תכינו את הפיצוחים, תקררו את הבירות ותפנו לעצמכם כמה שעות טובות - כזה יום ראשון של כדורגל כבר מזמן לא היה לנו. נכון, לא מעט משחקים גדולים ראינו בשנים האחרונות, אבל מקבץ כל כך מרשים של משחקי צמרת בליגות הגדולות של אירופה ועימותים כל כך יוקרתיים בין הכוכבים הגדולים ביותר כבר מזמן לא ראינו. אז זה מה שמחכה לנו בערב המטורף.
כותרת יום ראשון הגדול

עברו להגנה

הסיפור: מסימיליאנו אלגרי משדרג בסבלנות את הגרסה החדשה של יובנטוס, עם פדריקו קייזה כאיש המרכזי וחזרה להישענות על הגנה חזקה מאוד. מדובר בשישה ניצחונות רצופים בכל המסגרות, ארבעת האחרונים בסגנון המוכר: 0:1. הפתיחה המעורערת נמחקה מהר, ויובה כבר במקום השביעי. זה אמור להיות משחק שיבחן עד כמה ההתקפה של אינטר בעידן שאחרי רומלו לוקאקו מתאימה לניפוץ חומות איכותיות מקומיות בדרך לאליפות שנייה ברציפות. לאוטרו מרטינס ואדין דז'קו עושים עד כה עבודה נהדרת, אבל יובנטוס לא דומה ליריבות אחרות, גם אם זו לא הגרסה האימתנית של העשור שעבר.
9 צפייה בגלריה
פדריקו קייזה
פדריקו קייזה
האיש המרכזי. פדריקו קייזה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
בכושר שיא בגיל 35. אדין דז'קו
בכושר שיא בגיל 35. אדין דז'קו
בכושר שיא בגיל 35. אדין דז'קו
(צילום: רויטרס)
דמויות המפתח: בגיל 35, החלוץ הבוסני דז'קו נראה טוב מתמיד וחווה רנסנס בקריירה שלו. אין הרבה שחקנים שיודעים ומסוגלים להתמודד טוב ממנו עם בלמים איטלקים משובחים, כאלה בסגנון לאונרדו בונוצ'י – בן 34 ועדיין העוגן של יובה.
חשיבות המשחק: ברור שנאפולי (8 מ־8) תאבד נקודות מתישהו, אבל בינתיים היא יוצרת פער – שבע נקודות מאינטר וכבר עשר מיובה. הפסדים בקרבות הפנימיים בין הגדולות עלולים להיות הרסניים עבור שתי הקבוצות, ובמקרה הזה גם תיקו לא יהיה טוב לאף אחת מהן.
כותרת יום ראשון הגדול

קלאסיקו ראשון בלי מסי

הסיפור: בין התוצאות המאכזבות בליגת האלופות, המשבר הכלכלי החמור והרעש שהתחולל בעקבות עזיבת לאו מסי, נוצר מצג שווא לפיו ברצלונה מצויה במשבר חמור בליגה. זה בטח לא מה שרונלד קומאן רצה לראות, אבל לא מדובר במצב בלתי הפיך – בארסה בסך הכל במרחק שתי נקודות מריאל (15 לעומת 17), לשתיהן משחק חסר, והראשונה סוסיאדד עם 20 ואינה קבוצה שיכולה לרוץ עד הסוף. בתוך המכלול הזה נמצאות עוד כמה קבוצות, בראשן אתלטיקו מדריד, אבל אף אחת לא מרשימה במיוחד. ברצלונה במצב סביר בהחלט, וקומאן הודה שמצב הרוח במועדון משתפר – בטח אם לוקחים בחשבון את חידוש החוזים של פדרי ואנסו פאטי.
9 צפייה בגלריה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה. ברצלונה במצב סביר
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
מושך אש. קארים בנזמה
מושך אש. קארים בנזמה
מושך אש. קארים בנזמה
(רויטרס)
אבל גם זה סוג של מצג שווא מצד המאמן, בניסיון לשדר אווירה קצת שונה. שתי הענקיות שיחקו בשבוע שעבר נגד שתי הגדולות של הכדורגל האוקראיני בליגת האלופות. בארסה הייתה אפורה ב־0:1 על דינמו קייב – משחק אליו הגיעה עם הגב לקיר – בעוד ריאל פירקה בחוץ את שחטאר דונייצק ומנור סולומון 0:5. הבלאנקוס הרבה יותר שלמים ומחוברים כרגע.
דמויות המפתח: קארים בנזמה מושך את כל האש. בימים אלה הוא עומד למשפט בצרפת בגלל מעורבותו לכאורה בפרשת הסחיטה של חברו לנבחרת מתיה ולבואנה, ובמועדון מנסים לתת לו כמה שיותר שקט. האם בכלל אפשרי להתנתק ולדלג בין הסיטואציות השונות, בין שופט עם משרוקית לשופט שיקבע את העתיד שלו? בארסה תשמח לקבל יותר מהסקורר שלה ממפיס דפאי, שבחודש האחרון תרם לה רק שני שערים – שניהם מהנקודה הלבנה.
חשיבות המשחק: גדולה בעיקר עבור ברצלונה, שיכולה להיכנס מחדש למערבולת במקרה של כישלון. ההיבט המנטלי יפגע בה יותר לאורך זמן אם תפסיד, בעוד ריאל תתאושש מהר בצמרת הפתוחה.
כותרת יום ראשון הגדול

סולשיאר מחפש חבל הצלה

הסיפור: כבר ברור שאולה גונאר סולשיאר לא יחזיק מעמד עוד זמן רב במנצ'סטר יונייטד. כריסטיאנו רונאלדו שוב הציל אותו בליגת האלופות עם הקאמבק נגד אטאלנטה, ואחרי המשחק דווח שלא המנג'ר הנורווגי שולט בקבוצה, אלא הצמד הפורטוגלי: רונאלדו נזף בחבריו בפיגור 2:0 ושאל אם הם לא מתביישים בעצמם, בשיחה מתוחה בחדר ההלבשה, בעוד ברונו פרננדש אמר לסולשיאר לשנות את השיטה ולהזיז אותו קדימה יותר. זה נגמר ב־2:3, כשפרננדש מבשל פעמיים ונבחר למצטיין.
9 צפייה בגלריה
אולה גונאר סולשיאר עם הראש באדמה
אולה גונאר סולשיאר עם הראש באדמה
אולה גונאר סולשיאר
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
(צילום: gettyimages)
נראה שגדול על סולשיאר להשתלט על הכימיה המורכבת וכמות הפוטנציאל שיש באולד טראפורד, ועכשיו הוא עוד עולה מול מנג'ר מבריק בדמות יורגן קלופ, היחיד שעוד לא הפסיד בליגה וזה שלא נשבר מעונת הפציעות הכושלת ושיחרר מחדש את ליברפול הטורפת. רק ארבע נקודות מפרידות ביניהן (18 לליברפול, 14 ליונייטד, צ'לסי ראשונה עם 22), אבל הכושר הנוכחי של יונייטד רעוע מאוד וצריך להדאיג כל אוהד. מקצועית, ליברפול נראית עדיפה.
דמויות המפתח: מוחמד סלאח כבש בכל אחד מתשעת המשחקים האחרונים של ליברפול בהם שותף. מעולם הוא לא שיחק כל כך טוב, והגיע לשלב הקסום בו הכל נכנס לו, מסלאלומים ברחבה ועד בעיטות שמשנות כיוון לטובתו. יונייטד עוד לא הגיעה למצב של תלות מוחלטת ברונאלדו, נטייה שיש לקבוצות שלו, אבל בשלושת משחקי הליגה האחרונים הוא לא הבקיע – והיא לקחה נקודה אחת מתשע.
9 צפייה בגלריה
סלאח חוגג במדריד
סלאח חוגג במדריד
מוחמד סלאח
(צילום: EPA)
חשיבות המשחק: עצומה. הפסד ביתי ליריבה הענקית יכול לשגר מיידית את סולשיאר הביתה, במיוחד אם זו תהיה תבוסה. תוצאה כזו גם תרחיק את יונייטד ממאבק האליפות. לאור היכולת של צ'לסי, ליברפול יודעת מצידה שאסור לאבד נקודות בשום מקום, ושמדובר בהזדמנות טובה לנצח באולד טראפורד.
כותרת יום ראשון הגדול

זהבי, לטיפולך

הסיפור: איינדהובן בפיגור נקודה אחת בלבד אחרי המוליכה איאקס, ומצליחה להוציא בליגה נקודות גם במשחקים גרועים שלה – כמו במחזור שעבר, שבו ניצחה את זוולה 1:3 בזכות שלושה שערים בין הדקות 84 ו־89. אבל גם הניצחון הזה לא יכול להסתיר את המציאות: הפער המקצועי נראה עצום. איאקס מגיעה לסוף אוקטובר כאחת הקבוצות החזקות באירופה, כזו שאפשר לדבר עליה אפילו במונחים של מועמדת לזכייה בליגת האלופות אם הכל יתחבר לה. אחרי תשעה מחזורים הפרש השערים שלה עומד על 2:32, בצ'מפיונס היא בדיוק הביסה את דורטמונד, ולמרות שזה "משחק עונה" היא פייבוריטית מובהקת.
9 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי
(צילום: AP)
דמויות המפתח: רוג'ר שמידט ניסה לרענן בליגה האירופית מול מונאקו, והעלה את ערן זהבי לשלוש דקות בלבד. זה נגמר בהפסד 2:1 ביתי. בתקופה שלו בהולנד הישראלי הוכיח יותר מאחרים בסגל שהוא שחקן שמגיע למשחקים גדולים. איאקס נהנית מהעונה הגדולה בקריירה של חלוץ נבחרת חוף השנהב סבסטיאן האלר, שחקן בלתי ניתן לעצירה בחודשיים החולפים.
חשיבות המשחק: גדולה מאוד. למרות שהיתרון לא יהיה בלתי מחיק, ניצחון של איאקס יהיה הצהרה ברורה בנוגע לכך שגם השנה האליפות תהיה שלה.
כותרת יום ראשון הגדול

בלי פרצופים, אמבאפה

הסיפור: מבין כל הקבוצות שמסתובבות באזור הצמרת מתחת לפ.ס.ז', מארסיי נראית כרצינית ביותר, מה גם שהיריבות בין המועדונים נהדרת. הבעיה היא שהספינה הזו הפליגה במהירות, והפער בין פריז הראשונה למארסיי השלישית (לה יש משחק להשלים) כבר עומד על עשר נקודות. האמת היא שאין איום אמיתי על האליפות של הגלאקטיקוס. מאוריסיו פוצ'טינו נהנה מאינספור אפשרויות, ומשנה הרכבים בסגנון מכבי ת"א בכדורסל בין הליגה ואירופה. זה גם מה שמייצר עניין במשחקי הקבוצה, כי בשני האחרונים היא נכנסה לצרות וביצעה מהפך מאוחר.
9 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
קיליאן אמבאפה
(צילום: AFP)
דמויות המפתח: ניימאר חוזר מפציעה לסגל פ.ס.ז', אבל האיש במוקד הוא קיליאן אמבאפה, שהפסיק עם הפרצופים והתחיל לשחק כדורגל אדיר כמו שהוא יודע. הוא גם מכיר את המשחקים האלה טוב מלאו מסי, שלא תמיד פותח בליגה. מהצד השני זה עדיין דימיטרי פאייט, עם רמת כישרון ואומץ לסחוף קבוצה להפתעה.
חשיבות המשחק: לא גבוהה. אולי ניצחון יכניס טירוף במארסיי, אבל פ.ס.ז' רק תגדיל מחדש את הפער בהמשך.