נבחרת ארה"ב היא כוח עולה בכדורגל העולמי – והפעם על אמת. רגע לפני שהיא מארחת את הקופה אמריקה וקצת יותר משנתיים לפני המונדיאל הביתי, האמריקאים זכו בלילה שבין ראשון לשני בפעם השלישית ברציפות בליגת האומות של CONCACAF (צפון אמריקה) - כלומר בכל מהדורות המפעל - לאחר שניצחו בקלילות 0:2 את מקסיקו, היריבה המושבעת לה לא הפסידו בשבעת המפגשים האחרונים (חמישה ניצחונות ושתי תוצאות תיקו).
מאמן המנצחת גרג ברהאלטר בחר לפתוח עם טיילר אדמס וג'יו ריינה למרות הספקות סביב כשירותם, והחלטתו השתלמה - אדאמס כבש שער אדיר רגע לפני הפסקת המחצית עם בעיטה מ-30 מטר, וריינה קבע את תוצאת המשחק במחצית השנייה. ריינה, שלא פתח בהרכב של קבוצתו מאז ה-1 בנובמבר - הוא עבר בינואר בהשאלה מדורטמונד לנוטינגהאם פורסט - היה השחקן הכי טוב והכי פרודוקטיבי בהתקפה של האמריקאים במהלך הטורניר.
5 צפייה בגלריה
ג'יו ריינה
ג'יו ריינה
נבחר לשחקן הטורניר. ריינה
(צילום: AP Photo/Julio Cortez)
השער שלו מול מקסיקו הצטרף לשני בישולים בחצי הגמר מול ג'מייקה בשבוע שעבר, שם הוא עלה מהספסל וסייע לארה"ב לבצע מהפך דרמטי בדרך ל-1:3 בהארכה, ולשער ב-0:3 על טרינידד וטובגו במשחק הראשון של רבע הגמר בנובמבר. שני שערים ושני בישולים בארבעה משחקים שזיכו אותו בתואר השחקן המצטיין של הטורניר - תפנית לא קטנה עבור הקשר ההתקפי בן ה-21 שעתידו בנבחרת היה מוטל בספק רק לפני כשנה, רגע אחרי המונדיאל בקטאר, אז פורסמה הטלנובלה שזעזעה את אמריקה, שכוכביה היו הוא וברהאלטר.

המשיכו הלאה

רק לפני שנה השניים לא דיברו בגלל סכסוך כואב שהפריד בין משפחותיהם, אבל השבוע הם כבר חגגו יחדיו בשמחה כאילו כלום לא קרה, ויש לכך סיבה טובה - הם צריכים אחד את השני יותר מתמיד. "שנינו התגברנו על זה", סיפר לאחר הזכייה ריינה, פליימייקר שיכול לשנות את המשחק בכל רגע נתון עם מסירה מבריקה. "הוא כישרון מדהים", שיבח ברהאלטר את חניכו, "יש לו את היכולת הזו שאין להרבה שחקנים".
5 צפייה בגלריה
ברהאלטר
ברהאלטר
ראה את ריינה הופך מנער לכוכב כדורגל. ברהאלטר
(צילום: AP Photo/Tony Gutierrez)
נבחרת ארה"ב הפכה למקלט של ריינה לאחר שקריירת המועדונים שלו, שהתחילה בקול תרועה רמה, די השתבשה. הוא בעיקר יושב על הספסל מאז המעבר לנוטינגהאם, שנלחמת על חייה בפרמייר-ליג עם סגל עמוס מדי ולא מאוזן. הוא פתח רק במשחק אחד העונה, עוד באוקטובר, ורק בשמונה משחקים מאז אוגוסט 2021. הוא היה צריך משהו חיובי, והוא מצא אותו במדי הנבחרת. "האנרגיה שיש לנו כאן, היא מדהימה. אני תמיד אוהב לבוא לנבחרת", סיפר.
את הבכורה שלו בבוגרים של "הכוכבים והפסים", במדיהם הספיק לרשום 24 הופעות ושבעה שערים, ערך ריינה תחת ברהאלטר בנובמבר 2020, רגע לפני יום הולדתו ה-18. הנער הגיע עם התלהבות אדירה סביבו, ועבור המאמן כמשהו גדול אפילו יותר. ברהאלטר ואבא של ריינה, קלאודיו, שיחקו יחדיו כשג'יו היה בן 12, והם ונשותיהם הפכו לחברים קרובים מאוד, כך שגרג צפה מקרוב בנער הופך לכוכב. כשהוא זימן אותו לראשונה לסגל הנבחרת והעלה אותו לדשא, זה היה "כמעט כמו להכניס למשחק בן משפחה", כפי שסיפר ברהאלטר ב-2022 לפודקאסט של ESPN.
לכן רבים הופתעו מכך שריינה ג'וניור קיבל רק שבע דקות בשלב הבתים של מונדיאל 2022 ועוד מחצית כמחליף בהפסד להולנד בשמינית הגמר. רגע אחרי הטורניר, התברר שמאחורי הקלעים התפתחה שערוריית ענק סביב הנושא. בארה"ב נחשף כי לאחר שברהאלטר ערך שיחה עם ג'יו במהלך המונדיאל והבהיר לו שהתפקיד שלו בגביע העולם יהיה מצומצם יחסית, ההורים של השחקן איימו על המאמן שהם יחשפו פרטים אישיים שלו, ואף שלחו מסרים גם לראשי ההתאחדות האמריקאית. הדבר חייב את ברהאלטר להיחשף ולפתוח תיבת פנדורה.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ארה"ב, גרג ברהאלטר, קלאודיו ריינה
שחקני נבחרת ארה"ב, גרג ברהאלטר, קלאודיו ריינה
ברהאלטר (מספר 3) וריינה (10) במונדיאל 2002
(צילום: גטי אימג'ס)
בינואר 2023 הוא הודה בטוויטר כי לפני 31 שנים בעט בבת זוגו רוזלינד, שהפכה בהמשך לאשתו ואם ארבעת ילדיו, והוסיף כי החליט לצאת לתקשורת בגלל האיומים. ההתאחדות כבר קיבלה את המידע הזה מההורים של ריינה כשבוע אחרי ההדחה, ב-11 בדצמבר, בדיוק ביום שבו ברהאלטר אמר בריאיון שאחד משחקני הנבחרת כמעט נזרק מהסגל אחרי ש"לא עמד בדרישות במגרש ומחוצה לו". המאמן הושעה מתפקידו, החברות המשפחתית התפרקה, וג'יו היה במוקד כל הבלגן.
בחקירת ההתאחדות אף נחשף שקלאודיו החל להתלונן על דקות המשחק של בנו כבר ב-2019, כשג'יו ייצג את נבחרת ארה"ב במונדיאל עד גיל 17. בינתיים, ברהאלטר חשף שגם הוא קיבל תלונות מהאב במהלך אותו טורניר, כאשר חברו הוותיק שלח לו בהודעה שמאמן נבחרת הנערים דאז רפאל וויקי הוא "המאמן הגרוע ביותר אי פעם". ברהאלטר סיפק לחקירה גם הודעות שקיבל ב-2019 ו-2020, בהן קלאודיו מתח ביקורת על היחס לבנו, מאמנים וסידורי נסיעות.
ריינה חזר לנבחרת במארס האחרון, אבל ברהאלטר עוד היה מושעה. כשהוא קיבל בחזרה את התפקיד ביוני, הוא הודה ש"יש עבודה לעשות" כדי לתקן את הקשר עם ג'יו. הוא לא זימן אותו מיד כי הוא הבין שהמצב עדין, ואפילו התייעץ עם מומחים לגישור, אבל בסופו של דבר שניהם ידעו שמדובר באינטרס לאומי. "אם לא היינו שמים את זה מאחורינו, זה היה פוגע בנבחרת", סיפר ריינה לאחר המשחק האחרון, "אני חושב שזה מה שהיה הכי חשוב עבור שנינו". כשהם התאחדו באוקטובר במחנה של הנבחרת בקונטיקט, הם התחייבו זה לזה ובפני הנבחרת להמשיך הלאה.
אבל הבעיה שיצרה את הפרשה הביזארית עדיין הייתה קיימת. לברהאלטר יש שני שחקני כנף נהדרים - כוכב הנבחרת כריסטיאן פוליסיק (מילאן) וטימותי וואה (יובנטוס) - ומספר רב של קשרים אמינים. כשכולם בריאים - במקביל לדעיכה של ריינה בקריירת המועדונים - למאמן לא היה מקום ברור עבור השחקן החוזר ב-11 של ארה"ב. הפתרון לכך הגיע בשני המשחקים האחרונים בליגת האומות - עם ריינה על הספסל, ארה"ב הייתה חסרת שיניים, אך ברגע שהוא נכנס, היא כבשה חמישה שערים ב-155 דקות. הוא היה מעורב, באופן ישיר או עקיף, בארבעה מהם.
5 צפייה בגלריה
ג'יו ריינה
ג'יו ריינה
חזר להרכב בכוחות עצמו. ריינה
(צילום: AP Photo/Julio Cortez)

מחכה לקופה אמריקה

אך המצב של ריינה, כאמור, עדיין רחוק מלהיות אידיאלי. בעקבות הירידה ההדרגתית במעמדו בדורטמונד, הוא שכר את שירותו של סוכן העל ז'ורז'ה מנדש, שהנדס את המעבר המוזר לנוטינגהאם. הוא נכנס לסיטואציה הכי פחות טובה עבורו - גם תחרות קשה (עמדת ה-10 המועדפת עליו תפוסה על ידי כוכב הקבוצה מורגן גיבס-וייט) וגם קרבות תחתית. ריינה שיחק רק 42 דקות בחודשיים, גם בגלל מחלה שגרמה לו להחמיץ כמה משחקים.
הוא הצטרף לקבוצה שלא מפסיקה לרוץ, ומשחק כעת עבור המאמן נונו אספריטו סנטו, שנדמה כי הוא רואה ביכולת טכנית ויצירתיות תכונות משניות או מותרות. ריינה מעולם לא היה השחקן החזק או הפיזי ביותר, וכעת הוא נאלץ להסתגל. אבל האבולוציה הזו כבר בעיצומה. "ראינו הרבה שיפור בעבודה ההגנתית שלו", אמר ברהאלטר, שהוסיף כי "התזמון, הטיפול בכדור והמסירה שלו הם באמת יוצאי דופן. הוא יודע איך לתת את הכדור לחברים לקבוצה במצבים אידיאליים".
5 צפייה בגלריה
ריינה
ריינה
נכנס לסיטואציה הכי פחות טובה עבורו. ריינה
(צילום: REUTERS/David Klein)
יום אחד בוודאי תהיה קבוצה שתראה את הדברים האלה בריינה ותעריך אותם (זאת כמובן במידה שההורים שלו לא יסחטו את המאמן כדי שייתן לו לשחק). אבל בינתיים יש לו את נבחרת ארה"ב, שנמצאת כעת בשיא שלה, ובקיץ תארח כאמור את אליפות דרום אמריקה. היא תשחק בבית 3 עם אורוגוואי, פנמה ובוליביה - וצפויה לעלות לרבע הגמר בלי בעיה, אך יכולה גם להגיע רחוק יותר. עם הגיל והכישרון של ריינה, הצטיינות שם תהווה מקפצה גם לקריירת המועדונים.
פורסם לראשונה: 18:45, 28.03.24