בשקט בשקט, רגע ענק לספורט הישראלי יתרחש הערב (21.00) – הגרלה של טורניר כדורגל גדול בה תשתתף גם הנבחרת שלנו. רק 12 מבין 16 העולות לטורניר האולימפי בפריז נקבעו, אבל גיא לוזון, מאמן הנבחרת הצעירה, יקבל מושג כללי על מה שמצפה לו. ואם גם בימי שגרה הפוטנציאל הפוליטי נפיץ, אז ההגרלה הזאת, בימי מלחמה, עלולה להיות שדה מוקשים אמיתי.
מי יכול להשתתף ואיך מתחלקים הדרגים?
הסגלים בני 22 השמות יכללו ברובם שחקנים בני 23 ומטה בהתאם לגילם במוקדמות (נולדו החל מ־1 בינואר 2000), עם אפשרות לשלושה חריגי גיל, שתמיד הופכים את הטורניר למסקרן יותר. המשחקים ייערכו בכל רחבי צרפת, לא רק בפריז.
5 צפייה בגלריה
החגיגה בכחול-לבן
החגיגה בכחול-לבן
חגיגות ההעפלה של הנבחרת הצעירה בחצי גמר היורו
(צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)
מפתח החלוקה: כרטיס אחד למארחת צרפת, שלושה לאירופה דרך יורו הצעירות שנערך ב־2023, שלושה לאפריקה, שלושה לאסיה, שניים לדרום אמריקה, שניים לצפון ומרכז אמריקה, אחד לאוקיאניה ואחד למנצחת הפלייאוף בין הנבחרות שסיימו במקום הרביעי באליפויות היבשת באסיה ובאפריקה. ישראל הבטיחה את הכרטיס בעצם העלייה לחצי גמר היורו, כמו גם ספרד ואוקראינה, מאחר שאנגליה – שזכתה בטורניר בסופו של דבר – לא מיוצגת כמדינה עצמאית במשחקים האולימפיים.
16 הנבחרות יחולקו לארבעה בתים, שתי הראשונות בכל בית יעלו לרבע הגמר.
למה אין עדיין רשימה מלאה של המשתתפות?
כאמור, למרות שההגרלה נערכת כבר הערב, תמונת העולות בכלל לא הושלמה: עדיין לא ידוע מי יהיו הנציגות של אסיה – שלוש הראשונות באליפות היבשת לנבחרות צעירות, שתתקיים רק במאי (בקטאר, תיראו מופתעים), וגם לא מי תעלה מהפלייאוף, שם מחכה כבר גינאה, הרביעית באליפות אפריקה, לרביעית מאליפות אסיה.
איך בדיוק תתנהל ההגרלה הערב?
לפי חוקי פיפ"א, המטרה היא למנוע "ככל האפשר" שיבוץ של שתי נבחרות מאותה יבשת באותו הבית, כאשר ההגרלה תכלול נבחרת אחת מכל דרג (הניקוד ניתן לפני ההצלחות בטורנירים האולימפיים מאז 2004).
בעיקרון, משמעות הדבר היא שישראל לא תוכל לפגוש את צרפת וספרד משני הדרגים הראשונים (אוקראינה ממילא באותו הדרג), אבל לכו תדעו מה יקרה במקרה של משבר דיפלומטי.
ואם ישראל תוגרל נגד מדינה שמסרבת לשחק נגדה?
יש סיכוי טוב שמרוקו ומצרים, שפוטנציאלית יכולות להיות מוגרלות בבית של ישראל, יסרבו לשחק נגד הנבחרת. גם מאלי היא מדינה מוסלמית שייתכן שתביע התנגדות. בינתיים, המארגנים מזיעים מלחץ ממה שיקרה באליפות אסיה – לפי הדרגים, ישנן שלוש נבחרות משם שעשויות ליפול בבית הישראלי, ובין 16 המתחרות על שלושה וחצי כרטיסים נמצאות קטאר, ירדן, עיראק, איחוד האמירויות, סעודיה, כוויית ומלזיה. בשורה התחתונה, לא מן הנמנע שכמעט חצי מהמעפילות לטורניר האולימפי לא יהיו מוכנות לקבל את ישראל.
5 צפייה בגלריה
מאמן הנבחרת הצעירה של ישראל גיא לוזון
מאמן הנבחרת הצעירה של ישראל גיא לוזון
בית עם ארגנטינה, ניו־זילנד וארה"ב יפתור הרבה בעיות. לוזון
(צילום: עוז מועלם)
הוועד האולימפי יתקשה להעניש את כולן כפי שעשה לספורטאים בודדים בענפי הקרב, וסביר להניח שירצה להימנע מראש ממצב שבו נבחרת מסוימת לא תעלה למגרש. בוועד סירבו להיכנע לקריאות להרחיק את ישראל מהמשחקים, אבל כאן מדובר בבעיה אחרת לגמרי. גם אם יוכרז מראש על אילוצי הגרלה שיפרידו בין מדינות עוינות – וזה לא יקרה – המארגנים לא יכולים למנוע מפגשים בנוקאאוט. זו חבית חומר נפץ שמסקרן לראות איך ינטרלו אותה. אם הבית הישראלי יכלול את ארגנטינה, ניו־זילנד וארה"ב, זה יפתור הרבה בעיות.
ומה לגבי הכוכבים? יש סיכוי שמסי יגיע לפריז?
אבל זו לא הבעיה שלנו. מבחינת ישראל, חרם יכול להוביל להתקדמות בטורניר ולהשפלת היריבות. אפשר לדבר גם על כדורגל, כשנקודת הפתיחה היא שברזיל, מדליסטית הזהב בשני הטורנירים האחרונים, נכנעה לארגנטינה בתחרות הקדם־אולימפית בדרום אמריקה ונשארה בחוץ.
5 צפייה בגלריה
מסי
מסי
יצטרף למאבק על המדליה? מסי
(צילום: REUTERS/Agustin Marcarian)
5 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
גם בלעדיו יש לצרפת הרבה צעירים מעולים. אמבאפה
(צילום: EPA)
ארגנטינה, אלופת העולם, עשויה למשוך המון תשומת לב באירוע שבדרך כלל הכדורגל אינו המוביל בו: מאמן הנבחרת האולימפית, חאבייר מסצ'ראנו, הצהיר כי הזמין את לאו מסי ואנחל די מריה להיות חלק מהסגל בתור חריגי גיל, סגירת מעגל אחרי ששלושתם זכו יחד בזהב האולימפי ב־2008. אינטר מיאמי לא תהיה מוכנה לשמוע על כך – מסי אמור להוביל את ארגנטינה לניסיון הגנה על התואר היבשתי בקופה אמריקה, בין ה־20 ביוני ל־14 ביולי. קיץ שבו מסי ישחק שבועיים לאחר מכן גם בטורניר האולימפי, ועוד אמור לחזור ישירות להמשך העונה בארה"ב, נראה הרסני עבור הכוכב המתבגר שהחל לסבול מפציעות – אבל ההחלטה בידי מסי עצמו, שעשוי להתפתות.
צריך לדבר על קיליאן אמבאפה באותו הקשר. צרפת להוטה לזהב ביתי, אך גם היורו יסתיים באמצע יולי ולא ברור אם הכוכב המקומי הגדול ביותר יחליט שהוא הולך על דאבל – בטח כשהקיץ שלו צפוי להיות מלא אקשן בזכות המעבר המתוכנן לריאל מדריד. אבל הוא הביע בעבר רצון לקבל זימון, כמו גם אנטואן גריזמן שהצהיר שהוא חולם לשחק באולימפיאדה. העניין הוא שלצרפת יש כל כך הרבה צעירים מעולים, שגם בלי השניים האלו הסגל של תיירי הנרי יהיה הפייבוריט לזכייה, עם החלוצים האדירים בראדלי בארקולה (פ.ס.ז') ואלי וואהי (לאנס), והמגן מאלו גוסטו שהפך לשחקן הרכב בצ'לסי.
5 צפייה בגלריה
מוחמד סלאח
מוחמד סלאח
ומה עם הכוכב המצרי? סלאח במדי מצרים
(צילום: AFP)
יש עוד נבחרות שכדאי לשים אליהן לב?
ספרד היא נבחרת חזקה מאוד בפני עצמה, והסגל שהוביל אותה לגמר יורו הצעירות ואמור להיות הבסיס כולל שחקנים מובילים מהליגה הספרדית – וגם את הקשר גברי וייגה, שדחה הצעות מהגדולות של אירופה ועבר בגיל 21 לליגה הסעודית תמורת חוזה ענק.
מוחמד סלאח עשוי להיכלל בסגל המצרי אחרי שהחמיץ את האולימפיאדה הקודמת; ארה"ב בונה סגל חזק למונדיאל הביתי ב־2026, ואמורה לתת לכמה צעירים מוכשרים הזדמנות לחוות רמה גבוהה, בראשם חלוץ גוואדלחארה קייד קאוול שיהיה כוכב.
פורסם לראשונה: 01:30, 20.03.24