אחד מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים פלה הלך אתמול (חמישי) לעולמו בגיל 82. הברזילאי האגדי נלחם בחודשים האחרונים עם מחלת הסרטן ואתמול נכנע ומת בבית החולים בסאו פאולו. פלה כבש 1,281 שערים ב-1,363 הופעות במהלך קריירה בת 21 שנה ומצא את הרשת 77 פעמים ב-92 הופעות במדי נבחרת ברזיל. הוא הכדורגלן היחיד שזכה במונדיאל שלוש פעמים - 1958, 1962 וב-1970.
ניימאר העלה פוסט באינסטגרם: "לפני פלה, 10 היה רק מספר. קראתי את המשפט הזה איפשהו בזמן מסוים בחיי, אבל המשפט הזה הוא לא שלם. לפני פלה הכדורגל היה רק עוד ספורט. פלה שינה את הכול. הוא הפך את הכדורגל לאומנות, לבידור, הוא נתן קול לעניים, לשחורים ובמיוחד הוא שם את ברזיל על המפה. כדורגל וברזיל גדלו בזכות המלך. הוא הלך, אבל הקסם נשאר. פלה הוא לנצח". לאו מסי העלה מספר תמונות וכתב: "נוח על משכבך בשלום".
שחקן נבחרת גרמניה האגדי פרנץ בקנבאואר, ששיחק עם פלה בניו יורק קוסמוס, כתב באינסטגרם: "הכדורגל איבד את הגדולים ביותר בהיסטוריה שלו ואני איבדתי חבר מיוחד. הוא נולד בטרס קוראסואס והיו לו שלושה לבבות: אחד בשביל הכדורגל, אחד בשביל המשפחה שלו ואחד בשביל כל האנשים. הוא שיחק עם כל הכוכבים ותמיד נשאר צנוע. עברתי לארה"ב ב-1977 כי רציתי לשחק עם פלה בניו יורק קוסמוס. התקופה לצידו הייתה החוויה הכי גדולה בקריירה שלי. זכינו ביחד באליפות ארה"ב בניסיון הראשון ופלה קרא לי אחיו הלבן. זה היה כבוד אדיר עבורי. הכדורגל תמיד יישאר שלך, חברי. תמיד תישאר נוכח. תודה לך על המשחק שלך".
ב-ESPN ברזיל הכותרת הייתה: "פלה, מלך הכדורגל והספורטאי הגדול בכל הזמנים, מת". בתו של פלה העלתה פוסט באינסטגרם, בו כתבה: "כל מה שאנחנו זה בזכותך, אנחנו אוהבים אותך לנצח. נוח בשלום על משכבך". בחשבון האינסטגרם של פלה עצמו נכתב: "השראה ואהבה סימנו את המסע של המלך פלה, שהלך לעולמו בשלווה. במהלך המסע שלו, אדסון הלהיב את העולם עם הגאונות שלו בספורט, עצר מלחמה, ניהל עבודות חברתיות בכל העולם והפיץ את מה שהוא תמיד האמין בו כפתרון לכל הבעיות: אהבה. המסר שלו היום הפך למורשת עבור דורות העתיד. אהבה, אהבה ואהבה, לנצח".
כוכב פריז סן ז'רמן ונבחרת צרפת קיליאן אמבאפה העלה פוסט באינסטגרם, שם כתב: "מלך הכדורגל עזב אותנו, אבל המורשת שלו לא תישכח לעולם. נוח בשלום על משכבך, מלך". חשבון הטוויטר של הליגה האנגלית, הפרמייר ליג, צייץ: "אנחנו עצובים לשמוע על מותו של פלה, כדורגלן כישרוני מאין כמוהו, שפיתח את הספורט שלנו והיווה השראה למיליונים במהלך הקריירה יוצאת הדופן שלו. המחשבות שלנו והתנחומים שלנו למשפחתו של פלה ולחבריו". האצן האגדי יוסיין בולט העלה תמונה משותפת עם המנוח וכתב: "אגדת ספורט, נוח בשלום על משכבך, המלך פלה". שחקן נבחרת איטליה ומילאן לשעבר פרנקו בארזי צייץ: "שלום לפלה, הוא תמיד יישאר בזיכרון, חזק מהזמן. אייקון ואגדה בעולם. יהי זכרו ברוך".
ריבאלדו אמר: "אני אסיר תודה לאלוהים על כך שפלה היה ברזילאי. הכדורגל שלנו מוכר בכל העולם וזוכה לכבוד בגלל כל מה שהוא עשה במגרש והוא לא יישכח. אני גאה ששיחקתי בשני גביעי עולם עם המספר 10, שהיה שלו. המלך פלה, המורשת שלך היא נצחית. אני מאחל שאלוהים יברך וינחם את הלבבות של בני המשפחה שלך. נוח על משכבך בשלום, המלך פלה".
חלוץ העבר האנגלי ג'ף הרסט אמר: "יש לי כל כך הרבה זיכרונות מפלה, בלי ספק הכדורגלן הכי גדול ששיחקתי נגדו (לצד בובי מור, שהוא השחקן הכי טוב ששיחקתי איתו). בשבילי פלה יישאר הכי גדול בכל הזמנים ואני גאה שחלקתי איתו את המגרש. תודה על הכול". נשיא ברזיל המיועד לולה: "הייתה לי הזכות שלברזילאים הצעירים לא הייתה: ראיתי את פלה משחק בלייב בפסאמבו ומורומבי. משחק? לא, ראיתי את פלה מספק הצגה. כיוון שכשהוא קיבל את הכדור תמיד קרה משהו מיוחד, שבדרך כלל הסתיים בשער".
נשיא ארגנטינה אלברטו פרננדס אמר: "אחד הכדורגלנים הגדולים בהיסטוריה עזב אותנו. תמיד נזכור את השנים בהן פלה הלהיב את העולם עם הכישורים שלו. חיבוק גדול למשפחה ולעם הברזילאי שימשיך לנצור אותו בלב".
בהתאחדות הברזילאית נפרדים
כריסטיאנו רונאלדו כתב באינסטגרם: "תנחומיי הכנים לכל ברזיל ובמיוחד למשפחתו של אדוסון ארנטס דה נסקימנטו. קשה להיפרד מהמלך הנצחי פלה, שכל העולם מחבק כעת. הוא היווה השראה למיליונים, אתמול, היום ולנצח. תמיד נתת לי אהבה גם כשהיינו רחוקים אחד מהשני. פלה לא יישכח לעולם ויחיה בזיכרון שלנו לנצח. נוח על משכבך בשלום, המלך פלה". שחקן העבר הארגנטינאי אוסבלו ארדילס צייץ: "מלך המלכים מת. שחקן יוצא דופן, מיוחד. שלוש פעמים זכה במונדיאל, כבש יותר מאלף שערים. המודל לחיקוי שלי כשהייתי צעיר. הוא הפך את הכדורגל למשחק יפה ובינלאומי באמת. התקופה בה שיחקתי איתו הייתה חלום שהתגשם". מגן ריאל מדריד בעבר ואולימפיאקוס בהווה מרסלו צייץ: "תודה על הכול, המלך פלה, נוח על משכבך בשלום".
נשיאת ברזיל לשעבר דילמה רוסף צייצה: "תודה לך פלה. תודה על החיוכים שסיפקת, דמעות של רגש, צרחות בשערים. תודה לך על השמחה שהבאת לעם הברזילאי ולעמי העולם. אף אחד לא היה מלך אהוב כל כך. אני מוסרת לגברים ולנשים הברזילאים ולמשפחותיהם את תנחומיי העצובים". בלם צ'לסי ונבחרת ברזיל טיאגו סילבה כתב: "לנצח מלך הכדורגל, האגדה. נוח בשלום על משכבך, פלה. שינית את ההיסטוריה של הכדורגל. המורשת שלך תישאר לנצח בלב של כולנו. תודה לך על הכול". מגן העבר רוברטו קרלוס כתב: "עולם הכדורגל מודה לך על כל מה שעשית. תודה מלך".
מגן העבר של נבחרת ברזיל קאפו כתב: "אני לא מצליח לעכל את החדשות האלה. פלה לא ימות לעולם, הוא לא יעזוב אותנו אף פעם. פלה הוא המלך, פלה הוא מיוחד. הוא רק הלך כדי לנוח קצת, אבל יחיה לנצח דרך כל שער יוצא דופן, כל מהלך מדהים, אבל במיוחד כמי שסיפק השראה לכל כדורגלן באשר הוא ולדור שלם. היו לי כמה מפגשים טובים איתו והחיבוק שקיבלתי ממנו היה אחד הימים המאושרים בחיי. נוח בשלום על משכבך מלך, אנחנו כאן כדי לשמור על המורשת הנצחית שלך, להתראות פלה".
פורסם לראשונה: 21:24, 29.12.22