אתגר למארגני טורניר הכדורגל באולימפיאדה. אחרי שישראל הדהימה באליפות אירופה לנבחרות צעירות והשיגה את הכרטיס לפריז 2024, אתמול (שלישי) הצטרפו אליה מצרים ומרוקו, שעלו לגמר אליפות אפריקה עד גיל 23. מצרים ניצחה 0:1 את גינאה, בעוד מרוקו עברה את מאלי עם 3:4 בפנדלים אחרי 2:2 בתום 120 דקות. שתי המפסידות ייאבקו על הכרטיס השלישי שיש לאפריקה.
זו תהיה ההופעה ה-13 של מצרים באולימפיאדה, בעוד עבור מרוקו זו תהיה ההופעה השמינית. מלבד ישראל, מצרים ומרוקו, עוד חמש נבחרות הבטיחו את מקומן באולימפיאדה: צרפת (המארחת), ארה"ב, הרפובליקה הדומיניקנית, ספרד ואוקראינה.
1 צפייה בגלריה
שחקני מרוקו חוגגים
שחקני מרוקו חוגגים
שחקני מרוקו חוגגים עלייה לגמר אליפות אפריקה עד גיל 23
(צילום: EPA/Jalal Morchidi)
טורניר הכדורגל האולימפי לגברים שונה משאר הענפים האולימפיים בכך שהוא מוגבל לשחקנים עד גיל 23, בתוספת שלושה שחקנים מבוגרים יותר (עוד נגיע לזה בהקשר של הנבחרת הצעירה). ההגבלה על גיל המשתתפים הונהגה באולימפיאדת ברצלונה 1992, כאשר הוסרו המגבלות על השתתפות שחקנים מקצועניים באולימפיאדה. זו הייתה דרישה של פיפ"א, כדי שלא תיווצר תחרות בין הטורניר האולימפי והמונדיאל.
בטורניר הכדורגל לגברים באולימפיאדה משתתפות 16 נבחרות. יבשת אירופה מקבלת ארבעה מקומות בטורניר, אפריקה שלושה מקומות, בדיוק כמו אסיה, דרום אמריקה ו-CONCACAF (צפון ומרכז אמריקה) שני מקומות, ואוקיאניה תזכה לנציגה אחת בלבד (כנראה ניו זילנד). על הכרטיס האחרון יהיה פלייאוף בין הרביעית באסיה לרביעית באפריקה.

היכן יערכו המשחקים?

מאפיין נוסף המייחד את טורניר הכדורגל באולימפיאדה הוא העובדה שהטורניר מתחיל יומיים לפני טקס הפתיחה של המשחקים, וזאת כדי לאפשר שני ימי מנוחה בין משחק למשחק. בנוסף המשחקים נערכים במספר ערים ברחבי המדינה המארחת. פרט לפריז (פארק דה פראנס), הטורניר יתקיים גם במארסיי, ליון, בורדו, נאנט, ניס וסנט אטיין.
בדומה ליורו הצעירות, טורניר הכדורגל באולימפיאדה נערך במתכונת של ארבעה בתים בני ארבע נבחרות כל אחד, אשר משחקות שלושה משחקים נגד יריבותיהן בבית. שתי הראשונות מכל בית ממשיכות לשלב רבע הגמר, ומכאן והלאה הטורניר מתנהל בשיטת נוקאאוט עד הגמר אשר נערך בדרך כלל ביום המשחקים הלפני האחרון.

שיעור היסטוריה

מי שזכתה במדליית זהב בשתי האולימפיאדות האחרונות היא ברזיל, כשבטוקיו 2020 (שבעצם נערכה ב-2021 בגלל הקורונה) היא עשתה זאת אחרי ניצחון על ספרד 1:2 בהארכה בגמר. שיאניות הזכיות במפעל הן בריטניה והונגריה עם שלוש כל אחת, אך הפעם האחרונה שאחת מהן זכתה הייתה ב-1968, אז הונגריה עשתה זאת בפעם השנייה ברציפות. בריטניה זכתה בשלושה מתוך ארבעת הטורנירים הראשונים, כשהפעם האחרונה הייתה אי שם ב-1912.
ההעפלה הנוכחית למשחקים האולימפיים היא השלישית בהיסטוריה של נבחרת ישראל, אחרי מקסיקו סיטי 1968 ומונטריאול 1976. במקסיקו סיטי נבחרת הכדורגל הודחה ברבע הגמר, לאחר תיקו 1:1 מול בולגריה והפסד אכזרי בהגרלה (שיטת הפנדלים לא הייתה קיימת אז). גם בפעם האחרונה שישראל השתתפה בטורניר הכדורגל האולימפי היא עברה את שלב הבתים ועלתה לרבע הגמר. אז היא הפסידה לברזיל הגדולה 4:1. ויקי פרץ ז"ל כבש את השער המצמק.
פורסם לראשונה: 23:04, 04.07.23