שנה וחצי בלבד לאחר שנרכש מאיאקס על ידי מנצ'סטר יונייטד עבור 95 מיליון אירו, ובכך הפך לשחקן היקר אי פעם שנמכר מהליגה ההולנדית, ב"דיילי מייל" דווח היום (שלישי) שמנצ'סטר יונייטד תהיה פתוחה לשמוע הצעות על אנתוני בקיץ הקרוב. לפי הדיווח, יונייטד עשויה להתקשות להחזיר אפילו חצי מההשקעה על הברזילאי בן ה-24 - השחקן השני הכי יקר בתולדותיה - מה שמספר הרבה על היכולת שהוא הציג עד כה במדיה.
במשך זמן רב, אריק טן האח ספג ביקורת על כך שיש לו אמונה עיוורת ולא מוצדקת באנתוני, אותו הוא אימן בהצלחה באיאקס. הקיצוני הוא אחד משלושה שחקנים שקנה המאמן ההולנדי בקיץ הקודם מהליגה בארצו - השניים האחרים ליסנדרו מרטינס, שגם כן הגיע מאיאקס, וטיירל מלאסיה שנרכש מפיינורד - ובמשך תקופה ארוכה היה נראה שהוא זוכה ליחס מיוחד. אך זה כבר לא כך. המשחק האחרון של יונייטד בליגה, הפסד 2:1 לפולהאם בבית, המחיש זאת בצורה מיטבית.
5 צפייה בגלריה
אנתוני
אנתוני
יעזוב בקיץ? אנתוני
(צילום: Stu Forster/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
אנתוני
אנתוני
הביא שחקנים מהליגה ההולנדית, ושמר להם אמונים. טן האח חוגג עם אנתוני ומרטינס לאחר הזכייה בגביע הליגה בעונה שעברה
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
כשרסמוס הוילונד נפצע, ההנחה הייתה שמרקוס רשפורד יעבור מהאגף השמאלי לעמדת החלוץ, אלחנדרו גארנאצ'ו יעבור מימין לשמאל, ואנתוני יחזור להרכב. ובכן, זה כמעט מה שקרה, רק שמי שהוצב באגף ימין היה אומארי פורסון, שחקן הכנף בן ה-20 שפתח לראשונה בקריירה במשחק פרמייר-ליג. המשמעות היא שעד למשחק הליגה הבא של יונייטד, בדרבי אצל מנצ'סטר סיטי, יחלפו יותר מחודשיים מאז משחק הליגה האחרון שבו שובץ אנתוני ב-11 של טן האח. במשך כל התקופה הזו הוא היה כשיר.
בהפסד לפולהאם הוא אמנם עלה מהספסל, אבל התזמון שבו זה קרה לא אמור להחמיא לו. זה היה ברגעים האחרונים של תוספת זמן בת תשע דקות, ואנתוני הספיק לגעת בכדור פעם אחת במהלך 120 השניות שלו על הדשא. וזה לא רק זה, אלא גם העובדה שאמאד דיאלו, עוד שחקן כנף ימין, עלה מהספסל בדקה ה-80. זאת אומרת שאנתוני היה האופציה הרביעית של טן האח לעמדה, כשכל השלושה שמקדימים אותו עוד לא חגגו 22.
5 צפייה בגלריה
אלחנדרו גרנאצ'ו
אלחנדרו גרנאצ'ו
תפס את המקום בכנף ימין. גרנאצ'ו
(צילום: shaun Botterill/Getty Images)
"גיביתי את אנתוני במשך תקופה ארוכה ואני מכיר את היכולות שלו, שהן נהדרות", אמר טן האח במסיבת העיתונאים לקראת משחק החוץ מול נוטינגהאם פורסט מחר (21:45) בשמינית גמר הגביע האנגלי, "כשהוא משחק כפי שאני יודע מניסיון העבר שהוא יכול לשחק, הוא בלתי ניתן לעצירה. אף מגן לא יכול לעצור אותו כי הוא אחד השחקנים המהירים ב-10 המטר הראשונים. אני בטוח שהוא יעשה זאת בעתיד, ואני יודע שהוא חזק, הוא ילחם בחזרה. הוא צריך לחכות להזדמנות שלו, וברגע שהוא מקבל אותה, הוא יהיה חייב לנצל אותה".
בשתי העונות שלו באיאקס, אנתוני היה מעורב ב-46 שערים ב-82 משחקים, שזה נתון מרשים למדי עבור שחקן כמוהו, שלא אמור רק להיות יצרן מספרים, אלא גם לספק יצירתיות. ראוי גם לציין שאף אחד מ-25 השערים שלו במועדון לא היה בפנדל, וש-19 מ-21 הבישולים שלו הגיעו במשחק פתוח. בנוסף, בעונתו האחרונה באיאקס, 2021/22, אף שחקן מהליגה ההולנדית לא היה מעורב ביותר מהלכים התקפיים במגרש פתוח ל-90 דקות (בעיטות, יצירת מצבים, הכנות לאיומים) מאשר אנתוני, שרשם 8.1 כאלה, מה שמדגיש עד כמה הוא היה פעיל בהתקפה.
ביונייטד הוא פתח טוב מאוד עם שער בכל אחד משלושת משחקי הפרמייר-ליג הראשונים שלו, שגם סייעו לקבוצה להשיג ניצחונות. אבל מאז אותה ריצה, הוא כבש פעם אחת בלבד ב-42 משחקי ליגה. הנתון הזה מחוויר אפילו יותר ביחס לעובדה שרק רשפורד רשם יותר בעיטות ממנו בממוצע ל-90 דקות בעונה שעברה (3.6 לעומת 3.5). העונה הוא ירד ל-2.35 ל-90 דקות, וסביר שמדובר בהוראה מכוונת מהמאמנים, שזיהו את המצבים המבוזבזים בעונה שעברה כקבלת ההחלטות שדורשת שיפור. מבחינת היצירה לחבריו המצב לא יותר טוב, כשלאנתוני יש ארבעה בישולים בכל המסגרות במדי יונייטד, עם ממוצע של 0.09 בישולים ל-90 דקות בעונה שעברה ו-0.07 העונה.
5 צפייה בגלריה
אנתוני
אנתוני
הסתבך מחוץ למגרש. אנתוני
(צילום: Shaun Botterill/Getty Images)
להתרסקות הזו יכולות להיות מספר גורמים, ואחת מהן לא קשורה לכדורגל. בינואר, סיפר טן האח ש"עיניינים מחוץ למגרש" הן הסיבה העיקרית לירידה במעמדו של אנתוני. בספטמבר הודיעה יונייטד כי הוא לא ישוב לאימונים עד להודעה חדשה, זאת לאחר ששלוש נשים טענו שהוא תקף אותן. הוא הכחיש את ההאשמות בטלוויזיה הברזילאית, לא נעצר ולא הוגשו נגדו האשמות. באוקטובר הוא חזר, אבל עם קוף חדש על הגב שהצטרף ליכולת הלא מרשימה ולמספרים הלא קיימים.
זמן קצר אחרי שחזר, ספג אנתוני ביקורות מצד שני אגדות עבר של יונייטד. "הוא שחקן של טריק אחד", תיאר אותו פול סקולס, בעוד גארי נאוויל כינה אותו "מביך" בעקבות עבירה גסה שביצע על ג'רמי דוקו ממנצ'סטר סיטי במהלך הדרבי. אנתוני לא שמר על שתיקה. "אני שומע את הביקורות מצד שחקני העבר של המועדון ואנשים אחרים בתקשורת, שמשפיעים על אלפי אוהדים. אבל אף פעם לא שמעתי מהם ביקורת בונה שתעזור לי להיות שחקן טוב יותר. אף אחד מהם מעולם לא שלח לי הודעה כדי לראות איך אני מרגיש", סיפר השחקן המתוסכל.
אבל יכול להיות שסקולס צודק. מספיק לצפות בסרטון ביצועים אחד של אנתוני במדי איאקס כדי להבין כמה כישרון יש לו ברגליים, אבל עבור הפרמייר-ליג הוא פשוט צפוי מדי עד כה. ההגנות למדו אותו מהר, ונראה שהוא לא מסוגל להסתגל ולייצר דברים חדשים. הוא תמיד חותך פנימה או מוסר אחורה למגן. צריך גם לקחת בחשבון את העובדה שהוא ממש לא השחקן הראשון שמתקשה לעשות את הקפיצה מהליגה ההולנדית לפרמייר-ליג – שחקן יונייטד נוסף שמהווה דוגמה קלאסית לכך הוא דוני ואן דה ביק - כך שמלכתחילה הסכום ששולם על אנתוני היה מוגזם לחלוטין.
5 צפייה בגלריה
דוני ואן דה ביק
דוני ואן דה ביק
עוד שחקן שהגיע מאיאקס ליונייטד ונכשל. ואן דה ביק
(צילום: gettyimages)
מדובר גם בשחקן שצריך את הכדור, וביונייטד הוא מקבל אותו באופן טבעי הרבה פחות. איאקס הייתה קבוצה דומיננטית במהלך התקופה של אנתוני אצלה, והיא החזיקה בכדור 66.4 אחוז מהזמן בממוצע למשחק בכל המסגרות במהלך העונה האחרונה שלו אצלה. אצל יונייטד מדובר ב-55.6 אחוז בעונה שעברה, ו-52 אחוז העונה, כך שברור שיש לזה השפעה. תחום אחד שעליו לא ניתן לבקר את אנתוני הוא העבודה ההגנתית שלו, שזה חשוב מאוד עבור קבוצה שרוצה ללחוץ גבוה כמו יונייטד, אך כמובן שזה לא מספיק עבור שחקן כנף במועדון ששואף להיות הגדול בעולם.
קשה לראות עתיד ארוך טווח באולד טראפורד עובר אנתוני, שכעת נאמר לו על ידי מי שהאמין בו יותר מכולם שהוא צריך "לחכות להזדמנות". אם הוא יישאר, זה כנראה יהיה בגלל סיבות כלכליות, ויגיד יותר על מדינות הרכש הכושלת של המועדון תחת ניהולה של משפחת גלייזר מאשר על אנתוני עצמו. למזלם של האוהדים, סר ג'ים רטקליף הפך לאחרונה באופן רשמי לבעלים שותף חדש, לאחר שהשלים רכישה של 25 מהמועדון. הוא קיבל את הסמכויות המקצועיות, ועד כה משאיר רושם של אדם רציני שמעוניין להשיב את הקבוצה למקומה הראוי.