לפני שנה, כריסטיאנו רונאלדו גורש מהכדורגל האירופי. מנצ'סטר יונייטד שיחררה אותו עוד לפני פגרת המונדיאל בעקבות ראיון שערורייתי שנתן לפירס מורגן ("המועדון בגד בי, עשו ממני הכבשה השחורה"), למחיאות הכפיים של פרשנים רבים, שחשבו שהיא חייבת להיפטר ממנו. אחר כך הגיע הספסול במונדיאל, והירידה בדמעות אחרי ההדחה מול מרוקו. נפוצו דיווחים שהוא הוצע למועדונים בינוניים, כמו פרנקפורט הגרמנית, והם סירבו בנימוס. החתימה שלו באל-נאסר הסעודית התפרשה כהרמת ידיים, רכיבה לעבר הפרישה. הנה, אפילו רונאלדו הגדול יורד מהבמה כשזורקים עליו עגבניות.
אבל מלכים לא הולכים הביתה בשקט, ורונאלדו הוא הדבר שהכי קרוב למלך שהיה בכדורגל מאז פלה. אף אחד לא יגיד לכריסטיאנו שהוא סיים, רק הוא יחליט. והנה, כעבור פחות משנה - עשרות אלפי אוהדים חוסמים עיר שלמה כדי להתקרב אליו, אנשים פורצים לבית המלון שבו הוא שוהה בתקווה לגנוב סלפי. זה קרה באיראן ולא באנגליה, אבל מה זה משנה. הטירוף הוא אותו טירוף. גם בסוף 2023 כולם רוצים לראות את רונאלדו. ההגעה שלו ושל אל-נאסר למשחק בליגת האלופות האסייתית שיתקה את טהרן, השלטונות אפילו נתנו לו ולשחקנים סים מיוחד כדי שיתעדו את זה ברשתות החברתיות, נציגי שלטון באו להתחנף אליו ונתנו לו שטיח פרסי ענק. שוב רונאלדו מקבל יחס מלכותי, זה כל מה שהוא צריך כדי לפרוח.
3 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
הטירוף הוא אותו טירוף, גם בסעודיה. רונאלדו
(צילום: AFP PHOTO / HO /AL NASSR FOOTBALL CLUB)
3 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
סקורר נותר סקורר. רונאלדו
(צילום: Fayez NURELDINE / AFP)

איש מכירות מושלם

גם בסעודיה רונאלדו מקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל בניגוד לשחקנים ותיקים אחרים שמתנהגים בצורת כפוית טובה - הוא מחזיר. לפני שהוא מלך, הוא גם פועל כדורגל שנותן את הנשמה בכל משחק. לא משנה אם זאת ליגת האלופות של אירופה או של אסיה, מגרש נידח בסעודיה או אולד טראפורד - רונאלדו ייתן את הכל. זה הוביל לפתיחת עונה משוגעת של 10 שערים וחמישה בישולים בשבעה משחקי ליגה בלבד. בשישי האחרון הוא נתן תצוגה כמו בימים הכי טובים שלו: בישול ושער דרמטי בפנדל בדקה ה-87 שנתן לאל-נאסר 1:2 על אל-טאי, עם החגיגה האיקונית (שאגת "סיו") ואלפים ציוצים ברחבי העולם שמהללים אותו. ליגה סעודית או לא, רונאלדו מראה שבוע אחר שבוע שהוא מעל לכדורגל. גם אם הוא יכבוש במשחק ידידות בפיג'י, הוא ימשוך כותרות.
הסעודים הביאו את רונאלדו כדי שישמש כפרזנטור של הליגה, ואם לשפוט עד עכשיו – מאות המיליונים שהוא מקבל הם עסקה מאוד משתלמת. אלו לא רק השערים והמספרים, זה רונאלדו שנשאר רונאלדו. הוא מחויב במאה אחוז לפרויקט. הוא מהלל את הליגה בכל מקום. "הליגה הסעודית תהיה אחת מחמש הטובות בעולם", אמר ביולי האחרון, "הליגות באירופה בירידה, אין שם את האיכות שהייתה בעבר. אז אין לי מה לחפש באירופה בגילי. כל השחקנים מהטופ האירופי יגיעו לכאן בסופו של דבר". ואיך אפשר בלי עקיצה למסי? "הליגה הסעודית טובה יותר מה-MLS".
לא חשוב אם רונאלדו באמת מאמין במה שהוא אומר או לא, העיקר הוא ההגנה הבלתי מתפשרת על הליגה הסעודית. החייל הכי טוב שיש. בכל הזדמנות הוא אומר שמדובר בליגה חזקה מאוד, שעוד תלך ותתפתח. הוא חוזר על המסר הזה כמו תוכי. בזמן שניימאר וקארים בנזמה עוד לא ממש התאקלמו, הסעודים בוודאי מרוצים מאוד מההשקעה הכי גדולה שלהם. "הוא מביא איתו אנרגיות מדהימות לכל משחק ולכל אימון", אמר עליו מאמנו החדש לואיס קסטרו. "הוא מודל לחיקוי כי הוא בשליטה מלאה על הגוף שלו. הוא שומר על תזונה ושעות שינה בקנאות, וכך על המגרש אין גבולות למה שהוא יכול לעשות, הוא דוחף את עצמו קדימה כל הזמן".
כנראה שהקרבה לרונאלדו גם העירה לחיים את סאדיו מאנה. החלוץ הסנגלי הגיע לאל-נאסר כשהקריירה שלו בירידה תלולה אחרי עונה קשה בבאיירן מינכן, אולם לצד רונאלדו יש לו שישה שערים בשמונה משחקים. "הם כמו אחים", העידה אמו של סאדיו. מאנה אף חיקה את חגיגת ה"סיו" של רונאלדו אחרי שער, והשניים מרבים להסתודד בפינות ולצחוק כמו נערים בתיכון. מכל הבחינות, הכל מסתדר לרונאלדו בסעודיה על הצד הטוב ביותר, בעוד שאינטר מיאמי מואשמת בכך שהיא מסתירה את חומרת פציעתו של לאו מסי. גם כשהם רחוקים, אחד למטה ואחד למעלה.
3 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
בסעודיה מאוהבים בו. רונאלדו
(צילום: ATTA KENARE / AFP)

ניצח את המאמן

גם בנבחרת הדברים מסתדרים לרונאלדו כמו שהוא רוצה. פרננדו סנטוס, המאמן שהעז לספסל אותו, פוטר. המאמן החדש רוברטו מרטינס נותן לו את הקרדיט בהרכב, ורונאלדו החזיר עם שער ניצחון בדקה ה-89 נגד איסלנד. מי שפינטז על עידן חדש בנבחרת פורטוגל יכול לשכוח מזה בינתיים. "זימון רונאלדו היה החלטה קלה מאוד מבחינתי", אמר מרטינס, "היה לי ברור שאני רוצה שהוא ימשיך בנבחרת. הוא קפטן, הוא מנהיג אמיתי, ויש לו ניסיון שלאף אחד בעולם אין. הוא משמש מודל לחיקוי עבור שחקנים רבים בחדר ההלבשה". מרטינס היה יכול לוותר על רונאלדו ולא היו כועסים עליו בפורטוגל. אבל הוא בחר שלא, הוא גם טס אליו במיוחד לריאד כדי לדבר איתו על כך.
רונאלדו רואה את יורו 2024 באופק, הוא חשב עליו כבר אחרי ההפסד ברבע גמר המונדיאל למרוקו, כי ברור שלא יפרוש מהנבחרת ככה. הוא יהיה בן 39, זה אולי יהיה היורו האחרון שלו, וזאת תהיה הזדמנות אדירה לפרוש מהמדים הלאומיים בתנאים שלו. הוא כבר זכה באליפות אירופה אחת, הוא כבר יודע איך זה מרגיש ובוודאי שהוא יודע מה צריך לעשות כדי להניף את הגביע. ביורו תהיה לו הזדמנות להראות לעולם הכדורגל שוב מי הגדול מכולם, והתשובה מבחינתו היא לא לאו מסי.
פורסם לראשונה: 10:00, 02.10.23