עברו 30 שנה מאז שמנצ'סטר יונייטד יצאה למשחק למשחק חוץ באיסטנבול מול גלאטסראיי, כשהדחה מליגת האלופות נמצאת על הפרק. אז, אי שם ב-1993, אוהדי גלאטסראיי יצרו "אווירה שהשטן היה מתגאה בה", וערב רותח בעלי סמי ין הסתיים בהדחה של החבורה של אלכס פרגוסון מאירופה. עוד לפני שלב הבתים של הצ'מפיונס.
יונייטד, אז אלופת אנגליה, הייתה חייבת ניצחון כדי לעלות לשלב הבא, אחרי שהמשחק הראשון בין הקבוצות באולד טראפורד הסתיים ב-3:3 משוגע. אבל האווירה בטורקיה הכניעה את האורחים והמשחק השני הסתיים ללא שערים. בנוסף, קאנטונה הורחק אחרי שריקת הסיום לאחר שזעם על השופט השוויצרי קורט רוטליסברג על חוסר התגובה שלו לנטייה של הקבוצה הבייתית לבזבז זמן. לימים יפורסם בטורקיה כי "המשחק בעצם היה מכור".
4 צפייה בגלריה
אוהדי גלאטסראיי
אוהדי גלאטסראיי
אווירה מטורפת ביציעים, אז והיום. אוהדי גלאטסראיי
(צילום: Ben Radford /Allsport)
לאחר אותו משחק התפתחה תגרה שכללה שחקנים משתי הקבוצות ושוטרים, שהיו אמורים להגן על הכוכבים של פרגוסון. "לפני שהגענו לחדר ההלבשה ראיתי שוטר טורקי מכה את קאנטונה בחלק האחורי של הראש", סיפר רק לאחרונה בלם מנצ'סטר יונייטד בתקופה ההיא, סטיב ברוס.
הערב (רביעי, 22:00) יונייטד שוב תשחק אצל אלופת טורקיה במסגרת ליגת האלופות. אמנם לא מדובר במשחק נוקאאוט אבל במעמד בעל משקל כבד. הקבוצה של אריק טאן אח מגיעה להתמודדות מהמקום האחרון בבית 1, כאשר הפסד יסיים את קמפיין ליגת האלופות שלה, בעוד שניצחון, בהנחה שקופנהגן תפסיד לבאיירן מינכן, יביא אותה למחזור הנועל של שלה הבתים כשהיא תלויה בעצמה.
יונייטד צפויה להתמודד הערב עם אווירה דומה לזו שהיא נתקלה בה לפני 30 שנה, מאחר שהקהל המקומי יודע שניצחון יהפוך את הנסיעה לדנמרק במחזור האחרון לקרב פוטנציאלי על העלייה לשמינית לצד באיירן מינכון. הבונוס, כמובן, הוא הדחה מענגת של מועדון מפואר כמו מנצ'סטר יונייטד.

"מעולם לא חוויתי עוינות כזו"

בסתיו 1993 יונייטד הגדולה הייתה עדיין בתהליכי התהוות, אחרי אליפות ראשונה בעידן פרגוסון. עבור המועדון זו הייתה חזרה לבמה המרכזית לאחר היעדרות של 24 שנים. חלק גדול מהסגל אומנם זכה בגביע אירופה למחזיקות גביע בעונת 1991/92, אבל האתגר במפעל הבכיר היה גדול יותר, משמעותית.
במוקדמות עברה מנצ'סטר את הונבד, ובמשחק הראשון נגד גלאטסראיי היא איבדה יתרון כפול ונזקקה לשער מאוחר של קאנטונה כדי לקבוע שוויון בדרך לאיסטנבול, שם "זכו" בשדה התעופה לקבלת פנים מחרישת אוזניים על ידי אוהדי גלאטסראיי, שהגיעו מצוידים בדגל עם הכיתוב: "ברוכים הבאים לגיהינום". מגן יונייטד לשעבר גארי פליסטר, שהיה פצוע ולכן נאלץ לצפות במשחק מהיציע, סיפר: "מעולם לא חוויתי עוינות כזו. אתה מסתכל על זה וחושב שזה לא יכול להיות יותר גרוע".
4 צפייה בגלריה
קאנטונה
קאנטונה
קאנטונה יורד מהמגרש בליווי שוטר טורקי, אחרי ה-0:0 באיסטנבול ב-1993
(צילום: רויטרס)
30 שנה חלפו ויונייטד שוב יוצאת לטורקיה למשחק מכריע, כאשר בשנים האחרונות היא מתקשה במעמדים בסדר גודל שכזה. ה-1:3 על פ.ס.ז' בשמינית הגמר של עונת 2018/19, לאחר הפסד 2:0 בבית - היה הפעם האחרונה שהיא ניצחה משחק קריטי במפעל. בעונת 2020/21 היא הפסידה את שני המשחקים האחרונים שלה בשלב הבתים והודחה, בעוד שבעונת 2015/16 היא נכנעה לוולפסבורג במשחק ישיר על עלייה משלב הבתים.
כן, יונייטד של השנים האחרונות לא מתמודדת טוב עם לחץ, ויש מעט אירועים יותר מלחיצים מאשר משחק של הכל או כלום באיסטנבול. בחזרה ל-1993: פליסטר חייך לילד שעבד במלון שבו ישנה הקבוצה ובתגובה קיבל תנועה של שיסוף גרון, שחקנים אחרים קיבלו שיחות טלפון באמצע הלילה לפני המשחק כדי שלא יוכלו לישון. יכול להיות שהשחקנים של יונייטד הנוכחית כבר נחשפו לדברים דומים, אבל גם אם לא, הם צריכים להכין את עצמם לאווירה עוינת במיוחד במשחק עצמו.

ההיסטוריה תחזור על עצמה?

יונייטד נחלה המון אכזבות בשנים האחרונות, אבל למדה מהן מעט מאוד. זו לא תהיה בושה ענקית להפסיד הערב, במיוחד נוכח כל שחקני המפתח שחסרים לטן האח. אם הגרוע ביותר מבחינתה אכן יקרה, כולם ביונייטד יצטרכו לצאת מהחוויה חזקים יותר.
בלי קשר לתוצאה, שחקני יונייטד צריכים ללמוד מהערב הזה על הדרישות של ליגת האלופות. שישה משחקני הסגל של יונייטד שנכשלה ב-1993 זכו איתה בליגת האלופות שש שנים מאוחר יותר. "זה אכן העיר אותנו", העיד מייק פילן, שפתח במרכז השדה לפני 30 שנה. "אני חושב שלפעמים זה חשוב לעבור את הרגעים האלה כדי להבין מה צריך כדי להצליח".
4 צפייה בגלריה
מאמן מנצ'סטר יונייטד אריק טן האח
מאמן מנצ'סטר יונייטד אריק טן האח
הלחץ ידבר? טן האח
(Maja Hitij/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
שחקני גלאטסראיי חוגגים נגד יונייטד בסיבוב הראשון
שחקני גלאטסראיי חוגגים נגד יונייטד בסיבוב הראשון
שחקני גלאטסראיי חוגגים נגד יונייטד בסיבוב הראשון
(צילום: AP Photo/Dave Thompson)
ה-0:3 של יונייטד על אברטון בחוץ במחזור הפרמייר-ליג האחרון הושג הרבה בזכות שני בני נוער - אלחנדרו גרנאצ'ו (19) וקובי מיינו (18). גרנאצ'ו כבש במספרת אדירה את מה שעתיד להיות שער העונה בליגה הטובה בעולם, ומיינו פתח לראשונה בהרכב יונייטד והציג יכולת נהדרת בקישור האחורי, שעשויה לזכות אותו במקום בהרכב גם הערב. מסביבם יהיו שחקנים שכבר נחלו הצלחות בלילות עוינים. אבל הערב, כאמור, כל שחקני יונייטד - ממיינו ועד הקפטן המנוסה ברונו פרננדש - צפויים לעמוד באתגר מסוג חדש.
פורסם לראשונה: 12:52, 29.11.23