במשך שנים הטענה כלפי פטר בוס הייתה: "אתה גאון כדורגל, אבל הכדורגל המרהיב שלך לא מביא תארים". בוס מאמין בכדורגל התקפי חסר פשרות, בלחץ על כל המגרש ואוהב לשנות עמדות לשחקנים. ההשראה שלו היא כמובן יוהאן קרויף המנוח והטוטאל פוטבול ההולנדי. כשזה עובד, זה הכי יפה שיש. כשזה לא עובד, אומרים על הכדורגל הזה שהוא "נאיבי".
רבים בהולנד הופתעו מכך שבחר להגיע למכבי ת"א אי שם באמצע עונת 2015/16. הוא לא זכה באליפות, אבל מכבי ת"א שיחקה כדורגל נהדר ולא הפסידה בליגה. החיבור אחר כך לאיאקס היה מתבקש, מאמן הולנדי עולה שמגיע לאימפריה בה הכל התחיל. עונת 2016/17 הסתיימה בהעפלה לגמר הליגה האירופית, וחוזה בדורטמונד. אבל אז הגיעה הנפילה. מדורטמונד הוא הגיע ללברקוזן, בה רשם הצלחה מסוימת עד שפוטר. אח"כ הגיע לליון הצרפתית, וגם שם מכתב הפיטורים הגיע בסופו של דבר.
3 צפייה בגלריה
פטר בוס
פטר בוס
פטר בוס. ווינר או לוזר?
(צילום: Ian MacNicol/Getty Images)
בגיל 60, פטר בוס כבר הרגיש שהוא עוד מאמן, ושהקריירה שלו בדרך למטה. המאמן שאמר ש"כדורגל משחקים בשביל האוהדים, לא בשביל השחקנים והמאמנים - והאוהדים רוצים ליהנות ולראות כדורגל התקפי" גילה שלא נותרו לו הרבה מעריצים. ואז הגיע הטלפון מפ.ס.וו איינדהובן.
פ.ס.וו איינדהובן לא זכתה באליפות חמש שנים, והיא פנתה דווקא למאמן שזכייה בתארים זה לא המומחיות שלו. המנהל הטכני של הקבוצה ארני סטיוארט התעקש שבוס הוא "המועמד המושלם" עבור הקבוצה שלו, והוא צדק לחלוטין. "אני אחזיר את פ.ס.וו לתקופה בה היא שלטה בכדורגל ההולנדי", הבטיח המאמן הטרי.
3 צפייה בגלריה
זוכרים? פטר בוס וקרויף במכבי ת"א
זוכרים? פטר בוס וקרויף במכבי ת"א
זוכרים? פטר בוס וקרויף במכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
הפתיחה לא הייתה חלקה, והכוכב צ'אבי סימונס החליט לעזוב עקב "חילוקי דעות" עם המאמן החדש. גם העובדה שהקבוצה התחילה את העונה במוקדמות ליגת האלופות, מה שאומר פחות זמן הכנה, לא הייתה לטובת בוס. אבל זה לא שינה לו, אחרי שבועיים בתפקיד הוא הבטיח ש"זאת תהיה שנה מעניינת, לא עבדתי עם חבורת שחקנים כזאת" - ובהחלט קיים. זאת לא הייתה חצי עונה מעניינת, זאת הייתה חצי עונה חלומית, שכמעט שברה שיא היסטורי.
לליגת האלופות פ.ס.וו העפילה כמובן. אח"כ הגיעו 17 ניצחונות רצופים בליגה ההולנדית, אף קבוצה לא הייתה יכולה לעצור את הכדורגל של בוס. "אומרים שהכדורגל שלי נאיבי, וקשה לשנות את הסטיגמה הזאת", הודה בראיון ל"אתלטיק", אבל הפעם הכל השתנה. אפשר לומר שזה אחד המקרים הבודדים בו יש צדק בכדורגל, הכדורגל ההתקפי הפך סוף סוף לכדורגל מנצח.
3 צפייה בגלריה
איינדהובן חוגגת
איינדהובן חוגגת
שחקני איינדהובן חוגגים אחרי הניצחון בסביליה. "לא אימנתי חבורה כזאת"
(צילום: Fran Santiago/Getty Images)
פ.ס.וו השוותה את שיא הניצחונות הרצופים בליגה ההולנדית, שיא ששייך לקבוצה שלה מ-1988, אז זה נגמר גם בזכייה בגביע אירופה לאלופות (ליגת האלופות של היום). "אני לא רוצה להתעסק בשיאים, זה לא מעניין, רק זכייה באליפות מעניינת", אמר בוס. אחרי 22 מחזורים פ.ס.וו מוליכה עם הטבלה עם 20 ניצחונות ושתי תוצאות תיקו, יחד עם מאזן שערים מדהים של 10:70. הפער מפיינורד השנייה הוא 10 נקודות.
בוס עושה את מה שהוא יודע לעשות מצוין: לשפר שחקנים. סרג'יניו דסט היה פלופ בברצלונה, אבל אצל בוס המגן האמריקאי פורח. שחקן הכנף יוהאן בקאיוקו בן ה-20 נמצא בעונת פריצה והשווי שלו בטרנספרמרקט כבר עומד על 40 מיליון אירו, ועל החבורה מנצח לוק דה יונג הוותיק בן ה-33, עם 19 שערים ב-22 משחקי ליגה.

לא שומר טינה

גם בליגת האלופות המזל חייך לאיינדהובן. היא הוגרלה לבית נוח יחסית עם ארסנל, לאנס וסביליה, שהיה הזדמנות מצוינת עבורה להעפיל לשמינית הגמר. הקבוצה של בוס עשתה את זה בסטייל עם ניצחון דרמטי בסביליה. בוס כבר ראה איך שוב אומרים על הקבוצה שלו שהיא חלשה מנטלית, כשסביליה עלתה ל-0:2. אבל פ.ס.וו שמרה על הכדורגל הטיפוסי שלה. מסירות קצרות, לחץ גבוה, אמונה בלתי פוסקת שאפשר לכבוש שער אחד יותר מהיריבה - וזה נגמר ב-2:3 משער בדקה ה-92. "לילה מדהים, ביזארי, קאמבק היסטורי", התפייטו בהולנד.
הגורל זימן לפטר בוס מפגש פיקנטי בשמינית הגמר מול דורטמונד, הקבוצה שפיטרה אותו אחרי חצי עונה לא מוצלחת בעונת 2017/18. בוס, שמקפיד תמיד לחייך ולשמור על גישה חיובית. אמר לפני המשחק: "עבר הרבה זמן מאז שהייתי שם, הכל כבר נשכח, הרבה דברים השתנו בדורטמונד ואני מרוכז בקבוצה שלי".
איינדהובן תרצה לעלות לרבע הגמר לראשונה מאז 2007, אבל לא תראו אותה מסתגרת ומנסה לעקוץ את הפייבוריטית, כמקובל במשחקי נוקאאוט. "לשחק הגנתי עם מסירות ארוכות זה לא בשבילי, אני לא אוהב את זה בכלל. אני רוצה להתלהב מכדורגל, הוא צריך להיות כיף. אני נותן לקבוצה שלי לשחק כמו שהקהל אוהב". הערב נראה אם הכדורגל הסופר התקפי של בוס ימשיך להביא תוצאות או שימשיכו לקרוא לו "נאיבי".