ולאדן איביץ' חולל שינוי מדהים במכבי ת"א במהלך הקדנציה הראשונה שלו בקבוצה, שהסתיימה בשבירת שיאים רבים ועם שתי אליפויות משכנעות. בראשונה, בעונת 2019/20, הקדימו הצהובים את הסגנית מכבי חיפה ב-34 נקודות והפסידו רק פעם אחת בדרך לצלחת שקטעה את רצף שלוש האליפויות של הפועל באר-שבע וברק בכר. אבל כעת הוא מחולל שינוי מדהים אף יותר, על הקווים של קרסנודאר הרוסית - שעבור החוזה אצלה (חתם לשנתיים ומרוויח כ-1.5 מיליון אירו לעונה לפני בונוסים) הוא עזב את מכבי ת"א בינואר 2023, כחצי עונה בלבד לתוך הקדנציה השנייה שלו במועדון.
היום (שבת, 15:30) תחזור קרסנודאר מפגרת החורף עם משחק בית קשוח מול רובין קאזאן, ותעשה זאת כשהיא מסתכלת על כל הליגה מלמעלה. איביץ' הוביל אותה לראשונה בתולדותיה ל"אליפות החורף", כשהיא במקום הראשון עם 38 נקודות אחרי 18 מחזורים, כמות הנקודות הגבוהה ביותר אי פעם שהיא צברה בשלב זה של העונה. הקבוצה מאזור הקווקז, שהוקמה רק ב-2008, מקדימה בשתי נקודות את זניט סנט פטרסבורג, ראש החץ של הרודן ולדימיר פוטין, שזכתה באליפות בכל חמש העונות הקודמות.
5 צפייה בגלריה
 ולאדן איביץ'
 ולאדן איביץ'
הביא לקרסנודאר אופי. איביץ'
(צילום: Mike Kireev/NurPhoto via Reuters)
5 צפייה בגלריה
אוהדי קראסנודר
אוהדי קראסנודר
מחכים לתואר ראשון. אוהדי קראסנודר
(צילום: Jörg Schüler/Getty Images)
הפער קטן, זניט עמוסת הברזילאים היא הקבוצה העשירה ביותר ברוסיה, ואפילו צסק"א מוסקבה שבמקום השמיני רחוקה רק 10 נקודות מהפסגה - אבל יש לציין שמאז שהליגה הרוסית עברה לפורמט הנוכחי של עונה מאוגוסט עד מאי, "אלופת החורף" זכתה באליפות האמיתית ב-10 מתוך 11 עונות. את איביץ' זה כמובן ממש לא מרגש. "זה לא מעניין, כי מה שהיה בעבר לא רלוונטי", התייחס לכך הסרבי בן ה-46, שידוע בקשיחותו, בריאיון מעמיק שהעניק ברוסיה אחרי שהסתיים החצי הראשון של העונה.
אבל ברוסיה מרשים לעצמם להתלהב מאיביץ' ולהכתיר אותו כ"מאמן הטוב בליגה" - כך לפי מספר רב של פרשנים וכלי תקשורת - ובצדק. אי אפשר להתעלם מהשינוי שעברה קרסנודאר מאז הצטרפותו, וזה התחיל כבר בעונה הקודמת. הוא הגיע במהלך פגרת החורף כשהקבוצה הייתה במקום העשירי, והוביל אותה למקום השישי בסיום העונה ולמרחק נגיעה מתואר ראשון בתולדותיה, כשהפסד לצסק"א בפנדלים מנע ממנה זכייה בגביע. הוא גם נבחר כבר שלוש פעמים למאמן החודש בליגה - ביולי, אוגוסט וספטמבר 2023.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר איביץ'
ולדימיר איביץ'
לא הפעם הראשונה שהוא מחולל שינוי עצום. איביץ' בתקופתו במכבי ת"א
(צילום: יאיר שגיא)
שלא במפתיע, ובדיוק כמו שהיה במכבי ת"א, את השינוי הגדול ביותר חולל איביץ' בהגנה. מקבוצה שהובסה 5:1 על ידי אורנבורג הבינונית במשחק האחרון לפני הגעתו, הוא הפך אותה לכזאת שספגה העונה רק 14 שערים, הכי מעט בליגה. "עכשיו קרסנודאר משחקת בצורה יותר רציונלית", הסביר ואלרי נפומניאשצ'י, האיש שהצעיד את קמרון לרבע גמר מונדיאל 1990, "זה לא אומר שהקבוצה התרחקה מסגנון המשחק ההתקפי שאפיין אותה ורק מחכה למתפרצות. קרסנודאר מבלה הרבה זמן ברחבה של היריבה, אבל פשוט לא עפה קדימה. הרציונליות מתבטאת גם באיבודי כדור: במקרה הזה, כל שחקן במערכת של איביץ' יודע מה התפקיד שלו. כעת זו קבוצה קפדנית במובן החיובי". מקסים דמנקו, אקס קרסנודאר, אמר כי "ההגנה משחקת כמו שלא שיחקה מעולם".
לדברי איביץ', מה שהיה חסר לקרסנודאר בתחילת הדרך המשותפת שלהם זה אופי. "קבוצה שנלחמת על האליפות לא יכולה להיות חסרת אופי", הסביר המאמן, "כולם יודעים שקרסנודאר משחקת כדורגל התקפי, אבל צריך שיהיה גם איזון בקבוצה ואנחנו חושבים שאנחנו קרובים לשם. כולנו היינו רוצים לנצח 0:5 בכל משחק, אבל זה לא אפשרי. בכדורגל התוצאה היא שחשובה. לעומת העונה שעברה, אני מרוצה מאוד ממשחק ההגנה שלנו, שינינו המון דברים ומשמח אותי שספגנו רק שער אחד ממצב נייח, כי עבדנו על כך המון. כמובן שיש לנו עוד בעיות ודברים אחרים שאנחנו עובדים כדי לשפר אותם".
קרסנודאר, אותה מציב איביץ' כהרגלו במערך 4-3-3, היא גם הקבוצה השישית הכי צעירה בליגה (שמונה 16 מועדונים) עם ממוצע גילאים של 25.1. "זה נהדר שאיביץ' לא מפחד לסמוך על הצעירים שלו", מסביר נפומניאשצ'י, "אף אחד מהם לא נמנע מעבודה קשה, וגם על זה מגיע קרדיט למאמן. עכשיו יש מי שינגן בפסנתר ומישהו שיישא אותו". עם זאת, מי שמנגן על הפסנתר בקבוצה הוא ללא ספק אדוארד ספרציאן, שהוא רק בן 23. הקשר ההתקפי, שבחר לייצג את נבחרת ארמניה למרות שהוא יליד רוסיה, תרם העונה שמונה שערים וארבעה בישולים בליגה, בדיוק כמו החלוץ הקולומביאני, ג'ון קורדובה (30), לו עבר בבונדסליגה ובלה ליגה.
שמו של ספרציאן, תוצר מחלקת הנוער של המועדון, כבר קושר למספר קבוצות גדולות מהליגות הבכירות באירופה, האחרונה שבהן הייתה אתלטיקו מדריד, ושווי השוק שלו לפי "טרנספרמרקט" הוא 18 מיליון אירו. מדובר בשווי השוק הגבוה ביותר בקבוצה לצד השוער והקפטן מאטויי סאפונוב בן ה-25, עוד תוצר מחלקת הנוער של המועדון, ששמר על רשת נקייה בשמונה משחקי ליגה העונה - הכי הרבה לצד השוערים של זניט וקאזאן. סאפונוב גם עומד בין הקורות של נבחרת רוסיה - שמשתתפת רק במשחקי ידידות בגלל הסנקציות שהוטלו עליה בעקבות המלחמה באוקראינה - במדיה הוא רשם 12 הופעות.
5 צפייה בגלריה
  אדוארד ספרציאן
  אדוארד ספרציאן
הכוכב של איביץ'. ספרציאן
(צילום: Mike Kireev/NurPhoto via Reuters)
5 צפייה בגלריה
 מאטויי סאפונוב
 מאטויי סאפונוב
שמר על רשת נקייה בשמונה משחקי ליגה העונה. סאפונוב
(צילום: Mike Kireev/NurPhoto via Reuters)
עד לסיום העונה נותרו לקרסנודאר 12 משחקי ליגה, ובגביע היא עלתה לשמינית הגמר. ב-14 באפריל היא תארח את סגנית המוליכה, מולה היא סיימה ב-1:1 בסיבוב הראשון. "אני חושב שאם הברזילאים של זניט יתעוררו לחיים, אם המאמן סרגיי סמאק יצליח להניע אותם שוב והם ירשימו בחלק השני של העונה, הם יכולים לזכות באליפות פעם נוספת", קובע נפומניאשצ'י, "לקרסנודאר בהחלט יש הרבה מאבק ועבודה לפניה".
פורסם לראשונה: 19:00, 01.03.24