עד לדקה ה-81 הכל הלך חלק עבור נבחרת הולנד: יתרון 0:2 נוח על מונטנגרו, עשר דקות בערך מהעפלה למונדיאל ראשון מאז ברזיל 2014. אחרי ההופעה ביורו האחרון, שסימנה קאמבק חיובי לטורנירים הגדולים, האורנג' התקרבו לבמה המרכזית בכדורגל העולמי – אבל איבדו את הראש בדקות הסיום.
מונטנגרו השוותה ל-2:2 משערי בזק של איליה ווקוטיץ' (82) וניקולה ווינוביץ' (86) ודחתה את החגיגות של הכתומים ההמומים. במקביל, טורקיה הביסה את גיברלטר (0:6), ונורבגיה סיימה ב-0:0 עם לטביה. המשמעות: ההכרעה עוברת למחזור הסיום – הולנד מארחת הערב את נורבגיה (21:45) ובמקביל טורקיה מתארחת במונטנגרו.
5 צפייה בגלריה
ההולנדים חוגגים
ההולנדים חוגגים
אסור לה לפשל. נבחרת הולנד
(צילום: AP)
מצב בית 7 הוא כזה: הולנד ראשונה עם 20 נקודות, אחריה טורקיה ונורבגיה עם 18 נקודות כ"א. בזכות הפרש שערים עדיף בהרבה, לנבחרת של לואיס ואן חאל (כבר נגיע לפציעה ההזויה שלו) מספיק תיקו בלבד כדי לעלות מהמקום הראשון. במקרה כזה טורקיה, לה יתרון של שער בודד על-פני נורבגיה, זקוקה לתיקו כדי להעפיל לפלייאוף.

בונה על ממפיס

אז נכון, הולנד עדיין תלויה בעצמה וזקוקה בסך הכל לנקודה. אבל מסביב יש לא מעט תמרורי אזהרה: המשחק הערב ברוטרדם ייערך מול אצטדיון ריק בגלל הסגר במדינה, והכי ביזאר: ואן חאל ינהל את המשחק מכיסא גלגלים אחרי שלפני יומיים נפל מאופניו.
המאמן בן ה-70 נפצע באגן ולמזלו לא יזדקק לניתוח. אתמול הוא העביר את האימון המסכם בעזרת עגלת גולף ואת מסיבת העיתונאים ערך דרך הזום בגלל שלא הצליח להיכנס בדלת עם כיסא הגלגלים, בהחלט סיטואציה הזויה. "פיזית אני לא במצב טוב, אבל המוח שלי עדיין עובד. אני סובל מכאבים עזים, אבל ההכנה לא נפגעה", אמר ואן חאל אחרי הפציעה.
הקפטן וירג'יל ואן דייק, שפרץ בצחוק כשעיתונאי שאל את מאמנו לגבי הפציעה, הוסיף: "אנחנו שמחים שהוא יכולים להוביל אותנו, הפציעה שלו לא פגעה לנו בהכנות – הוא עדיין נחוש לעלות למונדיאל".
5 צפייה בגלריה
לואיס ואן חאל מעביר את האימון מעגלת הגולף
לואיס ואן חאל מעביר את האימון מעגלת הגולף
לואיס ואן חאל מעביר את האימון מעגלת הגולף
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ואן חאל ו-ואן דייק במסיבת העיתונאים
ואן חאל ו-ואן דייק במסיבת העיתונאים
ואן חאל ו-ואן דייק במסיבת העיתונאים
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
שחקני הולנד באימון
שחקני הולנד באימון
שחקני הולנד באימון
(צילום: AFP)
בלם ליברפול נשמע רגוע לפני המשחק הערב, אבל היה עצבני מאוד אחרי המשחק מול מונטנגרו. "אין לי מילים, נראינו מביש במחצית השנייה ואני כועס. היינו צריכים להבטיח הערב את ההעפלה ונצטרך לעשות את זה ביום שלישי באצטדיון ריק", אמר ואן דייק.
פרנקי דה יונג גם לא חסך בביקורות: "זה ילדותי לא לנצח כשאתה ביתרון 0:2, עשר דקות לסיום. יש לי כאבים בקרסול וספגתי מכה שהחמירה את זה, אבל אהיה כשיר למשחק".
באופן טבעי ואן חאל לא יצא נקי מהתיקו המאכזב וספג ביקורת על החילופים, אחד מהם היה של דה יונג שיצא בדקה ה-78, כמה דקות לפני ספיגות השערים. "הוא חשב שהמקום במונדיאל הובטח וביצע חילופים גרועים", אמר שחקן העבר רפאל ואן דר וארט.
למזלה של הולנד יש לה את ממפיס דפאי הלוהט - סגן מלך השערים במוקדמות המונדיאל עם 11 כיבושים (להארי קיין יש שער יותר). בחמשת המשחקים האחרונים בקמפיין הוא כבש צמדים מול מונטנגרו (פעמיים) וגיברלטר, ושלושער נגד טורקיה ב-1:6 הענק בבית.
5 צפייה בגלריה
ממפיס דפאי חוגג מול מונטנגרו
ממפיס דפאי חוגג מול מונטנגרו
לא הספיק. ממפיס דפאי חוגג מול מונטנגרו
(צילום: EPA)
למרות קמפיין כללי מוצלח בסך הכל, שהציג התקפה דורסנית וכמה הצגות מרשימות, הולנד יכולה למצוא את עצמה מחוץ למונדיאל בפעם השנייה ברציפות ושלישית מתוך ארבעת הטורנירים הגדולים האחרונים. הסיכויים לכך לא גבוהים אבל מצד שני, מי חשב שהיא מסוגלת לאבד יתרון של 0:2 בדקה ה-81?
נורבגיה מגיעה אמנם ללא ארלינג הולאנד הפצוע, אך מדובר בנבחרת איכותית עם שמות כמו אלכסנדר סורלות' (ריאל סוסיאדד) ומרטין אודגור (ארסנל). יותר חשוב מכך, עדיין יש לה סיכוי להבטיח כרטיס לגביע העולמי כבר הערב ומול אצטדיון ריק ויריבה לחוצה, זה אפשרי.