אחרי שאוהדי הכדורגל בגרמניה מחו במשך כחודשיים נגד הכנסת קרן השקעות חיצונית, הודיעה היום (רביעי) מינהלת הליגות הגרמניות כי היא יורדת מהרעיון. "התהליך השנוי במחלוקת של חיפוש משקיע יופסק", נכתב בהודעה הרשמית.
בעיני אוהדים רבים, זה היה עתיד להיות הצעד ראשון לביטול חוק ה"50+1", מה שייקח את המועדון מהם לידי משקיעים עם גישה קרה של שורה תחתונה, כך שהפסקת התהליך היא ניצחון גדול עבורם.
3 צפייה בגלריה
כדורי טניס על במינכן
כדורי טניס על במינכן
מאות כדורי טניס מציפים את המגרש
(צילום: Christian Kaspar-Bartk, getty images)
3 צפייה בגלריה
מחאה גרמניה
מחאה גרמניה
מחאה בשלט רחוק, בליגה השנייה
(צילום: Joern Pollex, getty images)
בחודשיים האחרונים, כאמור, משחקי הכדורגל בליגות בגרמניה מופרעים על ידי ארגוני האוהדים: הם התחילו בזריקת מטבעות שוקולד (שהשחקנים אכלו) וקריאות "שייסה DFL" (ראשי התיבות של מינהלת הליגות בגרמניה), ועברו לזריקה מסיבית של כדורי טניס, העפת מאות אווירונים מנייר, וגם מכוניות עם שלט רחוק שהוסעו לאורך ולרוחב המגרש.
משחקים נעצרו ל־20 דקות ואפילו יותר. שופטים אף נדרשו לקבל החלטות יצירתיות: הם עצרו את המשחק בדקה ה-40, כשמאות כדורי טניס נזרקו למגרש, ירדו להפסקה, וחידשו את המחצית השנייה מהדקה ה-40, בדיוק במקום שבו נעצרה המחצית הראשונה.
3 צפייה בגלריה
מטבעות שוקולוד במשחק בין פרייבורג לאינטרכט פרקנטפורט
מטבעות שוקולוד במשחק בין פרייבורג לאינטרכט פרקנטפורט
מטבעות שוקולוד במשחק בין פרייבורג לאינטרכט פרקנטפורט
(צילום: Matthias Hangst/Getty Images)

מה האוהדים עצרו?

בדצמבר 2023 הצביעו נציגי 36 מועדוני הכדורגל המקצועניים בגרמניה על כניסה של משקיע לליגה. בתמורה למיליארד יורו לשנה במשך 20 שנה, המשקיע היה אמור לקבל שמונה אחוזים מהכנסות המדיה של הליגה. לפי צפי כלכלי, המשקיע אמור היה להרוויח 1.3 מיליארד יורו בשנה מהחלק שלו. זאת אומרת: כדי שהעסקה תהיה טובה לקבוצות ולליגות חייבת להיות עלייה משמעותית בהכנסות מהמדיה.
מה זה אומר במעשים? שהליגה חייבת חדירה והעצמת המוצר בשווקים זרים. זה מיתרגם לשידורי משחקים, בעיקר של הקבוצות הגדולות בשעות נוחות לשווקים כמו אסיה וצפון אמריקה. מבחינת האוהדים הגרמנים מדובר בחילול הקודש.
אם לא די בכך, הרי שרק שתי חברות התחרו על הזכות להיכנס כמשקיעות בליגה. אחת מהן, בלקסטון, פרשה מהמרוץ לאחר שהתברר לה כי לא תוכל ממש להשפיע כלכלית על הליגה, ובעיקר כי לא תוכל להביא להצבעה מחדש את מודל הבעלות של הכדורגל הגרמני.
מינהלת הליגות בגרמניה נשארה עם בית ההשקעות הלוקסמבורגי CVC. בית השקעות שמעורב בפורמולה־1, ראגבי והליגה הספרדית והצרפתית. מדובר בעסק שמבין בספורט, ובעיקר בשיווק של ספורט, אבל פחות עסוק ברגישויות כמו קשר נפשי של אוהדים לקבוצות, נוסטלגיה ומסורת. אחד הקליינטים הבולטים ביותר בפורטפוליו העצום של CVC הוא קרן העושר הסעודית, אחד הטאבואים הגדולים ביותר של אוהדי הכדורגל בגרמניה.