המפגש בין נבחרות ברזיל וארגנטינה אמש (ראשון) במוקדמות המונדיאל היה אמור להיות חגיגת כדורגל, אבל הסתיים בפארסה ענקית: נציגי משרד הבריאות בברזיל פרצו יחד עם שוטרים למגרש ועצרו את ההתמודדות דקות ספורות אחרי שריקת הפתיחה, בעקבות טענה שארבעה משחקני ארגנטינה המשחקים בליגה האנגלית רימו את הרשויות והפרו בידוד.
השחקנים שעמדו במרכז הוויכוח הם אמיליאנו מרטינס, אמיליאנו בואנדיה, ג'ובאני לו סלסו וכריסטיאן רומרו. לפי התקנות בברזיל כיום, נוסע שהגיע מבריטניה מחויב בבידוד של 14 ימים. בברזיל טענו שהשחקנים מסרו לרשויות דיווח כוזב שבו הכחישו את העובדה שהיו בבריטניה. לפי הדיווחים בתקשורת הדרום-אמריקאית, הרשויות בברזיל היו מוכנות שהמשחק יחודש רק בתנאי שארבעת שחקני המריבה לא ישותפו.
4 צפייה בגלריה
רגעי פיצוץ המשחק
רגעי פיצוץ המשחק
רגעי פיצוץ המשחק
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
מסי, ניימאר וצ'יצ'ה בדיון עם נציגי משרד הבריאות בברזיל
מסי, ניימאר וצ'יצ'ה בדיון עם נציגי משרד הבריאות בברזיל
מסי, ניימאר וצ'יצ'ה בדיון עם נציגי משרד הבריאות בברזיל
(צילום: EPA)
"זה מעציב אותי מאוד. אני לא מחפש אשמים", אמר מאמן נבחרת ארגנטינה, ליונל סקאלוני, לערוץ TyC Sports בארצו בעקבות ביטול המשחק. "זו הייתה אמורה להיות מסיבה לכולם, היו אמורים ליהנות מהמשחק, וככה זה הסתיים. כמאמן אני צריך להגן על השחקנים שלי. אם אנשים באים ואומרים שהם רוצים לקחת או לגרש בחור כזה או אחר, אין שום סיכוי שזה יקרה. בשום שלב לא קיבלנו הודעה שאנחנו לא יכולים לשחק. נציג קונמבול (התאחדות הכדורגל של דרום אמריקה) אמר לי לרדת לחדר ההלבשה ועשיתי זאת. רצינו לשחק את המשחק, בדיוק כמו הברזילאים".
סקאלוני: "זה מעציב אותי מאוד"
תגובה על זה? סרחיו אגוארו הסתפק ביד על הפנים
"היום קרה מקרה מצער לכדורגל, מראה רע מאוד לתדמית של הענף: ארבעה אנשים שאינם שחקנים נכנסו והפריעו למשחק", אמר נשיא ההתאחדות לכדורגל של ארגנטינה, קלאודיו (צ'יקי) טאפיה. "אי אפשר לדבר כאן על שקר מצידנו. יש תקנות בריאות שפועלים לפיהן במשחקי פיפ"א, כמו גם בטורנירים בדרום אמריקה. הרשויות מאשרות פרוטוקול שנמצא בתוקף".
ההתאחדות הארגנטינאית פרסמה הודעה בעקבות האירועים שבה נכתב בין השאר: "משלחת האלביסלסטה הייתה בשטח ברזיל מאז 3 בספטמבר בשעה שמונה בבוקר, ועמדה בכל הפרוטוקלים של קונמבול בענייני בריאות שנקבעו למשחקי המוקדמות לקראת קטאר 2022. הכדורגל לא אמור לחוות תקריות מסוג זה שפוגעות בספורטיביות של תחרות חשובה כל כך".
"אנחנו הולכים הביתה! תמיד ביחד", נכתב בחשבון הטוויטר של נבחרת ארגנטינה
מוקדם יותר, בכלי התקשורת בארגנטינה ציטטו דברים שאמר לאו מסי אתמול לאנשי הרשויות בברזיל: "היינו כאן שלושה ימים, למה אתם עושים את זה דווקא עכשיו?! חיכיתם שהמשחק יגיע? למה לא הזהרתם לפני כן? הם היו מקבלים אזהרה, עוזבים וזהו. היו חייבים ללכת למלון". גם סקאלוני ניסה להתעמת עם אנשי משרד הבריאות בברזיל ואמר להם: "למה לא הלכתם לחפש את השחקנים במלון? קונמבול אמרו שאפשר לשחק".
4 צפייה בגלריה
ניקולס אוטמנדי, ג'ובאני לו סלסו ואמיליאנו מרטינס
ניקולס אוטמנדי, ג'ובאני לו סלסו ואמיליאנו מרטינס
ניקולס אוטמנדי, ג'ובאני לו סלסו ואמיליאנו מרטינס
(צילום: AP)
קונמבול מיהרו לדווח בהודעה רשמית שהמשחק בוטל בהחלטה של השופט, ולא בעקבות הירידה של שחקני ארגנטינה לאזור חדר ההלבשה, וכן עדכנו שיוגש דו"ח לוועדת המשמעת של פיפ"א שתחליט כיצד לפעול.
ייתכן שזה סימן ראשון לכך שדווקא הברזילאים יואשמו בפיצוץ המשחק, ובמקרה כזה ברזיל עלולה לספוג הפסד טכני. מעבר למכה המוראלית, תרחיש של הפסד טכני ללא ענישה נוספת לא יפגע במיוחד בברזיל: כרגע היא מובילה את טבלת הבית הדרום אמריקאי במוקדמות המונדיאל עם מאזן מושלם של שבעה ניצחונות, ובכל מקרה היא צפויה לעלות לגביע העולם בקטאר.
הציוץ של קונמבול: "בהחלטת שופט, המשחק הופסק"

ביקורת גם בברזיל: "היו יכולים לפתור את זה מוקדם יותר"

אנשי מערכת הבריאות שפוצצו את המשחק הם נציגי סוכנות הבריאות הממשלתית בברזיל, Anvisa, השייכת למשרד הבריאות במדינה ועוסקת בין השאר בימים אלה בפיקוח בנוגע לתקנות הקורונה. את אנשי הבריאות ליוו שוטרים ממשטרת סאו פאולו. התקנות המחמירות בנוגע לכניסה של נוסעים ממדינות עם תחלואה גבוהה נועדו לצמצם את התפשטות המגפה, שגבתה עד היום את חייהם של יותר מחצי מיליון ברזילאים.
גם בברזיל עצמה נשמעה ביקורת על התנהלות הרשויות. אדנאלדו רודריגס, ממלא מקום נשיא התאחדות הכדורגל הברזילאית, הביע כעס ואמר כי גורמים רשמיים אמרו לו שהארגנטינאים שהפרו את כללי הקורונה במדינה יגורשו לאחר המשחק. "אני מרחם על כל אוהדי הספורט שרצו לצפות במשחק בטלוויזיה", אמר לערוץ SporTV בברזיל, "עם כל הכבוד ל-Anvisa, הם היו יכולים לפתור את זה מוקדם יותר ולא לחכות שהמשחק יתחיל".
4 צפייה בגלריה
מסי מובל החוצה
מסי מובל החוצה
מסי מובל החוצה. מראות הכרחיים?
(צילום: AP)
נשיא Anvisa, אנטוניו בארה טורס, הסביר את הצד שלהם: "אמש גילינו שארבעת השחקנים רימו בהצהרה שלהם ולמעשה הגיעו מבריטניה. הגענו לאצטדיון כי הם לא צייתו להנחיות לא לעזוב את בית המלון. הזהרנו אותם שהם חייבים לחכות במלון עד שיעזבו את המדינה".
מה שהזוי בכל הסיפור הוא שבסופו של דבר הרשויות בברזיל לא עשו דבר לארבעת ה"בריטים" של ארגנטינה, וכל הנבחרת הארגנטינאית טסה יחד מיד לאחר מכן לבואנוס איירס לקראת המפגש מול בוליביה.