חלוץ העבר הצרפתי ז'יסט פונטיין, שיאן השערים במונדיאל בודד עם 13 במשחקי שוודיה 1958, הלך היום (רביעי) לעולמו בגיל 89. בסך הכל הוא החזיק במאזן מרשים של 30 שערים ב-21 הופעות בלבד במדי הטריקולור.
את השיא הוא שבר בשישה משחקים בלבד, וארבעה משעריו הגיעו במשחק על המקום השלישי שבו הביסה נבחרתו את גרמניה בתוצאה 3:6. פונטיין היה החלוץ הטיפוסי, ובסיום טורניר אף זכה לקבל מהוועדה המארגנת פרס מיוחד: רובה צלפים.
3 צפייה בגלריה
אגדה. פונטיין
אגדה. פונטיין
אגדה. פונטיין
(צילום: gettyimages)
3 צפייה בגלריה
ז'יסט פונטיין
ז'יסט פונטיין
השיא שלו כנראה לא יישבר לעולם. פונטיין
(צילום: AP)
השיא הזה כנראה לא יישבר לעולם, ולא מהנימוק המעט-טרחני "פעם היה קל יותר להבקיע". גם ב-1958, ממוצע כיבושים של 2.17 שערים היה חריג. תופעת טבע. מלכי השערים של מונדיאלים מסיימים כמעט תמיד עם מספר כיבושים חד-ספרתי (בדרך כלל שישה). הטורניר דחוס, אכזרי וטקטי. מונדיאל הוא לא מקום להפצצות, אלא אם קוראים לך ז'יסט פונטיין.
הוא נולד במארקש שבמרוקו באוגוסט 1933 לאב צרפתי ואם ספרדייה, והחל את קריירת המשחק שלו בקזבלנקה. ב-1953 נרכש על ידי ניס ועזר לה לזכות באליפות ובגביע. קבוצתו הבאה הייתה האחרונה שלו בקריירה, וזו שעמה הוא הכי מזוהה: ריימס, שבמדיה כבש פונטיין 122 שערים ב-131 הופעות, וחגג שלוש אליפויות לצד גביע אחד, כאשר העונה שקדמה למונדיאל בו קבע את שיאו המרשים הסתיימה בזכייה בדאבל בצרפת. לאורך הקריירה הוא כבש 288 שערים ב-305 הופעות. פונטיין גם היה ממקימי ארגון השחקנים הצרפתי והנשיא הראשון שלו.
3 צפייה בגלריה
הגיע למונדיאל אחרי שחגג דאבל עם ריימס. פונטיין
הגיע למונדיאל אחרי שחגג דאבל עם ריימס. פונטיין
הגיע למונדיאל אחרי שחגג דאבל עם ריימס. פונטיין
(צילום: Gettyimages)
ב-1967, חמש שנים לאחר שפרש ממשחק פעיל, החל פונטיין בקריירת אימון כשמונה למאמן נבחרת צרפת, אך פוטר לאחר שני הפסדים במשחקי אימון. בהמשך שימש כמאמן פ.ס.ז', טולוז ונבחרת מרוקו, אותה הוביל למקום השלישי באליפות אפריקה ב-1980.