סערה באנגליה בעקבות דבריו של מאמן הנבחרת, גארת' סאות'גייט, בנוגע למונדיאל בקטאר. פחות משלושה שבועות לפתיחת משחקי גביע העולם בנסיכות, התבטא סאות'גייט בריאיון ל-CNN והתייחס לפועלים שעמלו על בניית האצטדיונים והמתקנים בצורה מעוררת מחלוקת שאמר שהם "היו מאוחדים" סביב הרצון לקיים את הטורניר.
"הייתי בקטאר מספר פעמים", אמר סאות'גייט באותו ריאיון. "פגשתי כמה מהעובדים שם ונראה כי הם מאוחדים לבטח סביב דבר אחד - הם רוצים שהטורניר יתקיים בגלל שהם אוהבים כדורגל. הם רוצים שהכדורגל יגיע לקטאר". עוד אמר מאמן נבחרת אנגליה כי בהתאחדות האנגלית עובדים עם ארגוני זכויות אדם כדי לסייע למצוא פיתרונות. "אנחנו מנסים לעזור ולתמוך ברעיונות הכוללים פיצוי למשפחות הפועלים שנהרגו, כך שיש פעילות בנושא".
3 צפייה בגלריה
מאמן נבחרת אנגליה גארת' סאות'גייט
מאמן נבחרת אנגליה גארת' סאות'גייט
עורר סערה. גארת' סאות'גייט
(Getty Images)
האמירות הללו גררו ביקורות רבות מארגוני זכויות אדם. באמנסטי הזכירו ש"בעוד שרבים מהפועלים הזרים שהגיעו לעבוד בקטאר אכן אוהבים כדורגל, הם היו מעדיפים לקבל תשלום ראוי כי זכויותיהם הבסיסיות יהיו מוגנות במלואן".

"יש פועלים שמתו לשווא"

מנכ"ל הארגון Human Rights Watch מינקי וורדן: "מהגרי עבודה בקטאר לא יכולים לדבר בצורה חופשית מחשש לביטחונם, וההתאחדות האנגלית צריכה לדעת את זה. האם באמת סאות'גייט וההתאחדות האנגלית ניסו ליצור קשר עם משפחות של עובדים מנפאל, הודו, קניה או כל מדינה אחרת? כל משפחה שקיבלה את אהובה בארון בלי פיצוי מפיפ"א או קטאר לא יכולה להתעודד עם פתיחת משחקי גביע העולם".
3 צפייה בגלריה
פועלים בקטאר לקראת המונדיאל
פועלים בקטאר לקראת המונדיאל
פועלים בקטאר לקראת המונדיאל
(AP)
עוד הוסיף וורדן: "סאות'גייט לא עומד בפני אף סכנה כשהוא מדבר עם מהגרי עבודה, אבל המהגרים מסתכנים כאשר הם משוחחים איתו. הסכנות העומדות בפניהם הן איבוד משרתם וגירוש בכל מקרה שהם מתבטאים בצורה שפקידים בקטאר חושבים שהיא לא ראויה. יש פועלים שגאים מאוד בעבודה שהשקיעו לקראת המונדיאל, אבל יש גם כל כך הרבה שמתו לשווא או נפגעו בתאונות שניתן היה למנוע אותן. הרבה מהם לא קיבלו את שכרם כראוי, כך שלא נכון להגיד שהעובדים המהגרים מאוחדים".
למרות טענות מצד פיפ"א והמארגנים הקטארים בנוגע לתיקונים ושינויים שננקטו, עניין זכויות האדם סביב המונדיאל הקרוב ממשיך להוות דאגה סביב העולם. בשנה שעברה דווח על כ-6,500 עובדים שנהרגו מאז ההכרזה ב-2012 על קטאר כמארחת של גביע העולם. בתחקיר שבוצע התגלה כי בחלק מהמקרים היו פועלים שעבדו במשמרת של 12 שעות ביממה למשך 30 יום בשכר של יורו אחד לשעה.
3 צפייה בגלריה
מונדיאל 2022 בקטאר
מונדיאל 2022 בקטאר
חגיגה? תלוי את מי שואלים
(צילום: gettyimages)
סאות'גייט מאמן את נבחרת אנגליה החל משנת 2016, כאשר תחילה היה מאמן זמני לאחר שקודמו סם אלדרייס פוטר. ב-30 בנובמבר באותה שנה חתם לארבע שנים נוספות, ותחתיו העפילה נבחרת שלושת האריות לחצי גמר המונדיאל ב-2018 ולגמר אליפות אירופה שנערכה בקיץ הקודם (לראשונה בתולדותיה). בקמפיין האחרון של ליגת האומות סיימה אנגליה במקום האחרון בבית ונשרה לדרג ב'.