהו, למרות הביצוע הזה היה מי שגנב לימאל את ההצגה, ויכול להיות שבארסה שוב הרוויחה מההפקר עוגן עתידי, שחקן צעיר שמשחק בגלל שאין ברירה ומדהים את כולם.
5 צפייה בגלריה
פאו קובארסי ולאמין ימאל
פאו קובארסי ולאמין ימאל
ברצלונה תלויה במחלקת הנוער. קובארסי וימאל לאחר הניצחון על מאיורקה
(צילום:EPA/Alejandro Garcia)

הלהיט החדש בהגנה

אנחנו רגילים לכך שילדי הפלא של לה מאסיה מתבלטים בעמדות ההתקפיות, אבל פאו קובארסי הוא משהו אחר לגמרי. הבלם בן ה-17 הוקפץ להרכב על ידי צ'אבי לפני חודש וחצי, פתח בשמונה מתשעה משחקי ליגה, ובשלושת האחרונים עזר לקבוצה לשמור על שער נקי. היכולת שלו מול מאיורקה הייתה מפחידה: המיקום, הניידות והאגרסיביות הפכו אותו ליחידת חיסול של איש אחד שביטלה את היריבה, והוא גם הוציא התקפות בצורה מדויקת. קובארסי שיחק כל כך טוב, שבימים שחלפו מאז הוא כמעט היחיד שמדברים עליו בהקשר של ברצלונה, וסוף־סוף ההקשר חיובי.
רוברט לבנדובסקי היה אחד המחמיאים הראשיים: "עבר זמן רב מאז שראיתי בלם שמתמסר במשולשים בכזו שלווה, ועוד בגיל כזה. חוץ מזה, הוא גם בחור נהדר". אלברט פוץ', שאימן אותו בקבוצת הילדים של ברצלונה, הוסיף: "הוא יכול לדחוף את הכדור קדימה, להשחיל מסירות לשטחים קטנים או לשנות כיוון בכדור ארוך ולבלבל את היריבה". וכל הסופרלטיבים האלה, שמדגישים את הייחוד של קובארסי כבלם עם מחשבה על יציאה להתקפה, עוד לא נוגעים בכלל למטרה הראשית שלו – הגנה.
5 צפייה בגלריה
פאו קובארסי
פאו קובארסי
פאו קובארסי. יהלום הגנתי
(צילום: AP Photo/Joan Monfort)
מאז שהשוער מארק אנדרה טר-שטגן חזר מפציעה וקובארסי התמקם בהרכב, החלק האחורי של ברצלונה התייצב. ההערכה הייתה שהערב רונלד אראוחו ואיניגו מרטינס יפתחו במרכז ההגנה כמו במשחק הראשון, אבל בספרד טוענים שיש סיכוי מצוין שקובארסי יערוך בכורה בליגת האלופות על חשבון מרטינס הוותיק שמפגין יכולת מאכזבת. זו תהיה הפגנת אמון מוחלטת מצד המאמן, במשחק כל כך חשוב. אראוחו, השותף הטבעי של קובארסי בהגנה, התלהב: "פאו מזכיר לי את ג'רארד פיקה, בעיקר בחוכמה. יש לו כישרון בלתי ייאמן עבור בן 17".
הצד השני של המטבע מציג בעיה לא פשוטה. אין ספק שברצלונה גילתה וקידמה צעירים מדהימים, אבל העומס המנטלי והפיזי שהיא מטילה עליהם יכול להיות הרסני. כבר הזכרנו את גאבי ופדרי, שכטינאייג'רים שיחקו כמות לא הגיונית שלא משחקים בעצימות גבוהה בעונות החולפות והגוף שלהם מגיב לכך כעת. גם אנסו פאטי סבל מפציעות, דעך באותה מהירות בה פרץ וכיום לא מרשים בהשאלה בברייטון. ימאל עלול להיות הבא בתור – בחור בן 16 שמתמודד עם פיזיות וקצב גבוה מסתכן מאוד, הגוף שלו עוד לא מוכן במאה אחוז למאמץ הזה פעמיים בשבוע. לקובארסי עצמו יש תפקיד בעצימות גבוהה, וכל אוהד בארסה כבר יודע שזהירות וסבלנות דרושות לפני שיוכלו לפנטז על העתיד.
5 צפייה בגלריה
טר שטגן
טר שטגן
טר-שטגן. חזר מפציעה וייצב את ההגנה
(צילום: Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images)
בינתיים, ברצלונה מנסה להבטיח שהעתיד הזה יהיה אצלה. קובארסי זכה הקיץ בחוזה המקצועני הראשון שלו (עד 2026), בשכר של ילד וסעיף שחרור סטנדרטי של 10 מיליון אירו בלבד, משהו שהשייח'ים של המועדונים הגדולים משלמים על הדרך, כמו לקנות חטיף שוקולד בקופה בסופרמרקט. קובארסי יכול לאפשר לבארסה למכור אחד או שניים מהבלמים היקרים של המועדון, לאזן את התקציב ולסגור פינה. הבהילות הובילה לכך שהמועדון כבר הגיש השבוע לקובארסי הצעה לחוזה חדש לחמש שנים, עם שכר משודרג וסעיף שחרור של מיליארד אירו. רק בגיל 18 (ינואר 2025) הוא יוכל לחתום על חוזה ארוך טווח מהסוג הזה, אך בארסה רוצה להבטיח מראש שזה יקרה.
בחצי השנה הקרובה, יש סיכוי שקובארסי יהפוך מבלם אלמוני למישהו שתראו בכל פעם שתדליקו את הטלוויזיה. זה נראה ודאי שקובארסי ישחק באולימפיאדה בקיץ, אבל לאט-לאט עולה התהייה – האם ייתכן שנבחרת ספרד תרצה אותו גם באליפות אירופה? בכושר כזה, יהיה קשה לוותר עליו.