כדורגל הוא לעיתים משחק הפכפך, והסיפור של ז'אן לואי גסאה ממחיש זאת בצורה מיטבית. הצרפתי בן ה-70 פוטר מאימון נבחרת חוף השנהב עוד לפני שהסתיים שלב הבתים באליפות אפריקה שנערכה בינואר האחרון, זאת לאחר שהמארחת הובסה 4:0 על ידי גינאה המשוונית וצברה רק שלוש נקודות בשלושה משחקים. שבועיים לאחר מכן, הוא צפה במי שהיה עוזרו, אמרסה פאה, מוביל את "הפילים" לזכייה בגביע - הראשונים בהיסטוריה לעשות זאת אחרי שסיימו את שלב הבתים עם מאזן שלילי ובמקום השלישי. כנראה שהמציאות המקצועית לא הייתה יכולה להיות רעה יותר עבור גסאה.
אלא ששמונה ימים בלבד לאחר אותה זכייה, הגיעה התפנית. הוא הפך למאמן השלישי העונה של מארסיי, שהייתה נואשת לפתרון אחרי הכישלון הגדול של ג'נארו גאטוזו, שבעצמו החליף בספטמבר את מרסלינו. תחת הדרכתו של גאטוזו, ניצחה מארסיי רק בתשעה מ-24 משחקיה, ירדה למקום התשיעי וגם הודחה מהגביע. אצל מי אלופת אירופה היחידה מתוצרת צרפת - vht זכתה בליגת האלופות ב-1993 - שגם ידועה באוהדים החמים מאוד שלה, אלו כמובן לא תוצאות שמתקבלות בהבנה.
3 צפייה בגלריה
ז'אן לואי גסאה
ז'אן לואי גסאה
כדורגל הוא משחק הפכפך. גסאה
(צילום: Damien Meyer / AFP)
עם גסאה על הקווים, לפחות ההתחלה מרמזת שהסיפור שייכתב הוא שונה. מארסיי ניצחה בשלושה מארבעת המחזורים תחת הדרכתו, וכעת היא במקום השביעי ורחוקה רק ארבע נקודות מליל שבמקום הרביעי, אשר מוביל לפלייאוף ליגת האלופות. חשוב מכך, במשחק הבכורה של גסאה ניצחה מארסיי את שחטאר דונייצק 1:3 ביתי שקבע 3:5 בסיכום שני המשחקים בפלייאוף הליגה האירופית, ולאחר מכן עברה בשמינית הגמר את ויאריאל, גם עם 3:5 בסיכום שני המשחקים.
עת המינוי במארסיי, נדמה היה שגסאה הוא לא יותר מאשר זוג ידיים מנוסות שינסו לכוון את הספינה השוקעת של הקבוצה לחוף מבטחים. אבל המזג הקריר שלו והבנתו בכדורגל צרפתי הפכו אותו לאיש המתאים עבור המשימה שהיא לעמוד בסיר הלחץ שנקרא סטאד ולודרום. הוא לא ביצע שינויים קיצוניים, עדיין מציב את הקבוצה במערך 4:3:3 כמו גאטוזו, אבל מארסיי משחקת עם הרבה יותר ביטחון. זה קשור לשיטת המשחק היחסית פשוטה שלו שמעניקה לחולייה הקדמית חופש פעולה, כמו גם לעובדה שהוא מעניק יותר זמן משחק לצמד שחקני ההתקפה הסנגלים שנרכשו בקיץ, אסמאעילה סאר ואילימאן אנדיי, שמציגים יכולת מצוינת מאז שחזרו מאליפות אפריקה. אבל הכוכב האמיתי של העלייה של מארסיי, או יותר נכון הענק שהתעורר, הוא ללא ספק פייר-אמריק אובמיאנג, שאיתו חזרו גם הסלטות אחרי השערים והשואו.
3 צפייה בגלריה
אובמיאנג
אובמיאנג
משקם את הקריירה במדינה שבה החל אותה. אובמיאנג
(צילום: NICOLAS TUCAT / AFP)
החלוץ הגבונזי-צרפתי (34) חתם בקיץ במארסיי בהעברה חופשית ובחוזה לשלוש שנים כמחליף לאלכסיס סאנצ'ז ובגלל היכולת הגרועה שהציג ויטיניה מאז שהפך בינואר 2023 לשחקן היקר בתולדות הקבוצה (32 מיליון אירו מבראגה). לא סתם שחקן כמו אובמיאנג הגיע למארסיי, מועדון פאר ללא ספק, אך כזה שאיבד הרבה מהיוקרה שלו מאז הזכייה באליפות האחרונה ב-2010. המגמה של הקריירה שלו הייתה ברורה. בעונה הקודמת הוא רשם 15 הופעות בלבד במדי צ'לסי וכבש שער בודד, וכבר תקופה ארוכה שהוא לא מזכיר את השחקן שכבש 98 שערים ב-144 הופעות במדי דורטמונד, או את זה שזכה בנעל הזהב של הפרמייר-ליג במדי ארסנל. אך כעת הוא משקם את הקריירה במדינה שבה החל אותה לפני כמעט 16 שנה.
אובמיאנג התחיל את העונה טוב בליגה האירופית עם חמישה שערים בשלב הבתים, אך את שער הליגה השני שלו הוא השיג רק בדצמבר. לאחר מכן הגיע שיפור ניכר עם שלל כיבושים ובישולים, אבל הוא די נעצר במהלך הרצף של שבעה משחקים בכל המסגרות ללא ניצחון שהוביל לסיום תפקידו של גאטוזו, במהלכו מצא את הרשת פעמיים. ואז הגיע גסאה, ואובמיאנג יצא לרצף של שישה משחקים עם שער או בישול, במהלכו תרם שלושה שערים ושני בישולים בשלושה משחקים באירופה וחמישה שערים בשלושה משחקים בליגה. על הדרך, הוא גם הפך למלך שערי הליגה האירופית בכל הזמנים עם 32 כיבושים במפעל. העונה הוא כבר עם תשעה, יותר מכל שחקן אחר.
3 צפייה בגלריה
אובמיאנג חוגג עם סאר
אובמיאנג חוגג עם סאר
גם כובש וגם מבשל. אובמיאנג חוגג עם סאר
(צילום: CHRISTOPHE SIMON / AFP)
"הוא ה-שחקן", מסביר גסאה על פריחתו של אובמיאנג, "בכל קבוצה, יש לך את האחד שהוא ה-שחקן. אתה שם אותו איפה שהוא אוהב להיות ואז אתה בונה את הקבוצה סביבו. הוא מבקיע שערים וגם חוזר להגנה אם הוא חייב, ואף מגלה מידה של נדיבות". נדיבות היא בהחלט חלק בלתי נפרד מחשיבותו של אובמיאנג בקבוצה - לא רק שהוא כבש העונה 23 שערים ב-39 משחקים בכל המסגרות, אלא שיש לו גם תשעה בישולים. העונה האחרונה שבה רשם דאבל-דאבל הייתה 2015/16, אז כיכב במדי דורטמונד.
למארסיי מצפים לא מעט אתגרים העונה, כולל משחקים בליגה מול פ.ס.ז' (כבר ביום ראשון ב-21:45), ליל, לאנס וניס. בליגה האירופית היא תתמודד ברבע הגמר מול בנפיקה ליסבון, וכדי ללכת עד הסוף תצטרך כנראה לעבור את ליברפול ולברקוזן, שהן כמה רמות מעליה. אך עם גסאה ואובמיאנג - שני "הזקנים" שביצעו לאחרונה מהפך בקריירה שלהם - לאוהדי מארסיי מותר לקוות להפתעה נעימה. תואר אירופי ראשון למועדון מאז אותה זכייה בליגת האלופות ב-1993 יכול להיות התיקון המושלם עבור השניים.