ב-29 בדצמבר 2022 הלך לעולמו פלה - אולי גדול שחקני הכדורגל בכל הזמנים, בטח עבור הברזילאים. בחלוף כמעט שנה, רצה הגורל, והקבוצה שהייתה הכי מזוהה עם הכוכב האגדי חוותה טרגדיה נוספת, הפעם ספורטיבית. לאחר 111 שנה נשרה סנטוס, מי היה מאמין, לליגת המשנה בברזיל. סופה של תקופה.
זה קרה בשבוע שעבר, במשחק הנעילה של העונה מול פורטלזה והסתיים בכאוס של ממש. אוהדי הקבוצה ניסו לפלוש לתחומי המגרש לאחר שהיריבה ניצחה 1:2 עמוק בתוך תוספת הזמן ונעצה בכך את המסמר האחרון בארונה של סנטוס. שחקני הקבוצה נסו על נפשם אל חדרי ההלבשה, בזמן שהעימותים גלשו אל מחוץ לאצטדיון וילה בלמירו.
6 צפייה בגלריה
שחקני סנטוס
שחקני סנטוס
שחקני סנטוס בהלם, רגע אחרי ההפסד הדרמטי שהוריד אותם לליגה השנייה
(צילום: AP Photo/Gustavo Garello)
המהומות לאחר סיום המשחק
האוהדים המתוסכלים פרקו את זעמם ותסכולם בתגרות אלימות עם השוטרים ובהצתת אוטובוס הקבוצה, רכבי אמבולנס ואף מכוניות שחנו מחוץ לאצטדיון, כשעל פי הדיווחים אחת מהן הייתה של חלוץ הקבוצה הקולומביאני סטיבן מנדוסה. המהומות אילצו את השוטרים להשתמש באמצעי פיזור הפגנות כגון רימוני הלם ורימוני גז.
ניימאר, שעלה מהאקדמיה של סנטוס, אשר מתאושש בימים אלה מפציעה קשה בברך, פרסם ברשתות החברתיות תמונות שלו צופה במשחק. "נחייך שוב", כתב חלוץ אל-הילאל הסעודית ומלך שערי נבחרת ברזיל בכל הזמנים, אולי כדי לנסות ולרומם במקצת את רוחם של אנשי ואוהדי המועדון היקר לליבו. לצד ניימאר, גם רודריגו, שכיכב בשורות המועדון הברזילאי לפני שעזב אותו לטובת ריאל מדריד ב-2019, פרסם בחשבון האינסטגרם שלו הודעת תמיכה. "אני אהיה נאמן לסנטוס גם אם הכדור לא ייכנס, גם אם האצטדיון ישתתק", כתב החלוץ שמככב העונה בבלאנקוס וכבר הספיק להשכיח את עזיבתו של קארים בנזמה.
ירידת הליגה ההיסטורית הזו מסמנת רגע שפל בהיסטוריה העשירה של מועדון הפאר, שיצטרך לראשונה בתולדותיו להתמודד עם סיטואציה לא מוכרת (היה אחד משלושה מועדונים, יחד עם פלמנגו וסאו פאולו, שמועלם לא חוו ירידת ליגה), בניסיון לחזור לימי התהילה.
ניימאר כואב את מצבה של סנטוס
הפוסט המרגש של רודריגו

18 שנים, 504 שערים וכוכב אחד ענק

ואכן, בשנות ה-60 וה-70 - עם פלה ככוכב הבלתי מעורער - סנטוס נחשבה לאחת הקבוצות הטובות בעולם. פלה לבש את החולצה הלבנה של סנטוס במשך 18 שנים וכבש במדיה לא פחות מ-504 שערים. היה זה בית גם עבור רבים מהשחקנים שזכו עם נבחרת ברזיל בשלושת המונדיאלים הראשונים שלה, ב-1958, 1962 ו-1970.
מדובר על מועדון יוצא דופן, שכן הקבוצות הגדולות בברזיל, שזכו בתואר האליפות הנכסף במרוצת השנים, הגיעו מלב האזורים המרכזיים בברזיל כגון פלומיננזה, ואסקו דה גאמה ופלמנגו שמגיעות מריו דה ז'ניירו (בירתה של ברזיל מהתקופה הקולניאלית ועד להעברת התואר עיר הבירה לברזיליה בשנת 1960), פלמייראס, סאו פאולו וקורינתיאנס שמגיעות מסאו פאולו (העיר הגדולה בברזיל והמאוכלסת ביותר ביבשות אמריקה) ואתלטיקו מיניירו וקרוזיירו שמגיעות מבלו הוריזונטה (אזור המטרופולין השלישי בגודלו והעיר החמישית בגודלה בברזיל).
לעומת זאת, סנטוס, שידועה בכינויה "הדג" (O Peixe), מייצגת עיר נמל שמרוחקת כ-80 ק"מ מהמטרופולין של סאו פאולו. אוכלוסיית העיר מונה פחות מחצי מיליון תושבים, אך זה לא מנע מהקבוצה המקומית לתת פייט למועדונים האחרים, עשור אחר עשור.
6 צפייה בגלריה
פלה במדי סנטוס
פלה במדי סנטוס
הפך את סנטוס לאחת הקבוצות הטובות בעולם. פלה
(צילום: gettyimafes)
6 צפייה בגלריה
ניימאר סנטוס
ניימאר סנטוס
גם הוא כאב את ירידתה. ניימאר, בימיו במדי סנטוס
(צילום: AP)
אחרי עידן פלה, סנטוס חוותה שנים של דעיכה מקצועית. למרות זאת, הקבוצה התאוששה בתחילת המילניום לאור התבססות על מחלקת נוער עתירת כישרונות. שנת המפתח הייתה 2002, אז זכתה הקבוצה באליפות "הברזילראו" - ליגת העל הברזילאית - עם קבוצה צעירה במיוחד שהציגה את הכישרונות דייגו, רוביניו, אלאנו ורנאטו, שהובילו אותה לאליפות נוספת בחלוף שנתיים.
דור הזהב התפרק, הגוזלים עזבו את הקן ועברו לאירופה, אולם הודות למחלקת הנוער המשובחת דור חדש הפציע בתחילת העשור הקודם, כשב-2011, זכתה סנטוס בגביע הליברטדורס (המקבילה של דרום אמריקה לליגת האלופות) עם סגל שכלל בין היתר את ניימאר, דנילו ואלכס סנדרו.

הקריסה הגדולה

למרות שארון התארים של סנטוס כולל בין היתר 8 אליפויות ברזיל, גביע ברזילאי אחד, 22 תארי פאולישטה (אליפות סאו פאולו) ו-3 גביעי ליברטדורס, היותו מועדון שמייצר כישרונות, אך מוכר אותם למועדוני פאר בעולם (בעיקר לשוק האירופי), היווה סיכון מסוים נוכח החשש שלא ניתן יהיה למלא את החלל של אותם כוכבים שעזבו.
6 צפייה בגלריה
אוהדים עם חולצות של סנטוס מחכים מחוץ לאצטדיון בו מוצג ארונו של פלה
אוהדים עם חולצות של סנטוס מחכים מחוץ לאצטדיון בו מוצג ארונו של פלה
חוו שורה של טרגדיות. אוהדי סנטוס
(רויטרס)
6 צפייה בגלריה
פלה במדי סנטוס
פלה במדי סנטוס
רוחו אולי תעזור לסנטוס לחזור לליגה הבכירה?
(AP)
ארבעה מועדונים יורדים ליגה בברזיל, ובמחזור האחרון של העונה, באופן הכי דרמטי שיש, סנטוס הייתה מתחת לקו האדום לצד גויאס, קורטיבה ואמריקה מיניירו שנעלה את הטבלה. אמנם ישנם לא מעט סיפורים על מועדונים שירדו לליגה השנייה וחזרו חזקים יותר לאחר שתיעלו את הירידה לצורך עלייה (כפי שאומרת הקלישאה), אולם ישנו חשש רב בקרב אנשי סנטוס, בעיקר לאחר שהוחלט לבטל את הסיוע הכספי אותו קיבלו המועדונים שירדו ליגה.
הקבוצה בעלת העבר העשיר, בין אם בחומר השחקנים ובין אם במספר התארים בהם זכתה, מצאה עצמה קורסת, נכנסת לסחרור של תחלופת מאמנים תדירה ולא הצליחה לקום מהקרשים. סנטוס נקלעה לבעיות כלכליות שהקשו עליה לקרוא תיגר על יתר המועדונים הגדולים בליגה, מה שבא לידי ביטוי למשל בחובות כספיים וחוסר איזון תקציבי שהוביל לענישה מצד פיפ"א לפני כשלוש שנים, אשר הגבילה מצידה את יכולתה של סנטוס להחתים שחקנים חדשים.
6 צפייה בגלריה
אוהדים מחוץ לבית החולים
אוהדים מחוץ לבית החולים
לנצח בליבם של אוהדי סנטוס
(צילום: EPA)
בשבת האחרונה, כמה ימים לאחר הירידה המשפילה, נבחר נשיא חדש-ישן לסנטוס, מרסלו טשיירה, לאחר שגרף 53 אחוז מקולות המצבעים. זו הקדנציה השלישית שלו בתפקיד והיא תימשך שלוש שנים לפחות. בנאום שנשא לאחר בחירתו, הצהיר טשיירה כי החולצה מספר 10 - אותה לבש פלה - לא תשמש אף שחקן של הקבוצה עד אשר תחזור לליגה הבכירה.
"בכל הנוגע לליגה הברזילאית עצמה, אף שחקן לא יילבש אותה עד אשר סנטוס תחזור לליגה הבכירה ותהיה ברמה הראויה", הכריז הנשיא. "המספר 10 הוא לא סתם מספר, מדובר בזיכרון ובכבוד, להם ראוי המלך פלה. עד שנחזור לברזילראו, אף שחקן סנטוס לא יילבש את החולצה המפוארת ביותר בתולדות המועדון".
בעונה שננעלה זה עתה, קסם נערי הפלא של סנטוס פג, והמועדון שהוקם ב-14 באפריל 1912 לא הצליח להימנע מירידת ליגה ראשונה בתולדותיו, כשבאמתחתו 43 נקודות בלבד בתום 38 מחזורים. האם מדובר באסון של ממש? ימים יגידו. מי יודע? אולי רוחו של פלה תסייע לו הפעם.