אחד הנרטיבים המובילים של המונדיאל בקטאר הוא השחקנים שיופיעו בגביע העולמי בפעם האחרונה. מסי ורונאלדו, כמובן, אבל לא רק. רוברט לבנדובסקי, לוקה מודריץ', סרחיו בוסקטס, לואיס סוארס, תומאס מולר - עבור כל אלה כנראה מדובר בטורניר האחרון. במקביל, המונדיאל הזה הוא גם המקום בו כישרונות צעירים הופכים לכוכבי-על, לדור השליטים הבא.
תסתכלו על הגמר האחרון לפני ארבע שנים. מצד אחד מודריץ', מגדולי דור השלושים פלוס. מהצד האחר אמבאפה, אז עדיין בעשור השני לחייו. העולם שייך לצעירים, כך אומרים, ובכדורגל אפשר להוסיף "ממש צעירים", כי הגיל בו שחקנים הופכים למרכזיים בקבוצות שלהם הולך וקטן. בכל מונדיאל יש שחקן בגיל העשרה שנועד לגדולות, וקיבל מקום בסגל כדי להיות מוכן לטורניר הבא, דוגמת רונאלדו הברזילאי ב-1994. אבל הפעם אנחנו הולכים לראות כמה צעירים, בגילאי 18-19, שהם כבר שחקנים מובילים בנבחרות ענק, אולי אף הכוכבים החשובים ביותר שלהן.
4 צפייה בגלריה
פדרי
פדרי
פדרי. יוביל את ספרד במונדיאל?
(צילום: AFP)
כן, בכל טורניר מבליטים את אלה האמורים לפרוץ, אבל זה אינו הסיפור כאן. לא מדובר בפריצה, אלא ממש בהובלה. פדרי, ג'וד בלינגהאם וג'מאל מוסיאלה (19), גאבי (18), וכולם שחקני הרכב בקבוצות גדולות באירופה. הם גם יהיו בהרכב בנבחרות המועמדות לזכייה. כולם גם שחקני קישור, המשחק עובר דרכם, מובילים בכל מובן.

בדרכם של רוני ואואן

ביורו 2020 (שנערך בכלל ב-2021) היה בלינגהאם בסגל אנגליה, אבל מיעט לשחק. שנה חלפה, ובלינגהאם הוא אולי השחקן החשוב ביותר של גארת' סאותגייט. אנגליה הגיעה לגמר היורו, לא זכתה בגביע רק בגלל הפסד בפנדלים, אבל מאז אותו גמר היא מאכזבת. חסרה לה יצירתיות מהקישור, מישהו שיתאים ליד הנוכחות ההגנתית של דקלן רייס. בלינגהאם הוא זה שאמור לספק אותה.
לפני קצת יותר משנתיים הוא עבר מברמינגהאם לדורטמונד, קבוצה גדולה שנותנת דקות משחק לצעירים. זו הייתה החלטה מצוינת. בלינגהאם הבקיע כבר בבכורה, הפך לכובש הצעיר ביותר בתולדות דורטמונד. בשנה שעברה נכנס לנבחרת העונה בבונדסליגה, והעונה הוא השחקן הטוב ביותר של הצהובים-שחורים. היופי בבלינגהאם שהוא יודע לעשות הכל מהקישור - טוב בהנעת כדור, יודע לנוע מצוין גם בלעדיו, להיכנס לרחבה ולספק מספרים.
4 צפייה בגלריה
ג'וד בלינגהאם
ג'וד בלינגהאם
ג'וד בלינגהאם. מגיע בכושר מצוין
(צילום: גטי אימג'ס)
בנבחרת, לעומת זאת, בלינגהאם עדיין לא כבש וזו עלולה להיות בעיה. אנגליה, כאמור, חייבת את היכולת שלו ליצור מעמדה אחורית יותר. על כתפיו מוטלת אחריות גדולה, והוא רק בן 19. עם זאת, לבלינגהאם יש ניסיון כשחקן מוביל. בגיל 17 ו-136 ימים הוא כבר שיחק בנבחרת הבוגרת, השלישי הכי צעיר בתולדות אנגליה, אחרי ת'יאו וולקוט ו-וויין רוני. רק פעם אחת נבחר אנגלי לשחקן הצעיר המצטיין בגביע העולמי - מייקל אואן ב-1998. בלינגהאם עשוי להיות השני.

גרמניה ניצחה בבחירות

לאנגלים היו יכולים להיות שני מועמדים מובילים לתואר השחקן הצעיר, אבל ג'מאל מוסיאלה בחר לייצג את גרמניה, ולא את אנגליה. כמו בלינגהאם, מוסיאלה הוא כוכב בבאיירן מינכן, אבל בניגוד אליו גם נולד במדינה. את רוב ילדותו העביר באנגליה, שם שיחק שמונה שנים באקדמיה של צ'לסי, לפני שעבר לבאיירן בגיל 16. הוא ייצג את הנבחרות הצעירות של שתי המדינות, ומתישהו היה צריך לבחור היכן לשחק. מוסיאלה החליט - גרמניה.
מי השחקן שהיה שותף בהכי הרבה שערים בליגה הגרמנית העונה, בין אם כבש בעצמו ובין אם בישל? התשובה היא אותו ילד בן 19. מוסיאלה כבר הספיק לכבוש בליגה בלבד תשעה שערים. הוא ניחן בחכמת משחק מרשימה ולצד זה משלב יכולות טכניות מבריקות. הוא מסוגל לשחק בכל העמדות בקישור.
עכשיו צריך לראות אם מוסיאלה יקבל את המקום בהרכב כבר במשחק הראשון. הוא יהיה שחקן חשוב, אבל לגרמניה יש המון שחקנים איכותיים באותן עמדות. המאמן האנזי פליק, שהגיע לנבחרת מבאיירן מינכן, יכול להרכיב קישור והתקפה רק משחקני באיירן, כולל מוסיאלה. דבר שעשוי להיות יתרון בטורניר בו אין לנבחרות זמן הכנה מספיק. אם תומאס מולר יהיה החלוץ, מוסיאלה יכול לשחקן מאחוריו. במקרה שקאי האברץ יקבל את העמדה הקדמית ביותר, מוסיאלה יכול לזוז גם לכנף.
4 צפייה בגלריה
ג'מאל מוסיאלה באיירן מינכן
ג'מאל מוסיאלה באיירן מינכן
ג'מאל מוסיאלה. יהיה שחקן הרכב?
(צילום: AFP)

"התאומים" מברצלונה

בלינגהאם ומוסיאלה לא משחקים יחד, לא בקבוצה ולא בנבחרת, אבל שני הכוכבים הצעירים הבאים דווקא כן. פדרי וגאבי, צמד הקשרים של ברצלונה, הם גם הקשרים של נבחרת ספרד. פדרי זכה בשנה שעברה בתואר ה"גולדן בוי", השחקן הצעיר של השנה באירופה. גאבי הוכתר באותו תואר השנה.
אחת השאלות המרכזיות בנוגע לנבחרת ספרד הנוכחית היא: מי הכוכב של הנבחרת הזו, על מי מסתכלים? התשובה היא ככל הנראה פדרי, שהוא לא רק שחקן מבריק אלא גם מתאים מאוד לסגנון הכדורגל של המאמן לואיס אנריקה. פדרי הוא מהשחקנים שמקומם בהרכב מובטח, ואם לשפוט לפי ניסיון העבר, גם לא יפסיד דקה אחת של כדורגל.
4 צפייה בגלריה
פדרי וגאבי
פדרי וגאבי
פדרי וגאבי
(צילום: AP)
סיכוי סביר שגאבי, הצעיר יותר מבין כל השחקנים האחרים בכתבה זו, ישחק לצידו. המאמן לואיס אנריקה יכול לבחור בקוקה הוותיק, אבל נראה שגאבי זוכה לעדיפות. שני הצעירים יכולים לשחק יחד עם בוסקטס בקישור שכולו ברצלונה, או עם רודרי, להשלמת קישור צעיר מעולה ומעורר תקוות.
גאבי קיבל מקום בהרכב ברצלונה והנבחרת כבר בגיל 17. כמו פדרי, הוא יכול לשחק גם באגף שמאל, אבל עדיף במרכז. בניגוד לפדרי, אחד הדברים הבולטים בגאבי הוא לא היכולת שלו עם הכדור, אלא העבודה הקשה במגרש והמאבק הפיזי על כל כדור. לכן שניהם משחקים טוב ביחד, לכן ספרד מסוגלת להפתיע ולהגיע רחוק מאוד במונדיאל