מדי שנתיים משבשת אליפות אפריקה את הלו"ז של הקבוצות באירופה, שנאלצות לאבד כוכבים, מה שמוביל לאנטגוניזם של ממש מצד אוהדים רבים. המטרה הייתה לקיים הפעם טורניר קיץ, כמו ב-2019, אך המארגנים חזרו בהם בגלל החשש מהחום הקיצוני בחוף השנהב המארחת. אז ביום שבת (22:00), ה-13 בינואר 2024, תצא לדרך אליפות אפריקה 2023, ולמרות העיתוי הלא אופטימלי, מדובר בחגיגת כדורגל נבחרות עם כמה מהכוכבים הגדולים בעולם, שכל אוהד יכול ליהנות ממנה, והיא שווה צפייה גם ובעיקר בזכות מה שמבדיל אותה. רגע לפני שהיא יוצאת לדרך, זה הזמן להיכרות מעמיקה.

לקראת הטורניר הקרוב

הכוכבים: השחקן הכי טוב בטורניר, כוכב ליברפול מוחמד סלאח, לקח קשה מאוד את ההפסד בגמר ב-2021 ואת העובדה שמצרים לא עלתה למונדיאל בקטאר, ויש עליו הרבה מאוד לחץ מצד אוהדי הנבחרת החמים ללכת הפעם עד הסוף. אבל אליפות אפריקה 2023 מציגה עוד הרבה שמות גדולים: לניגריה יש את ויקטור אוסימן מנאפולי, אחד החלוצים הטובים בעולם; אשרף חכימי מפ.ס.ז' הוא השחקן המוביל של מרוקו; סאדיו מאנה (סנגל) וריאד מאחרז (אלג'יריה) עברו הקיץ לסעודיה ונמצאים כבר אחרי שיאם, אבל עדיין מסוגלים להוביל את הנבחרות שלהם לזכייה; ומוחמד קודוס, הפליימייקר הגנאי של ווסטהאם, הוא כוכב עולה.
7 צפייה בגלריה
סלאח
סלאח
השחקן הטוב בטורניר. סלאח
(צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
7 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת מרוקו
אוהדי נבחרת מרוקו
ההצלחה במונדיאל פתחה את התיאבון. אוהדי נבחרת מרוקו בקטאר
(צילום: גטי אימג'ס)
המועמדות לזכייה: אחרי שעשתה היסטוריה ונעצרה רק בחצי הגמר של המונדיאל בקטאר, מרוקו מציגה סגל עמוק והיא הפייבוריטית של סוכניות ההימורים. במקום השני נמצאת האלופה סנגל, ואחריה המארחת חוף השנהב ואליג'יריה יחדיו. ניגריה במקום החמישי, ורק אחריה מגיעה מצרים של סלאח.
הנציגים של ישראל: בלם מכבי חיפה עבדולאי סק זומן לסגל של האלופה סנגל, פליסיו מילסון ממכבי ת"א ושואו ממכבי חיפה ישחקו במדי נבחרת אנגולה, והבלם הזמבי בן ה-20 מראשל"צ גיפט אמפאנדה זומן על ידי אברם גרנט. בזמביה פנו לפני שנה למאמן הישראלי בן ה-69 כדי שיוביל את פרויקט השיקום של הנבחרת - שהדהימה את אפריקה לפני 12 שנים כשזכתה באליפות היבשת, אבל מאז הידרדרה ולא עלתה לשלושת הטורנירים הקודמים - והוא קפץ על ההזדמנות כדי לעשות קאמבק אחרי ארבע שנים מחוץ לקווים.
7 צפייה בגלריה
גרנט ודאקה
גרנט ודאקה
על הקווים של זמביה. גרנט וכוכב נבחרתו פאטסון דאקה
(צילום: FAZ Media)
יותר כסף: התאחדות הכדרוגל האפריקאית הודיעה על כך שכספי הפרס צמחו ב-40 אחוזים – כך שהאלופה תיהנה הפעם מ-7 מיליון דולר.
הקמע: הכינוי של הנבחרת המארחת הוא "הפילים", כך שלא היה ספק בנוגע לחיה שתיבחר לשמש כקמע. השם שנבחר הוא אקוואבה, שמשמעותו היא "ברוכים הבאים" בשפת הבאולה, הנפוצה בחלקים מחוף השנהב.

ההיסטוריה של הטורניר

שיאנית הזכיות: מצרים זכתה באליפות אפריקה שבע פעמים, כולל שלוש ברציפות מ-2006 עד 2010, שזו הייתה הפעם האחרונה ש"הפרעונים" ניצחו בגמר - עם 0:1 על גאנה באנגולה.
מלך השערים: חלוץ ברצלונה לשעבר, סמואל אטו, הוא שיאן השערים של המפעל עם 18, אותם פרס על פני שישה טורנירים בין 2000 ל-2010. סגנו הוא לורן פוקו המנוח מחוף השנהב, שכבש 14 שערים בין 1968 ל-1980, ועל שמו נקרא האצטדיון בעיר סן פדרו שיארח את הגמר הקרוב.
7 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת מצרים חוגגים ב-2010
שחקני נבחרת מצרים חוגגים ב-2010
"הפרעונים" זכו באליפות שבע פעמים. שחקני נבחרת מצרים חוגגים ב-2010
(צילום: Lefty Shivambu/Gallo Images/Getty Images)
7 צפייה בגלריה
18 שערים בשש אליפויות. אטו
18 שערים בשש אליפויות. אטו
18 שערים בשש אליפויות. אטו
(צילום: AFP)
הטורניר הראשון: אליפות אפריקה נוסדה ב-1957, שלוש שנים לפני שאליפות אירופה יצאה לדרך לראשונה. מצרים זכתה בטורניר הבכורה, שנערך בסודן וכלל אותן ואת אתיופיה בלבד.
גם על הקווים וגם על הדשא: רק שני אנשים זכו באליפות אפריקה גם בתור שחקנים וגם בתור מאמנים. סטפן קשי המנוח הדריך את ניגריה בזכייתה ב-2013 לאחר שכשחקן היה חלק מהסגל של ה"סופר איגלס" שהניף את הגביע 20 שנה קודם לכן. מחמוד אל גוהרי המצרי היה הראשון שעשה זאת, כשחקן ב-1959 וכמאמן ב-1998.
גם בזמביה וגם בחוף השנהב: חוף השנהב ניצחה את גאנה של אברם גרנט בגמר של 2015 וזכתה באליפות בפעם השנייה. בכך הפך הרווה רנאר הצרפתי למאמן הראשון שמניף את הגביע עם שתי נבחרות, אחרי שב-2012 הוביל את זמביה לזכייה סנסציונית. גם מהסטייל שלו אי אפשר להתעלם.
7 צפייה בגלריה
הרווה רנאר נושא על גבו את ג'וזף מוסונדה
הרווה רנאר נושא על גבו את ג'וזף מוסונדה
הוביל את זמביה לזכייה סנסציונית. רנאר חוגג עם שחקניו ב-2012
(צילום: AP)
הסינדרלה שלא הכרתם: באליפות הראשונה שלה אי פעם, במצרים 2019, ניצחה מדגסקר 0:2 את ניגריה במחזור האחרון של שלב הבתים וסיימה במקום הראשון בבית 3 עם שבע נקודות והפרש שערים 2:5. "העקרבים" היו אז במקום ה-108 בדירוג פיפ"א, 63 מקומות מתחת ל"סופר איגלס", שזכו באליפות שלוש פעמים. מסע הקסם של מדגסקר הסתיים עם הפסד לטוניסיה ברבע הגמר, בעוד ניגריה סיימה במקום השלישי.
הסיפור הביזארי שלא הכרתם: קומורו הצנועה רשמה הישג נפלא בהופעה הראשונה שלה באליפות אפריקה, בקמרון 2021, כשעלתה לשלב הנוק-אאוט אחרי 2:3 על גאנה בשלב הבתים. היא נתנה פייט אדיר גם בשמינית הגמר נגד המארחת, למרות מכת פציעות וקורונה שהותירה אותה עם 18 שחקני סגל, ללא מאמן ועם מגן בין הקורות. השוער הראשון סלים בן בועינה נפצע ושני האחרים היו חיוביים לקורונה, וכך שאקר אלחדחור, מגן שמאלי בגובה 1.72 מטר, פתח בשער. הוא גם הוכיח בכמה מקרים במהלך המשחק שהבחירה בו הייתה נכונה, אך לבסוף הפסידה קומורו 2:1 והודחה.
הכי הרבה אליפויות כשחקנים: המגן הקמרוני ריגובר סונג והקשר המצרי אחמד חסן הם השחקנים שהופיעו בהכי הרבה אליפויות אפריקה עם שמונה כל אחד. אנדרה איוו הגנאי (34) ויוסף מסקני הטוניסאי (33) ישוו את השיא בטורניר הקרוב.
7 צפייה בגלריה
אנדרה איוו
אנדרה איוו
האליפות הקרובה תהיה השמינית שלו. איוו
(צילום: AFP)
השוער היחיד שכבש: קנדי מוין הוא השוער היחיד שכבש שער במהלך משחק באליפות אפריקה שלא במסגרת דו קרב מהנקודה הלבנה. פנדל מוצלח שלו בדקה ה-85 סחט נקודה עבור מחזיקת הגביע זמביה מול ניגריה בשלב הבתים ב-2013, אבל "הצ'יפולופולו" (קליעי הנחושת) לא הצליחו להגיע לשלב הנוק-אאוט.
הרצף הארוך ביותר של הופעות באליפות: קמרון היא הנבחרת האפריקאית שהופיעה הכי הרבה פעמים במונדיאל (8), אך האליפות היבשתית הקרובה תהיה ה-16 ברציפות של טוניסיה, ששיחקה בכל המהדורות מאז 1994. למרות זאת, היא זכתה בתואר רק פעם אחת, בטורניר הביתי ב-2004.