בת' מיד האנגלייה, מלכת השערים המשותפת והשחקנית המצטיינת הבלעדית של אליפות אירופה, לא תהיה שם. גם חברתה, קפטנית הנבחרת הטובה ביבשת, ליאה וויליאמסון, נשארה בבית. זה נכון גם לגבי החלוצה ההולנדית המדהימה ויוויאן מידמה והדבר הגדול הבא של הכדורגל האמריקאי, קטרינה מקאריו. צרפת מגיעה בלי שתי כוכבות, מארי־אנטואנט קאטוטו ודלפין קסקרינו. יש עוד שמות ברשימה הזו, ולכל הכדורגלניות הללו יש דבר משותף אחד: הן לא ישחקו במונדיאל הנשים שייפתח בשבוע הבא בגלל קרע ברצועה הצולבת בברך.
בזמן שכדורגל הנשים הולך ומתעצם, בתור אחד הענפים הצומחים והפופולריים בעולם בעשור האחרון, וגביע העולם באוסטרליה ובניו־זילנד שייפתח בלילה שבין רביעי לחמישי צפוי להיות אירוע ענק ושובר שיאים – העוסקות בו נתקלו במכשול שהולך ומחריף עם השנים. זה לא שבכדורגל הגברים אין פציעות, קרעים שמשביתים שחקנים לזמן רב, אבל בין הנשים העניין הפך למגפה, ולא במקרה. בשנים האחרונות השחקניות נופלות בזו אחר זו, והמומחים לא מצליחים למצוא פתרון לעובדה שהן פגיעות יותר לסוג הפציעה הקשה הזה מאשר כדורגלנים. על פי דיווח באיי־פי, קרוב ל־60 שחקניות בליגות הבכירות סבלו מקרע ברצועה הצולבת ב־2022.
3 צפייה בגלריה
הפציעה של ויוויאן מידמה במשחק ליגת האלופות של ארסנל מול ליון, דצמבר 2022
הפציעה של ויוויאן מידמה במשחק ליגת האלופות של ארסנל מול ליון, דצמבר 2022
פציעת מידמה בדצמבר האחרון. תחמיץ את המונדיאל
(צילום: Action Images via Reuters/Andrew Couldridge)
הנתון מרתק - הסיכוי ששחקנית תקרע את הרצועה הצולבת גדול פי שמונה מכך שזה יקרה לשחקן, וד"ר מארק קאלן מאוניברסיטת ניו־המפשייר הסביר את הפער, הנובע לטענתו מהעובדה שלנשים יש אגן רחב יותר: "הדבר משפיע על המכניקה של הברך, ובנוסף שחקניות נוטות לנחות יותר על רגל ישרה ולא סופגות את המכה טוב כמו הגברים, מה שיוצר לחץ על הרצועה".

התותחניות המושבתות

יונאס איידוואל השוודי, מאמנה של ארסנל, הוא אחד הקולות הבולטים בנושא. הוא איבד ארבע שחקניות מרכזיות העונה בגלל הפציעה הזו: "כמובן שישנן סיבות רבות לפציעות האלה, שילוב של עומס, פיזיות, מנטליות וחוסר מזל", אמר איידוואל, "אף פעם אי אפשר לדעת בדיוק מה הביא את הברך שלך למצב הזה. אנחנו חייבים לבחון את הכיוון אליו הולך הענף, יותר משחקים ויותר אינטנסיביות מאשר בעבר, ולשאול מה אנחנו יכולים לעשות, מה אפשר ללמוד, מה אפשר לשנות ואיך ניתן להסתגל למצב. ברור שיש סיבות פנימיות במועדון, אבל יש צורך בשיתוף פעולה מצד גורמים חיצוניים, למשל בריווח לוח המשחקים. אנו זקוקים לעזרה של כל עולם הכדורגל".
מי שפועלת במרץ כדי לשפר את המצב היא אלכסיה פוטייאס הספרדייה, כוכבת ברצלונה ושחקנית השנה בעולם בשנתיים האחרונות (חמש מהמועמדות הסופיות ב־2022 סבלו מהפציעה הזו באותה שנה, פוטייאס ואיתה מקאריו, מיד, מידמה וקאטוטו, קשה להאמין). היא הייתה אמורה לסחוף את נבחרת ספרד להצלחה ביורו בקיץ הקודם, ובאימון המסכם קרעה את הצולבת. היא חזרה כמו חדשה אחרי ההחלמה הממושכת, ועכשיו נחושה לשנות את המציאות הכואבת. היא עובדת לצד ארגון השחקנים והשחקניות העולמי, ובוחנת בין השאר היבטים כמו עומס פיזי, טיפול רפואי לקוי ותנאי מגרש.
3 צפייה בגלריה
כוכבות ארסנל ויוויאן מידמה (מימין) ובת' מיד אחרי ששתיהן קרעו את הרצועה בברך תוך חודש
כוכבות ארסנל ויוויאן מידמה (מימין) ובת' מיד אחרי ששתיהן קרעו את הרצועה בברך תוך חודש
מידמה (מימין) ומיד אחרי ששתיהן קרעו את הרצועה בברך תוך חודש
(צילום: PA Images via Reuters/David Davies)
לי פלקון מזדהה איתה: אחת מהכוכבות הגדולות של הכדורגל הישראלי, המשחקת באס"א ת"א, עברה את הסיוט הזה כבר פעמיים. "אי אפשר למנוע את זה במאה אחוז", טוענת פלקון, "אבל בגלל העלייה בעומס ובאינטנסיביות, השחקניות חשופות יותר לפציעות. כל הזמן מתגלים דברים חדשים, כי בעבר כדורגלניות לא שיחקו בצורה כזו, ברמה כל כך גבוהה כמו שנראה במונדיאל הקרוב. מה שדרוש זה הרבה מחקרים, כולל מתחום הרפואה המגדרית. ברגע שיהיו יותר מקרי מבחן של נשים ולא רק של גברים, יהיו יותר תשובות והמצב ישתפר".

צמיחה מול תשישות

ארסנל כבר עלתה בכתבה זו, ולא סתם: נראה שהליגה האנגלית החזקה צריכה להוביל את הדרך בכל הנוגע למחקר, כי היא זו ששוחקת את השחקניות יותר מכל ליגה אחרת. על פי בדיקה שערך ארגון השחקנים והשחקניות, הסגל האנגלי למונדיאל עבר את העונה הקשה ביותר, 65,398 דקות ל־23 השחקניות, בליגה ובנבחרת. זה יוצא 2,843 לשחקנית, כמות השווה ל־31.5 משחקים שלמים – הרבה יותר ממה שנשים שיחקו בעבר. מדובר במלכוד: כדורגל הנשים שאף להפוך למקצועני יותר, להכניס דפוסים חדשים של איכות, אבל ייתכן שהתהליך נעשה מבלי לבחון לעומק ולאורך זמן את ההשפעות הפיזיות על השחקניות. ועכשיו, כאשר המפרסמים נכנסים בכל הכוח למשחק והקהל רוצה עוד, איך מצליחים בכלל לרווח את הלו"ז ולא לדחוס בו יותר משחקים ותחרויות?
3 צפייה בגלריה
אלכסיה פוטייאס
אלכסיה פוטייאס
פועלת כדי לשפר את המצב. פוטייאס
(צילום: gettyimages)
המודעות לנושא הולכת וגוברת. לקראת המונדיאל, נייקי חשפה נעל חדשה המיועדת לכדורגלניות, שמוגדרת ככזו שנולדה כתוצאה מהמחקר המקיף ביותר ונועדה להתמודד עם פציעות הברך. אחרי שנתיים של עבודה, המוצר אמור ליצור מגע טוב יותר בין הנעל לכדור, ומגיע במגוון עיצובים בשל ההבדל בצורת הקשת בכפות רגליהן של נשים שונות. כצעד ראשון זה מצוין, ואכן, פציעות הן חלק מהספורט – אבל החיבור בין העלייה בכמות המקרים, הסבירות הסטטיסטית והיעדרות הכוכבות מהמונדיאל, הגביר את עוצמת הזרקור שמופנה לבעיה, והבהיר עד כמה הענף רחוק מלטפל בה כמו שצריך.