מארסיי של העונה היא חידה אחת גדולה. "תראי, זה או הצלחה ענקית או, רוב הסיכויים, התרסקות איומה", אמר אייל שני באחד מהפרקים הראשונים של "מאסטר שף". בשל התאמתה למגוון רחב של סיטואציות, האמירה הפכה מהר מאוד למם ויראלי ברשתות החברתיות. כל כך הרבה כותרות ניתן להציב מעל המשפט הזה, בוודאי כאלה שקשורות לספורט. "עונת 2022/23 של מארסיי" היא אחת מהן.
למרות שסיימה את העונה הקודמת במקום השני – כנראה המיקום הריאלי הגבוה ביותר שקבוצה שהיא לא פריז סן-ז'רמן יכולה לשאוף אליו בליגה הצרפתית - מארסיי נפרדה הקיץ מהמאמן המוערך חורחה סמפאולי, שעזב בטונים צורמים אחרי ריב עם ההנהלה. במקומו מונה איגור טודור הקרואטי, שכבר בחודש הראשון שלו בתפקיד הצליח לייצר לא מעט כותרות, ולא כאלה חיוביות.
5 צפייה בגלריה
הספיק כבר לריב עם הקהל. טודור
הספיק כבר לריב עם הקהל. טודור
מייצר כותרות. טודור במשחקו הראשון כמאמנה של מארסיי
(צילום: AFP)
טודור, הנחשב למאמן קשוח שתורתו מבוססת בעיקר על משמעת, הוביל לקדם עונה אינטנסיבי במיוחד, שבו מצא את עצמו לא אחת רב עם שחקניו, ובכך כבר הספיק לאבד את אחיזתו הטרם קיימת בחדר ההלבשה. זה התחיל עם חילופי מילים קשות באימון עם גרסון, הקשר הברזילאי, שכמעט הובילה לעימות פיזי, ומאז טודור לא מפסיק להסתבך. ג'ורדן אמאבי, המגן השמאלי הפותח בעונה שעברה, נופה לגמרי מהסגל אחרי ויכוח עם המאמן, שעל פי הדיווחים גם הספיק באותו יום להיקלע לריב קולני עם שחקן הכנף הטורקי צ'נגיז אונדר. בנוסף, מאורו קמוראנסי, עוזרו ויד ימינו של טודור, פוטר אחרי שבוע אחד בלבד בקבוצה, מסיבות שאינן ידועות.
גם כשהחלה העונה, המאמן לא הראה שום סימן לרגיעה. במשחק הפתיחה הושיב טודור על הספסל את דימיטרי פאייט, הכוכב הגדול ביותר והקפטן, במהלך שניתן בקלות להניח כי אינו נובע מסיבות מקצועיות, ויותר עקב העובדה שהשחקן דרש פגישה בין השחקנים לנשיא המועדון בקשר למצב. ההנהלה בחרה לנפנף את פאייט ולעמוד לצידו של טודור המסוכסך, אך את הקהל החם והגדול של מארסיי זה כמובן לא שיכנע. המאמן ספג בוז צורם כאשר הוצג במשחק הפתיחה בסטאד ולודרום, וגם העובדה כי פאייט נכנס כמחליף והקבוצה ניצחה 1:4 מרשים את ריימס לא הרגיעה את האוהדים. במחזור השני פאייט שוב פתח על הספסל, והפעם הקבוצה הציגה יכולת הרבה פחות מרשימה, כשסיימה רק ב-1:1 נגד ברסט, שהייתה טובה בהרבה וראויה לניצחון.
5 צפייה בגלריה
דימטרי פאייט
דימטרי פאייט
הגעתו של טודור פגעה במעמדו. פאייט
(צילום: gettyimages)
ובכן, עד כאן להתרסקות האיומה. עם כל הכבוד למאמן, הדבר שבכל זאת יכול לגרום לעונה של מארסיי להרקיע לשחקים הוא מסע ההחתמות המרשים שביצעה בקיץ. התואר "מרשים" לבדו קצת עושה עוול למארסיי, שכן מדובר בחלון העברות שטרם נראה כמוהו בדרום צרפת. למרות שאיבדה רק שני שחקני הרכב מהעונה שעברה (לואן פרס ובובאקר קאמרה), הקבוצה הוציאה סכום של 73.4 מיליון אירו על רכש (הכי הרבה בצרפת מלבד פ.ס.ז') והתחזקה בלא פחות מ-17 שחקנים - 11 מהם צפויים להיות משמעותיים, מי יותר ומי פחות.
מתוך מבול השחקנים החדשים של הקבוצה, ארבעה שיחקו במדיה כבר בעונה הקודמת כמושאלים: השוער האיטלקי פאו לופס (12 מיליון אירו), החלוץ הפולני ארקדיוש מיליק (8 מיליון אירו), הקשר הצרפתי מתאו גנדוזי (11 מיליון אירו), ושחקן הכנף אונדר (8.4 מיליון אירו). כל אלה היו משחקניה המובילים של מארסיי בעונה הקודמת, וכעת הם שלה באופן רשמי.
בגזרת השחקנים שיערכו הקיץ את הבכורה בקבוצה ניתן למצוא בעיקר השקעות חכמות - אם זה בשחקני עתיד, בשחקנים שהיו מובילים בקבוצות דרג ביניים אחרות והגיעו בסכומים נמוכים, או בכאלה שהגיעו אחרי שסיימו חוזה בקבוצתם. הקשר הצרפתי ז'ורדן ורטו, אחד השחקנים הטובים של רומא בשנים האחרונות, הגיע תמורת 11 מיליון אירו; לואיס סוארס, החלוץ הקולומביאני בעל השם המחייב, נרכש מגרנדה תמורת 9 מיליון אירו וכבש צמד כבר במחזור הראשון כשעלה מהספסל; איסק טורה בן ה-18, בלם העתיד של צרפת המתנשא לגובה מפלצתי של 2.04 מ' (זכור לישראל בשל השער העצמי שהבקיע לזכות הנבחרת בחצי גמר יורו הנערים), נרכש מלה האבר מהליגה השנייה ב-5 מיליון אירו; צ'נסאל אמבמה, בלם נבחרת קונגו ששוויו מוערך ב-17 מיליון אירו לפי האתר טרנספרמקט, הגיע בהעברה חופשית מפורטו.
על הנייר, כל אלה צפויים לחזק מאוד את מארסיי העונה, אך מעליהם נמצאים שלושה שחקנים מסקרנים במיוחד. הראשון הוא כמובן אלכסיס סאנצ'ס, שמעצם העובדה שהיה בעבר אחד השחקנים הטובים בעולם, הופכת הגעתו למעוררת עניין. שחקן ההתקפה הצ'יליאני בן ה-33 הגיע למארסיי בחינם אחרי שהתיר את חוזהו באינטר, והוא מקווה סוף-סוף לשים מאחור את המשבר המקצועי שבו הוא נמצא מאז שעבר למנצ'סטר יונייטד בקיץ 2017. בקבוצתו החדשה יסתפקו גם ב-50 אחוז מהיכולת שהציג בארסנל בשנים הגדולות שלו.
שני השחקנים האחרים הם המגנים החדשים: ג'ונתן קלאוס שהפך בעונה הקודמת לשחקן סגל בנבחרת צרפת והגיע מלאנס תמורת 9 מיליון אירו, ונונו טבארס הפורטוגלי בן ה-22 שהגיע בהשאלה מארסנל. מארסיי משחקת במערך של שלושה בלמים (3-4-2-1), בו יש חשיבות עליונה ליכולת ההתקפית של המגנים הנדרשים לתפוס את כל הקו, ושם בדיוק נמצא היתרון הגדול במשחק של קלאוס (בישל נגד ברסט) וטבארס (כבש בשני המשחקים). בהגדרתם הם אולי נקראים מגינים, אך על המגרש תפקידם כיוצרים הוא הבסיס לכל שיטת המשחק הקבוצה.
כשהיא בחיפושים אחר זהות חדשה, מארסיי של העונה היא חידה אחת גדולה. מצד אחד מאמן שלא מפסיק לריב עם שחקניו וכבר הספיק להפוך לאויב הקהל, ומצד שני מסע רכש המוני אך מדויק שטרם נראה כמוהו בהיסטוריה של הקבוצה. מצד אחד הניצחון 1:4 המרשים על ריימס בחזור הפתיחה, ומצד שני היכולת הרעה ב-1:1 מול ברסט במחזור השני. במקרה הרע, טודור ימשיך לריב עד שיפוטר (או שדווקא זה יעזור למארסיי?), השחקנים החדשים לא יתחברו, והקבוצה תסיים את העונה רחוק מצמרת הטבלה. במקרה הטוב, היא אולי לא תתמודד על אליפות עם פ.ס.ז', אבל אוהדיה, וגם אייל שני, ייהנו מכל רגע.
שתי הקבוצות השיגו נקודה במחזור הראשון, אך בעוד אספניול חילצה 2:2 נגד סלטה ויגו בעזרת פנדל מוצלח של החלוץ חוסלו בדקה ה-98, ראיו וייקאנו הצליחה לשמור על שער נקי ב-0:0 מול ברצלונה המתחדשת והמחוזקת. משהו קורה לסטולה דימטרייבסקי, שוערה המקדוני של ראיו, במשחקים מול ברצלונה – בדרך כלל הוא שוער טוב, אבל במשחקים מול היריבה הקטלאנית הוא הופך לשוער הטוב בעולם. עם דימטרייבסקי בשער, ראיו פגשה את ברצלונה שלוש פעמים מאז שעלתה בחזרה לליגה הבכירה, ולא ספגה אפילו שער אחד. מדובר בקבוצה הראשונה זה 30 שנים שלא סופגת בשני משחקים ברצף בקאמפ נואו.
5 צפייה בגלריה
אוהב לשחק נגד ברצלונה, אבל מה עם אספניול? דימטרייבסקי
אוהב לשחק נגד ברצלונה, אבל מה עם אספניול? דימטרייבסקי
אוהב לשחק נגד ברצלונה, אבל מה עם אספניול? דימטרייבסקי
(צילום: gettyimages)
במשחק בשבוע שעבר, דימטרייבסקי – שאמר בעצמו שאמור היה לעבור בינואר האחרון לברצלונה על מנת להיות השוער השני אך העסקה נפלה מכיוון שנטו לא רצה לעזוב – סיפק חמש הצלות גדולות ונבחר לאיש המשחק. ניתן להניח כי במשחקים מול היריבה האהובה עליו, רוחם של עשרות שוערים אגדיים פוקדים את גופו של דימטרייבסקי. כעת השאלה היא האם זה קורה לו גם מול הקבוצה השנייה של העיר ברצלונה, אספניול.
ישנה סטיגמה לפיה אנטוניו קונטה, מאמנה של טוטנהאם, הוא בעל פילוסופיית משחק הגנתית. אך כשמסתכלים על המספרים של הקבוצה בקדנציה שלו, המסקנה היחידה שניתן להסיק היא כי המאמן האיטלקי הוא קורבן של המקום שבו נולד ושל המערך שבו הוא פורש את שחקניו. התפיסה ההיסטורית קובעת כי הכדורגל האיטלקי תמיד נחשב להגנתי וקשוח, ומערך עם שלושה בלמים נתפס - באופן מוטעה - כזהיר.
כאמור, המציאות מספרת סיפור שונה לגמרי לגבי קונטה. מלבד מנצ'סטר סיטי וליברפול - שתי השליטות של הליגה האנגלית – טוטנהאם היא קבוצת הפרמייר-ליג שכבשה הכי הרבה בשנת 2022 (קונטה מונה בנובמבר 2021). מרשימה עוד יותר היא העובדה ששלושה מארבעת שחקני הפרמייר-ליג היחידים שמעורבים ביותר מ-15 שערים ב-2022, מגיעים מטוטנהאם – הארי קיין, יונג מין סון ודיאן קולוסבסקי, כשיוצא הדופן היחיד הוא קווין דה בריינה ממנצ'סטר סיטי. אחרי שהבריקה התקפית עם רביעייה לשער של סאות'המפטון, וכבשה שני שערים נגד הגנת הברזל של צ'לסי, כעת טוטנהאם תפגוש את וולבס, שהחולייה האחורית שלה רחוקה מלהיות מהטובות בליגה. למרות שאנחנו באוגוסט, צפו למבול. של שערים.
5 צפייה בגלריה
נתפס באופן שגוי כמאמן הגנתי. קונטה
נתפס באופן שגוי כמאמן הגנתי. קונטה
נתפס באופן שגוי כמאמן הגנתי. קונטה
(צילום: gettyimages)
אולי זה לא יספיק לה בשביל לקחת את האליפות מבאיירן – לפעמים נראה כי שום דבר לא יספיק – אך מרכז ההגנה החדש של בורוסיה דורטמונד הוא הטוב ביותר שהקבוצה מציגה זה שנים. מאטס הומלס הוותיק נשאר, ואליו הצטרפו הקיץ ניקלאס זולה, שהגיע בהעברה חופשית מבאיירן, וניקו שלוטרבק, בלם העתיד של גרמניה שנרכש מפרייבורג תמורת 20 מיליון אירו בלבד.
לאחר שניצחה את באייר לברקוזן (0:1) ואת פרייבורג (1:3) החזקות וספגה שער אחד בלבד, תארח דורטמונד את ורדר ברמן, העולה החדשה שסיימה את שני משחקי הפתיחה שלה ב-2:2 (וולפסבורג ושטוטגרט). במידה שדורטמונד תנצח, יהיה זה ניצחון הליגה העשירי ברציפות שלה.
5 צפייה בגלריה
בלם העתיד של נבחרת גרמניה. שלוטרבק
בלם העתיד של נבחרת גרמניה. שלוטרבק
בלם העתיד של נבחרת גרמניה. שלוטרבק
(צילום: gettyimages)