היסטוריה התרחשה הערב (שלישי) בטביליסי. נבחרת גאורגיה ניצחה בגמר פלייאוף העלייה ליורו של דרג 3 את יוון בביתה, 2:4 בפנדלים אחרי 0:0 בתום 120 דקות, ועלתה לראשונה בתולדותיה לאליפות אירופה. גאורגיה תשחק בבית 6 של היורו עם פורטוגל, טורקיה וצ'כיה.
44 אלף גאורגים הגיעו לאצטדיון פאיצ'דזה וראו איך נבחרתם עוצרת במשך 120 דקות את היוונים העדיפים, האלופים מ-2004, ואז מתעלה ברגע האמת. שוער ולנסיה גיורגי ממרדשווילי עצר את הבעיטה הראשונה של היוונים בדו-קרב, שיצאה מרגלו של אנסטסיוס בקסטאס. ז'ורז' מיקואטדזה בעט החוצה את הפנדל השלישי של הגאורגים, אך גיורגוס גיאקומאקיס פספס בעצמו את המסגרת בבעיטה הרביעית של היוונים, ומיד לאחר מכן ניקה קבקסריקי דייק בפנדל המכריע - שגרם לאצטדיון לשאוג.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת גאורגיה חוגגים
שחקני נבחרת גאורגיה חוגגים
שחקני נבחרת גאורגיה חוגגים
(צילום: Giorgi ARJEVANIDZE / AFP)
5 צפייה בגלריה
האוהדים הגאורגים שפרצו לכר הדשא בסיום
האוהדים הגאורגים שפרצו לכר הדשא בסיום
שמחה גדולה בטביליסי. האוהדים הגאורגים שפרצו לכר הדשא בסיום
(צילום: Giorgi ARJEVANIDZE / AFP)
חצי הגמר פלייאוף העלייה ניצחה גאורגיה את לוקסמבורג 0:2. היא נזקקה לו אחרי שכשלה לעלות ישירות מהמוקדמות, שם סיימה במקום הרביעי בבית קשה מאוד שכלל בין היתר את ספרד, סקוטלנד ונורבגיה.
העלייה של גאורגיה היא מפתיעה, אך לא מקרית. הכדורגל במדינה התפתח בשנים האחרונות, והנבחרת הצעירה אף עלתה לרבע גמר היורו הביתי בקיץ האחרון, שם היא הפסידה לישראל בפנדלים.
לגאורגיה יש המון כישרונות מבטיחים שמשחקים בליגות חזקות ברחבי אירופה, בראשם כמובן חביצ'ה קברצחליה, שחקן הכנף בן ה-23 שנבחר אשתקד לשחקן העונה באיטליה אחרי שהוביל את נאפולי לאליפות ראשונה מאז ימי דייגו ארמנדו מראדונה, לו הוא מושווה לעיתים תכופות כמעט מהרגע הראשון שלו בדרום איטליה. הערב הוא הוחלף בדקה ה-109 בעקבות פציעה.
5 צפייה בגלריה
חביצ'ה קברצחליה
חביצ'ה קברצחליה
הכוכב. קברצחליה
(צילום: SHLAMOV / AFP)
עם העלייה של גאורגיה, כעת נותרו 19 נבחרות באירופה שמעולם לא עלו ליורו, שאחת מהן היא כמובן ישראל. השאר הן ליכטנשטיין, מלטה, סן מרינו, קפריסין, לוקסמבורג, בוסניה, אנדורה, בלארוס, ליטא, מולדובה, מונטנגרו, קוסבו, קזחסטן, גיברלטר, איי פארו, אסטוניה, אזרבייג'ן וארמניה.

אוקראינה עלתה על חשבון איסלנד

בגמר פלייאוף העלייה של דרג 2 ניצחה אוקראינה 1:2 את איסלנד, שכזכור הדיחה בשבוע שעבר את ישראל בחצי הגמר עם 1:4 בבודפשט. אוקראינה, שביורו הקודם נעצרה רק ברבע הגמר, תשחק בבית 5 של האליפות עם בלגיה, סלובקיה ורומניה - ובזכות הסגל החזק שלה בהחלט יכולה לכוון להגיע רחוק גם הפעם, בטורניר שיהיה הרביעי בתולדותיה.
כוכב נבחרת איסלנד אלברט גודמנסון, שכיכב עם שלושער מול ישראל ומבוקש באינטר, העלה את נבחרתו ליתרון מפתיע עם שער בתום מבצע אישי אדיר (30), אך יליד נהריה ויטור ציגנקוב (54) ומיכאלו מודריק מצ'לסי (84) קבעו מהפך באצטדיון בורוצלב שבפולין, שם אירחה אוקראינה את המשחק בגלל המלחמה עם רוסיה.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת אוקראינה חוגגים
שחקני נבחרת אוקראינה חוגגים
יופיעו ביורו בפעם הרביעית. שחקני נבחרת אוקראינה חוגגים
(צילום: Sergei GAPON / AFP)
אוקראינה ביצעה מהפך גם בחצי גמר הפלייאוף, אז ניצחה את בוסניה 1:2 בחוץ. היא הייתה קרובה מאוד להבטיח את מקומה באליפות בית המוות של שלב המוקדמות שכלל בין היתר את אנגליה ואיטליה, כשצברה שצברה 14 נקודות, בדיוק כמו הנבחרת מארץ המגף, ופספסה את המקום השני רק בגלל הפרש שערים נחות (4 לעומת 7). למעשה, מחזור הסיום הפגיש את אוקראינה ואיטליה לקרב ישיר על העלייה, ואלופת אירופה השיגה את הכרטיס בזכות תיקו נטול שערים, לאחר שהשופט בחר לא להעניק פנדל שכנראה הגיע לאוקראינה בתוספת הזמן.

פולין עלתה על חשבון ויילס

למרות המשבר של השנים האחרונות, גם נבחרת פולין תהיה באליפות אירופה הקרובה, זאת לאחר שהערב היא ניצחה בגמר פלייאוף העלייה של דרג 1 את ויילס בחוץ עם 4:5 בפנדלים בתום 120 דקות. פולין, שתשחק בקיץ ביורו החמישי בתולדותיה, תקווה לשחזר את הישג השיא שלה מ-2016, אז נעצרה ברבע הגמר, אבל לשם כך היא תצטרך תחילה לעבור את בית 4 הקשה שכולל גם את צרפת, הולנד ואוסטריה.
בדו קרב הפנדלים, כל הבועטים הפולנים, בהובלת רוברט לבנדובסקי, היו מדויקים, בעוד שאקס מנצ'סטר יונייטד דניאל ג'יימס נעצר בבעיטה החמישית והאחרונה של המארחת אצל וויצ'ך שצ'נסני, שוער פנדלים נהדר. ב"יום שאחרי גארת' בייל", המפסידה נשארת מחוץ לאליפות אירופה לראשונה מאז 2012.
5 צפייה בגלריה
לבנדובסקי והחברים חוגגים
לבנדובסקי והחברים חוגגים
פולין עלתה למרות המשבר. לבנדובסקי והחברים חוגגים
(צילום: Geoff Caddick / AFP)
בחצי הגמר הביסה פולין בביתה את אסטוניה 1:5. פלייאוף העלייה היה גלגל ההצלה שלה אחרי קמפיין מוקדמות מזעזע, בו סיימה רק במקום השלישי בבית נוח מאוד על הנייר, אחרי אלבניה וצ'כיה.
פורסם לראשונה: 21:43, 26.03.24