לצד סמל הפרג, המייצג בבריטניה את יום הזיכרון לחלליה שצוין במהלך סוף השבוע ואותו ביזו מאות אלפי המפגינים נגד ישראל, הייתה לשני שחקני פרמייר־ליג אתמול עוד תוספת על החולצה. חור קטן, שממנו ביצבצה מצלמת גוף שתיעדה את מה שקורה על המגרש. בינתיים רק בחימום, במשחק זה עדיין אסור, אבל מדובר בצעד ראשון בתוך עולם טכנולוגי חדש בכדורגל.
לפני הדרמה האדירה, שבמהלכה המארחת וולבס נכנסה לתוספת הזמן בפיגור 1:0 וסיימה את המשחק בניצחון 1:2 על טוטנהאם, הצופים של טי־אן־טי נהנו מצפייה בחימום ואימון בעיטות לשער מעיניו של חלוץ ספרס ברנן ג'ונסון, כמו גם את הטירוף שקפטן וולבס מקס קילמן החדיר בחבריו לפני שריקת הפתיחה. זו דרך שונה לגמרי לחוות את המשחק, כזו שבשבוע שעבר הופעלה גם בחימום לפני ברצלונה - סוסיאדד בליגה הספרדית, ואפשר רק לחלום על צפייה כזו בזמן אמת. במשחקי ידידות כבר לא צריך לחלום: לפני עשרה חודשים מצלמה כזו חוברה ללוקאש הרסלין מספרטה פראג, וקלטה באופן יפהפה את השער שהבקיע מול נירנברג ואת חגיגת הכיבוש שלו.
4 צפייה בגלריה
מתוך מצלמות הגוף במשחק בין וולבס לטוטנהאם
מתוך מצלמות הגוף במשחק בין וולבס לטוטנהאם
מתוך מצלמות הגוף במשחק בין וולבס לטוטנהאם
(צילום: מתוך עמוד איקס footballontnt@)
4 צפייה בגלריה
שחקן וולבס ברנן ג'ונסון עם מצלמת גוף
שחקן וולבס ברנן ג'ונסון עם מצלמת גוף
ברנן ג'ונסון עם מצלמת הגוף במהלך החימום בין וולבס לטוטנהאם
(Shaun Botterill/Getty Images)
וזה משלנו - הפיתוח הוא של הסטארט־אפ הישראלי MindFly שיושב בת"א. המנכ"ל והמייסד המשותף, ערן טל (50), מספר: "אני בכלל חולה NBA, רציתי להיות לארי בירד, חלמתי להיות על המגרש ולשמוע מה הם מדברים, לחוות את האינטראקציה. המצלמה שלנו מחוברת לווסט במשקל נמוך מאוד, ולמעשה, הלבישה שלו מגדילה את הבטיחות של השחקן ב־40 אחוזים בגלל שמדובר בחומר סופג זעזועים בו גם משתמשים להגנה על אופנוענים". בנוסף, מה שמבדיל את החברה הישראלית מפיתוחים אחרים בתחום הוא אלגוריתם הבינה המלאכותית, שלמעשה "מביים" את הצילום ומגיש את התמונה הנקייה ביותר לקהל.

מסי מפסיד למצלמה

העתיד, כמובן, הוא צפייה בהתאמה אישית: כל השחקנים והשופטים יהיו מרושתים, והצופה יכול לזפזפ ביניהם בבית. זה עוד ייקח זמן - נכון לעכשיו, ועדת הכדורגל העולמית, הגוף הקובע את חוקי המשחק והשינויים בתקנון, לא מאשרת את השימוש בטכנולוגיה הזו במשחקים רשמיים. הוועדה מורכבת מארבעה נציגי פיפ"א וארבעה נציגים מההתאחדויות של בריטניה, כל תזוזה חייבת אישור של 75 אחוזים, וכרגע זה לא זז, לעומת הספורט בארה"ב שם הרגולציה עצמאית לכל ליגה, או היורוליג, שם הטכנולוגיה הישראלית כבר בשימוש על גופם של שופטים, ואולי בקרוב גם על שחקנים.
4 צפייה בגלריה
החלום: הכוכבים הגדולים יהיו מרושתים במהלך משחקים. מסי
החלום: הכוכבים הגדולים יהיו מרושתים במהלך משחקים. מסי
החלום: הכוכבים הגדולים יהיו מרושתים במהלך משחקים. מסי
(רויטרס)
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א אנטוניוס קליבלנד
שחקן מכבי ת"א אנטוניוס קליבלנד
ביורוליג הטכנולוגיה כבר בשימוש אבל על גופם של שופטים. מכבי ת"א ואנטוניוס קליבלנד נגד פרטיזן בלגרד
(צילום: עוז מועלם)
אבל יכול להיות שדעת הקהל תדחף את הנושא קדימה גם בכדורגל. וגם דעת המשתתפים עצמם - שחקני הפרמייר־ליג מסרו לליגה שישמחו מאוד להיות חלק מכך ולאפשר לאוהדים לראות אותם משחקים בדרך אחרת, וטל מספר: "השופט במשחק האולסטאר של ה־MLS נחשב לגרוע ביותר בארה"ב וספג ביקורות, אבל התדמית שלו השתנתה בזכות המצלמה, כי אנשים ראו אותו מרגיע את השחקנים ומנהל את המשחק".
התגובות של אוהדים אתמול באנגליה היו מדהימות. שחקן העבר ג'ו קול, פרשן טי־אן־טי, אמר: "אנשים בבית רוצים לדעת איך זה להיות שחקן כדורגל, כל המורכבויות, והמצלמה מספקת להם הצצה מיוחדת. זו הזדמנות נהדרת". חברו ג'וליאון לסקוט הוסיף: "זה הכיוון שאליו הולך הכדורגל כעת, זו תעשיית בידור שפונה לקהל צעיר".
טל מסכם: "ההתלהבות נובעת מתחושת ההטמעה של להיות שם, על הדשא, ולחוות דברים שרק שחקן רואה ושומע, כאלו שהאוהד בכלל לא מודע לכך שהם קורים. בארה"ב, התכנים שלנו מביאים כמויות גדולים של צפיות, ובתקופה האחרונה ב־MLS, אפילו יותר מהתכנים של לאו מסי מהמשחקים של אינטר מיאמי. זה כמו השתתפות בריאליטי".