שלושה משחקים בלבד כמאמן-שחקן: זהו פרק הזמן שבו רובי קין בן ה-42 יכול להתהדר בו על הקווים. זה קרה אי שם ב-2018 בליגה ההודית – באתלטיקו קולקטה האלמונית. תקופה שבמהלכה גם היה רשום על ציטוט אלמותי: "אני המאמן היחידי בהיסטוריה שבמשחקו הראשון על הקווים גם כבש שער ניצחון". אמר (וכנראה) צדק.
כמו שהבנתם, מאמנה החדש של מכבי ת"א נטול, כמעט לחלוטין, ניסיון כדמות הבכירה. הוא שימש בשנים האחרונות כעוזר מאמן בנבחרת אירלנד, מידלסברו ורק לאחרונה בלידס מהפרמייר-ליג אצל סם אלרדייס, אבל סיפר בכל הזדמנות כי חלומו הגדול הוא להדריך קבוצה או נבחרת בעתיד הקרוב. זה יקרה כעת – דווקא בקריית שלום.
4 צפייה בגלריה
קין
קין
נטול, כמעט לחלוטין, ניסיון כדמות הבכירה. קין
(צילום: באדיבות מכבי ת"א)
"צברתי ניסיון, וכעת אני רוצה להגיע לקדמת הבמה", סיפר בזמנו ל"גרדיאן" הבריטי. "דרושה הזדמנות טובה. סירבתי להצעות לאורך השנים, כי הן לא הרגישו נכונות עבורי. כמו שחקן מקצועני, זה צריך להרגיש נכון. לצערי חלק מהקבוצות שהציעו לי להיות מאמן לא הרגישו נכונות עבורי בזמנו".
ואכן, כמו שכבר הבנתם, רובי קין הוא שם ענק ככדורגלן – ולכן ההילה הגדולה שהוא מביא איתו היא לאו דווקא כמאמן. אגדה בנבחרת אירלנד, כוכב ענק בטוטנהאם ושם דבר בלוס-אנג'לס גלאקסי, שבזכותו (ודייויד בקהאם בזמנו) למדו האמריקאים מה זה "סוקר".

בלי פילטרים

קין נחשב, כאמור, לאחד השחקנים האירים הכי גדולים בכל הזמנים. הוא מלך השערים של הנבחרת עם 68 כיבושים ב-146 הופעות (אפילו כבש נגד ישראל במוקדמות מונדיאל 2006). בטוטנהאם, שאיתה הוא הכי מזוהה, הרשית 91 פעמים ב-238 משחקים. לקראת סוף הקריירה הוא הובא על ידי לוס-אנג'לס גלאקסי, וגם שם רשם הצלחה גדולה עם 104 שערים ב-165 משחקים (מקום שני בכל הזמנים) ושלוש זכיות באליפות ה-MLS.
4 צפייה בגלריה
קין
קין
סקורר, כמעט בכל מקום בו נחת. קין, בקדנציה שלו בטוטנהאם
(צילום: Mike Hewitt/Getty Images)
מה שכן, גם כשחקן - ומסתבר שגם כמאמן - קין הוא דמות ציורית, עם המון פלפל וכזה שלא מתבייש להגיד את מה שעל ליבו. שדרי הקווים השונים, שימו לב לסיפור הבא. לפני ארבע שנים, כששימש כעוזר מאמן מידלסברו, חזרו במולדתו, לפני חג המולד, לעובדה שאירגן מסיבה סודית לשחקני טוטנהאם, ללא מאמן התרנגולים דאז, הארי רדנאפ. כתב ה"דיילי מייל" שאל את קין איך היה מתנהג אם שחקניו היו עושים לו דבר זהה, וכוכב העבר תקף: "אני לא עונה על השאלות המטופשות האלה. אדבר אך ורק על הקבוצה שלי".
קין, לאורך השנים, אף הסתחבק עם לא אחר מאשר נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה. לאחר זכיית לוס-אנג'לס גלאקסי באליפות ה-MLS ב-2012, הגיעו קין והשחקנים לביקור המסורתי בבית הלבן. אובמה הפתיע את הנוכחים כשאמר: "אני מברך את גלאקסי על הזכייה השלישית. יש לכם את רובי קין - מלך השערים של נבחרת אירלנד בכל הזמנים, ובן דוד שלי".
4 צפייה בגלריה
קין
קין
המפגש הבלתי נשכח ב-2012: אובמה וקין
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
אובמה, שלו קשרים משפחתיים באירלנד, כמובן צחק. קין לא נשאר חייב: "אנחנו בני דודים מדרגה ראשונה, גם מדברים בסקייפ". לאחר מכן סיפר קצת יותר ברצינות כי "אין לי מושג מאיפה אובמה הביא את זה. אני חושב שיש לו משפחה שם, אבל לא הייתה לי ממש הזדמנות לשאול אותו. ההגעה שלי לבית הלבן היא הדבר הגדול. מי חשב שילד מדבלין יהיה שם אי פעם? פגשתי את האיש הכי חזק על כדור הארץ".

כובש ומנהיג

קין נולד בשכונת טוהלט בדבלין, ובלט כסקורר כבר מהרגע הראשון. בגיל 17 הפך לחלוץ הבכיר של וולבס מליגת המשנה, התקדם משם לקובנטרי (אז עוד קבוצת פרמייר-ליג לגיטימית) ולאחר מכן עבר תמורת 13 מיליון ליש"ט - סכום גבוה מאוד בזמנו - לאינטר, בימים שבהם הליגה האיטלקית נחשבה לבמה המרכזית באירופה. זה לא הסתדר. תוך חצי שנה הוא שב לכדורגל הבריטי – ללידס ומשם לטוטנהאם. בגיל 22 כבר הפך לכוכב הגדול שלה, ובשש השנים שלו שם, מלבד אינספור שערים, חגג עימה את התואר האחרון שלה עד כה – גביע הליגה ב-2008.
4 צפייה בגלריה
אגדה באירלנד. קין
אגדה באירלנד. קין
אגדה באירלנד. קין
(צילום: EPA)
בשיא הקריירה הוא עזר לאירלנד להגיע לאירועים הגדולים שיש. כמו למשל למונדיאל 2012 ביפן ודרום קוריאה, שם כבש שלושה שערים. האירים הודחו רק בשמינית הגמר מול ספרד - ובדו-קרב מהנקודה הלבנה. מייק מקראתי, שהדריך את דור הזהב האירי ההוא, נזכר: "הוא עזר לי מאוד לבנות את הגשר ביני לבין השחקנים. היה המנטור של הרבה חבר'ה צעירים, למעשה ידע עליהם הרבה יותר ממני".
חברות וקשר טוב עם שחקנים הם מעלות שכל מאמן או שחקן ששיתף פעולה עם קין מעיד עליהן, בטח בתקופה שכבר היה מעבר לשיא ולא ממש הצליח במועדוני ענק כמו ליברפול או סלטיק. הוא אפילו עבר בווסטהאם של אברם גרנט ורשם לא מעט תקופות השאלה לא מוצלחות לפני הפרק החיובי שלו בארה"ב. שם גם הבין לראשונה שאחרי הפרישה הוא רוצה לעמוד על הקווים. "זו הייתה תקופה שבה התחלתי להתייעץ עם המאמן שלי בגלאקסי, ברוס ארנה", שיחזר קין. "בכל אימון הייתי מתווכח איתו לגבי מערכים, לפעמים הייתי בלתי נסבל והוא היה צועק עליי: 'אתה צריך לתלות את הנעליים ולעבור לאמן".

האשראם של קין

וזה קרה. ב-2018 תלה סופית את הנעליים, ואם נשים בצד את האפיזודה בליגה ההודית, קין למד לא מעט כחבר בצוות האימון של קבוצות באי הבריטי ונבחרת אירלנד. לפני מספר שנים, כשרק עשה את הסוויץ', סיפר איך ירצה שקבוצה בהדרכתו תיראה: "כדורגל אגרסיבי מאוד עם הכדור, עם הנעת הכדור מאחור. משחק אטרקטיבי, מהיר, לעבור מרחבה לרחבה במהירות כדי להבקיע שערים. שהקהל יהנה". בעוד כמה חודשים נראה אם הנבואה שלו גם תתגשם, דווקא במכבי ת"א. הכי רחוק שיש מהפרמייר-ליג.