במהלך הקריירה שלו, מסוט אוזיל היה נתון לביקורות רבות בגרמניה על התבטאויותו הפוליטיות ויחסיו החמים עם רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, המדינה ממנה משפחתו של אוזיל היגרה.
במהלך העונה האחרונה הוא פרש מכדורגל, אבל היום (ראשון) שמו שוב מופיע בכותרות בגרמניה מהסיבות הלא נכונות. קשר העבר הצטלם בחדר כושר עם מאמנו האישי כשהשניים מציגים את גופם, ועל החזה של אוזיל מקועקע זאב - סמלה של תנועת "הזאבים האפורים", המזוהה בשנים האחרונות עם ארדואן ונחשבת לפשיסטית וגזענית.
הארגון הוא הזרוע הפרא-צבאית של מפלגת הימין הקיצוני בטורקיה "התנועה הלאומית", ותומך כמוה בהקמת ישות מדינית טורקית אחת מהבלקן במערב ועד לסין במזרח. הארגון מחזיק בדעות גזעניות המכוונות כנגד לא טורקים, ובמיוחד כנגד כורדים, אלבנים, יוונים, יהודים וארמנים, ופועל על מנת למנוע הכרה בינלאומית ברצח העם שנעשה באחרונים בראשית המאה ה-20. השפעתו של הארגון חורגת מגבולות טורקיה ומשתרעת ברחבי טורקסטן - אזור במרכז אסיה, אשר מאוכלס ברובו בעמים טורקיים הדוברים ניבים שונים של השפה הטורקית - ובקרב קהילות מהגרים טורקים באירופה.
התואר המשמעותי ביותר הקשר שהשיג בקריירה היה גביע העולם עם נבחרת גרמניה, במונדיאל שנערך בברזיל ב-2014. סך הכל היו לאוזיל 92 הופעות במדי המנשאפט, במהלכן כבש 23 שערים. אחרי מונדיאל 2018 הוא החליט לפרוש מהנבחרת בעקבות הביקורות הרבות שקיבל על כך שהצטלם עם ארדואן. "אני גרמני כשאנחנו מנצחים, ומהגר כשאנחנו מפסידים", כתב בהודעת הפרישה שלו. טורקים רבים צייצו מחדש את הציוץ שלו ומצרפים את ההאשטאג #ME2.