הליגה הסרבית תצא השבוע לפגרת חורף ארוכה עד 10 בפברואר, אבל זה יקרה רק אחרי רגע השיא שלה – הדרבי של בלגרד. האלופה והמוליכה, הכוכב האדום של ברק בכר ועומרי גלזר, תתארח הערב (רביעי, 19:00) אצל פרטיזן של ביברס נאתכו מהמקום השני לקרב על הפסגה.
פרובינציאליות בצד – הדרבי של בלגרד הוא ביג דיל אמיתי, אחד מהמאבקים העירוניים הגדולים בעולם, עם אווירה מטורפת ביציעים וחשיבות עצומה בעיני האוהדים. איבה כמו זו ששוררת בין המחנות בבלגרד כמעט שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר, בטח לא באירופה. אין כמעט מפגש ביניהן שלא נגמר במכות, עצורים וכאוס. ככה זה כשמדובר בשניים מהמועדונים עם ארגוני האולטראס הכי משוגעים/אלימים/מסורים/קיצוניים בכדורגל. לכך יש להוסיף גם מנה גדושה של היסטוריה, מתבלים בהרבה פוליטיקה, ומקבלים את "הדרבי הנצחי", שנקרא כך משום שמאז שהקבוצות נוסדו, ב־1945, הוא לא נעלם גם כשהגבולות והמשטר השתנו.
4 צפייה בגלריה
כוח משטרה על רגע האוהדים בדרבי של בלגרד
כוח משטרה על רגע האוהדים בדרבי של בלגרד
אחד מהמאבקים העירוניים הגדולים בעולם. כוח משטרה על רקע מופע ההאוהדים בדרבי של בלגרד
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
הכוכב האדום הקומוניסטית במקורה ופרטיזן בלגרד הבנויה על ערכי הצבא היוגוסלבי חולקות ביניהן 90 אחוז מהאוהדים בסרביה (42:48 לטובת הכוכב האדום, לפי סקר שנערך במדינה), כמו גם את כל האליפויות של הליגה הסרבית מאז שיצאה לדרך כמפעל עצמאי ב־2006 לאחר הפיצול ממונטנגרו (8:9 לכוכב). בנוסף, לאורך תקופה זו, רק שלוש פעמים קבוצה שהיא לא אחת מצמד הבלגרדיות סיימה במקום השני. דומיננטיות מוחלטת.

מהפך סטנדרטי בפסגה

אבל בשנים האחרונות זו ליגה של קבוצה אחת. פערים כלכליים אדירים נפתחו, ובכר הגיע הקיץ לכוכב האדום לאחר שהקבוצה זכתה באליפות שישית ברציפות בתום עונה ללא הפסד, ועם פער של 26 נקודות מפרטיזן שסיימה רביעית. לא סתם נאתכו אמר לפני העונה כי לקבוצתו יש "סיכוי של פחות מאחוז לזכות באליפות".
4 צפייה בגלריה
הכוכב האדום מנצ'סטר סיטי ברק בכר
הכוכב האדום מנצ'סטר סיטי ברק בכר
חייב להשיג ניצחון ב"דרבי הנצחי". ברק בכר
(צילום: PEDJA MILOSAVLJEVIC / AFP)
זו גם הסיבה שאליפות לא תהפוך את העונה הראשונה של בכר באירופה להצלחה. הוא הגיע לקבוצה בשביל מטרה אחת: לעבור סוף־סוף שלב בליגת האלופות – שאליה עלתה הכוכב האדום אוטומטית – אם דרך עלייה לשמינית הגמר ואם דרך המקום השלישי שמוביל לליגה האירופית. הוא קיבל כל מה שרצה, כולל הרבה מאוד כסף לרכש, אבל הקמפיין הסתיים בהדחה מאכזבת עם נקודה בלבד. מנצ'סטר סיטי ולייפציג חזקות יותר, אבל יאנג בויז היא קבוצה באותו סדר גודל עם אותן שאיפות, ובכר נכשל מולה.
בתקשורת הסרבית לא ריחמו על בכר לאחר ההדחה. ב"ספורט" כתבו כי "זה הזמן לעשות חשבון נפש ולהגיד שלום למאמן. ניתנו לו סכומי כסף שלא ניתנו בהיסטוריה של המועדון ומה קיבלנו? מפלה אחרי מפלה". ההערכה בסרביה הייתה שבכר לא ימשיך, ושאין סיכוי שיישאר בתפקידו אם יפסיד בדרבי. וזה מגיע הערב.
למזלו, שתי הקבוצות נמצאות במומנטום הפוך, וזו של בכר היא זו שדוהרת למעלה. אחרי פתיחת עונה נפלאה, פרטיזן השיגה רק ארבע נקודות בארבעת משחקיה האחרונים, שכללו תבוסה 4:0 לבאצ'קה טופולה. היא איבדה את המקום הראשון ליריבה המרה, שה־1:4 שלה על ספרטק סובוטיצה בשבת היה ניצחון הליגה השישי ברציפות שלה, והיא פתחה יתרון של שתי נקודות בפסגה.

הגיבור הבלתי צפוי

למרות המצב הצמוד בטבלה, על הנייר זה לא אמור להיות כוחות, והכוכב האדום היא פייבוריטית מובהקת. לפי "טרנספרמקט", שווי הסגל שלה עומד על 73 מיליון אירו– יותר מכפול משל פרטיזן (34 מיליון אירו). השחקן עם השווי הכי גבוה בפרטיזן הוא הבלם והקפטן בן ה־23 סבטוזר מרקוביץ' (3.5 מיליון אירו) – ובכוכב יש עשרה שחקנים השווים יותר ממנו, בראשם הקשר ההתקפי בן ה־30 מירקו איבניץ' (תשעה מיליון אירו, היקר ביותר בסרביה) ושחקן הכנף בן ה־24 עוסמאן בוקארי (6.5 מיליון איור).
אך מלך השערים של הכוכב בליגה הוא בכלל החלוץ בן ה־18 יובאן מיאטוביץ', שהשלושער שלו במשחק האחרון שיפר את מאזנו לשמונה כיבושים. הוא מכונה "וויין רוני הסרבי", ואל תתפלאו אם הדרבי יהיה המשחק האחרון שלו בקבוצה, לאור הביקוש ההולך וגובר (יובנטוס ופיינורד בתמונה). אבל העובדה שמיאטוביץ' מוביל את רשימת הכובשים של האלופה גם מסבירה מדוע בכר חוטף ביקורות על היעדר היררכיה: לכוכב יש את ההתקפה הטובה בליגה (46 שערים), אך אף אחד מהשמות הבולטים לא מתעלה מבחינת מספרים.
4 צפייה בגלריה
שחקן פרטיזן בלגרד ביברס נאתכו
שחקן פרטיזן בלגרד ביברס נאתכו
מהשחקנים החשובים ביותר של פרטיזן. ביברס נאתכו
(Srdjan Stevanovic/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
גלזר
גלזר
הביקורות בסרביה לא פוסחות עליו. גלזר
(צילום: EPA/Filip Singer)
אבל את עיקר הביקורות סופגת הקבוצה על ההגנה, כולל גלזר בין הקורות, אחרי ספיגה של 31 שערים ב־24 משחקי ליגה וצ'מפיונס. השוער הישראלי הגיע לקבוצה על חשבון מילאן בוריאן, שהיה יקיר היציעים, ובינתיים לא הוכיח את עצמו כשדרוג מקצועי שישכיח דמות משמעותית במועדון.
בצד השני של העיר אין ספק מי הכוכב הגדול. החלוץ הברזילאי בן ה־24 מתאוס סלדניה הגיע הקיץ לפרטיזן מהליגה היפנית עבור 1.3 מיליון אירו, והוא מוביל את כובשי הליגה עם 13 שערים לצד חמישה בישולים. מלבדו, השחקן הכי חשוב של הקבוצה הוא כנראה נאתכו הבלתי נגמר, המנהיג שלה. בגיל 35, קפטן נבחרת ישראל לשעבר הוא מלך הבישולים של הליגה עם שבעה אסיסטים, ולהם הוסיף גם שישה שערים (ארבעה מהם בפנדלים).
גם בימים רגילים קשה להוריד את העיניים ממה שמכונה בין היתר כ"הדרבי החם באירופה", אבל הפעם הוא כולל גם קרב על פסגת הליגה, מפגש ישיר בין שני שחקנים משלנו ורגע קריטי בקריירה של מי שנחשב למאמן הישראלי הטוב ביותר כיום.