לפני שהעונה הנוכחית של הסרייה A יצאה לדרך, הלך המחשבה המקובל היה שעל תואר מלך השערים יאבקו ויקטור אוסימן מנאפולי ודושאן ולאחוביץ' מיובנטוס. אולי גם לאוטרו מרטינס מאינטר. חצי עונה כבר חלפה, ובמקום המאבק הצפוי מסתמן כי מדובר דווקא במופע כל-ניגרי מפתיע, כשמי שמתחרה באוסימן הוא שחקן הכנף של אטאלנטה אדמולה לוקמן. זה קורה כשבסרייה A, הקיימת כבר 125 שנה, מעולם לא היה מלך שערים אפריקאי.
צמד שחקני ההתקפה של הסופר איגלס הם היחידים באיטליה שהגיעו למספר דו-ספרתי של שערים עד כה במסגרת הליגה. אוסימן מוביל את נאפולי לראשות הטבלה עם קצב שערים מסחרר של 13 כיבושים ב-15 משחקים, בעוד לוקמן, למרות שאינו חלוץ קלאסי, נמצא במקום השני אחרי שמצא את הרשת 11 פעמים. שניהם סיפקו אותה כמות בישולים העונה (3).
7 צפייה בגלריה
אדמולה לוקמן
אדמולה לוקמן
10 שערים ב-11 משחקי הליגה האחרונים. לוקמן
(צילום: גטי אימג'ס)
7 צפייה בגלריה
אדמולה לוקמן
אדמולה לוקמן
לוקמן חוגג מול יובנטוס
(צילום: גטי אימג'ס)
בעוד שמו של אוסימן בן ה-24 כבר שגור היטב בפיו של כל אוהד כדורגל ממוצע, סיפור ההצלחה של לוקמן בן ה-25 התחיל להיכתב רק בתקופה האחרונה. במחזור הקודם הוא השלים צמד ב-3:3 מול יובנטוס, שנתן חותמת סופית לשבוע הטוב בקריירה שלו, כשהוא כובש שישה שערים בשלושה משחקים בכל המסגרות (צמד בכל משחק) ומוסיף שני בישולים. אותו צמד העלה את מאזנו ל-10 שערים ב-11 משחקי הליגה האחרונים, כך שניתן לקבוע בביטחון כי מדובר בשחקן החם ביותר כרגע באיטליה שלא משחק בנאפולי. הוא מוביל את אטאלנטה למקום השישי אחרי 19 משחקים, כשהיא רחוקה שלוש נקודות בלבד ממילאן שבמקום השני, ומצדיק כל אירו ואירו מ-9 המיליון ששילמה עבורו אטאלנטה לר.ב לייפציג בקיץ.
ההצלחה של לוקמן אינה מובנת מאליה משום שעד העונה הוא היה עוד מקרה קלאסי של כישרון גדול שלא פרץ. בקיץ 2019 רכשה אותו לייפציג מאברטון עבור 18 מיליון אירו, אך שם הוא לא הצליח להשתלב ומאז שיחק בכל עונה בקבוצה אחרת, כשבעונת 2020/21 הושאל לפולהאם ואת העונה הקודמת העביר בלסטר. למעשה, כבר עכשיו אטאלנטה היא הקבוצה בה כבש הכי הרבה שערים, 14 בכל המסגרות, למרות שבמדיה שיחקה הכי מעט (19 הופעות), ובפער גדול.
כפי שניתן להבין, הוא כבר הספיק לעבור כמה תקופות קשות. לפני שלוש שנים, כשהיה בפולהאם, הוא הפך לבדיחת רשת ענקית אחרי ניסיון מאוד לא מוצלח שלו לכבוש בפנדל עם בעיטת פננקה. אבל לוקמן, שגדל באקדמיה של צ'רלטון, הוא בחור חיובי, ולא אחד שמוותר בקלות. כזה שבתיאור הפרופיל שלו בטוויטר כתוב "אלוהים הוא נהדר". בריאיון ל"גרדיאן" הוא סיפר על כך שהוא מנסה להפוך חוויות רעות לכאלה שניתן ללמוד מהן, ולהפוך בעזרתן לשחקן ואדם טוב יותר.
7 צפייה בגלריה
אדמולה לוקמן אחרי החמצת הפנדל במדי פולהאם
אדמולה לוקמן אחרי החמצת הפנדל במדי פולהאם
כבר עבר תקופות קשות. לוקמן אחרי החמצת הפנדל במדי פולהאם
(צילום: גטי אימג'ס)
בעונה הקודמת, במדי לסטר, הוא כבש תשעה שערים ובישל עוד שישה ב-42 הופעות בכל המסגרות, כשב-17 מהן עלה מהספסל. לא מספרים רעים, אבל ממש לא מדהימים. לא הם אלה שהביאו את אטאלנטה לרכוש אותו, אלא לי קונגרטון. הוולשי, שהצטרף להנהלת הקבוצה בשנה שעברה, עבד עם לוקמן בלסטר והמליץ עליו. הוא האמין שלוקמן יהיה התאמה טובה לקבוצה של ג'אן פיירו גספריני, וכידוע הוא צדק. זאת כמובן בשורה נהדרת עבור אטאלנטה, שרוצה לחזור לליגת האלופות, אך גם עבור נבחרת ניגריה. לוקמן נולד וגדל באנגליה, אך הוריו היגרו מניגריה וממרץ האחרון הוא מייצג את הסופר איגלס. הכושר הנפלא שלו הוא בדיוק מה שצריכה הנבחרת שמנסה להתאושש מהאכזבה הגדולה שחוותה, כשלא לקחה חלק במונדיאל האחרון.
7 צפייה בגלריה
ג'אן פיירו גספריני
ג'אן פיירו גספריני
לוקמן אוהב אותו. גספריני
(צילום: גטי אימג'ס)
לשמחתה ולשמחתם של אוהדי אטאלנטה, כנראה שזו רק ההתחלה עבור לוקמן. גספריני, אותו הכתיר לוקמן כמאמן הטוב ביותר שהיה לו, הצהיר עוד באוקטובר - כשהרצף החיובי היה רק בתחילתו - כי ללוקמן יש את כל מה שצריך על מנת להיות הכוכב הבא של אטאלנטה. "הוא תמיד יודע מה צריך לעשות", קבע המאמן. "הוא זז כמו שצריך, הוא מהיר, יש לו טכניקה טובה. זה לא רק השערים שלו, הוא ילד שכבר הבין הרבה דברים - איך לזוז, איך לשחק, איך להתאמן. הוא בילה זמן בלייפציג שזה מקום נהדר ללמוד בו, אז עבורנו הוא באמת החתמה נהדרת".
ואכן, אטאלנטה כאמור שילמה 9 מיליון אירו בלבד עבור אחת ההחתמות הגדולות של הקיץ באיטליה. שווי השוק שלו כבר צמח ל-20 מיליון אירו, וקשה לחשוב שמדובר במחיר שעושה עימו חסד. מחר (שבת, 21:45) במשחק הבית מול סמפדוריה מהמקום ה-19, יקווה לוקמן לספק עוד הופעה שתקפיץ את המניה שלו, ולהוביל את אטאלנטה למשחק שביעי ברציפות ללא הפסד, רצף שהיא מעולם לא הגיעה אליו בליגה הבכירה.
באותו סיבוב בגביע בו מנצ'סטר יונייטד מארחת את רדינג ממרכז הטבלה בליגת המשנה, ופרסטון שנמצאת שלושה מקומות מעל רדינג מארחת את טוטנהאם, שתי הקבוצות הטובות ביותר באנגליה משחקות זו מול זו בפעם הראשונה העונה. כל אחת מהן הייתה יכולה לקבל בהגרלה את רקסהאם מהמקום הראשון בליגה החמישית, או אפילו את יריבתה בגביע שפילד יונייטד מהמקום השני בליגת המשנה, אבל לא. ההגרלה קבעה שרק אחת מהן תהיה בשמינית הגמר, וזה גם חלק מהכיף בגביע.
אוהדי התותחנים אולי יהיו יחסית בסדר עם הדחה כי הם מעדיפים להתמקד בליגה, אך עבור קבוצתם מדובר במבחן חשוב. רק אחרי חצי עונה, כשבליגה היא מובילה על סיטי בחמש נקודות למרות משחק חסר, מתחילה לחלחל ההבנה שארסנל יכולה ללכת עד הסוף ולזכות באליפות. ניצחון על האלופה המפחידה בחוץ במפגש רב משמעות, וכבר לא יישאר אף אחד שיטיל ספק.
7 צפייה בגלריה
שחקני ארסנל חוגגים
שחקני ארסנל חוגגים
מבחן חשוב עבורם. אוהדי ארסנל חוגגים
(צילום: AP)
אחרי שספג המון ביקורות על היכולת שהציג במדי נבחרת צרפת במונדיאל, ובעיקר במשחק הגמר - בו גרם לפנדל והוחלף כבר בדקה ה-40 - עוסמאן דמבלה לא נתן לאכזבה להשפיע עליו, ומאז החזרה מהפגרה הוא פשוט נפלא. הוא עם שלושה שערים בשש הופעות - כולל השער היחיד בניצחון על אתלטיקו מדריד בליגה והשער היחיד בניצחון על ריאל סוסיאדד ברבע גמר גביע המלך - אך אי אפשר להסביר כמה טוב הוא היה במשחקים האלה בעזרת מספרים.
"אני חושב שמה שהשתנה בעוסמאן זה שעכשיו הוא מאמין שהוא אחד משחקני הכנף הטובים בעולם", אמר צ'אבי במסיבת עיתונאים בתום המשחק מול סוסיאדד. "אני כבר ידעתי את זה, אבל עכשיו גם הוא מתחיל להאמין בזה. בעמדה שלו הוא לחלוטין אחד הטובים בעולם". כנראה שברצלונה לא תפסיד לג'ירונה בדרבי הקטלאני הקטן, אך על מנת לוודא זאת כל שהיא צריכה הוא שער של דמבלה, כשהצרפתי מעולם לא הפסיד במשחק בו כבש במדי המוליכה.
7 צפייה בגלריה
עוסמאן דמבלה שחקן ברצלונה
עוסמאן דמבלה שחקן ברצלונה
"בעמדה שלו הוא לחלוטין אחד הטובים בעולם". דמבלה חוגג עם החברים
(צילום: רויטרס)
כשכותבים את הקלישאה המפורסמת "קרב צמרת רותח", בדיוק למשחקים מהסוג הזה מתכוונים. מארסיי השלישית (חמש נקודות בלבד מפ.ס.ז' המוליכה), שניצחה בכל ששת משחקיה מאז החזרה מפגרת המונדיאל, פוגשת את מונאקו הרביעית (חמש נקודות ממארסיי) שמגיעה אחרי 1:7 על אז'קסיו, שכלל שלושער של וויסאם בן יידר (11 שערים העונה) וצמד של בריל אמבולו (10 שערים העונה).
שתי הקבוצות משחקות כדורגל מלהיב, ולשתיהן יש ההתקפות הטובות ביותר בצרפת מלבד פ.ס.ז', כשאחרי 19 משחקים עומדת מונאקו על 42 שערי זכות ומארסיי על 39. למזלו של הצופה הניטרלי מארסיי היא המארחת, כך שגם האווירה תהיה נהדרת.
7 צפייה בגלריה
אוהדי מארסיי
אוהדי מארסיי
יספקו כרגיל את האווירה. אוהדי מארסיי
(צילום: גטי אימג'ס)

פינת הניחושים

אטאלנטה - סמפדוריה 1:3. האורחת כבשה שמונה שערים בלבד העונה ב-19 משחקים, כשמנגד הקבוצה של גספריני כבשה 16 שערים בשלושת משחקיה האחרונים בכל המסגרות. מנצ'סטר סיטי - ארסנל 2:2. קרב בין שתי התקפות אדירות, בלתי אפשרי לקבוע מי טובה יותר. ג'ירונה - ברצלונה 2:1. המארחת, שכבשה 26 שערים העונה (מקום חמישי בליגה), תעשה למוליכה חיים קשים ותמצא את הרשת, אך זה לא יספיק לה. מארסיי - מונאקו 2:3. שחזור של התוצאה מהפגש בינהן בסיבוב הראשון.